Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Detta stämmer sannolikt inte. Det SD bör göra är istället att sluta närma sig sjuklövern. Vilka personer hade hoppat från SD till sjuklövern om SD istället hade skruvat upp invandringsproblematiken? Troligtvis en liten obetydlig skara. Det känns mer troligt att personer från SvP går över (eller troligtvis tillbaka) till SD igen.
Man kan säga att anledningen till att Moderaterna nu sitter i regeringsposition i 8 år är att de har precis gjort samma resa. De insåg att de aldrig skulle få makten om de inte närmade sig majoriteten av väljarna, vilket de har gjort. Idag tycker jag inte det är någon större skillnad på S och M.
Är man för polariserad så är det lätt att hitta hatargument, men är man väldigt lika i sin politik, så kastar man ju sten i glashus när man kritiserar motståndaren. Idag är det väldigt lätt för alla parti att stämpla SD som Nazister (vilket de gör mellan raderna).
Med andra ord så är det exakt det som M gjorde för 8-10 år sedan, som nu SD gör. Att gå till SvP för att SD gör sitt bästa för att få en reell möjlighet att påverka politiken i Sverige, bara för att de försöker att bli mer rumsrena anser jag är fel väg. SvP kommer troligen aldrig att påverka något beslut överhuvudtaget, så det är som att kasta rösten i sjön.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fittfitta
Jimmie Åkesson borde nämna detta i alla sammanhang han kan och påpeka hur jävla sjukt det är, i likhet med alla andra liknande och sjuka förslag. Han bör dessutom ta till en hårdare och allvarligare ton än den messnälla attityden han nu har. Jag tyckte om när han stod i plenisalen och räknade upp alla förorter som det hade blivit upplopp i och rakt och tydligt frågade Reinfeldt hur länge detta skulle behöva pågå. Han ska som huvudregel alltid vara minst så hård och rak på sak.
I sak håller jag med, men om resultatet blir att SD tappar röster, som vi nu sett under våren, så är det ändå ganska dumt. Jag tror det viktiga är att förklara för de 6% som tillhör kärntruppen att politik handlar om att få vara med och påverka, annars är det meningslöst.