2013-09-04, 13:11
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag snackade med en kvinna jag känner i yngre medelåldern, med, vad jag vet, ett förflutet som vänstermänniska. Fast inget idiot utan en riktigt duktig karriärkvinna i ett hederligt yrke.

Ibland ger vi varandra lite gliringar på ett vänskapligt sätt & jag berättade lite om den senaste tidens blattebrottslighet här i stan + lite annat smått & gott. Som vanligt viftade hon bort mina berättelser, men tillade, med lite lägre röst -"Du kan sluta tjata, jag kommer att rösta på SD"-

Hon verkade mena det uppriktigt & jag blev helt mållös, för en gångs skull.

Så visst rör det på sig i folkdjupen.

Absolut! Jag fick samma erfarenhet för en timme sedan bara. Jag gillar att prata lite lättsam politik ute på gatan i mina kvarter. Idag var den just en riktigt gedigen sosse/vänsterparti-kvinna med viss Palme-längtan jag träffade, skarp kärring, trevlig och diskussionsvillig.

Jag började som vanligt prata om att Alliansen går åt helvete - jag fick ett leende och där öppnades ett bra samtal. Jag snackade lite om Centerpartiet och de andra småttingarna som är påväg ut ur riksdagen först, sen slog jag som vanligt till med, "och sen går ju Sverigedemokraterna väldigt väldigt starkt just nu" . Inte en tillstymmelse till ogillande i blicken, tvärt om, lite entusiasm fanns tydligt.

Jag drog till med lönedumpning av hantverkarbranschen osv. Hon höll villigt med om att SD lär öka, och att hennes erfarenhet på senare tid är att när hon överhör konversationer på pendeltåg, bussar och t-bana är det inget snack. SD kommer gå som tåget 2014.
2013-09-04, 13:39
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Ursprungligen postat av Henget
men förenklat, omstrukturerat och rättat (UnitedMinds).
Siffror från status.st

Medel 2013 SD%

Telefonundersökningar
Skop 7,1

Ipsos 8,0
Sifo 8,4
Novus 9,3
Demoskop 10,0

Webbundersökningar
UnitedMinds 10,7

YouGov 11,4
Sentio 13,2

Medel över 2013 innebär 7 - 8 undersökningar
och totalt ca 7 000 - 15 000 intervjuer.
Det innebär att med samma typ av undersökning
bör resultaten bara skilja på delar av en procentenhet
mellan de olika instituten.

Telefonundersökningarna skiljer 2,9 procentenheter sinsemellan.
Webbundersökningarna skiljer 2,5 procentenheter sinsemellan.

Det indikerar att tex Ipsos 8,0% och Demoskop med 10,0%
som påstås samla in intervjuer pss använder
olika metoder tex för viktning.

UnitedMinds 10,7% och YouGov 11,4% skiljer sig radikalt från Sentio 13,2%.
När det gäller UnitedMinds litar man inte på sin panel utan viktar ned SD.

Jag vill gärna poängtera en annan sak som är intressant i sammanhanget. SIFO gav SD i sin telefonmätning 7.6%. Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifo_8269384.svd

SIFO genomförde även en webbundersökning där SD samma månad fick 11%. Källa: http://privat.bahnhof.se/wb492673/24%20Main%20frame%20Arkiv.html
Citat:
Sifo och Sören Holmberg presenterade idag en ny nätmätning (webbmätning) på Teaterskeppet i Visby. I presentationen framgår inte partiernas storlek, de drogs bara muntligen av Sören Holmberg. Enligt Sören fick SD 11% i mätningen som avsåg riksdagsval. S fick 31% att jämföra med 39% i juni 2012. Övriga partier nämndes inte.

Jämför man skillnaden från telefonmätningen till webbundersökningen så underskattas SD med 44.73% i telefonmätningen. 11/7.6=1.44736842

Tar man senaste SIFO-mätningens värde på 9.9% och ökar den med 44.73% så skulle SD hamna på den smått fantastiska siffran 14.32% idag.

