2013-09-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Har du källor på detta med extremt dyrt att bygga i Sverige?

Google: "Sverige dyrt att bygga". Andra träffen.
http://www.fastighetsaktien.com.cp-18.webhostbox.net/index.php?option=com_k2&view=item&id=11237:dyrt-att-bygga-i-sverige&Itemid=320

"De tio högsta byggkostnaderna i världen är:1. Hongkong 2. Schweiz 3. Danmark 4. Sverige 5. Macau 6. Australien 7. Japan 8. Frankrike 9. Singapore 10. Belgien."

Enligt Eurostat så är Sverige det dyraste landet i EU när det kommer till byggande. 72 % över snittet. Nr 2 Danmark ligger på 38 %. Där avses dock vad bolagen kan ta betalt och inte vad det faktiskt kostar att bygga. Att vissa byggbolag kan ta betalt sådana summor beror dock framförallt på politiska regleringar.
Senast redigerad av Enupp 2013-09-07 kl. 19:33.
2013-09-07, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
http://www.fastighetsaktien.com.cp-18.webhostbox.net/index.php?option=com_k2&view=item&id=11237:dyrt-att-bygga-i-sverige&Itemid=320

"De tio högsta byggkostnaderna i världen är:1. Hongkong 2. Schweiz 3. Danmark 4. Sverige 5. Macau 6. Australien 7. Japan 8. Frankrike 9. Singapore 10. Belgien."

Enligt Eurostat så är Sverige det dyraste landet i EU när det kommer till byggande. 72 % över snittet. Nr 2 Danmark ligger på 38 %. Där avses dock vad bolagen kan ta betalt och inte vad det faktiskt kostar att bygga. Att vissa byggbolag kan ta betalt sådana summor beror dock framförallt på politiska regleringar.

Således är det befintliga utbudet av fastigheter mycket värdefullt. Det finns ingen bubbla. Dyra byggkostnader är inget problem i ett helhetsperspektiv.
2013-09-08, 00:14
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

Danmark är ju dyrare?
2013-09-08, 01:46
Medlem
Citat:
Det tycker du och politiker ja. Varvid det såklart blir svårt att bygga.
Nej, det är inte mitt tyckande. Det är erfarenheterna från de som utsätts.

Citat:
Det är inte speciellt många som vill bo i Norrlands inland och pendla till jobbet i Stockholm. Efterfrågan finns i staden. I staden där man inte får bygga på höjden. Svårt att förstå?
Det framgår inte på något sätt varför alternativen är Stockholms innerstad där det redan är bebyggt och Norrlands inland där det troligen redan finns lediga bostäder. Jag vill inte verka oförskämd men dina val av platser att bygga på är nog de mest korkade man kan komma på. Vad kommer ditt tredje alternativ vara? I Bottenviken?

Finns väl inte så många höghus med bostäder i centrala London heller vad jag kan komma på. Så det är inte unikt för Stockholm. Om man nu nödvändigtvis vill bygga i Stockholm finns det gott om mark i länet.

Citat:
Därtill är det extremt dyrt att bygga i Sverige. Gissa vems fels?
Tja en kombination av byggfacket och de som väljer inredning.

Men sen ser jag inte att det har så mycket med saken att göra. Är det brist så är det ju det med rådande prisnivå. Så det är väl bara att köpa mark och bygga. De som nu bygger har ju gjort det, så det är inte så att det inte är möjligt.
2013-09-08, 10:36
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Stockholms innerstad är redan bebyggd. Och ser man hur illa ställt det är med kommunikationer så ska det inte vara mer bebyggelse där. Snarare mindre.

Nu finns det ganska mycket obebyggd mark i Sverige, så hur kommer man då på den något bisarra tanken att det är hopplöst att bygga nytt därför att det redan är bebyggt på några ppm.

