2013-09-05, 21:57
Medlem
Magne.ms avatar
Jag vet att denna fråga diskuteras, men den verkar få otroligt liten slagkraft. Frågan jag tänker på är: varför är folk inte mer angelägna om att protestera om att invandringen ska fördelas hos de kommuner som är välmående?

1. Är det för att folket har för lite inflytande?
2. Journalisterna riktar kritiken medvetet mot att inte ha flyktingläger kring sina kvarter?
3. Svenskarna bryr sig inte i den utsträckning som krävs?

Detta borde ju engagera alla, oavsett partitillhörighet.
2013-09-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja, jag minns att det kom OECD-statistik som visade att Sverige tjänat marginellt på invandringen, nåt som triumfatoriskt viftades med av bl a Ullentott. Men den hade ju slagit ihop dagens bidragsinvandring från MENA med skandinavisk invandring, inomeuropeisk arbetskraftsinvandring och inomeuropeisk asylinvandring. Då kan man alltid skylla på att MENA-invandringen KOMMER att bli en vinstmaskin om man bara ger den lite med tid... och pengar... och tid... och pengar. Jo sunesäkert att somalierna om 20 år kommer att vara lika etablerade som bosnierna är idag. Ingen skillnad alls i driv och utbildningsnivå.
Tyvärr ropade invandringskritiker varg redan när juggarna kom, så idag när alla de där varningarna faktiskt är relevanta vill ingen lyssna.

Den beramade OECD-rapporten var väl den där man medvetet läste ur fel kolumn? Där den samlade invandrarkåren betalade in NÅGOT mer i skatt än den fick tillbaka i transfereringar.

Det trista var ju bara att man i en annan kolumn i samma rapport tog med kostnader som skola, vård, infrastruktur - vilket gav ett klart minus sammanlagt.

Sedan är ju som du säger det stora räknetrolleriet att inkludera holländare såväl som etiopier, danskar såval som afghaner. Ungefär som om de var ett gruppaket.

För övrigt räknade The Economist på sysselsättningsnivåer på invandrargrupper i förhållande till när de "lönar sig" för ett högskatteland som Sverige. Något på 70 procent, har jag för mig. Juggarna (har jag också för mig) ligger på 60 procent någonting idag. Netto, utslaget över hela mottagningstiden går alltså även de med förlust. Men inte så stor förlust.

När brittiska siffror visar att "deras" somalier har sysselsättningsnivåer på 10 procent, samtidigt som GB anförs som ett föredöme för rasse-Sverige att ta vara på denna potential, ja då kan man ju tänka själv...
2013-09-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den beramade OECD-rapporten var väl den där man medvetet läste ur fel kolumn? Där den samlade invandrarkåren betalade in NÅGOT mer i skatt än den fick tillbaka i transfereringar.

Det trista var ju bara att man i en annan kolumn i samma rapport tog med kostnader som skola, vård, infrastruktur - vilket gav ett klart minus sammanlagt.

Sedan är ju som du säger det stora räknetrolleriet att inkludera holländare såväl som etiopier, danskar såval som afghaner. Ungefär som om de var ett gruppaket.

För övrigt räknade The Economist på sysselsättningsnivåer på invandrargrupper i förhållande till när de "lönar sig" för ett högskatteland som Sverige. Något på 70 procent, har jag för mig. Juggarna (har jag också för mig) ligger på 60 procent någonting idag. Netto, utslaget över hela mottagningstiden går alltså även de med förlust. Men inte så stor förlust.

När brittiska siffror visar att "deras" somalier har sysselsättningsnivåer på 10 procent, samtidigt som GB anförs som ett föredöme för rasse-Sverige att ta vara på denna potential, ja då kan man ju tänka själv...

Ja, det stämmer.
Här är ett utmärkt inlägg om DN:s falska propaganda:
https://www.flashback.org/sp43956044

Fria Tider, 13 juni 2013:
Citat:
...
MEDIA. "I Sverige bidrar invandrarna mer till stat och kommun än de får tillbaka", skriver DN idag och hänvisar till en rapport från OECD. Därmed väljer tidningen att avstå från att vinkla sanningen – istället presenterar man en ren lögn.

Det är DN-journalisten Henrik Brors som har skrivit dagens artikel om invandringens kostnader, och redan i inledningen ger han en känga åt Sverigedemokraterna och andra invandringskritiker.

[...]

Problemet? I rapporten står det att invandringen är en kostnad för Sverige och de flesta andra undersökta länder – om man räknar med samtliga kostnader. Något som DN väljer att inte göra.

