2013-09-08, 21:19
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
I FUP skriver polisen att det inte är möjligt att höra ett skott som avlossats 1500 meters avstånd.
Men det står också så här: Beskrivningen av ljudeffekten av ett hagelskott under olika förutsättningar är subjektiv och uppfattas individuellt olika.
En märklig reservation om man nu verkligen anser att det inte ska vara möjligt att höra ett skott på ovan nämnda avstånd.
Jag kommer att göra en större utläggning om detta inom kort.

Under rättegången presenterade åklagaren en undersökning som gjorts under augusti avseende geväret och ljudbilder från hagelskott och hagelpatroner inomhus etc. Den finns alltså inte med i Fuppen. Jag tror med andra ord att du kan bespara oss din utläggning, tills du läst polisens protokoll från provskjutningarna, eftersom detta redan gåtts igenom och som jag förstod det på rättegången så står helt klart att de skott som hörts på kvällen inte sköts inifrån garaget i Flakeböle.

Se Bloggarens sammanfattning i inlägg klockan 11.06 från dag 2 på www.rättegång.se
Direktlänk http://m.rattegang-se.webnode.se/products/a11-06/
Citera
2013-09-08, 21:27
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Tja, att den som skulle ha hotat befann sig på Kanarieöarna veckan för mordet tex?

Nej, det stämmer inte alls. Han har inget alibi och har knappast befunnit sig på Kanarieöarna. Varför sprider du desinformation?
Citera
2013-09-08, 21:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Din härskarteknik är tröttsam och föråldrad...
OK. Du har alltså inte sökt på Hamilkar och DNA i forumet.

Citat:
Vad DNA profilering är behöver du inte förklara. Det var väl knappast det som frågan handlade om?!
Att förklara ditt bristande svar hade väl varit enkelt med en mening...
Tja, din exakta fråga var denna:
Citat:
Ditt inlägg är obegripligt. Vad menar du med: "Det faktum att man kan fånga upp 4-5 kopior i st för 40-50 gör inte att det magiskt uppträder besudlingar eller hårstrån som man kan ta prov från.
Vilka kopior ska fångas upp...
Jag ansåg, och anser, att det borde ha varit fullkomligt glasklart vad som menades med ovanstående om man hade en översiktlig kunskap om hur DNA-analys av små provmängder kan ske. När du visade dig inte förstå det, var den närmast till hands varande slutsatsen att du inte hade fattat så mycket DNA-teknik som du inbillade dig.

Citat:
Gällande LCN så var det jag som lyfte fram detta och inte du. Så vad menar du...egentligen...
Det är återigen totalt obegripligt vad din poäng är. Ja, våra meningsutbyten i tråden har hittills väsentligen gått ut på att du först tar upp någonting, och jag påpekar att det inte är så enkelt, eller att det inte håller, och att du då blir putt. Vad har det att göra med sakfrågan?

Citat:
Och du! Varför bemöter du inte mitt svar på ditt helt felaktiga antagande att LCN är främst användbart för DNA från fingeravtryck...
Det har jag ju gjort!:
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag skrev och liknande.

Det i detta som är on topic för tråden är att det inte på minsta vis går att andra det faktum att det inte finns DNA-spår av PK inne i Gustafs och Annikas hus som indicium för att han inte kan ha varit där. De är fullt rimligt att någon med handskar och mössa stökar runt i ett rum i en halvtimme utan att den kriminaltekniska undersökningen hittar några DNA-spår.
Citera
2013-09-08, 21:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte alls. Han har inget alibi och har knappast befunnit sig på Kanarieöarna.
Din trovärdighet i sakuppgifter är lite låg just nu, så, för säkerhets skull: Kapitel och vers i FUP för ovanstående?
Citera
2013-09-08, 21:42
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Polisen har i alla fall frågat väldigt många om denne M*gnus E*iksson, som hyrde Pelles. Ingen har upplevt det som att det har uttalats några hot mot BO. Dessutom hade M hyrt en bostad av en annan ölandsbo, som vittnar om liknande problem med att få in hyran. M*gnus har även själv blivit förhörd och polisen har gått igenom hans dator.

Jaså, vad är det här då?

Utdrag ur FUP:

Annika var totalt livrädd...
Annika var panikslagen...
Annika var livrädd...
Citera
2013-09-08, 21:44
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Under rättegången presenterade åklagaren en undersökning som gjorts under augusti avseende geväret och ljudbilder från hagelskott och hagelpatroner inomhus etc. Den finns alltså inte med i Fuppen. Jag tror med andra ord att du kan bespara oss din utläggning, tills du läst polisens protokoll från provskjutningarna, eftersom detta redan gåtts igenom och som jag förstod det på rättegången så står helt klart att de skott som hörts på kvällen inte sköts inifrån garaget i Flakeböle.

