2013-09-03, 23:50
Medlem
Wooloomooloons avatar
En anmärkningsvärd sak är också att han står ensam på huset, men båda står på lånen. Det är ju en gyllende regel att står man på lånet, ska man stå som ägare på huset också![/quote]

Inte nödvändigt att båda står på huset för att få låna, antagligen behövdes sambons inkomst också som försäkring.

Kan det vara så att det uppeldade plastfodralet för slipskivor, i PKs tunna, kan ha legat i kassaskåpet och innehållit sedlar som han stal.
Citera
2013-09-03, 23:53
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Men hur vet man egentligen att A inte blev skjuten utomhus? Kroppen kan väl ha släpats in i garaget därefter?
(Jag har tyvärr inte haft möjlighet att läsa hela FUP... kanske framgår där.)

Det vet man inte utan man antar det. Det finns inget som bevisar att så är fallet.
Citera
2013-09-03, 23:54
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Tack för det, bra upplysningar. Men vad är det som säger att inte det hela skett i två faser, den första mellan 1730 o 1830 och den andra efter att PK hämtat vapnet o åkt tillbaka efter ca 1915? Är hans rörelser från 1915 till 2020 klarlagda? Tror säkert det är som du skriver men undrar ändå.

Det finns inget som tyder på att han lämnar hemmet efter hemkomsten strax efter 19.
Citera
2013-09-03, 23:59
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Det hade vart svårt för PK att förklara varför han i så fall inte satte telefonen på laddning i bilen. Det borde vara rutin för honom m t p hur tät kontakt han har med LK, vänner och uppdragsgivare.

I och för sig, men en laddare han han kunnat plocka bort på den tiden det tog innan han häktades.
Citera
2013-09-04, 00:00
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
En anmärkningsvärd sak är också att han står ensam på huset, men båda står på lånen. Det är ju en gyllende regel att står man på lånet, ska man stå som ägare på huset också!

Inte nödvändigt att båda står på huset för att få låna, antagligen behövdes sambons inkomst också som försäkring.

Kan det vara så att det uppeldade plastfodralet för slipskivor, i PKs tunna, kan ha legat i kassaskåpet och innehållit sedlar som han stal.[/quote]

Nej, det är inte nödvändigt för att låna. Men fundera på om dessa två hade haft ordnad ekonomi och PK beslutade sig för skilsmässa.

Då hade PK stått som ensam ägare till huset men inte LK. Han hade tagit vinsten från huset och bara behövt betala sin del av lånet. Hon hade haft kvar sina lån

Därför så fundera aldrig på att ta lån på ett hus du inte står som ägare till..

Edit: Nu blev det lite konstigt med citat och quote!
Senast redigerad av why123 2013-09-04 kl. 00:05. Anledning: ..
Citera
2013-09-04, 00:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
OMG, i rätten tas en bråkdel av informationen som kommer fram i FUP upp. FUP:en ger en bra bild av vad som utretts. Att jag går för mycket på FUP var det dummaste jag hört...
För att kvittera tycker jag att du verkar rätt korkad själv. Det har redan framkommit att ett mer extensivt test av mobiltelefonens benägenhet att stänga av sig gjordes efter FUP:ens färdigställande, vilket i sig visar på faran med att tro att det inte finns några andra uppgifter än de som är nedskrivna i FUP. När det gäller blodet har inte SKL gjort något test av dess ålder, visst - det är extremt svårt att göra någon kvantitiv åldersbestämning av gammalt blod. Däremot ser en blodbesudling olika ut om den är tre månader eller tjugo år gammal, i synnerhet på en blank yta.

Citat:
Lerduveskyttet är EN möjlig teori men hur som helst finns det inget från SKL som motsäger att blodet skulle kunnat hamna på vapnet på det sättet. Att Gustav är högerskytt har inget med saken att göra då en blodbesudling kan uppstå på en mängd olika sätt vid handhavande av vapen.
Inte från SKL i FUP:en, nej. I övrigt lär vi få se under rättegången.
Citera
2013-09-04, 00:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Men hur vet man egentligen att A inte blev skjuten utomhus?
Vet vet man inte. Men folk som blir ihjälskjutna med en hagelsalva i bröstet brukar blöda en hel del. Och det fanns inga spår av sådan mängder blod någon annan stans.
Citera
2013-09-04, 00:12
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu börjar jag bli trött på dig. Att blodet skulle vara färskt är inget som "jag och andra hävdar", utan bland annat en uppgift från en polistalesman till Ölandsbladet, som du dessutom har fått citerad i tråden. Bete dig inte som om du vore Kung Gud Allvetande! Nej, jag vet att det inte står i FUP, men också jag kan se redan på fotografiet av gevärskolven i FUP att det inte rör sig om decenniegammalt blod på kolven, så det kan rimligen också en kriminaltekniker vittna om i rätten.
Du har usla argument... Du hänvisar till en artikel i en lokaltidning där en informationsansvarig uttalar sig och köper uttalandet med hull och hår... Det hon säger stämmer helt enkelt inte. Om det stämde så skulle det finnas med i de papper som SKL skickat till Kalmarpolisen. SKL har inte bedömt huruvida blodet är "färskt" eftersom en sådan begäran inte inkommit. Kalmarpolisen har endast bett SKL att avgöra om det är flytande blod eller torkat blod som hamnat på vapnet och där har SKL sagt att det är flytande blod. Man har uteslutit att torkat blod överförts till vapnet. SKL:s uppdrag är INTE att avgöra vad som ska prövas utan detta är helt och hållet upp till polisen. Om polisen inte ger SKL uppdraget att avgöra huruvida blodet är "färskt" eller inte så utreder SKL inte detta.

