2013-03-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Nu på senare tid har jag börjat höra när grannarna sätter på varandra. Deras säng står på våningen över min och de drar igång som små kaniner titt som tätt. Det händer emellanåt att jag vaknar av att deras säng gnisslar som en gammal cykel, medan jag andra nätter störs av det när jag ska gå och lägga mig; självklart förekommer det även när det är ljust ute och jag försöker studera.

Ljudet som kommer från deras säng når nästan vanligt samtalston trots att det är 5-6 meter högt i tak.

När de senast körde spelade jag in det med min Ipad. Man skulle kunna tro att ljudet är amplifierat, men så är inte fallet. Det är snarare så att Ipad har så pass dålig ljudinspelning att det blir brus vad som än händer. Ljudfil: https://soundcloud.com/qwertyu123/grannarna

Jag är aningen kluven vad jag ska göra åt saken. Å ena sidan tycker jag de ska fortsätta härja, men å andra sidan är det irriterande. Att sätta upp en ful lapp kommer inte på talan.

Det känns som om man borde kunna skoja lite med dem. Jag har övervägt att hitta en lång pinne och slå den mot taket i takt till juckandet.

Har ni några förslag?

Mod får gärna lägga in tråden i samlingstråden för jobbiga grannar, men eftersom att jag har en frågeställning och postens avsikt inte är att dela med sig av missöden skulle jag föredra en egen tråd.

Jag tror att det är en dålig ide att slå med en pinne, de kommer inte att höra dig.
Citera
2013-03-07, 20:52
Medlem
FridgePacks avatar
Jahapp, nu damp det ner en lapp i brevinkastet, fönsterkuvert och hela paketet. Störningsjouren har tydligen blivigt utringd hit i början av Januari men vad jag vill minnas så var det bara en granne över och sade att vi skulle sänka. Har inte haft kontakt med någon störningsjour och vet ej exakt hur detta fungerar. 1000:- skulle de ha och jag tänker överklaga. Något man borde tänka på och kan det gå till exakt såhär?
Citera
2013-03-07, 21:00
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FridgePack
Jahapp, nu damp det ner en lapp i brevinkastet, fönsterkuvert och hela paketet. Störningsjouren har tydligen blivigt utringd hit i början av Januari men vad jag vill minnas så var det bara en granne över och sade att vi skulle sänka. Har inte haft kontakt med någon störningsjour och vet ej exakt hur detta fungerar. 1000:- skulle de ha och jag tänker överklaga. Något man borde tänka på och kan det gå till exakt såhär?

Vanligtvis brukar väl störningsjouren knacka på om någon stör eller så kanske de kom utan att de hörde något men då borde de inte ha skickat någon räkning men det kanske varierar mellan olika bolag.

Du kan prova överklaga men om störningsjouren har dokumenterat störningen så lär du inte kunna göra något.
Citera
2013-03-07, 21:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Som alltid med störningsjour, kolla om hyresvärden har rätt att kräva ersättning, en lapp i trapphuset behöver inte va tillräckligt.
Citera
2013-03-07, 21:59
Medlem
FridgePacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Som alltid med störningsjour, kolla om hyresvärden har rätt att kräva ersättning, en lapp i trapphuset behöver inte va tillräckligt.
Kunde inte läsa nåt om det i reglerna.

Dock så står det i informationsbladet som är ett år gammalt: Om andra hyresgäster är mycket
störande under kvällar och nätter.
Observera att den som stör blir
fakturerad ev. utryckning.

Men hade kommit ihåg första gången störningsjouren besökt en. Tycker att de borde ha ringt på eller nåt men vad jag kommer ihåg så var det en granne som var förbi.
Citera
2013-03-07, 23:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FridgePack
Kunde inte läsa nåt om det i reglerna.

Dock så står det i informationsbladet som är ett år gammalt: Om andra hyresgäster är mycket
störande under kvällar och nätter.
Observera att den som stör blir
fakturerad ev. utryckning.
Inte säkert det är en avgift de kan kräva dig på pengar för, sök och läs på hem & hyra's hemsida.
Citera
2013-03-07, 23:55
Medlem
FridgePacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte säkert det är en avgift de kan kräva dig på pengar för, sök och läs på hem & hyra's hemsida.
Detta är f.ö en BRF. Skall ringa vederbörande störningsjour i fråga imorgon och höra hur det arbetar samt om det finns registrerat att de faktiskt har besökt mig. Tycker att jag borde fått en varning eller åtmindstående att de besökt mig.

För att sedan höra av mig till min BRF och överklaga beslutet pga felaktiga rutiner.

Inbetalningen går f.ö till BRF:s ekonomiska förening (samma som jag betalar månadsavgiften till).

"Konstaterad störning från lgh nr:xx i form av hög musik samt höga röster"
Senast redigerad av FridgePack 2013-03-07 kl. 23:57.
Citera
2013-03-08, 00:09
Medlem
Har Grannen Rätt Att Ha Så Högt Ljud Musik Torsdagkväll?!?!

JAG BLIR GALEN ... har inte typ kunnat sova nåt pga jävla hor bög fitt grannen har musiken på högsta volymen!!! har dem rätt till de?!?!?!?!?? VAD SKA JAG GÖRA.. Bor i Stockholm - Söder - Familjebostäder.....
Citera
2013-03-08, 00:10
Medlem
nikkiiisixs avatar
Men gå dit och knacka på! Inte svårare än så.
Eller så ligger du och vänder och vriden på dig samt gnäller på flashback!
Citera
2013-03-08, 00:13
Medlem
stopbitchings avatar
Du kan ju använda öronproppar så slipper du höra samt att han får spela sin musik.
Citera
2013-03-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Du kan ju använda öronproppar så slipper du höra samt att han får spela sin musik.

MEN ÄR DET LAGLIGT?!?!!?!??! eller tillåtet..?
Citera
2013-03-08, 00:14
Medlem
gato12s avatar
man kan ringa störningsjouren...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in