2013-09-05, 18:37
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Detta skulle dock kunna vara en början till slutet för SD och jag skulle vara en av de första som gratulerade till deras utträde ur riksdagen.
Vad är det du ser i framtida samhällsutvecklingen som skulle göra att SD backar?
2013-09-05, 18:41
Medlem
Citat:
Undrar vad du har bekantskapskrets. Visserligen har jag en del dårar som hyllar SD men de blir bara tystare och tystare. Förut gapade de ut med blattarna men nu så har de liksom kommit av sig. Sedan undra jag lite över dina hemsnickrade siffror och vad en etnisk svensk är för en figur. Visa gärna källor. Dessutom var i SDs partiprogram står det om etniska svenskar?

Debatten i Sverige håller på att vända. Den frågan som blir allt mer relevant är inte vad en "etnisk svensk är för en figur".

Frågan, Powergirl, är vad DU är för en figur som ifrågasätter en viss etnicitet i landet som byggts från grunden av detta folk?

Är du allmänt osäker på vad ordet "etnicitet" kan tänkas betyda? Vad en "rom", "jude" eller "same" är för nå´t skumt? Eller är du en rasist som förnekar bara en viss etnicitet, den svenska?

Det känns inte riktigt som du ligger i framkant i debatten. Den dag kommer då hederliga, rejäla LO-svenskar kommer att förbanna en politisk och medial klass som slagit det svenska folkhemmet i bitar. Då det inte är Sverigedemokraten i kvarteret som får sneda blickar, utan den där tokiga miljö- eller folkpartisten som inte har någon känsla för vad som är rätt och fel.
2013-09-05, 18:58
Medlem
Citat:
Tycker faktiskt det är bra att SDs anhängare träder fram i ljuset är liksom lättare att bemöta dem då men fortfarande så känner jag inga personer, om jag bortser från paret jag redan nämnt. Det vore bra för Sverige om det gick att diskutera invandringen på ett öppet och seriöst sätt men jag är inte lika övertygad som du det skulle gagna SD utan snarare skulle det innebära att offerkappan åkte av och nakenheten i SDs politik skulle bli uppenbar. Detta skulle dock kunna vara en början till slutet för SD och jag skulle vara en av de första som gratulerade till deras utträde ur riksdagen.

Jag är medveten om att du blivit besvarad av flera ovan redan. Och jag håller med dem i vad de ifrågasätter i dina påståenden.

Fetade: Undrar dock om du på allvar anser att anledningen till att det inte går att diskutera invandringspolitiken idag ligger på SDs ansvar?
Jag skulle vilja påstå att det är redan etablerade media och partiers skuld till varför debattklimatet ser ut som det gör idag, och att dessa aktörer lagt locket på i hopp om att kunna kväva motståndet och att folk i förlängningen helt enkelt skulle acceptera den förda invandringspolitiken. Med andra ord, debattklimatet tillåter helt enkelt inte SDs retorik då den baserar sig på verkligheten, och just sanningen är vad "man" så desperat försöker dölja.
Jag tror vidare att just sanningen är det som gör att SD gynnas av ett öppet debattklimat, och det är därför"etablissemanget" har allt att förlora på en ärlig debatt.
Senast redigerad av Vredesmodet 2013-09-05 kl. 19:01.
2013-09-05, 19:00
Medlem
Citat:
Tycker faktiskt det är bra att SDs anhängare träder fram i ljuset är liksom lättare att bemöta dem då men fortfarande så känner jag inga personer, om jag bortser från paret jag redan nämnt.
Det spelar naturligtvis en avgörande roll var man bor. Om man bor innanför tullarna i allmänhet, eller Södermalm i synnerhet, eller i någon studenstad eller starkt vänstervridna delar av Gbg och Malmö så låter snacket lika PK som det alltid gjort. Men i mindre städer där PK-locket visade sig vara tunt som aluminiumfolie så finns numera en ganska öppen dialog kring det hela, det förs samtal som Södermalmsvänstern skulle få hjärtattack av. Testa Borlänge, Kiruna, Växjö, Vadstena, Katrineholm eller liknande så kan du numera höra krogsnack som låter som en Flashbacktråd. Det var en omöjlighet för 10 år sedan då ingen vågade trycka på den knappen offentligt, bara i slutna små sällskap där man visste att det var idiotsäkert att ventilera irritation över invandringen.
2013-09-05, 19:00
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Det vore bra för Sverige om det gick att diskutera invandringen på ett öppet och seriöst sätt men jag är inte lika övertygad som du det skulle gagna SD utan snarare skulle det innebära att offerkappan åkte av och nakenheten i SDs politik skulle bli uppenbar. Detta skulle dock kunna vara en början till slutet för SD och jag skulle vara en av de första som gratulerade till deras utträde ur riksdagen.
Javisst, för det är ju precis så det har gått i särskilt Danmark men även Norge, där debatten varit så öppen och fri i över tio år så att stackars lättkränkta "anti-rasistiska" svenskar kallat den både grovt rasistisk och hemsk.

