2013-09-09, 09:48
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Som jag skrivit x antal gånger tidigare så kan jag tänka mig att det blir som tidigare där S regerar med stöd av V och MP utan att ge dem någon ministerpost så har man gjort i åtskilliga mandatperioder tidigare så varför skulle de inte göra det igen?

Mp har genom migrationsuppgörelsen med M gjort att jag tror att om S tar stöd av Mp så är det öppet mål för SD.

Än hur man väljer får man Mp migrationspolitik. Det kommer att dränera S på invandringskritiska betongsossar och då får man problem 2018 istället. Därför tror jag på S i minoritetsregering, men att Löfven håller SD dörren öppen.

SD är också näst största parti i LO kollektivet. Det vet han väl.
2013-09-09, 09:57
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Mp har genom migrationsuppgörelsen med M gjort att jag tror att om S tar stöd av Mp så är det öppet mål för SD.

Än hur man väljer får man Mp migrationspolitik. Det kommer att dränera S på invandringskritiska betongsossar och då får man problem 2018 istället. Därför tror jag på S i minoritetsregering, men att Löfven håller SD dörren öppen.

Löfven har till skillnad mot Reinfeldt inte sagt att han i förväg kommer ta avstånd från SD utan att han kommer invänta valresultatet då han respekterar folket röster, så vem vet det kanske slutar med att S + SD regerar även om det låter helt osannolikt + att det hade väckt ett ramaskri i media och det politiska etablissemanget

Men ska man vara realistisk så är det som du skriver att oavsett vem som regerar lär man få dras med MP:s och alliansens migrationspolitik, det lär vara svårt att ändra på den i nuläget. Dock får man ha i åtanke att alliansen i realiteten är för fri invandring, inklusive M i alla fall med den politik man för nu så man ska inte sätta allt ansvar på MP.
2013-09-09, 10:36
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
så vem vet det kanske slutar med att S + SD regerar även om det låter helt osannolikt + att det hade väckt ett ramaskri i media och det politiska etablissemanget

Medias makt är kejsarens nyaste kläder. Peter Wolodarski och dom andra är nakna. Jag tror på fullaste allvar att en politiker med folkligt stöd kan be media att dra åt helvete. Det gäller bara att någon vågar ta steget första gången.

Jag tror S+SD är troligare än S+M för den panikalliansen skulle utmåla Jimmie som ett hot stort som ett världskrig.
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-09-09 kl. 11:18.
2013-09-09, 10:42
Medlem
Citat:
Löfven har till skillnad mot Reinfeldt inte sagt att han i förväg kommer ta avstånd från SD utan att han kommer invänta valresultatet då han respekterar folket röster, så vem vet det kanske slutar med att S + SD regerar även om det låter helt osannolikt + att det hade väckt ett ramaskri i media och det politiska etablissemanget

Men ska man vara realistisk så är det som du skriver att oavsett vem som regerar lär man få dras med MP:s och alliansens migrationspolitik, det lär vara svårt att ändra på den i nuläget. Dock får man ha i åtanke att alliansen i realiteten är för fri invandring, inklusive M i alla fall med den politik man för nu så man ska inte sätta allt ansvar på MP.
undrar hur många missnöjda från s som törs lita på sd på valdagen.ledningen är ju gamla muf-are
hittils har dom ju övervägande röstat borgerligt i riksdagen.pensionärerna tänker nog till lite extra.de finns ju 1,7miljoner.
2013-09-09, 12:13
Medlem
Citat:
M+FP+C+KD 39,0% (-2,4) exkluderar man KD får alliansen 36,0%
Hur räknar du då?
2013-09-09, 13:22
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Hur räknar du då?
Troligen så här: 39 - 3 = 36.
2013-09-09, 15:23
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Troligen så här: 39 - 3 = 36.
Så fungerar det inte. Mandat fördelas på de partier som fått över 4%. Halkar Kd ur och 3 procent ändå röstat på dem så försvinner de rösterna ur räkningen. Det blir inte tomma stolar i riksdagen med en KD-lapp på. Man gör om fördelningen utan Kd och då får alla partier lite mer.
2013-09-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Så fungerar det inte. Mandat fördelas på de partier som fått över 4%. Halkar Kd ur och 3 procent ändå röstat på dem så försvinner de rösterna ur räkningen. Det blir inte tomma stolar i riksdagen med en KD-lapp på. Man gör om fördelningen utan Kd och då får alla partier lite mer.

Mandaten ja. Men procenten sjunker ju med KD's procent om man åker ur.
2013-09-09, 16:56
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Yougov/Metros senaste mätning utförd mellan den 7 augusti-3 september, 1414 personer deltog och frågan som ställdes var: ”Hur skulle du rösta om det vore riksdagsval i dag?”

S: 30,8 % (+- 0,0)
MP: 8,8 % (-0,5)
V: 8,2 % (+0,8)

SD: 11,4 % (+1,5)

M: 25,8 % (-2,6)
C: 4,9 % (+1,3)
FP: 5,3 % (-0,1)
KD: 3,0 % (-1,0)

S+V+MP 47,8% (+0,3)

M+FP+C+KD 39,0% (-2,4) exkluderar man KD får alliansen 36,0%

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17432925.ab

C kravlar sig över 4% medan KD hamnar under i den här mätningen, även M:s kräftgång fortsätter samtidigt som SD ökar.

Sedan har väll (S)tefan uttalat att de inte kommer regera med V(PK). Samtidigt tänker inte V(PK) sitta i samma regering om de inte ändrar friskolereformen som S vägrar.
Detta bör betyda att man kan i detta fall räkna bort ca 8% från den rödgröna röran, och med detta är inte heller detta alternativ över 40%.
2013-09-09, 16:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Mandat ja. Men procenten läggs ju inte ut på andra. Partier utanför riksdagen behåller givetvis sina procent. Men mandaten fördelas enbart mellan dom över 4%.
2013-09-09, 17:31
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

Man kan kanske säga att en röst på sossarna är en lottsedel? De är ju så j-a kåta på att regera så de kan liera sig med vem som helst och hur de än gör kan man ge sig tusan på att en rätt stor del av deras väljare kommer bli missnöjda.

Jag tycker det är fegt att inte öppet ta ställning till vem man vill regera med.
2013-09-09, 21:51
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag tycker det är fegt att inte öppet ta ställning till vem man vill regera med.

Jag förstår det. Men nu står någonting mer på spel än "jag tycker det är fegt".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in