Citat:
Ursprungligen postat av
Zizierzrogba
Jag vet inte om du arbetar? Om du gör det, och blev erbjuden ett jobb på ett litet flashigare företag, och du fick lite roligare arbetsuppgifter, skulle du då ta det jobbet men med typ 25 procents löneminskning? Om man tjänar mycket pengar anpassar man nog oftast levernet efter det, en bonus på 10 000 kronor för dig kanske räcker för din hyra, men det täcker knappt Thiago Silvas ena skosnöre.
Har jag sagt något annat?
Argumenterar jag någonstans om att Silva bör ha struntat i den lägre lönen och gått till Barca?
Mitt argument handlade om att han troligen
hade haft råd att göra det bytet, möjlighet och nödvändighet är två olika saker. Sedan är din jämförelse haltande, då det inte handlar om ett "flashigare" jobb utan ett flytt till en klubb där han skulle ha en betydligt större chans att vinna alla möjliga titlar, något som faktiskt är en väldigt viktig faktor när man är en fotbollsspelare på toppnivå.
Jämför det med bekvämlighet. Tänk dig ett jobb där du tjänar 60k i månaden, men exempelvis har otrevliga medarbetare, kontor bredvid en kraftigt trafikerad väg samt att arbetsplatsen är i ett otrevligt område.
Tänk dig sedan att du blir erbjuden ett arbete där du tjänar 50k i månaden, men istället är omgiven av jättetrevliga människor, ett riktigt trevligt kontor med havsutsikt samt i ett riktigt schysst område, kan du fortfarande påstå att allt handlar om pengar då?
Jag kan inte låta bli att känna att du insinuerade att pengar är allt när man arbetar, något som inte riktigt längre stämmer när man i sitt yrkesområde är tillräckligt begärd för att kunna ha mer än ett bra alternativ.
Med andra ord, Silva väljer inte mellan summa X & summa Y när han väljer mellan PSG & Barca; han väljer mellan summa X + en viss sannolikhet att vinna Ligue 1 och en mindre men realistisk chans att vinna CL, eller summa Y + en viss sannolikhet att vinna La Liga och en större och väldigt bra chans att vinna CL.
Förstår du bättre nu?