2013-09-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Men... Vad har partiet då för existensberättigande? Vad är vitsen med att skapa ytterligare ett sjuklöverparti? Vem vinner på det?

Självklart är ju SD motståndare till invandringen och det är så självklart att man inte behöver säga det. Det ligger i SDs DNA att där för minskad invandring, så det jag ville komma till var att man inte behöver basunera ut det, vilket man inte riktigt gör på samma sätt som tidigare och anledningen är troligen att partiet har kommit till liknande slutsatser som jag redovisade
2013-09-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Detta stämmer sannolikt inte. Det SD bör göra är istället att sluta närma sig sjuklövern. Vilka personer hade hoppat från SD till sjuklövern om SD istället hade skruvat upp invandringsproblematiken? Troligtvis en liten obetydlig skara. Det känns mer troligt att personer från SvP går över (eller troligtvis tillbaka) till SD igen.

Man kan säga att anledningen till att Moderaterna nu sitter i regeringsposition i 8 år är att de har precis gjort samma resa. De insåg att de aldrig skulle få makten om de inte närmade sig majoriteten av väljarna, vilket de har gjort. Idag tycker jag inte det är någon större skillnad på S och M.

Är man för polariserad så är det lätt att hitta hatargument, men är man väldigt lika i sin politik, så kastar man ju sten i glashus när man kritiserar motståndaren. Idag är det väldigt lätt för alla parti att stämpla SD som Nazister (vilket de gör mellan raderna).

Med andra ord så är det exakt det som M gjorde för 8-10 år sedan, som nu SD gör. Att gå till SvP för att SD gör sitt bästa för att få en reell möjlighet att påverka politiken i Sverige, bara för att de försöker att bli mer rumsrena anser jag är fel väg. SvP kommer troligen aldrig att påverka något beslut överhuvudtaget, så det är som att kasta rösten i sjön.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jimmie Åkesson borde nämna detta i alla sammanhang han kan och påpeka hur jävla sjukt det är, i likhet med alla andra liknande och sjuka förslag. Han bör dessutom ta till en hårdare och allvarligare ton än den messnälla attityden han nu har. Jag tyckte om när han stod i plenisalen och räknade upp alla förorter som det hade blivit upplopp i och rakt och tydligt frågade Reinfeldt hur länge detta skulle behöva pågå. Han ska som huvudregel alltid vara minst så hård och rak på sak.

I sak håller jag med, men om resultatet blir att SD tappar röster, som vi nu sett under våren, så är det ändå ganska dumt. Jag tror det viktiga är att förklara för de 6% som tillhör kärntruppen att politik handlar om att få vara med och påverka, annars är det meningslöst.
2013-09-06, 23:20
Medlem
Borde komma en Demoskop imorgon... har glömt om det sker under natten eller på morgonen. Tror det har förekommit att GP skvallrat innan Expressen kör hela storyn.

Dock låg Demoskop högt på SD förra månaden så bli inte förvånad om det kommer ett dropp på en halv procent följt av sedvanligt jubel från Marteus och Exponötterna.
2013-09-06, 23:27
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Borde komma en Demoskop imorgon... har glömt om det sker under natten eller på morgonen. Tror det har förekommit att GP skvallrat innan Expressen kör hela storyn.

Dock låg Demoskop högt på SD förra månaden så bli inte förvånad om det kommer ett dropp på en halv procent följt av sedvanligt jubel från Marteus och Exponötterna.
Ingen större fara! Valarbetarna skjuter vidare och snart har vi hundratusen nya valarbetare från ett mellanösternland i ropet!
Sen kommer det det krav på besparingar på åldringsvård och sjukvård sen är SD's nya nivå säkrad.
2013-09-07, 00:41
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktarTorsk
Man kan säga att anledningen till att Moderaterna nu sitter i regeringsposition i 8 år är att de har precis gjort samma resa. De insåg att de aldrig skulle få makten om de inte närmade sig majoriteten av väljarna, vilket de har gjort. Idag tycker jag inte det är någon större skillnad på S och M.
För det första kan du inte jämföra SD med M och för det andra är det inte alls bra för M att de har närmat sig sossarna. Tycker du på allvar att det går bra för dem idag?

Citat:
Är man för polariserad så är det lätt att hitta hatargument, men är man väldigt lika i sin politik, så kastar man ju sten i glashus när man kritiserar motståndaren. Idag är det väldigt lätt för alla parti att stämpla SD som Nazister (vilket de gör mellan raderna).
Jag förstår inte hur detta är relevant. Att etablissemanget kallar SD för nazister är ointressant och påverkar ju inte SD's framgångar idag överhuvudtaget då förtroendet för mainstreammedia är noll bland SD-väljare eller i övrigt för personer som är kritiska till det kulturmarxistiska systemet. Eller missuppfattade jag dig?