Så om jag formulerar om frågan då: varför tar inte ni som anser att det är bostadsbrist och bygger bostäder (på obebyggd mark, och ej i parker)? Ni borde kunna tjäna bra på det. Eller hur?
Innerstaden är inte alls så stor som man kunde bygga den. Vasastan byggdes på en ganska kort tid och blev ett populärt område med plats för över 50 000 människor. Varför bygger man inte ett vasastan 2.0 utanför det vasastan. Man har inte byggt en enda ny innerstadsstadsdel på 80 år.
2013-09-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Innerstaden är inte alls så stor som man kunde bygga den. Vasastan byggdes på en ganska kort tid och blev ett populärt område med plats för över 50 000 människor. Varför bygger man inte ett vasastan 2.0 utanför det vasastan. Man har inte byggt en enda ny innerstadsstadsdel på 80 år.

Man bygger stad åt alla håll. Hornsberg, Hjorthagen, Hagastaden och Hammarby sjöstad - tillsammans kommer de rymma lika mycket folk som Vasastan. Alla räknas till innerstaden, och alla är nya. Till detta kommer stadslik bebyggelse precis utanför innerstadsgränsen, både i Stockholms kommun (Alvik, Liljeholmen, Årsta, Johanneshov) och kranskommunerna som gränsar till innerstan (dvs Solna och Nacka).
2013-09-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

Varför skulle man?? Varför inte satsa utanför tullarna istället.. jag vet att det är jävligt hippt att bo innanför tullarna idag. Men ingen vinner på att man koncentrerar allt till en liten innerstad..

Ut med företagen utanför storstäderna, bygg mer villor och radhus, gör det billigare att bygga.

Inför bilförbud inom tullarna.. Bättre luft, priserna kommer gå ner, jobben kommer att fördelas bättre .. Företagen kan börja visa vägen genom att placera sig utanför tullarna samtidigt som dom sänker sina hyreskostnader
2013-09-08, 18:25
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Varför skulle man?? Varför inte satsa utanför tullarna istället.. jag vet att det är jävligt hippt att bo innanför tullarna idag. Men ingen vinner på att man koncentrerar allt till en liten innerstad..

Ut med företagen utanför storstäderna, bygg mer villor och radhus, gör det billigare att bygga.

Inför bilförbud inom tullarna.. Bättre luft, priserna kommer gå ner, jobben kommer att fördelas bättre .. Företagen kan börja visa vägen genom att placera sig utanför tullarna samtidigt som dom sänker sina hyreskostnader

Det där finns det olika teorier om. Om vi bortser från folks preferenser för ett ögonblick, för där vet vi redan att trycket är högre på innerstad än förort, så finns det faktiskt ekonomiskt mycket som tyder på att folk koncentrerade på mindre yta är ekonomiskt mer effektivt än att sprida ut det. Att starta en restaurang på bottenvåningen i ett kvarter av skyskrapor på Manhattan har nog en bättre förutsättning än att starta en restaurang i Norrland, där folk måste åka mil för att besöka istället för att ta hissen ner till bottenvåningen.

Med det sagt… Det byggs ju villor och radhus utanför storstäderna redan nu.
2013-09-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det där finns det olika teorier om. Om vi bortser från folks preferenser för ett ögonblick, för där vet vi redan att trycket är högre på innerstad än förort, så finns det faktiskt ekonomiskt mycket som tyder på att folk koncentrerade på mindre yta är ekonomiskt mer effektivt än att sprida ut det. Att starta en restaurang på bottenvåningen i ett kvarter av skyskrapor på Manhattan har nog en bättre förutsättning än att starta en restaurang i Norrland, där folk måste åka mil för att besöka istället för att ta hissen ner till bottenvåningen.

Med det sagt… Det byggs ju villor och radhus utanför storstäderna redan nu.