Dansk Folkeparti har inte missgynnats av denna friare diskussion om invandringen, dess kostnader och dess bidrag till den ökande brottsligheten och islamiseringen. Tvärtom!

Bring it on! Men du blir nog besviken om du tror att en hederligare debatt kommer att få SD ur riksdagen. Snarare gör det SD till riksdagens största parti.
2013-09-05, 19:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tycker faktiskt det är bra att SDs anhängare träder fram i ljuset är liksom lättare att bemöta dem då men fortfarande så känner jag inga personer, om jag bortser från paret jag redan nämnt. Det vore bra för Sverige om det gick att diskutera invandringen på ett öppet och seriöst sätt men jag är inte lika övertygad som du det skulle gagna SD utan snarare skulle det innebära att offerkappan åkte av och nakenheten i SDs politik skulle bli uppenbar. Detta skulle dock kunna vara en början till slutet för SD och jag skulle vara en av de första som gratulerade till deras utträde ur riksdagen.
Om invandringen, dess konsekvenser och belastningen för samhället den utgör skulle debatteras öppet så skulle SD få 40-50% i valet 2014.
2013-09-05, 19:31
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om invandringen, dess konsekvenser och belastningen för samhället den utgör skulle debatteras öppet så skulle SD få 40-50% i valet 2014.

Något sånt ja. En sak är ju slående, och det har ofta tagits upp på Flashback, att det tycks omöjligt att presentera statistik som visar att vi tjänar ekonomiskt på invandringen. Samtidigt är det jättelätt att exempelvis säga att "varje barn som föds kommer att kosta i snitt två miljoner kronor för föräldrarna och samhället tills det fyller 18 år" (sen vet vi ju att vi tjänar på varje (eh etnisk svensk) person i snitt i längden).
2013-09-05, 19:42
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
(sen vet vi ju att vi tjänar på varje (eh etnisk svensk) person i snitt i längden).
hur vet vi det?
2013-09-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det stämmer nog väl. Jimmie BEHÖVER inte valarbeta alls, egentligen.

Det man bör göra är att underlätta informationsspridningan i sociala medier. Avpixlat ser proffsigare ut nu, t ex, vilket är otroligt mycket viktigare än allt som riksdagsgruppen får säga i media, Jimmie undantagen.

MED ett internet/sociala medier/word of mouth som matas med relevant information som statistik, internationella jämförelser, rättsfall, etniska orättvisor mot svenskar så är SD ohejdbart. UTAN är man chanslöst.

Din jämförelse med inlandsisen är relevant, informationsspridning och opinionsbildning kan ses som att underlätta genom att dela ut små hårtorkar till alla tusentals självgående aktivister på alla nivåer för att skynda på upptinandet.

Kanske är Åkessons, Bylunds och andras viktigaste budskap att prångla ut via media vid tillfälle: "Media är inte att lita på. Sök information själva."