Citat:
SvP kommer troligen aldrig att påverka något beslut överhuvudtaget, så det är som att kasta rösten i sjön.
Vad grundar du detta på? Inte empiri iaf. Sådär sa man om SD för 10 år sedan också och nästa år kommer de få ett valresultat på cirka 15%. De första rösterna är viktiga för ett parti, kanske de viktigaste rösterna. Rösterna SD fick 1994, 1998 och 2002 var alltså mycket viktiga för att de skulle fortsätta växa. Att rösta på på SvP som med all sannolikhet kommer att växa för varje år som går är knappast att kasta rösten i sjön.

Citat:
I sak håller jag med, men om resultatet blir att SD tappar röster, som vi nu sett under våren, så är det ändå ganska dumt. Jag tror det viktiga är att förklara för de 6% som tillhör kärntruppen att politik handlar om att få vara med och påverka, annars är det meningslöst.
Förklara varför SD skulle tappa röster om Jimmie Åkesson intar en allvarligare och hårdare attityd och så mycket han orkar utnyttjar situationer då regeringen klubbar igenom svenskfientliga förslag. SD ligger inte på 6% utan det dubbla.
2013-09-07, 02:25
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vilken bobubbla?
Sist jag kollade var efterfrågan klart större än utbudet,så snacket om att det är just en bobubbla som skall utlösa nästa kris förstår jag inte.
Det sagt så går ekonomi i cykler,och snackar vi istället EU:s lånekris så torde manegen vara krattad 2018 för SD.

I övrigt...det läggs lite för mycket krut på analyserande av diverse opinionsundersökningar.Sanningen visar sig på valdagen,knappast före och speciellt inte när det gäller SD:s resultat som vanemässigt är underskattat i opinionsundersökningar.

"Men det kan inte hända här"

- Berömt citat som uttalats i varje land som senare haft en bobubbla.
2013-09-07, 05:09
Medlem
Rammsbergs avatar
Ny mätning från Demoskop, SD 10,1 (- 1,5). S och M tappar.

http://www.expressen.se/nyheter/minskat-stod-for-lofven-i-ny-matning/
2013-09-07, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Ny mätning från Demoskop, SD 10,1 (- 1,5). S och M tappar.

http://www.expressen.se/nyheter/minskat-stod-for-lofven-i-ny-matning/

Skräll att Expressen väljer följande ordalag:
Citat:
SD:s uppåtgående trend är bruten. Partiet backar med 1,5 procentenheter från rekordnivån i juli.

Kollar man på status.st, så finner man följande opinion i fallande kronologisk ordning:
10.1
11.6
9.6
9.9
9.2
11.0
9.6
9.2
8.6
9.0

Ganska starkt att dra slutsatsen att trenden är bruten för SD i mitt tycke. Vilket tidsspann utgår de ifrån i sina trendanalyser? Är varje ny enskild mätning en egen trend?
Seriöst Expressen, läser ni det här så: ni borde tamejfan skämmas!
2013-09-07, 06:26
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Skräll att Expressen väljer följande ordalag:

Citat:
SD:s uppåtgående trend är bruten. Partiet backar med 1,5 procentenheter från rekordnivån i juli.

Kollar man på status.st, så finner man följande opinion i fallande kronologisk ordning:
10.1
11.6
9.6
9.9
9.2
11.0
9.6
9.2
8.6
9.0

Ganska starkt att dra slutsatsen att trenden är bruten för SD i mitt tycke. Vilket tidsspann utgår de ifrån i sina trendanalyser? Är varje ny enskild mätning en egen trend?
Seriöst Expressen, läser ni det här så: ni borde tamejfan skämmas!

Så är det alltid, när SD backar gör man stort nummer av det medan man knappt nämner en uppgång.
2013-09-07, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Så är det alltid, när SD backar gör man stort nummer av det medan man knappt nämner en uppgång.

Eller helt sonika gör sin egen undersökning svår att hitta på expressen.se
2013-09-07, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50

Att de slår upp minskningar stort kan jag väl köpa. Det kan de väl få ha i dessa bistra tider.
Men att dra slutsatser om trendutvecklingar varje enskild mätning utifrån endast föregående resultat är fanimej direkt ohederligt. Om inte annat oerhört ignorant.

Till Expressen:
Kalla det åtminstone inte för trender, kalla det "momentan riktning" eller nåt annat kewlt hipster-ord som ni kan svänga er med på redaktionen. Hör ni det era otvättade Express-sluskar!?
2013-09-07, 06:50
Medlem
SD medel 10,4% i augusti.

Gäller för de 7 stora institut som normalt kommer varje månad.
Bara jan och feb 2013 har varit aningen högre med 10,5% och 10,6%
SD på väg mot rekordnivåer under hösten?

Siffror från status.st
Senast redigerad av amalrik 2013-09-07 kl. 07:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in