Citat:
Jag snackade med en kvinna jag känner i yngre medelåldern, med, vad jag vet, ett förflutet som vänstermänniska. Fast inget idiot utan en riktigt duktig karriärkvinna i ett hederligt yrke.
Ibland ger vi varandra lite gliringar på ett vänskapligt sätt & jag berättade lite om den senaste tidens blattebrottslighet här i stan + lite annat smått & gott. Som vanligt viftade hon bort mina berättelser, men tillade, med lite lägre röst -"Du kan sluta tjata, jag kommer att rösta på SD"-
Hon verkade mena det uppriktigt & jag blev helt mållös, för en gångs skull.
Så visst rör det på sig i folkdjupen.
Ibland ger vi varandra lite gliringar på ett vänskapligt sätt & jag berättade lite om den senaste tidens blattebrottslighet här i stan + lite annat smått & gott. Som vanligt viftade hon bort mina berättelser, men tillade, med lite lägre röst -"Du kan sluta tjata, jag kommer att rösta på SD"-
Hon verkade mena det uppriktigt & jag blev helt mållös, för en gångs skull.
Så visst rör det på sig i folkdjupen.
Absolut! Jag fick samma erfarenhet för en timme sedan bara. Jag gillar att prata lite lättsam politik ute på gatan i mina kvarter. Idag var den just en riktigt gedigen sosse/vänsterparti-kvinna med viss Palme-längtan jag träffade, skarp kärring, trevlig och diskussionsvillig.
Jag började som vanligt prata om att Alliansen går åt helvete - jag fick ett leende och där öppnades ett bra samtal. Jag snackade lite om Centerpartiet och de andra småttingarna som är påväg ut ur riksdagen först, sen slog jag som vanligt till med, "och sen går ju Sverigedemokraterna väldigt väldigt starkt just nu"
. Inte en tillstymmelse till ogillande i blicken, tvärt om, lite entusiasm fanns tydligt.Jag drog till med lönedumpning av hantverkarbranschen osv. Hon höll villigt med om att SD lär öka, och att hennes erfarenhet på senare tid är att när hon överhör konversationer på pendeltåg, bussar och t-bana är det inget snack. SD kommer gå som tåget 2014.