Summa summarum: Jag tror inte att Sentio är helt fel ute faktiskt.
2013-09-04, 13:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Det som är mest intressant är permanenta uppehållstillstånd dvs livslång försörjning och förtur till billiga hyreslägenheter nära storstan till invandrare utanför EU (som även insändaren handlade om) vilka jag kallar bidragsinvandrare. Dessa ska inte blandas ihop med riktiga flyktingar eller arbetskraftsinvandrare. Men det är just detta politiker och media gör medvetet hela tiden. Svenskarna ska inte få veta att en väldigt liten del av de som kommer hit är riktiga flyktingar. Man kallar alla som kommer till Sverige utanför EU för flyktingar, fast det är endast 5% som är flyktingar.

"Tycker du att Sverige ska fortsätta ge permanenta uppehållstillstånd till människor från 3:e världen som saknar flyktingstatus"

Eller något liknande.

Det vore utan tvekan utmärkt om det gavs tydligare strukturer för att fånga den här opinionen. Nu delas den i två ickekonstruktiva delar; "hata alla och allt som inte är svenskt" respektive "fritt blås".
2013-09-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Jag vill gärna poängtera en annan sak som är intressant i sammanhanget. SIFO gav SD i sin telefonmätning 7.6%. Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifo_8269384.svd

SIFO genomförde även en webbundersökning där SD samma månad fick 11%. Källa: http://privat.bahnhof.se/wb492673/24%20Main%20frame%20Arkiv.html

Jämför man skillnaden från telefonmätningen till webbundersökningen så underskattas SD med 44.73% i telefonmätningen. 11/7.6=1.44736842

Tar man senaste SIFO-mätningens värde på 9.9% och ökar den med 44.73% så skulle SD hamna på den smått fantastiska siffran 14.32% idag.

Summa summarum: Jag tror inte att Sentio är helt fel ute faktiskt.

Det tål också att påminnas om SCB:s stora undersökning. Om man bara använt samma korrigeringsfaktor som måste ha stämt rätt väl strax efter valet 2010 (man fick mycket realistiska 6,7% då) så hade SD haft över 12% i den senaste undersökningen.

Jag tycker det är intressant att institutens egna data ibland kan vändas mot deras trovärdighet. Man kommer aldrig ifrån att det alltid är en subjektiv människa som hugger till med dessa viktningsfaktorer.

Oytos lag: All mänsklig inblandning ger bias. Om all bias verkar för lägre SD-siffror (möjligen undantaget Sentio) så kommer det garanterat ge missvisande resultat över tid, vare sig det är medvetet agendadrivande fusk eller bara en räknetomte som tar minsta motståndets väg.

Vår uppgift i denna tråden är att analysera och försöka korrigera dessa tendentiösa mätresultat.
2013-09-04, 14:00
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det vore utan tvekan utmärkt om det gavs tydligare strukturer för att fånga den här opinionen. Nu delas den i två ickekonstruktiva delar; "hata alla och allt som inte är svenskt" respektive "fritt blås".
SD "hatar" inte "alla och allt som inte är svenskt" och jag vill hävda att detta även gäller majoriteten av de ca 10 % säger sig vilja rösta på partiet.

Ansvaret för den polarisering du pekar på ligger ju på de etablerade partierna, som tex drar upp Hibo när man försöker få dem att tänka mer nyanserat.

Var finns lösningen?
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-09-04 kl. 14:47.
2013-09-04, 14:10
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Arabernas skyddshelgon, den så verklighetsfrämmande Anders Lindberg på Aftonbladet, applåderar idag migrationsverkets beslut. Att han skulle göra det var väl inte så konstigt, det som kan glädja lite är att läsa kommentarerna
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article17398931.ab

Mest likes:

Ovan kommentar har just nu 320 gilla markeringar, scrollar man ner får hon lite mothugg som i sin tur får mothugg tillbaka, etc etc. Kontentan är att de som är kritiska till krönikan är i grymt övertag gentemot de som tycker att artikeln är bra. Detta trots facebook-kopplingen som bör vara känslig.

Det är en minst sagt KRAFTIG opinion för SD i aftonblaskets kommentarsfält, även detta bör ge många medborgare vissa tankeställare när de läser kommentarsfältet. Fler och fler visar öppet med sin facebookprofil att de är emot massinvandringen, det är mindre tabu nu än tidigare verkar det som.

