2013-09-05, 13:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Därför är SD:s relativa passivitet inte så kontraproduktiv som den kan verka. Allt finns redan där latent, många ger redan Åkesson helt eller delvis rätt och att åka runt och predika för kören gör som bekant ingen större skillnad.
Det där kan mycket väl stämma. Därför kanske tiden är mogen för att SD profilerar sig tydligt i ett par frågor till, som inte direkt har med invandring att göra. Alla vet redan var SD står i invandrarfrågan & dom övriga aktörerna gör redan allt dom kan för att SD skall öka.

Kritik mot EU-projektet känns som öppet mål, där blir allt fler medborgare trötta på eländet & det finns opinionsandelar att vinna, framförallt från dom som röstade på PP & Junilistan i förra valet. Men här gäller det att profilera sig tydliga som EU-kritiker.

Pensionärer säger man ju att det inte är lönt, för dom röstar som dom alltid har gjort, det är möjligt.
Men jag tror att många yngre, som har gamla föräldrar eller börjar bli lite till åren själv känner en oro inför nedskärningar i hemtjänst, äldrevård & liknande. Att detta sedan beror på att flyktingmottagningen kostar allt mer börjar bli uppenbart för allt fler, men det behöver man inte fokusera på när man pratar om äldrefrågan, det kommer "på köpet".

Den Moderata paradgrenen "Lag & Ordning" är också mogen att plockas upp av någon annan, nu när M verkar ha släppt frågan.

Det viktiga är nog dock att inte sikta för brett med för många frågor. Två stycken känns rimligt att jobba med i stöten. EU-frågan bör man nog snart köra igång med på bred front så att man får upp ångan inför det kommande EU-valet. Ett bra resultat där kommer att funka som ett vallokomotiv inför riksdagsvalet.
2013-09-05, 13:35
Medlem
2big4yous avatar
Lyssnade på P1 i morse där dom diskuterade FrP och valet i Norge.
Tidigare har man alltid hört av gammelmedia och pk maffia att FrP är dödsknarkarasister och för att inte tala om när Brejvik var i farten.
Men nu när partiet ligger på runt 17% och kommer med största sannolikhet ingå i en regering med Höyre så är partiet inte alls främlingsfientlig utan bara lite invandringskritiskt.
Kommer vi få samma omsvängning från gammelmedia när SD når upp mot dom siffrorna?
2013-09-05, 13:41
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kritik mot EU-projektet känns som öppet mål, där blir allt fler medborgare trötta på eländet & det finns opinionsandelar att vinna, framförallt från dom som röstade på PP & Junilistan i förra valet. Men här gäller det att profilera sig tydliga som EU-kritiker.
Är PP och Junilistan numera ute ur spelet när det gäller EU-val? Jag undrade tidigare i tråden om det inte görs några opinionsundersökningar med sikte på just det valet. Det verkar inte så vilket är rätt konstigt.
2013-09-05, 13:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Är PP och Junilistan numera ute ur spelet när det gäller EU-val? Jag undrade tidigare i tråden om det inte görs några opinionsundersökningar med sikte på just det valet. Det verkar inte så vilket är rätt konstigt.
Om dom är ute ur spelet vet jag inte, men det har ju varit knäpptyst från dessa partier de senaste åren. PP fick ju en massa gratisreklam i förra EU-valet pga. fildelningsdebatten, men den känns rätt död vid det här laget.

Jag röstade själv på PP förra EU-valet just för att dom var tydligast i EU-kritiken, men det blir SD denna gången.
2013-09-05, 13:53
Medlem
Spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Tidigare har man alltid hört av gammelmedia och pk maffia att FrP är dödsknarkarasister och för att inte tala om när Brejvik var i farten.
Men nu när partiet ligger på runt 17% och kommer med största sannolikhet ingå i en regering med Höyre så är partiet inte alls främlingsfientlig utan bara lite invandringskritiskt.
Kommer vi få samma omsvängning från gammelmedia när SD når upp mot dom siffrorna?

Nej, det kommer inte att hända i Sverige. Går inte ens att jämföra oss med Norge då våran media är så okristligt jäkla PK att det knappt finns. Alltså PK har ju blivit så överanvänt utav oss här mot Media att det nästan behövs ett nytt ord. PK är man när man inte tycker att folk borde säga negrer men detta har ju eskalerat till något helt annat.
2013-09-05, 13:59
Medlem
Citat:

Svar ja.

