2013-09-05, 20:42
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa
Eftersom även de flyktingar och invandrare som kommer till Sverige idag är en sådan jackpot ekonomiskt, och, icke att förglömma, Sveriges kulturella "tomrum" äntligen fylls med värde från kulturer som är värda namnet (mångfald i stället för enfalld, du vet...),

, varför tar man då inte chansen och gör "rent hus" med rasisterna? Släpar deras nazistiska falsarier i smutsen, och rensar luften en gång för alla!

Detta borde ju vara en barnlek, och jag kan inte för allt smör i småland förstå varför man inte gjort det för länge sedan. Jag menar, hur svårt kan det vara...

Varför "tar" inte media debatten med SD? Det kan väl inte finnas fakta som man inte ska komma i offentlighetens ljus?

Jag tror personligen att innan årets slut har SD passerat 15% i alla undersökningar. Tar man debatten kommer det att vara ett par procent till.

För sanningen är ju, vilket de flesta debattörer inser, att fakta i frågan kommer att gynna SD ännu mer!

15% är väl lite väl optimistiskt, tycker du inte?
2013-09-05, 20:42
Medlem
Snöbollen rullar allt fortare nu...
Under 5% i dom flesta mätningarna före förra valet - Nu upp mot 15%.
Får väl se om det här är ketchupeffekten eller om den kommer senare.

Missären med den havererade "flykting"-politiken lär ju fortgå men det blir svårare att blunda för sanningen.
Jag sticker fram hakan och ger SD större chanser att nå över 20% än hamna under 15% valet 2014.
Vad tror du?

Skulle också vara lite intressant att se hur oddsen ser ut hos spelbolagen inför valet 2014?
Senast redigerad av UltraMind 2013-09-05 kl. 20:49.
2013-09-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Snöbollen rullar allt fortare nu...
Under 5% i dom flesta mätningarna före förra valet - Nu upp mot 15%.
Får väl se om det här är ketchupeffekten eller om den kommer senare.

Missären med den havererade "flykting"-politiken lär ju fortgå men det blir svårare att blunda för sanningen.
Jag sticker fram hakan och ger SD större chanser att nå över 20% än hamna under 15%.

Skulle också vara lite intressant att se hur oddsen ser ut hos spelbolagen inför valet 2014?

http://privat.bahnhof.se/wb492673/34%20Main%20frame%20Odds2014.html
2013-09-05, 20:50
Medlem
MentosFruitcores avatar
När kommer nästa mätning?
2013-09-05, 20:57
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
15% är väl lite väl optimistiskt, tycker du inte?

Sedan sist har vi haft "hijab-uppror", carte blanche för (potentiellt) 22 millioner syrier plus deras kusiner, och ytterligare ett antal gäng-mord.

Förutom alla invektiv som motståndarna med allt mer panikfylld frenesi häver ur sig mot SD...

15% är en låg siffra i den kontexten.
2013-09-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Något sånt ja. En sak är ju slående, och det har ofta tagits upp på Flashback, att det tycks omöjligt att presentera statistik som visar att vi tjänar ekonomiskt på invandringen.
Nja, jag minns att det kom OECD-statistik som visade att Sverige tjänat marginellt på invandringen, nåt som triumfatoriskt viftades med av bl a Ullentott. Men den hade ju slagit ihop dagens bidragsinvandring från MENA med skandinavisk invandring, inomeuropeisk arbetskraftsinvandring och inomeuropeisk asylinvandring. Då kan man alltid skylla på att MENA-invandringen KOMMER att bli en vinstmaskin om man bara ger den lite med tid... och pengar... och tid... och pengar. Jo sunesäkert att somalierna om 20 år kommer att vara lika etablerade som bosnierna är idag. Ingen skillnad alls i driv och utbildningsnivå.
Tyvärr ropade invandringskritiker varg redan när juggarna kom, så idag när alla de där varningarna faktiskt är relevanta vill ingen lyssna.
2013-09-05, 21:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det spelar naturligtvis en avgörande roll var man bor. Om man bor innanför tullarna i allmänhet, eller Södermalm i synnerhet, eller i någon studenstad eller starkt vänstervridna delar av Gbg och Malmö så låter snacket lika PK som det alltid gjort. Men i mindre städer där PK-locket visade sig vara tunt som aluminiumfolie så finns numera en ganska öppen dialog kring det hela, det förs samtal som Södermalmsvänstern skulle få hjärtattack av. Testa Borlänge, Kiruna, Växjö, Vadstena, Katrineholm eller liknande så kan du numera höra krogsnack som låter som en Flashbacktråd. Det var en omöjlighet för 10 år sedan då ingen vågade trycka på den knappen offentligt, bara i slutna små sällskap där man visste att det var idiotsäkert att ventilera irritation över invandringen.
Det är inte bara i dessa orter som det diskuteras betydligt mer öppet numera. Även i Stockholms normalt PK-fierade kretsar har jag det senast året hört saker om invandringen och dess konsekvenser som jag aldrig trodde att jag skulle få höra i dessa sammanhang.

