Citat:
Ursprungligen postat av
Stelf
Håller med. På tal om inlägg på DN så hittade jag nedanstående intressanta inlägg:
"Några år efter mordet skrev Bjarne Moelv en serie artiklar på DN debatt där han drev tesen att det hade funnits flera grupper ur säkerhets- och underrättelsetjänsterna på sveavägen på mordnatten. Åtminstone en grupp spanade på Palme, någon annan spanade på det som blev mordgruppen. I en artikel (DN debatt 5e oktober 1987) ställer hursomhelst Moelv ett antal frågor till mordutredarna. Frågorna, säger han "skall givetvis i första hand läsas som just frågor. Dock, genom det sätt på vilket jag medvetet ställer dem blir de samtidig en redovisning av ny information och en fortsättning på mina artiklar från i vintras." Den andra frågan är som följer: "Har spaningsledningen och Palmeutredarna studerat ”fribrytarnas” och de parallella säkerhets- och underättelseorganens utnyttjande av minst sagt tvivelaktiga hjälpredor på fältet? (Åke Ortmark beskrev redan flera år före IB-affären den sk ’Grupp Barbro) med dess anknytning till FRA och Säpo samt dess olagliga aktiviteter som vapeninnehav, personregistrering och inbrottstölder)"
Jag har inte hört talas om DN-artikeln tidigare - någon som vet mer om detta? låter som att skribenten är tidigt ute med en intressant tes. Skulle vara intressant att se artikeln/artiklarna i sin helhet.
Ska man ta sig till KB?
Jag läste idag i Brödernas P. bok att de personer som hade stått i gränden ,som LP,hade iaktagit även setts av ett vitte,Nyberg,de var tre till antalet varav den tredje stått en bit bort.
Ölvebro hade under en lång tid förnekat de här uppgifterna som nys,vittnet Nyberg inte tillförlitlig.Nyberg hörde dem kommunicera med varandra över WT.
Några år senare pressas Ölvebro igen och då säger denne att de här tre var identifierade.punkt och nema från Ölvebro om vilka de var.Bröderna P.spekulerade ifall Ölvebro ljög ännu en gång för att rädda situationen i intervjun.