2013-09-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JochenBele
Näe...Du äter som vanligt i 5 dagar och lägger dig på 600kcal/dag under 2 dagar.
Funkar skitbra, går utmärkt att träna även under fastedagar. Har tappat jättemycket underhudsfett utan att tappa muskler/styrka/uthållighet!

Jo, men just ordet deff betyder att man äter rätt mängd kalorier, fett och protein (macros). Det gör man inte de två dagarna man ligger på 600 kalororier. Som jag skrev ovan så påskyndar det ju resultatet, även om resultatet inte blir lika bra i slutändan. Någon riktigt seriös skulle ju aldrig göra 600 kalorier på deff. Men det är ju helt okey om en lekman gör det. Många använder ordet "deffa" när de ska gå ner i vikt oberoende av hur de går tillväga. Jag tycker man missbrukar ordet då eftersom det tappar sin mening.
Citera
2013-09-08, 15:36
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jo, men just ordet deff betyder att man äter rätt mängd kalorier, fett och protein (macros). Det gör man inte de två dagarna man ligger på 600 kalororier. Som jag skrev ovan så påskyndar det ju resultatet, även om resultatet inte blir lika bra i slutändan. Någon riktigt seriös skulle ju aldrig göra 600 kalorier på deff. Men det är ju helt okey om en lekman gör det. Många använder ordet "deffa" när de ska gå ner i vikt oberoende av hur de går tillväga. Jag tycker man missbrukar ordet då eftersom det tappar sin mening.

Jag håller inte med.

Jag genomförde en ytterst lyckad deff inför sommaren med ett eget upplägg som involverade 1-3 dagars "fasta" i veckan, månader innan 5:2-hypen. Under fastedagarna så fick jag i mig runt 200-500kcal beroende på aktivitet och det blev utöver cardio runt 3 styrkepass i veckan.

Nu ska jag inte låtsas som att det jag gjorde liknade 5:2, men det fanns onekligen en hel del likheter. Trots att jag slarvade en hel del så gick det förvånansvärt bra. Har i själva verket aldrig kommit i form så snabbt och smärtfritt, aldrig legat på en så låg fettprocent och verkligen aldrig trott att jag skulle bli starkare under tiden.

Så jo, jag skulle definitivt säga att det är möjligt att "deffa" på 600kcal om dagen ett par dagar i veckan. Om man har viljan.
Citera
2013-09-08, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag håller inte med.

Jag genomförde en ytterst lyckad deff inför sommaren med ett eget upplägg som involverade 1-3 dagars "fasta" i veckan, månader innan 5:2-hypen. Under fastedagarna så fick jag i mig runt 200-500kcal beroende på aktivitet och det blev utöver cardio runt 3 styrkepass i veckan.

Nu ska jag inte låtsas som att det jag gjorde liknade 5:2, men det fanns onekligen en hel del likheter. Trots att jag slarvade en hel del så gick det förvånansvärt bra. Har i själva verket aldrig kommit i form så snabbt och smärtfritt, aldrig legat på en så låg fettprocent och verkligen aldrig trott att jag skulle bli starkare under tiden.

Så jo, jag skulle definitivt säga att det är möjligt att "deffa" på 600kcal om dagen ett par dagar i veckan. Om man har viljan.

Jag förstår. Men vet du hur din form hade sett ut om du inte kört fastadagar? Själv bulkade jag upp och sen bantade jag 3 månader samtidigt som jag körde hårt på gymet. Resultatet blev riktigt bra i mina ögon. Men jag tycker bara ordet deff ska användas när man sköter sina macros.
Citera
2013-09-08, 16:28
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag förstår. Men vet du hur din form hade sett ut om du inte kört fastadagar? Själv bulkade jag upp och sen bantade jag 3 månader samtidigt som jag körde hårt på gymet. Resultatet blev riktigt bra i mina ögon. Men jag tycker bara ordet deff ska användas när man sköter sina macros.

Det vet jag naturligtvis inte, men om jag försöker jämföra med hur jag gjort tidigare så skulle jag åtminstone uppskatta att det gick väldigt bra. Å andra sidan är jag rätt förtjust i fasta då det för mig är ett väldigt enkelt sett att dra ner på kalorierna om man ser till hunger, humör och aptit. Med det i åtanke är det möjligt att jag inte kan se det helt objektivt.

Sett över en tidsperiod längre än 24h så skötte jag dock mina macros även om proteinintaget var i lägsta laget. Jag låg i själva verket på kaloriöverskott vid i alla fall 75% av träningsdagarna. Men som sagt, att jag bara "fastade" är inte hela historian. Jag använde mig av en mängd tillskott och grejer, implementerade nästan all teoretisk kunskap jag kunde om alltifrån makronutrientcykling till fettoxidation och glukossparande effekter av glycerol, vidare till katekolaminer och diverse stimulanter samt hur dessa kan verka till min fördel.

Jag är en teorinörd och jag gillar att experimentera, så det här kändes lite mer intressant än en vanlig deff. Ville även slå hål på hela "man kan bara frisätta si och så mycket fett per dygn", vilket jag upplever att jag gjorde, om än bara för mig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in