Trixar med siffror
I beräkningsmodellen som DN använder, den så kallade basmodellen, ingår bara direkta sociala förmåner till invandrarna och inte framtida kostnader. Dessutom bortser man från gemensamma kostnader såsom utgifter för utökad infrastruktur, större myndigheter och annat som följer med en växande befolkning.

”Uppskattningarna i basmodellen missar ett antal stora budgetposter, både på inkomst och utgiftssidan”, står det i OECD:s rapport (s. 160).

”På per capita-basis, om man räknar in allt både på intäkts- och utgiftssida, förutom försvaret, blir resultatet som del av BNP något negativ (-0,3% av BNP 2008) i medel för länderna”, står det vidare.

Sverige förlorar mest
Enligt rapporten gör Sverige en av största nettoförlusterna på invandringen i OECD-området, med -0,57 procent av BNP. Och då är ytterligare sociala kostnader för ökad kriminalitet, sämre skolor med mera inte inräknade. Ej heller skiljer rapporten på till exempel invandrade danskar och somalier, utan alla invandrargrupper bokförs som en grupp.
...

http://www.friatider.se/har-ljuger-dn-om-rapport-om-invandringens-kostnader-ar-istallet-forlust
2013-09-05, 22:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Samma skit, båda hotar våra fri och rättigheter.
Hur tänker du om SD i opinionsundersökningar?
2013-09-05, 23:16
Medlem
Citat:
Dom stryper ner invandringen med 90-100%, dom ökar straffsatserna på allt från narkotikabrott till terrorism till it-brott. Polisen och rättsväsendet får kraftigt stärkta resurser, och dessutom mer privilegier. Pensionärerna får lite mer i kassan, Försvaret skall dessutom rustas upp. Och skolan också, som dessutom skall återgå i statlig drift helt med undervisning med kristet budskap.
Jag tycker ovanstående låter som ett mycket bra samhälle.
2013-09-05, 23:27
Medlem
Magne.ms avatar
Citat:
Det är inga 100 miljarder utan på sin höjd 30 miljarder.

Försvaret håller jag med om, men det här debatteras redan mellan Reinfeldt och Löfven(framförallt Löfven) så där plockar knappast SD några missnöjesröstare, jag tror inte dom är mer kvalificerade för jobbet heller för den delen även om S och M är sopor.

1,3 miljoner svenskar riskerar att bli dömda för narkotikabrott och det ökar, jag undrar vart SD tänkt låsa in alla dessa?

SD vill väl fan inte åt alla pundare som sitter med en joint! Var får du det ifrån? Ge mig en länk där det finns godtagliga bevis (större tidning, forskning etc.).

"Ingen vet säkert eftersom ämnet invandringens kostnader inte beforskats tillräckligt i Sverige. Om vi tar medelvärdet mellan Ekbergs högsta siffra och Tullbergs lägsta får vi 78 miljarder i nettokostnad per år. Hur mycket är detta ? Hela grundskolan kostar exakt 78 miljarder, liksom rättsväsendet och gymnasieskolan tillsammans. Vidare kalkylerar finansminister Anders Borg med 23 miljarder i reformutrymme för nästa års budget vilket är ett bra riktmärke mot 78 miljarder. Vad som inte finns med i budgetdiskussionerna är en öppen redovisning av invandringens kostnader som alltså kan uppgå till drygt 3 gånger mer än det omtalade reformutrymmet. Men det räcker inte med de oredovisade indirekta kostnaderna. Migrationsverket har begärt ytterligare 8 miljarder vilket är en ytterligare direkt kostnad och en fördubbling av anslaget på 9,5 miljarder för 2013, som innebär att siffran indirekta följdkostnader och direkta på 78 miljarder nog kommer passeras med råge."

(78+22=100), en ganska trolig siffra att invandringens kostnader ligger på 100 miljarder.

Tyvärr kommer jag inte tro på någon Sakine Madon (som verkar galen), om det är hennes rapport du läst?

Tullberg är för övrigt ekonom på Stockholms universitet, han om någon borde ha en uppfattning av invandringens kostnader.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/21/fri-invandring-krockar-med-gener-s-v-lf-rdsstat
2013-09-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa
Sedan sist har vi haft "hijab-uppror", carte blanche för (potentiellt) 22 millioner syrier plus deras kusiner, och ytterligare ett antal gäng-mord.

Förutom alla invektiv som motståndarna med allt mer panikfylld frenesi häver ur sig mot SD...

15% är en låg siffra i den kontexten.