Denna övervikt för SD finns också väldigt tydligt i Dagens Industris kommentarsfält överlag.
2013-09-04, 14:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Det är en minst sagt KRAFTIG opinion för SD i aftonblaskets kommentarsfält, även detta bör ge många medborgare vissa tankeställare när de läser kommentarsfältet. Fler och fler visar öppet med sin facebookprofil att de är emot massinvandringen, det är mindre tabu nu än tidigare verkar det som.

Denna övervikt för SD finns också väldigt tydligt i Dagens Industris kommentarsfält överlag.
Då verkar det som "skämstaktiken" med att ta bort anonyma kommentarer verkligen har gett bakslag.
Trevligt.
2013-09-04, 14:27
Medlem
Citat:

Är det inte unikt att det alls går att kommentera en sådan ledare på AB? Jag är inte så insatt i deras kommentarspolicy, men det är intrycket jag har haft vad gäller nästan all MSM på senare år.

Annars är det ju samma typ av dilemma, fast ur en annan synvinkel: Att ta/tillåta debatten, vilket ofelbart leder till snabba framgångar för SD. Eller strypa det offentliga samtalet och istället få en långsammare, men lika säker tillväxt som dessutom undergräver de gamla partiernas/tidningarnas relevans som plattform för folket.
2013-09-04, 14:36
Avslutad
Citat:

Motståndet mot invandringspolitiken är mångdubbelt SD:s siffror. Fortsatt uppgång handlar mycket om trovärdighet och framförallt förtroende. Samt fortsätta ekonomiska problem och invandringsproblem.
2013-09-04, 14:57
Medlem
När är nästa debatt mellan riksdagspartierna? Om inte Åkesson nämner något om de permanenta uppehållstillstånden till syrier, förtjänar han att bli bespottad av varenda invandringskritisk väljare i landet. Sedan vill jag inte höra mesigt och försiktigt gnäll från Åkesson som "jag tycker det är märkligt" eller "det är beklagligt att", han ska stå och nästan vråla hur jävla efterblivet och destruktivt detta faktiskt är. Han måste göra stor sak av detta så det får uppmärksamhet. Och till alla er som talar om "taktik" och "strategi" kan stoppa upp det i röven, i längden krävs det jävlar anamma och ett parti med bollar. Ju mer SD närmar sig sjuklövern och etablissemanget desto mer gräver de sina egna gravar, iaf på lång sikt.

Men som sagt, någon som vet när nästa debatt mellan riksdagspartierna är?
2013-09-04, 15:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
SD "hatar" inte "alla och allt som inte är svenskt" och jag vill hävda att detta även gäller majoriteten av de ca 10 % säger sig vilja rösta på partiet.

Ansvaret för den polarisering du pekar på ligger ju på de etablerade partierna, som tex drar upp Hibo när man försöker få dem att tänka mer nyanserat.

Var finns lösningen?

Opinior bygger på uppfattningar som är mer eller mindre välgrundade. När "fienden" demoniseras polariseras opinionen mycket starkt. Samarbeta med fienden vill ingen.

Den dag Sd (som ÄR "new kid on the block") lär sig att det är en framgångsväg att inte kritisera sönder allt och alla som "svenskhat" SAMTIDIGT som "old kids in the block" inser att det inte är fruktbart att avfärda varje Sd-inlägg som "rabiat främlingsfientlighet" kommer säkert.

Men inte i morgon.
2013-09-04, 15:14
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Den dag Sd (som ÄR "new kid on the block") lär sig att det är en framgångsväg att inte kritisera sönder allt och alla som "svenskhat".

Märklig vrångbild du har.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Opinior bygger på uppfattningar som är mer eller mindre välgrundade. När "fienden" demoniseras polariseras opinionen mycket starkt. Samarbeta med fienden vill ingen.
Det är ju de etablerade som har målat in sig (och Sverige) i ett hörn.
Ansvaret är deras, det är dem man ska pressa att ändra inställning.
Var så god! Det är ju dina kompisar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in