Se Bloggarens sammanfattning i inlägg klockan 11.06 från dag 2 på www.rättegång.se
Direktlänk http://m.rattegang-se.webnode.se/products/a11-06/

Intressant, av dina uppgifter att döma ser det faktiskt ut som om man kollat upp detta noga. Detta förutsätter i och för sig att Annika sköts inomhus och inte utomhus.
Citera
2013-09-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Förhörssituationen är givetvis pressande för henne, mer än för andra förhörda vittnen. Ändå är det lite anmärkningsvärt att denna lärarutbildade, läsintresserade kvinna, åtminstone enligt förhörsprotokollet, talar svamligt som en tonåring avhoppad från högstadiet. Hon verkar också leva frikopplad från ekonomiska realiteter som ett överbeskyddat skolbarn.

Det gör det ju på detta sätt väldigt svårt att beslå henne med lögner eller motsägelser. Vart enda uttalande, hon gör, måste ju tolkas. Exakt vad har hon menat med det hon sagt? Man får gissa. Hon vet heller inget med säkerhet, begriper inget, hur skulle hon då kunnat ana något om sambons vandel?

Nu är det ju inte hon som är anklagad för något, men ett sätt att klara sig från ansvar är ju att spela dum. I detta fall är frågan om det är trovärdigt.

tror också hon inte haft insyn i ekonomin, hon var relativt ung då hon träffade Pierre så han tog säkert hand om den ekonomiska biten då han var "erfaren" inom det ekonomiska.
har för mig att jag läst i FUP:en att hon stod för mat inköpen och han för resten, obs "har för mig".
Citera
2013-09-08, 21:56
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Det i detta som är on topic för tråden är att det inte på minsta vis går att andra det faktum att det inte finns DNA-spår av PK inne i Gustafs och Annikas hus som indicium för att han inte kan ha varit där. De är fullt rimligt att någon med handskar och mössa stökar runt i ett rum i en halvtimme utan att den kriminaltekniska undersökningen hittar några DNA-spår.[

Ditt andra rabblande orkar jag inte ens bemöta då vi hamnar otroligt ot och det bara blir pajkastning...

Enligt Polisen finns det inget som tyder på att bostaden genomsökts. Det finns inga tecken på detta menar man.

Nej, DNA-spår från PK finns inte. Annat DNA finns däremot. Polisen har dock bara jämfört mot PK:s DNA.

Visst kan en person beträda ett hus utan att det avsätts DNA men det är också fullt rimligt att en person beträder ett hus och att DNA hittas... Det säger ingenting om huruvida gärningsmannen var i huset eller inte.
Citera
2013-09-08, 21:59
Bannlyst
Citat:
Jag har helt enkelt missat det. Något som jag uppenbarligen inte varit ensam om. Så lägligt att din kommentar kommer först nu när det redan konstaterats att LK ska vittna men det har väl sin naturliga förklaring...
Varför tror du att hon ska vittna när hon saknar bevisvärde ?
Citera
2013-09-08, 22:02
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Din trovärdighet i sakuppgifter är lite låg just nu, så, för säkerhets skull: Kapitel och vers i FUP för ovanstående?

Ur FUP - Tilläggsprotokoll 1, sid 33
Citat:
Erik*son uppger att han inte har någon aning om vad han gjorde de aktuella dagarna, mer än att han befann sig i Stockholmsområdet.

Som du kan se befann sig Erik*son inte på Kanarieöarna. MoLoK:s påstående är ett av flera där användare (medvetet?) sprider desinformation och försöker döda alternativa förklaringar genom lögner och rykten som görs till sanningar.
Citera
2013-09-08, 22:06
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Varför tror du att hon ska vittna när hon saknar bevisvärde ?

Ärligt talat tycker jag att det är ett märkligt beslut att ta in henne som vittne. Hennes vittnesmål utgör en risk för åklagaren. Vad han kan anse sig vinna på det är fullkomligt obegripligt.
Citera
2013-09-08, 22:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ur FUP - Tilläggsprotokoll 1, sid 33

Som du kan se befann sig Erik*son inte på Kanarieöarna.
Nä. Men redan stockholmsområdet är i sig tillräckligt långt bort för att det ska vara lite besvärligt att ha ihjäl folk och tutta på kåkar på norra Öland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in