2013-09-04, 00:46
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Jag hittar ingen dokumentation i FUP om att något sådant test skulle ha genomförts. Någon som vet var detta skulle finnas?

Hittade det själv i tilläggsprotokollen och av detta kan man nog anta att de skott som vittnen hört avlossats utomhus. En fråga som då uppenbarar sig är vem som skjutit vid denna tidpunkt, om det nu inte är gärningsmannen, och varför har denna person inte gett sig tillkänna hos polisen?
OM det nu är så att Annika faktiskt sköts utomhus så försvagas åtalet mot PK rejält pga vittnenas antaganden om tidpunkten för skotten.
Citera
2013-09-04, 01:19
Bannlyst
Citat:
Hittade det själv i tilläggsprotokollen och av detta kan man nog anta att de skott som vittnen hört avlossats utomhus. En fråga som då uppenbarar sig är vem som skjutit vid denna tidpunkt, om det nu inte är gärningsmannen, och varför har denna person inte gett sig tillkänna hos polisen?
OM det nu är så att Annika faktiskt sköts utomhus så försvagas åtalet mot PK rejält pga vittnenas antaganden om tidpunkten för skotten.

Det var som satan vad du spammar ned tråden,
tror du han är oskyldig till dubbelmorden,
båda subbelmorden?
Citera
2013-09-04, 03:10
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Väl hemma går han rakt ut i garaget för att stycka rådjuret som hängt där några dagar, inte helt enligt vad han uppgett i förhör - att han först går in och äter ihop med Lotta. Passar bra, då får han inte problem med några frågor från nån familjemedlem om varför han har blodiga kläder. Inne i garaget står samtidigt PK:s eget hagelvapen (något han i förhör medgett att det ibland gjorde för att han snabbt skulle ha dt tillgängligt om höken kom), en Valmet kal 12. Det är nu, när han drar av overall och handskar som han lägger i en plastsäck, som han råkar spilla Gustafs fortfarande inte helt intorkade blod från sin egen nerblodade hammare över på sitt hagelvapen.

PK märker inte att blodet hamnar där det gör. Påsen med kläder, där han också slänger sin hammare då han inser att den blir svår att rengöra helt, lägger han undan så länge. De slängs förmodligen veckan därpå i nån container; kanske eldas kläderna upp på hans egen eldplats. Bössan står kvar i garaget och står där tills efter hemkomsten från Sthlmsresan då den tas in i huset och ställs i vapenskåpet. PK rengör i vanlig ordning inte bössan. Han har heller ingen anledning att kontrollera den extra då den ju inte varit på någon mordplats.

Nej, åter igen - det har konstaterats att blodbesudligen INTE var en sk avstrykning.

FUP Bilaga C, Tekniskt protokoll s 201
Citat:
Hela geväret inklusive diverse skrymslen, skarvar och reliefer har
granskats för ögat och i stereomikroskop. Blod anträffades på kolven
enligt vad som framgår av bilden ovan. Blodet bedöms vara blod som
har överförts till gevärskolven i flytande tillstånd. Markeringen a och
b i bilden ovan avser områden där prov har säkrats för dna-analys.
Något ytterligare blod, förutom det iakttagna i området kring a och b,
sågs inte på geväret. Geväret bedömdes även avseende allmänt skick.
Geväret bedömdes härvid inte heller vara särskilt rent från smuts.
Värdering
Resultaten bedöms som fullt rimliga om blod på geväret
H/2597-12/G128 tillkom genom överföring av flytande blod från Per
Gustav Linder Nordander vid en tidpunkt då Gustav blödde.
Resultaten bedöms som helt osannolika om blod på geväret tillkom
genom överföring av intorkat och återfuktat blod från Gustav Linder
Nordander på Pierre Karlssons kläder.
Slutsats
Resultaten talar extremt starkt för att blod på geväret
H/2597-12/G128 tillkom genom överföring av flytande blod från
Per Gustav Linder Nordander vid en tidpunkt då Gustav blödde
(Grad +4).

Förklaring finns på s 203 men det är alltså INTE fråga om avsatt blod, utan blodsdroppar eller blodstänk. Förutom bilden på sidan 201 finns en till bild på sidan 185 där man får en bättre uppfattning av storleken.

PK har i inledande förhör nekat till att han lånat ut vapnen öht.

Sidan 1457 i Huvudprotokollet
Citat:
F. Näe Lånar du ut dina vapen?
P: Nej
F: Nej
P: Det får man inte
F: Näe men har du lånat ut dina vapen nån gång
P: Ja för en 20 år sen så lånade jag ut Carl Gustaf, men då skötte vi det riktigt med
lånelicens och allting
F. Okey
P: Men det har jag berättat en gång förut
F. Ja vem var det som lånade den?
P: Va?
F: Vem var det som lånade den?
P: Sten Trulsson han är död, han bodde nere i Kesnäs vid sjöbodarna där, det är därför jag
vänder där nere
F. Mm okey
P: Jag har vart mycket hos honom
F. Mm
P: Han tog jägarexamen på gamla dar sen skulle han följa med några och jaga rådjur
F. Mm
P: Då ville han låna den, ja det får du väl göra sa jag, och han skrev lånelicens och allting,
det sköttes så väldigt ordentligt
F. Mm
P: Men det är nog 20 år sen, ja det är det, det kan vara mer. Det var väldigt länge sen
F. Mm
P: Sen har jag inte lånat ut nåt

I kompletterande förhör, efter han delgivits om blodfyndet på hans vapen: (s 2052 Huvudprotokollet)

Citat:
Sen var det här då den 29 april så delgavs ju du då att
Gustafs blod var på en av dina vapen.
P: Mm
BF: Mm. Och du förstår inte det … hur det kan va så.
P: Näe. Näe
BF: Äh. Men du säger också att du kanske kan förstå det … för det beror på hur länge det
kan sitta kvar. Ni har använt det vid lerduveskytte för länge sen.
P: Mm
BF: Mm. Om du då fått på dig ut av Gustafs blod och överfört det.
P: Näe det är liksom … jag har ingen aning.

