2013-09-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Du får gärna tala om hur en översvämning som höjer vattennivån så mycket att alla lokala bergstoppar är under vatten kan vara lokal alternativt varför man ska tro på någon av de övriga detaljerna i denna saga om du även att denna detalj är en ren felaktighet.
Du skriver till fel avsändare..jag har inte sagt att det kan vara ett lokalt alternativ
2013-09-06, 23:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad jag tror? Jag tror på en lokal översvämning, vilket är den mest rimligaste enligt mig. Jag har inga bevis att det var en lokal översvämning, men jag har argument. Ett sådant argument skulle vara att folket som levde på Noas tid hade inget koncept om en global planet. För dem var "jorden" det geografiska område som de levde på och som var känt för dem. Den vers som du citerade där ordet "jorden" står med, kan betyda ett geografiskt område och inte hela jorden. Finns flera verser som styrker detta argument. Sen får du inte glömma att det hebreiska ordet "erets" kan betyda land och inte hela jorden.

Suck. Vet du om att Ararat är 5 165 meter högt? Så högt (plus 7 meter) var vattnet efter 40 dagar. Sen fortsatte vattnet stiga i 150 dagar till. Kan du förklara för mig hur typ 6000-20000 meter högt vatten kan vara en lokal översvämning?
2013-09-06, 23:12
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahkis5000
Du vill alltså dela upp evolutionsteorin i geologiskaevolutionen och biologiskaevolutionen?

Då får du nog utveckla vad du menar med "geologiskaevolutionen" och "biologiskaevolutionen".

Citat:
Jag menar att evolutionsteoretikerna vill ha en helhetsbild som förklarar livets ursprung och utveckling i samband med universums tillkomellelse.
Att dessa iaf har samma övertygelse i det stora hela om hur det gått till.

Ja, de vill de säkert. Men det innebär inte att diverse hypoteser om livets uppkomst ingår i evolutionsteorin. Skulle man däremot få fram evidens för en hypotes om livets uppkomst kan detta bli en teori som sedan fogas samman med evolutionsteorin men den sammanfogade teorin kommer med största sannolikhet namnges till något annat än evolutionsteorin, kanske "uppkomst och evolutionsteorin".
2013-09-06, 23:16
Medlem
baylifes avatar
Citat:
(ps. dagens arter kan med lätthet haft sitt ursprung från det som arken sparade.
Någorlunda snabbt evolutionen måste ha jobbat då.
2013-09-06, 23:17
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Du skriver till fel avsändare..jag har inte sagt att det kan vara ett lokalt alternativ

Jo, det gör jag nog till viss del så kunskap1 får mer än gärna svara på det.

Ändå så hävdar du att bibeln hävdar det med viss reservation varpå jag tycker att du kan förklara det. Om det nu inte är så att du anser att hela historien är en myt eller att hela jorden var översvämmad. Om någon av de två så får du gärna vilket du anser är det rätta.
2013-09-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Det är enbart den uniformistiska evolutionsteorin som tror att ändring tar tid.
Vissa evolutionister börjar redan frångå en uniformistiskamodellen.
Många (flesta) vetenskapsmän söker sanningen.
Hur länge tror du det tar för en hund att helt ändra sinnelag och fysik för att utföra en arbetsinsats den inte var ämnad för i början?
2013-09-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jo, det gör jag nog till viss del så kunskap1 får mer än gärna svara på det.

Ändå så hävdar du att bibeln hävdar det med viss reservation varpå jag tycker att du kan förklara det. Om det nu inte är så att du anser att hela historien är en myt eller att hela jorden var översvämmad. Om någon av de två så får du gärna vilket du anser är det rätta.
Min reservation är ur ren objektivitet.. Är redo att ändra mig om jag får övertygande bevis om motsattsen ..
2013-09-06, 23:31
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Det är enbart den uniformistiska evolutionsteorin som tror att ändring tar tid.
Vilket det gör. Du menar att det inte skulle ta tid?

Citat:
Vissa evolutionister börjar redan frångå en uniformistiskamodellen.
Vad fan är den "uniformistiskamodellen"?

Citat:
Många (flesta) vetenskapsmän söker sanningen.
Jaha? Och?

Citat:
Hur länge tror du det tar för en hund att helt ändra sinnelag och fysik för att utföra en arbetsinsats den inte var ämnad för i början?
Inte vet jag. Du inser att det finns ganska många arter va?
2013-09-06, 23:32
Medlem
Citat:
Oj, kom på att du kanske tror att evolutionsteorin utesluter all anpassning inom skapelsen?
Det skulle ju betyda att Gud var sämre än människor som kan skapa en bil som har kylande egenskaper i kupén under sommaren och värmande under vintern.. Eller att alla bilar måste vara framhjulsdrivna hela tiden istället för att ha flexibiliteten att uttnyttja det som passar bäst. Läs en handbok till en skapad maskin tex senaste Honda crv.. Du hittar dessa egenskaper hos detta skapade mekanik.
2013-09-06, 23:34
Medlem
Citat:

Jaha? Och?

Ok?
2013-09-06, 23:35
Medlem
Citat:

Jaha? Och?

Läs på.. UNIFORMISTISK
2013-09-06, 23:39
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Läs på.. UNIFORMISTISK
Aldrig hört talas om denna benämning ihop med evolutionsteorin. Vad är den uniformistiska evolutionsteorin?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in