Jag håller med dig. 2500 syrier till Värmland läste jag när jag och min sambo kom in efter kvällspromenaden. Fy fan, sa jag. Jag går och lägger mig, jag orkar inte mer, sa min sambo. Säg att det kommer 50 000 syrier till innan året är slut och sedan kommer det 100 eller 200 tusen till nästa år av papperslösa "syrier" förutom det övriga MENA-avfallet.

Det kan vara beslutet som ger oss ketchupeffekten som kommer här. Oavsett vad, innan valet 2018 kommer det forsa blod på våra gator. Det är vad jag befarar.

Men kanske är det så som någon skrev tidigare; hellre en anstormning av skit nu som väcker resten av svenska folket än att fortsätta sippra in problem över tid.
2013-09-05, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa
Sedan sist har vi haft "hijab-uppror", carte blanche för (potentiellt) 22 millioner syrier plus deras kusiner, och ytterligare ett antal gäng-mord.

Förutom alla invektiv som motståndarna med allt mer panikfylld frenesi häver ur sig mot SD...

15% är en låg siffra i den kontexten.
De viktigaste faktorerna för ökning är ändå att Svenssons blir personligt drabbad.Eller att de känner förtroende för partiet.

Om det blir en stor miljöförstöring så sticker inte väljarna till Miljöpartiet även om de äger frågan. Väljarna vill känna förtroende och att MP har lösningar att reparera. På samma sätt är det med SD.
2013-09-06, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Varför visar Demoskop högst siffror av telefoninstituten. Viktar de ??

Jag har letat länge utan att hitta varför Demoskop har högsta siffror av telefoninstituten.
Ja Demoskop viktar(se nedan).

Citat:
Demoskop
http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/valjarbarometern-for-juli-2/

Fråga:
Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval i dag?
(Om ej svar ställs även de uppföljande frågorna:
Vilket parti lutar det mest mot för dig?/ Vilket parti tycker du är minst dåligt?)

Metod och urval:
Telefonintervjuer i enlighet med standard för slumpmässiga befolkningsurval
baserat på telefonnummer.
För att tillförsäkra god representativitet kompletteras fasta med mobila telefonnummer.
Utvald person i ett hushåll ersätts inte av annan person i samma hushåll.

Vägning:
För att justera för eventuella skevheter i urvalet vägs resultaten på kön, ålder, parti i senaste riksdagsval samt hushållsstorlek.

Vägning avseende parti i senaste riksdagsval är det osäkert om de utför längre.
Det kan vara ett skrivfel se länk.

http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/debatt-sns-granskning-av-svenska-partibarometrar/

Citat:
Fram till hösten 2005 vägde vi också med avseende på vilket parti man röstade på i föregående val. Därefter har vi avstått från den vägningen, men bibehåller den mer uppenbara vägningen på demografiska faktorer.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-06 kl. 01:10.
2013-09-06, 01:00
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Jag har letat länge utan att hitta varför Demoskop har högsta siffror av telefoninstituten.
Ja Demoskop viktar(se nedan).

"För att tillförsäkra god representativitet kompletteras fasta med mobila telefonnummer."

Gör de andra telefoninstituten också detta? Dyrare att ringa till mobil så man sparar pengar om man undviker detta.
2013-09-06, 06:45
Medlem
hashs avatar
SD backar i Novus mätning för Augusti 2013.

M 24,6 (-1,6)
FP 6,5 (+1,1)
C 4,6 (+0,7)
KD 4,6 (+0,6)
S 34,3 (+0,2)
V 7,3 (+1,0)
MP 8,6 (-1,1)
SD 8,5 (-0,5)
2013-09-06, 07:18
Medlem
Novus
PDF
Citat:
http://www.novus.se/media/20391/novus_v_ljarbarometer_6_september_2013.pdf
Stödet för Sverigedemokraterna minskar något jämfört med julimätningen.
Partiet får stöd av 8,5 procent av väljarkåren, en minskning med 0,5 jämfört med mätningen i juli.
Stödet minskar i samtliga åldersgrupper förutom i den äldsta 65+ år. Det är främst i Sydsverige stödet minskar. Sverigedemokraterna förlorar främst väljare till Centerpartiet samtidigt som flödet till Moderaterna ökar något.

Citat:
Samtliga förändringar ligger inom den statistiska felmarginalen

En förändring på 0,5 procentenheter från 9,0 är inte i närheten av statistisk signifikans.
Ändå betonar Novus förändringar "i samtliga åldersgrupper"
samt förluster till Centerpartiet och Moderaterna.
Förändringar som är ännu mindre statistiskt signifikanta.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-06 kl. 07:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in