Och på sidan 2053-2054

Citat:
BF: Mm. Äh. Men vilket samband det här då skulle ha. Det är som du säger … ja det är om Gustafs… Gustaf har haft nåt blod på sig eller om han fick ett sår och skadade sig i
samband med det här med …
P: Näe …
BF: Ler…
P: Jag har ingen aning.
BF: Lerduveskyttet.
P: Näe

PK har inte lånat ut Valmeten och Gustaf har inte skadat sig och blött på vapnet enligt sin egen utsago och enligt SKL är inte fråga om en avstrykning.....

(Mina fetingar)
Senast redigerad av zero73 2013-09-04 kl. 03:56. Anledning: La till sista citatet
Citera
2013-09-04, 03:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
varför har denna person inte gett sig tillkänna hos polisen?
Det kan finnas hur många orsaker som helst.

Tjuvjakt...

Vapen utan licens...
Citera
2013-09-04, 05:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men då måste det röra sig om nån som dels haft möjlighet - och helst också någon form av anledning - till att ha ihjäl både Barbro och Tjobben, samt Gustaf och Annika, och dels kunnat bereda sig tillgång till PK:s vapenskåp honom själv ovetande.

Om försvaret kan fiska upp en sån figur har åtalet svårigheter. Men spontant skulle jag såga att det knappast går att hitta någon sådan figur. Den mystiske Ålänningen torde t ex knappast ha kunnat ta sig in i PK:s vapenskåp och blodbesudla hans hagelbrakare.

På sidan 1573 står att PK tror att hagelbrakaren Valmet kan ha stått i garaget då han använt den för att skjuta kaniner på tomten.
Citera
2013-09-04, 07:33
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På sidan 1573 står att PK tror att hagelbrakaren Valmet kan ha stått i garaget då han använt den för att skjuta kaniner på tomten.

Varför har han inte dragit till med en bättre story ang blodet.
Typ. - Jag hade vapnet i bilen då jag skjutit kaniner. Jag kommer ihåg att Gustav nyligen skulle låna min kofot, han rev upp ett sår på handen i bakluckan. Det måste vara då det blödde.

Eller blev han så chockad över blodbesudlingen att han inte fann sig. Han kanske inte är så smart ändå.
Citera
2013-09-04, 08:34
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Det var som satan vad du spammar ned tråden,
tror du han är oskyldig till dubbelmorden,
båda subbelmorden?

Jag har ingen riktig åsikt ännu om hans skuld eller oskuld utan belyser bara bristerna som finns i utredningen och vad som talar emot att han är gärningsman.
Citera
2013-09-04, 08:38
Medlem
Han är inte smart. Inte alls.
Dum och aningslös. Neka in absurdum kan en idiot göra. Att han utsåg sig till ekonomisk förvaltare för sina barn var dumt och aningslöst.

Och som sagt sannolikt hunsad. I alla tider.

Expressens Daniel skrev att Pierre var oberörd igår. Det var han alls inte. Grät flera gånger. Man ska som bekant inte tro allt som tidningar skriver.

Nu kl nio väntar åklagarens elva sidor på Karlsson. Han kommer få lite att fundera på tills i morgon. Då ska han möta tusen frågor från en lugn och behärskad åklagare. Då får han passa sig. Åklagarens intellekt övergår Karlssons dumhet hundrafalt. Indicierna denna gång är också oändligt många fler och åklagaren har mer på fötterna än förra gångens.
Citera
2013-09-04, 08:38
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det kan finnas hur många orsaker som helst.

Tjuvjakt...

Vapen utan licens...

Jo, men i ett mordåtal är inte polisen särskilt intresserade av att utreda småbrott som kommer till deras kännedom i förhören. Om polisen lagt ner lite resurser på detta så hade de i sådant fall kunnat hitta denne eventuelle skytt.
Citera
2013-09-04, 09:02
Bannlyst
Citat:
Jag har ingen riktig åsikt ännu om hans skuld eller oskuld utan belyser bara bristerna som finns i utredningen och vad som talar emot att han är gärningsman.

Jassådu, du har inte kommit längre än så.
Då föreslår jag att du läser igenom förhören med Pierre från 2006 om hans förra dubbelmord först, det har jag och många andra här i tråden gjort, i stället för att göra som du säger "belyser" bara bristerna i utredningen.
Där kommer du att kunna skaffa dig en "åsikt" och sedan kan du mycket bättre "belysa" den här nya utredningen.
Citera
2013-09-04, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Konflikten du har är mellan detta:
Och detta:

Blod på kläder koagulerar ganska fort. Säger SKL att det rörde sig om flytande blod är det knappast koagulerat alls.

Ja, jag vet att blodet som hittades på vapnet skulle ha hamnat där i flytande skick. Min tanke var att blodet på hammaren skulle ha varit i så tjocka "lager" (runt klon t ex) att det torkade ytligt och det inuti förblev "färskt" till dess att den ytliga hinnan sprack när PK hanterade hammaren hemma i garaget och någon droppe rann ut - ner på bössan som stod där intill.

Men kanske inte ÄR möjligt att det ens KAN bli så.. Va vet jag.
Citera
2013-09-04, 09:10
Medlem
Nu fortsätter livebloggningen här:
http://rattegang-se.webnode.se/flakebole/
och här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5635607
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto