2013-09-06, 16:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Ditt inlägg är obegripligt. Vad menar du med: "Det faktum att man kan fånga upp 4-5 kopior i st för 40-50 gör inte att det magiskt uppträder besudlingar eller hårstrån som man kan ta prov från.
Vilka kopior ska fångas upp...
Förlåt. Jag förleddes från ditt lite stöddiga tonfall till att tro att du visste lite grand om DNA-profilering och provtagning. Uppenbarligen gör du inte det, och då tar vi den mer pedagogiska varianten: DNA-profilering bygger på att man kan analysera mycket variabla gensegment, som brukar kallas för mikrosatelliter. Om det inte finns fullkomligt groteskt mycket DNA i provet - och det gör det i princip bara när det gäller sperma - måste man skapa nya DNA-fragment med samma sekvens som de gamla med PCR-amplifiering. PCR står för Polymerase ChainReaction och bygger på a) att det dubbelsträngade DNA splittrar sig i två enkla strängar vid temperaturer över sådär 85 grader, och att de enzym som syntetiserar nytt DNA vid celldelning använder enkelsträngat DNA som mall för att syntetisera den andra strängen. En vanlig PCR-reaktion behöver sådär 40-50 kopior för att man ska vera hyfsat säker på att det skapas tillräckligt många nya fragment för att de ska gå att analysera. En LCN-analys fungerar med bara en 4-5 kopior - kanske bara 2-3 om man har tur, men kriminaltekniska protokoll ska inte bygga på tur.

Alltså behöver ett prov som ska analyseras med konventionell PCR innehålla minst 40 intakta kopior av den sekvens man vill analysera, och ett prov som ska analyseras med LCN-PCR behöver innehålla minst 4 intakta kopior för att analysen ska funka med någon säkerhet. Är du med då?

4 kopior är fruktansvärt lite. Men de måste fortfarande komma någonstans ifrån, och de måste ha tagts upp i ett prov. Det är det stora problemet med LCN - visst kan man göra slumpvisa strykningar, men man kan aldrig göra strykningar som täcker en hel vägg eller ett helt golv. I praktiken är man hänvisad till att analysera prov där kriminalteknikerna på plats endera ser att det finns någon form av besudling eller avtryck, eller kan gissa sig till att det skulle kunna finnas DNA avsatt där.

Hursomhelst är summan av kardemumman att man inte på något sätt kan dra slutsatsen att personen X inte har varit inne i ett rum, bara för att det inte går att hitta h*ns DNA där. Det går utmärkt väl att vara inne i ett rum och stöka runt i en halvtimme utan att det går att hitta något som helst DNA från vederbörande - i all synnerhet om personen har burit handskar och mössa.

Citat:
Även ditt antagandet om att LCN främst är användbart för DNA från fingeravtryck är direkt felaktigt.
Jag skrev och liknande. Du måste fortfarande veta vad du ska ta strykprov ifrån. Vad gäller hurpass mycket felaktiga antaganden jag gör när det gäller DNA-analys, kan du ta och söka på träffkombinationen Hamilkar och DNA i forumet.
Citera
2013-09-06, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Det talas här om risk/möjlighet av att det vid fällande dom skulle utföras en Rättspsykiatrisk utredning på den tilltalade. Det är väl knappast logiskt att lägga ner tid o skattepengar på det.. Hela åklagarens upplägg har ju på tusentals sidor byggts upp kring att han är en nototrisk slarver med hantering av pengar och levt ett liv med ständiga skulder. Och därför mördat 2 personer för enbart pengars skull.
Man kan väl knappast ha en psykisk sjukdom bara för att man notoriskt lurar staten och vanligt folk på pengar.
Kronofogden har väl var och varannan svensk efter sig utan att därvid bedömas vara psykisk sjuka. Morden var alltså "logiska" - Sedan kan man visserligen undra hur det står till i hjärnan på en person som utför ett sådant uselt brott för några tusenlappar - som dessutom inte fanns.
Rpu görs alltid vid mordåtal. Inte lag men praxis.
Citera
2013-09-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Rpu görs alltid vid mordåtal. Inte lag men praxis.

Tyvärr har du fel det görs inte alltid, men ofta.
Citera
2013-09-06, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UtomRimligtTvivel
Tyvärr har du fel det görs inte alltid, men ofta.
På 20 år vet jag två fall. Ett rent gangstermord och ett fall där mt hedersmördade frun, erkände och krävde att få livstid.
Citera
2013-09-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
hade jag varit PK då hade ju jag tagit en av de stora advokatnamnen.

Advokater är bra på olika saker. En känd advokat kan vara en katastrof. Ett mål som belyser detta och som var föremål för Kalmar Tingsrätt, gällde en företagare som hade fifflat. Den mest kände av alla advokater...S...var personligen biträde. Det var fråga om ett mål där straffvärdet var 2 års fängelse. Advokaten glömde att anföra aspekter till sin klients fördel. Företagaren dömdes till fängelse, tappade tron på rättsväsendet och valde att inte överklaga men fick lokalmedia att skriva om saken. När det är fråga om höga straffvärden, ska domstolen kräva höga krav på bevisningen. Blodspåret och mobilproblemen binder inte P till platsen - att han var nära, räcker inte - eller till morden. Beviskedjan är inte starkare än dess svagaste länk. Indiciemål leder ofta inte ens till åtal. Om åklagaren hade haft starkare bevisning- vittnesmål, skulle han ha angett det. Advokaten behöver inte motbevisa något. Sannolikt lär han påminna domstolen om att det som har framkommit, inte räcker för att fälla P för det som åtalet gäller och att han därför genast skall försättas på fri fot.
Citera
2013-09-06, 17:18
Medlem
Citat:
Åklagaren har få indicier som troligtvis gör att 55-åringen blir en fri man efter rättegången. Ett blodigt hagelgevär, dålig ekonomi och inget alibi. Fler indicier finns ej. I rättegången om Arbogamorden var det ett stort antal indicier som fällde kvinnan. Skospår, lögner, ett motiv, mystiska resor till Arboga, en saknad hammare, bilder på huset och sökningar i datorn på adressen, mobilmastning och ett svagt utpekande från mamman.

