2013-09-08, 15:31
Medlem
Viking-s avatar
Självklart löjligt av Silva att få det att låta som att pengarna inte skulle räcka (om Goal nu inte varit lite liberala med vad de citerat).
Samtidigt så är det lika löjligt att förvänta sig att han ska gå ner i lön för att spela i Barca, vill de verkligen ha honom så får de fan pynta för spelaren.

Om Chelsea hade velat värva någon världsspelare och blivit nekade pga att de ville erbjuda lägre lön så hade vi på forumet fått höra skratt om hur den enda anledningen till att folk vill spela i klubben är $, men när det gäller Barca då är det någon speciell ära som rättfärdigar en lägre lön, eller missförstår jag något nu?
2013-09-08, 15:36
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det finns många spelartyper som inte passar in i olika lag, det gäller alla lag i världen. Barcelona är inte unika på något sätt när det gäller det. Silva hade passat in fint i laget, om det råder det inget snack.

Men han vill uppenbarligen inte spela där. Vilket är helt rätt.

Det är det som skiljer sekten från andra lag, att sekten tror att alla vill spela hos dem.
2013-09-08, 17:14
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men han vill uppenbarligen inte spela där. Vilket är helt rätt.

Det är det som skiljer sekten från andra lag, att sekten tror att alla vill spela hos dem.

Och det som skiljer haters från fotbollsintresserade är att haters driver en agenda. Som i ditt fall. Diskussionen blir lidande pga det.

Ha det bra.
2013-09-08, 17:18
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Självklart löjligt av Silva att få det att låta som att pengarna inte skulle räcka (om Goal nu inte varit lite liberala med vad de citerat).
Samtidigt så är det lika löjligt att förvänta sig att han ska gå ner i lön för att spela i Barca, vill de verkligen ha honom så får de fan pynta för spelaren.

Om Chelsea hade velat värva någon världsspelare och blivit nekade pga att de ville erbjuda lägre lön så hade vi på forumet fått höra skratt om hur den enda anledningen till att folk vill spela i klubben är $, men när det gäller Barca då är det någon speciell ära som rättfärdigar en lägre lön, eller missförstår jag något nu?
Räcka och räcka. Det handlar ju om att lägga en så stabil finansiell grund som möjligt för sin familj i generationer framöver, inte att inte ha tillräckligt med pengar för att dricka champagne till frukostflingorna.

Sen använder ju vissa fotbollsspelare sina pengar till filantropi också, inte för att jag vet om Silva gör det men ändå.
2013-09-08, 17:19
Bannlyst
Tacka vet jag Messi som har hjärtat på rätt ställe, att han tjänar typ 130 miljoner per år i bara lön är en annan femma.

Klart att tanken att spela i Barcelona säkert finns där för Thiago Silva men varför ska de ske på Barcas villkor och inte hans?
2013-09-08, 17:58
Medlem
Skranks avatar
Sedan spelar ju Silva trots allt inte i Kina eller Saudi Arabien direkt. PSG är trots allt ett topplag numera som ständigt kommer spela CL-fotboll framöver med stjärnor som Cavani och Zlatan i en trevlig stad som Paris. Hade Barcelona i alla fall matchat lönen han har i PSG så hade han nog gått med på det. Men tro sig vara så fin så att spelare går ned i lön för att spela för klubben känns ju lite löjligt.
2013-09-08, 18:07
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Och det som skiljer haters från fotbollsintresserade är att haters driver en agenda. Som i ditt fall. Diskussionen blir lidande pga det.

Ha det bra.

Problemet är att man får hata allt förutom B.
2013-09-08, 18:40
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagner.Love
Tacka vet jag Messi som har hjärtat på rätt ställe, att han tjänar typ 130 miljoner per år i bara lön är en annan femma.

Klart att tanken att spela i Barcelona säkert finns där för Thiago Silva men varför ska de ske på Barcas villkor och inte hans?
Därför att i en vettig klubb skall det alltid finnas en uttalad "lönehierarki" som baseras på Hur viktig spelaren är, hur lojal spelare har varit, ålder, position osv. Man kan ju inte som 29-årig mittback komma och kräva samma lön som (Har för mig att Silvas 12M Euro är netto) Messi som är världens bästa spelare, gör 50 mål per säsong osv. Det måste han ha självinsikt nog att inse. Han är heller ingen Lojal spelare som Xavi eller Puyol som lirat 15+år i A-laget och får en "lite för hög lön" sett till prestation, men där lojaliteten gör att de kan få sådan lön.

Om jag inte missminner mig har Barcelona 4 eller 5 Lönestegar...., Thiago Silva bör ligga i samma som Piqué, alltså Nivå 3
2013-09-08, 18:47
Medlem
waikikiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Därför att i en vettig klubb skall det alltid finnas en uttalad "lönehierarki" som baseras på Hur viktig spelaren är, hur lojal spelare har varit, ålder, position osv. Man kan ju inte som 29-årig mittback komma och kräva samma lön som (Har för mig att Silvas 12M Euro är netto) Messi som är världens bästa spelare, gör 50 mål per säsong osv. Det måste han ha självinsikt nog att inse. Han är heller ingen Lojal spelare som Xavi eller Puyol som lirat 15+år i A-laget och får en "lite för hög lön" sett till prestation, men där lojaliteten gör att de kan få sådan lön.