SD:s "rumsrenhet" har aldrig varit en fråga om partiets program eller ens företrädares vandel (MP har bara i närtid en politiker som dömts för våldtäkt av en handikappad och en annan knarkliberal toppolitiker i Norrköping som var mystiskt inblandad i att hans likaledes miljöpartistiska hustru föll mot sin död från en balkong).

Istället är SD:s behandling en funktion av det lilla partiets utsatthet. Ett SD på 17% som odlar sina egna mediekanaler kommer att behandlas på ett helt annat sätt än tidigare. Då kommer media att stryka öronen bakåt och vifta på svansen.

Därför är det extremt viktigt att alltid projicera styrka och tillväxtpotential. Självsäkerheten hos en konkurrent som hela tiden äter marknadsandelar och har all tid i världen att vänta på att motparten ska vilja komma till förhandlingsbordet. "Vill de etablerade partierna inte samarbeta med oss när vi ligger på 10 procent i opinionen så kommer vi få desto mer inflytande när vi når 20. Eller 30".
2013-09-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att SD ökar beror inte på att folk successivt byter åsikt, utan på att redan befintliga åsikter tinas fram ur inlandsisen till följd av samhälls- och diskursförändringar.

Vi har 45% som vill minska flyktingmottagandet (SOM), 63% som tror att media döljer sanningar om invandringen (SOM), 26% som tycker att SD har bästa invandringspolitiken (Sifo), 85,4% som tycker att burka är oacceptabelt (MB=mångfaldsbarometern), 66% som anser att vissa invandrargrupper aldrig kommer att kunna integreras, 54% av männen / 46% av kvinnorna som är negativa till religiös mångfald (MB).

Därför är SD:s relativa passivitet inte så kontraproduktiv som den kan verka. Allt finns redan där latent, många ger redan Åkesson helt eller delvis rätt och att åka runt och predika för kören gör som bekant ingen större skillnad. Makten över SD:s siffror ligger i mycket grad i världsläget, i sjuklöverns politik och hos invandrarna själva. Det är där som det latenta SD-stödet pressas upp till ytan. Syrien, vård till papperslösa, Reinfeldts enfaldiga vägran att backa från idiotin osv är var SD:s bränsle kommer ifrån, precis som MP:s bränsle kommit från kärnhaverier i andra länder, SUV-trender, CO2/växthuseffekt, fällda regnskogar och smältande polarisar, inte att Romson och Fridolin uppvaktat väljarna.

Det stämmer nog väl. Jimmie BEHÖVER inte valarbeta alls, egentligen.

Det man bör göra är att underlätta informationsspridningan i sociala medier. Avpixlat ser proffsigare ut nu, t ex, vilket är otroligt mycket viktigare än allt som riksdagsgruppen får säga i media, Jimmie undantagen.

MED ett internet/sociala medier/word of mouth som matas med relevant information som statistik, internationella jämförelser, rättsfall, etniska orättvisor mot svenskar så är SD ohejdbart. UTAN är man chanslöst.

Din jämförelse med inlandsisen är relevant, informationsspridning och opinionsbildning kan ses som att underlätta genom att dela ut små hårtorkar till alla tusentals självgående aktivister på alla nivåer för att skynda på upptinandet.

Kanske är Åkessons, Bylunds och andras viktigaste budskap att prångla ut via media vid tillfälle: "Media är inte att lita på. Sök information själva."
2013-09-05, 17:00
Medlem
Citat:
Om SD skulle få omkring 15% i valet om ett år (och dessutom sjuka uppsving i många kommuner) så måste man tona ner sig och hitta ett annat uttrycks- och förhållningssätt. Varken media eller sjuklövern vill framstå som svurna fiender till nästan en miljon väljare/läsare/tittare/lyssnare. Och folk i allmänhet vill inte göra sig ovänner med 15 av 100 kollegor, grannar, vänner och familjemedlemmar.

Interasismen.nu och andra stolpskott kommer givetvis att harva vidare precis som "Alliansfritt Sverige" gör fastän Alliansen är demokratiskt vald till regering och har stöd av nästan halva befolkningen. Men alla andra kommer att ha ett så pass stort "don't bite the hand that feeds you"-dilemma att de tvingas dra in taggarna. Det blir inget "vi gillar olika" efter detta val. Och inga utdelningsvägrande brevbärare innan, heller.
2013-09-05, 18:14
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Samma här. Personligen upplever jag i min bekantskapskrets vad jag tror är början till en islossning. Det är så mycket som spelar in och media har en stor del i det (att folk inte orkar vara så PK längre).