Njaa... slarvar du inte nu ? Ser inte ut som Arboga hade mkt till bevis - ( en saknad hammare...?) . Är du halvtidsanställd på advokatkontoret...?
Citera
2013-09-06, 17:22
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Advokater är bra på olika saker. En känd advokat kan vara en katastrof. Ett mål som belyser detta och som var föremål för Kalmar Tingsrätt, gällde en företagare som hade fifflat. Den mest kände av alla advokater...S...var personligen biträde. Det var fråga om ett mål där straffvärdet var 2 års fängelse. Advokaten glömde att anföra aspekter till sin klients fördel. Företagaren dömdes till fängelse, tappade tron på rättsväsendet och valde att inte överklaga men fick lokalmedia att skriva om saken. När det är fråga om höga straffvärden, ska domstolen kräva höga krav på bevisningen. Blodspåret och mobilproblemen binder inte P till platsen - att han var nära, räcker inte - eller till morden. Beviskedjan är inte starkare än dess svagaste länk. Indiciemål leder ofta inte ens till åtal. Om åklagaren hade haft starkare bevisning- vittnesmål, skulle han ha angett det. Advokaten behöver inte motbevisa något. Sannolikt lär han påminna domstolen om att det som har framkommit, inte räcker för att fälla P för det som åtalet gäller och att han därför genast skall försättas på fri fot.

ok, men ponera att åklagaren kommer med något starkt bevis. Skulle PK då få byta advokat
om han anser att detta skulle vara för svårt för den nuvarande advokaten?. Detta fall måste ju ändå
vara ett fall som silbersky skulle vilja åta sig?

Sen det andra du skriver, kan man inte fälla någon för att ingen har sett honom på plats?
eller missuppfattade jag dig?
Senast redigerad av hatte99 2013-09-06 kl. 17:26.
Citera
2013-09-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
ok, men ponera att åklagaren kommer med något starkt bevis. Skulle PK då få byta advokat
om han anser att detta skulle vara för svårt för den nuvarande advokaten?. Detta fall måste ju ändå
vara ett fall som silbersky skulle vilja åta sig?
Den nämnde "S", har varit skicklig....men han hänger inte med längre. I brottsmål måste Åklagaren ange all bevisning i inledningen. Denne får inte använda sig av "överraskningseffekter". Det finns ju självfallet undantag, men det är inte tillåtet att ta upp ny bevisning. Det strider mot dels Rättegångsbalken och dels mot Artikel 6 Europakonventionen (rätten till en rättvis rättegång). Det finns skribenter i denna tråd som säkert kan ange ett exempel på när detta undantag har förekommit i ett uppmärksammat mål. Åklagaren har alltså endast svagare bevisning än blodet på bössan och inget vittne kan väntas ange starkare bevisning.
Citera
2013-09-06, 17:45
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Den nämnde "S", har varit skicklig....men han hänger inte med längre. I brottsmål måste Åklagaren ange all bevisning i inledningen. Denne får inte använda sig av "överraskningseffekter". Det finns ju självfallet undantag, men det är inte tillåtet att ta upp ny bevisning. Det strider mot dels Rättegångsbalken och dels mot Artikel 6 Europakonventionen (rätten till en rättvis rättegång). Det finns skribenter i denna tråd som säkert kan ange ett exempel på när detta undantag har förekommit i ett uppmärksammat mål. Åklagaren har alltså endast svagare bevisning än blodet på bössan och inget vittne kan väntas ange starkare bevisning.

ok, jojo men jag blir inte klok på allt detta tal om indicier. Så rent hypotetiskt skulle han
kunna ha ett av offrens huvud hemma i garaget, bara ingen har sett honom på plats.. or what??
Citera
2013-09-06, 17:48
Medlem
Citat:
På 20 år vet jag två fall. Ett rent gangstermord och ett fall där mt hedersmördade frun, erkände och krävde att få livstid.

Södertäljenätverket dömdes förra månaden för anstiftan till mord, mord och medhjälp till mord. Gjordes RPU där? Tror inte det. I Luleå kommun dömdes en man 2005 som säger sig vara oskyldig till mord, han fick heller ingen undersökning. Ditt påstående om att det alltid görs stämmer ej.
Citera
2013-09-06, 18:26
Bannlyst
Citat:
Södertäljenätverket dömdes förra månaden för anstiftan till mord, mord och medhjälp till mord. Gjordes RPU där? Tror inte det. I Luleå kommun dömdes en man 2005 som säger sig vara oskyldig till mord, han fick heller ingen undersökning. Ditt påstående om att det alltid görs stämmer ej.
Det är uppenbarligen vanligare är jag trodde. Tar på mig en
Citera
2013-09-06, 18:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är uppenbarligen vanligare är jag trodde. Tar på mig en
Det räcker nu, du kan ta av dig den igen. I det här fallet blir det RPU, det är jag säker på, om han bedöms skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in