Om jag inte missminner mig har Barcelona 4 eller 5 Lönestegar...., Thiago Silva bör ligga i samma som Piqué, alltså Nivå 3
En lönestruktur är jättebra så man håller ekonomin i schakt (ha) men fortfarande inte en anledning varför Silva ska gå ner i lön för att gå till Barca.
2013-09-08, 18:54
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Räcka och räcka. Det handlar ju om att lägga en så stabil finansiell grund som möjligt för sin familj i generationer framöver, inte att inte ha tillräckligt med pengar för att dricka champagne till frukostflingorna.

Sen använder ju vissa fotbollsspelare sina pengar till filantropi också, inte för att jag vet om Silva gör det men ändå.
Jag förstår hur du tänker, men jag kan ärligt talat inte köpa resonemanget till 100%.
Vi snackar om en person som ligger på en jättelön och som tjänat stora summor under ett par fina år nu, han skulle kunna lägga in 1% av det han tjänat in (om han inte slösat/använt hela summan redan) på ett bankkonto eller någon investering med låg risk och sedan skulle flera generationer kunna leva bara på räntan.
Att ta en lönesänkning skulle inte direkt påverka hans avkomma särskilt mycket (såvida inte hans ekonomiska rådgivare är totala charlataner).

Självklart förutsätter detta resonemang att han inte har som ambition att låta sina barn bo i palats, ha guldbilar och ha champagne till frukostflingorna.
2013-09-08, 19:44
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Jag förstår hur du tänker, men jag kan ärligt talat inte köpa resonemanget till 100%.
Vi snackar om en person som ligger på en jättelön och som tjänat stora summor under ett par fina år nu, han skulle kunna lägga in 1% av det han tjänat in (om han inte slösat/använt hela summan redan) på ett bankkonto eller någon investering med låg risk och sedan skulle flera generationer kunna leva bara på räntan.
Att ta en lönesänkning skulle inte direkt påverka hans avkomma särskilt mycket (såvida inte hans ekonomiska rådgivare är totala charlataner).

Självklart förutsätter detta resonemang att han inte har som ambition att låta sina barn bo i palats, ha guldbilar och ha champagne till frukostflingorna.

Jag vet inte om du arbetar? Om du gör det, och blev erbjuden ett jobb på ett litet flashigare företag, och du fick lite roligare arbetsuppgifter, skulle du då ta det jobbet men med typ 25 procents löneminskning? Om man tjänar mycket pengar anpassar man nog oftast levernet efter det, en bonus på 10 000 kronor för dig kanske räcker för din hyra, men det täcker knappt Thiago Silvas ena skosnöre.
2013-09-08, 20:09
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Jag vet inte om du arbetar? Om du gör det, och blev erbjuden ett jobb på ett litet flashigare företag, och du fick lite roligare arbetsuppgifter, skulle du då ta det jobbet men med typ 25 procents löneminskning? Om man tjänar mycket pengar anpassar man nog oftast levernet efter det, en bonus på 10 000 kronor för dig kanske räcker för din hyra, men det täcker knappt Thiago Silvas ena skosnöre.
Har jag sagt något annat?
Argumenterar jag någonstans om att Silva bör ha struntat i den lägre lönen och gått till Barca?

Mitt argument handlade om att han troligen hade haft råd att göra det bytet, möjlighet och nödvändighet är två olika saker. Sedan är din jämförelse haltande, då det inte handlar om ett "flashigare" jobb utan ett flytt till en klubb där han skulle ha en betydligt större chans att vinna alla möjliga titlar, något som faktiskt är en väldigt viktig faktor när man är en fotbollsspelare på toppnivå.

Jämför det med bekvämlighet. Tänk dig ett jobb där du tjänar 60k i månaden, men exempelvis har otrevliga medarbetare, kontor bredvid en kraftigt trafikerad väg samt att arbetsplatsen är i ett otrevligt område.
Tänk dig sedan att du blir erbjuden ett arbete där du tjänar 50k i månaden, men istället är omgiven av jättetrevliga människor, ett riktigt trevligt kontor med havsutsikt samt i ett riktigt schysst område, kan du fortfarande påstå att allt handlar om pengar då?

Jag kan inte låta bli att känna att du insinuerade att pengar är allt när man arbetar, något som inte riktigt längre stämmer när man i sitt yrkesområde är tillräckligt begärd för att kunna ha mer än ett bra alternativ.

Med andra ord, Silva väljer inte mellan summa X & summa Y när han väljer mellan PSG & Barca; han väljer mellan summa X + en viss sannolikhet att vinna Ligue 1 och en mindre men realistisk chans att vinna CL, eller summa Y + en viss sannolikhet att vinna La Liga och en större och väldigt bra chans att vinna CL.

Förstår du bättre nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in