Så något håller nog på att hända med opinionen. Och det är inte till SD:s nackdel om jag säger så...
2013-09-05, 21:13
Medlem
longbow4ys avatar
SD: Säg Det som det är.

Det har faktiskt varit så jag uppfattat SD:s politiska budskap. Raka puckar och utan massa PK trams.

När de andra partiernas företrädare inte kan förmå sig att beskriva verkligheten som vanligt folk uppfattar den, flyttar sig opinionen rasande fort till SD, om SD är det partiet som har en verklighetsbeskrivning som folk känner igen sig i.
2013-09-05, 21:14
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa
Sedan sist har vi haft "hijab-uppror", carte blanche för (potentiellt) 22 millioner syrier plus deras kusiner, och ytterligare ett antal gäng-mord.

Förutom alla invektiv som motståndarna med allt mer panikfylld frenesi häver ur sig mot SD...

15% är en låg siffra i den kontexten.

Det stora problemet är ju att många svenskar inte har en aning om vad som sker runt omkring dem. De bryr sig helt enkelt inte. Inte förrän de själva personligen blir drabbade så kommer de att bry sig. De sitter på Facebook och kollar på Idol och vet inte ett skit.
2013-09-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är inte bara i dessa orter som det diskuteras betydligt mer öppet numera. Även i Stockholms normalt PK-fierade kretsar har jag det senast året hört saker om invandringen och dess konsekvenser som jag aldrig trodde att jag skulle få höra i dessa sammanhang.

Så något håller nog på att hända med opinionen. Och det är inte till SD:s nackdel om jag säger så...
Jo det borde ha nått Stockholm nu med tanke på att SD plötsligt börjat gå bra där. Man har bilden av att trender utgår från storstäderna och når landsorten 10 år senare, men det är tvärtom så att de som tror de ligger först fattar grejen sist. Så utvecklades invandringsmotståndet i Storbritannien, det började bland lågutbildad arbetarklass och sen spred det sig uppåt i klasserna och från landsort och förort till lyxkvarteren. Barriären av konformism som åsiktsströmningen måste fräta sig igenom är så mycket tjockare i storstadsvimlet där världen faktiskt inte är stor utan väldigt liten.
2013-09-05, 21:26
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Det stora problemet är ju att många svenskar inte har en aning om vad som sker runt omkring dem. De bryr sig helt enkelt inte. Inte förrän de själva personligen blir drabbade så kommer de att bry sig. De sitter på Facebook och kollar på Idol och vet inte ett skit.

Du har rätt i att inte så många bryr sig (i så fall hade jag trott på >50% redan idag). Däremot så drabbas allt fler av svenskarna. När effekterna av okontrollerad och alltför hög invandring hoppar upp och biter Svensson i arslet, då reagerar han/hon till slut. Och då kan det gå fort!

När den förste har upptäckt och ropat att kejsaren är naken så...
2013-09-05, 21:40
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo det borde ha nått Stockholm nu med tanke på att SD plötsligt börjat gå bra där. Man har bilden av att trender utgår från storstäderna och når landsorten 10 år senare, men det är tvärtom så att de som tror de ligger först fattar grejen sist. Så utvecklades invandringsmotståndet i Storbritannien, det började bland lågutbildad arbetarklass och sen spred det sig uppåt i klasserna och från landsort och förort till lyxkvarteren. Barriären av konformism som åsiktsströmningen måste fräta sig igenom är så mycket tjockare i storstadsvimlet där världen faktiskt inte är stor utan väldigt liten.
I det här fallet tror jag att det framför allt handlar om hur skyddad innerstadsbefolkningen har varit i Stockholm, fram tills nu då. När invandrare som något som medför problem har kommit på tal tänker Kajsa från Vasastan på mulatten som jobbar som bartender på kvartersbistron – "Han kan väl inte medföra problem, han som är så trevlig? måste handla om rasism".
Detta, samtidigt som Jonny från glesbygden som bor alldeles intill flyktingförläggningen – fylld med somalier intill bristningsgränsen, har en mer direktlina till verkligheten när invandring som problem kommer på tal.

Tror faktiskt att just tiggarinvasionen står för mer än hälften av uppgången för SD i Sthlm.
Senast redigerad av Douche-chill 2013-09-05 kl. 21:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in