Nu snackar jag inte om klädbutiker och restauranger . Jag menar större företag som har väldigt många anställda. Tex bank och finans branschen, mediebolag m,m

"Med det sagt… Det byggs ju villor och radhus utanför storstäderna redan nu"

Inte tillräckligt mycket, och det behöver bli billigare att bygga. Politiker måste agera
2013-09-08, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
"… får kreditgivaren åberopa föreskrifter i annan lag om rätt till betalning i förtid på grund av att en säkerhet som ställts för krediten…"

Vilken lag då? Nu ska jag inte sitta och Flashbackargumentera utan tillräckligt med kött på benen. Det finns folk i juridikforumet som säkert kan svara på det här. Så jag lämnar det vid att du kanske har rätt, men att jag aldrig hört talas om någon svensk bank som gjort ett "margin call". Inte ens i början av nittiotalet skedde det, vad jag vet.

Jag har inte heller hört talas om att det hänt, och jag vet inte vilken annan lag de syftar på i 35 § i Konsumentkreditlagen, det var därför jag skrev det som en fråga. Kanske 35 § gäller ovanliga upplägg där det finns inslag av finansiella instrument i säkerheten, eller ett upplägg med borgensman, men jag har ingen aning. Om någon juridikkunnig läser detta och kan förklara vad 35 § i Konsumentkreditlagen innebär så skriv gärna ett svar.

För mig personligen spelar det ingen roll. Min bank (Nordea) har en separat bilaga med allmänna villkor vid sidan av avtalet med min konsumentkredit.
I de allmänna villkoren står det att Nordea har rätt att säga upp krediten/bolånet till betalning i förtid om säkerhet som ställts för krediten har avsevärts försämrats. Jag kan bara gratulera, att du har bättre villkor än mig.
2013-09-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Mäklarsamfundet presenterar tillsammans med Hemnet siffror på att det är en ökande efterfrågan på ettor. Under augustimånad i år har ettor genererat uppemot 1,6 miljoner klick på sajten Hemnet. Förra året vid samma tid genomfördes 1,5 miljoner klick på ettor. Efterfrågan är stabil och ökningen är intressant.

Mäklarsamfundets VD tror att det beror på att ungdomar har svårt att hitta en studentbostad.

Det här ingen dålig utveckling alls utan det är helt klart en rationell början på en bostadskarriär för många. Med stigande värden blir det enklare för ungdomar att byta upp sig efter avklarade studier.

I största allmänhet är det ett tecken på att bostadsmarknaden är stekhet och stabil.
Men herregud... Hur förblindad är du?

När priser ökar minskar tillgängligheten för många, vilket gör att de som tidigare varit intresserade av tvåor och treor nu är intresserade av ettor i stället.

Att det inte finns något annat val än att köpa bostad för unga studenter är ingen bra utveckling, utan ett symptom på ett enormt problem där studier utanför hemorten kan bli otillgänglig för väldigt många av ekonomiska skäl.

Med stigande värden ökar även gapen mellan nivåerna vilket gör att det inte blir lättare att byta upp sig, utan svårare.
2013-09-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så länge folk tjänar bra och ränta ligger lågt har jag svårt att se något prisfall. Den som tror på prisfall borde undersöka andrahandsmarkanden, som just nu är sjukt bra för den som vill hyra ut sin bostadsrätt.

Man får riktigt bra betalat långt över vad man själv betalar. För mig är det ett tecken på att marknaden snarare är undervärderad med tanke på hyrorna man kan få ut. Nu snackar vi sthlms innerstad alltså och inte någon förort.

Min bedömning är att köpa en lgh i centrala sthlm är bland det säkraste man kan göra, om man köper i en bra och låg skuldsatt förening.
En annan tolkning är att andrahandsmarknaden är ganska liten. Det är väldigt vanligt att föreningar inte tillåter andrahands-uthyrning, och om de gör det är det bara för kortare perioder. Lägenheter i föreningar som tillåter långtids andrahandsuthyrning till juridiska personer är sjukt populära, för det är ovanligt.

Det nämndes tidigare, att i Stockholm köper man bostad för att bo i - inte för att hyra ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in