Dessutom är sajten inte fullt så osympatisk som den varit tidigare, vilket dels beror på de personer som återkommande skriver krönikor, debattartiklar och insändare, och dels på förenade ansträngningar från moderatorer och kommentatorer. Det är en förändring jag kan leva med.

/SD-trollet
2013-09-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där kan mycket väl stämma. Därför kanske tiden är mogen för att SD profilerar sig tydligt i ett par frågor till, som inte direkt har med invandring att göra. Alla vet redan var SD står i invandrarfrågan & dom övriga aktörerna gör redan allt dom kan för att SD skall öka.

Kritik mot EU-projektet känns som öppet mål, där blir allt fler medborgare trötta på eländet & det finns opinionsandelar att vinna, framförallt från dom som röstade på PP & Junilistan i förra valet. Men här gäller det att profilera sig tydliga som EU-kritiker.

Pensionärer säger man ju att det inte är lönt, för dom röstar som dom alltid har gjort, det är möjligt.
Men jag tror att många yngre, som har gamla föräldrar eller börjar bli lite till åren själv känner en oro inför nedskärningar i hemtjänst, äldrevård & liknande. Att detta sedan beror på att flyktingmottagningen kostar allt mer börjar bli uppenbart för allt fler, men det behöver man inte fokusera på när man pratar om äldrefrågan, det kommer "på köpet".

Den Moderata paradgrenen "Lag & Ordning" är också mogen att plockas upp av någon annan, nu när M verkar ha släppt frågan.

Det viktiga är nog dock att inte sikta för brett med för många frågor. Två stycken känns rimligt att jobba med i stöten. EU-frågan bör man nog snart köra igång med på bred front så att man får upp ångan inför det kommande EU-valet. Ett bra resultat där kommer att funka som ett vallokomotiv inför riksdagsvalet.

Det här är jag helt övertygad om att stämmer. SD är visserligen inne och tafsar på områden som kriminalpolitik, landsbygdspolitik och EU-frågan. Men de har inte riktigt lyckats etablera sig själva som trovärdiga. Den dagen de får några proffspolitiker som kör stenhård kampanj inom ekonomi, skola eller någon tung inrikespolitisk fråga kommer de växa ännu mer.

/SD-trollet
2013-09-05, 20:07
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
...dårar som hyllar SD...

Citat:

Eftersom även de flyktingar och invandrare som kommer till Sverige idag är en sådan jackpot ekonomiskt, och, icke att förglömma, Sveriges kulturella "tomrum" äntligen fylls med värde från kulturer som är värda namnet (mångfald i stället för enfalld, du vet...),

, varför tar man då inte chansen och gör "rent hus" med rasisterna? Släpar deras nazistiska falsarier i smutsen, och rensar luften en gång för alla!

Detta borde ju vara en barnlek, och jag kan inte för allt smör i småland förstå varför man inte gjort det för länge sedan. Jag menar, hur svårt kan det vara...

Varför "tar" inte media debatten med SD? Det kan väl inte finnas fakta som man inte ska komma i offentlighetens ljus?

Jag tror personligen att innan årets slut har SD passerat 15% i alla undersökningar. Tar man debatten kommer det att vara ett par procent till.

För sanningen är ju, vilket de flesta debattörer inser, att fakta i frågan kommer att gynna SD ännu mer!
2013-09-05, 20:08
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Det här är jag helt övertygad om att stämmer. SD är visserligen inne och tafsar på områden som kriminalpolitik, landsbygdspolitik och EU-frågan. Men de har inte riktigt lyckats etablera sig själva som trovärdiga. Den dagen de får några proffspolitiker som kör stenhård kampanj inom ekonomi, skola eller någon tung inrikespolitisk fråga kommer de växa ännu mer.

/SD-trollet

De har redan många duktiga politiker. Men de måste synas och höras mer. Just nu så är det i princip bara Jimmie Åkesson och Björn Söder som syns och hörs.

Men fler duktiga politiker kommer träda fram automatiskt i takt med att partiet växer och blir större och allt fler ansluter sig till partiet.
Senast redigerad av TheBurden 2013-09-05 kl. 20:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in