Tintin, pepparkakor, Lucia, Husby, hijabuppror, eritreaamnesti, totalPUTsyrien, tiggare, vägpirater, DN's ljugförsök om invandringen ekonomiska inverkan, Forserum, var tjugonde ung man i Sverige är numera ensamkommande, den extrema bostadsbristen, arbetslösheten, dåliga pensioner, gratis sjukvård och tandvård för illegala osv.

Mycket har hänt 2013!

Värt att notera är även att folk som i 5 år har hyllat Obama nu svär och skrattar åt honom när de ser honom i tidningen.

Någonting är på gång... Tror inte det dröjer länge innan SD spräcker 15%-barriären... och om de börjar närma sig 20% i början på nästa år... så innebär det att ca var fjärde etnisk svensk röstar på SD... troligtvis lika många etniska svenskar som röstar på sossarna (som har ca 70% av invandrarrösterna).

Undrar vad du har bekantskapskrets. Visserligen har jag en del dårar som hyllar SD men de blir bara tystare och tystare. Förut gapade de ut med blattarna men nu så har de liksom kommit av sig. Sedan undra jag lite över dina hemsnickrade siffror och vad en etnisk svensk är för en figur. Visa gärna källor. Dessutom var i SDs partiprogram står det om etniska svenskar?
2013-09-05, 18:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Undrar vad du har bekantskapskrets. Visserligen har jag en del dårar som hyllar SD men de blir bara tystare och tystare.
Nu har du nog till slut lämnat den verklighet som vi övriga lever i.

SD har aldrig varit större i opinionen än nu & det har aldrig tidigare varit mer accepterat att sympatisera med SD än nu. Vilket syns tydligt t.o.m på Aftonbladets icke-anonyma kommentarsfält
2013-09-05, 18:31
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu har du nog till slut lämnat den verklighet som vi övriga lever i.

SD har aldrig varit större i opinionen än nu & det har aldrig tidigare varit mer accepterat att sympatisera med SD än nu. Vilket syns tydligt t.o.m på Aftonbladets icke-anonyma kommentarsfält

Tycker faktiskt det är bra att SDs anhängare träder fram i ljuset är liksom lättare att bemöta dem då men fortfarande så känner jag inga personer, om jag bortser från paret jag redan nämnt. Det vore bra för Sverige om det gick att diskutera invandringen på ett öppet och seriöst sätt men jag är inte lika övertygad som du det skulle gagna SD utan snarare skulle det innebära att offerkappan åkte av och nakenheten i SDs politik skulle bli uppenbar. Detta skulle dock kunna vara en början till slutet för SD och jag skulle vara en av de första som gratulerade till deras utträde ur riksdagen.
2013-09-05, 18:34
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Undrar vad du har bekantskapskrets. Visserligen har jag en del dårar som hyllar SD men de blir bara tystare och tystare. Förut gapade de ut med blattarna men nu så har de liksom kommit av sig. Sedan undra jag lite över dina hemsnickrade siffror och vad en etnisk svensk är för en figur. Visa gärna källor. Dessutom var i SDs partiprogram står det om etniska svenskar?

Jag jämför atmosfären nu och för 7-8 år sedan. Då förfasades mina arbetskamrater högljutt över de apatiska barnen och jublade över flyktingamnestier. Det gick inte att föra ett resonerande samtal kring de frågorna.

Nu suckar samma personer när de läser DN's tiggarreportage och blir rent utsagt förbannade. Jag har hört personer säga att det är ingen idé att läsa "den där skittidningen" eftersom de inte beskriver sanningen.

Personer som tidigare har kritiserat polis och migrationsverk har tystnad betänkligt. REVA orsakade lite gnäll men samtidigt köpte de inte medias bild av det inträffade. När Husby var på gång var det ingen som tyckte synd om invandrarna.

Jag märker en klar skillnad.

Vad gäller mina siffror så har jag benat ut det i andra trådar och tänker inte göra det igen. Du kommer ändå inte att läsa det seriöst.

Hur många procentenheter av (s) 30 tror du själv kommer ifrån personer som är första eller andra generationens invandrare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in