Citat:
Ursprungligen postat av
lixfitta
Min syster gick med honom till vc, där gjorde läkaren ett litet test sedan sa hon att hon skulle skicka en remiss till barnmottagnigen för hon misstänkte autism.
Svaret vi fick var att det inte skulle bli någon vidare undersökning.
Det är svårt att avgöra i den åldern dock. Om 2 år och om problem kvarstår så lär du få en utredning om du kräver det.
Möjlighet 2 är att ni helt enkelt gör utredningen på en privatklinik och själva bekostar den.
Citat:
Ursprungligen postat av
lixfitta
Har du själv autism?
Yep. Högfungerande sådan dock då jag är väldigt kommunikativ men rent mentalt märks det då jag separerar emotionell verklighet från intellektuell verklighet all the time (dvs hjärnhalvorna jobbar oberoende av varandra)
Citat:
Ursprungligen postat av
D Roger.
Vadför hjälp?
För att min strikt matematiskt logiska approach på i princip SAMTLIGA problem jag stöter på i vardagen ofta försätter mig i direkt konflikt med myndigheter.
Absolut logik funkar inge bra i en värld som baserar många av sina beslut utifrån emotionella förutsättningar snarare än intellektuella sådana.
It's dangerous to be right when the government is wrong.
Den "hjälp" jag fått är ett papper med en diagnos på som gör att myndigheterna inte längre har rätt att behandla mig hur som helst. De måste numera ta hänsyn till att jag tänker precis som de fast upp-å-ned, bak-o-fram och tvärt om.
Citat:
Ursprungligen postat av
D Roger.
I sthlm har de dragit in specialstöden till barn...och för vuxna...ja....sorgerligt.
Det kan de inte. Lagen om Särskilt Stöd
gäller och alla som begär det skall dessutom få det. Bryter kommunen mot det så hamnar de i domstol, och förlorar.
Sen händer det visserligen lite då och då att det särskilda stöd som behövs inte finns, men det är statens problem och inte medborgarens.
Citat:
Ursprungligen postat av
3lysium
Låt grabben göra det. Han är bara fyra år

Fast har man inte börjat prata vid 4 års ålder så ÄR det något som inte är som det skall. Det behöver inte vara autism dock..