Citat:
Gör den mindre sannolik, iaf.

Knappast, Gustav kan ha blött via ett sår på ena handen och därefter stött till vapnet. Förklaringarna kan vara många.

Citat:
Vad jag menade var att haglen i Annika är fullt förenliga med haglet i de patroner som PK hade. Vapnet i sig är inte kopplat alls - annat än genom blodbesudlingen, då.

Så är det men detta är ett mycket svagt indicium då SKL skrivit att ammunitionen är mycket vanligt. PK:s ammunition specifikt kan inte kopplas till ammunitionen som träffat Annika.
Citera
2013-09-04, 00:15
Medlem
En teori kring vapnet med blod på och PK:s, i mitt tycke, äkta förvåning över att blodet hittats just där.

Spånar lite fritt ut då jag inte lusläst fuppen (dock en hel del).

PK slår Gustaf medvetslös med en hammare efter att den sistnämnde nekat PK pengar till Stockholmsresan. PK tror att G är död och inser genast att Annika inne i huset förstår vad som hänt. Han ropar ut henne i garaget med förevändningen att han hittat Gustaf medvetslös och att han behöver hjälp. PK beväpnar sig med Gustafs hagelvapen han hittat hängande inne på kontoret, ammunition ligger på en hylla. Annika skjuts så snart hon kommer in i garaget.

PK försöker länsa kassaskåpet, fast det tar lång tid. Kapskivor och vinkelslip finns bland Gustafs verktyg. Han tar på sig en en overall han hittat över sina blodbestänkta kläder, allt för att inte bloda ner i bilen. Han tvättar av sig på händerna, men tar ändå på ett par av Gustafs handskar av samma orsak. Han städar sedan undan det han anser behövs (t ex tar han med sig den avskjutna patronen), resten tänder han eld på. Han låser garaget och åker hemåt.

Väl hemma går han rakt ut i garaget för att stycka rådjuret som hängt där några dagar, inte helt enligt vad han uppgett i förhör - att han först går in och äter ihop med Lotta. Passar bra, då får han inte problem med några frågor från nån familjemedlem om varför han har blodiga kläder. Inne i garaget står samtidigt PK:s eget hagelvapen (något han i förhör medgett att det ibland gjorde för att han snabbt skulle ha dt tillgängligt om höken kom), en Valmet kal 12. Det är nu, när han drar av overall och handskar som han lägger i en plastsäck, som han råkar spilla Gustafs fortfarande inte helt intorkade blod från sin egen nerblodade hammare över på sitt hagelvapen.

PK märker inte att blodet hamnar där det gör. Påsen med kläder, där han också slänger sin hammare då han inser att den blir svår att rengöra helt, lägger han undan så länge. De slängs förmodligen veckan därpå i nån container; kanske eldas kläderna upp på hans egen eldplats. Bössan står kvar i garaget och står där tills efter hemkomsten från Sthlmsresan då den tas in i huset och ställs i vapenskåpet. PK rengör i vanlig ordning inte bössan. Han har heller ingen anledning att kontrollera den extra då den ju inte varit på någon mordplats.

Scenariot ovan förutsätter att den förladdning som hittats PÅ Annika (inte I vad jag läst) kommer från en av de patroner som hittats på brandplatsen och som "smällt av" under branden pga hettan. Av en tillfällighet har en av laddningarna hamnat just på Annika. Förladdningen från Gustafs 16 kalibriga vapen som använts vid mordet på Annika försvinner i branden.

Kulorna i en patron av kal 12 resp 16 är av samma storlek. Bara att de är färre i den mindre 16-patronen. De räcker dock gott och väl till de dryga 40 kulor som hittats i Annikas kropp; stämmer kanske ändå bättre än med kal 12s större antal kulor.

Är scenariot möjligt? Har som sagt inte lusläst fup angående vapnen, men fortfarande tror jag inte att PK planerade att mörda, och kanske hade han då inte heller nåt eget vapen med sig (även om han mkt väl skulle kunna ha haft det under den jakttid på rådjur som ff rådde) och tog helt enkelt det som fanns nära till hands - Gustafs gamla bössa. Vapnet skulle PK mycket väl tidigare ha fått provskjuta så han visste att det funkade. Alternativt drar han iväg ett skott in i väggen, räknar med att Annika hör detta och kommer att komma löpande för att undra vad som står på.

PK står då beredd och skjuter henne från 7-8 meters håll när hon stormar in genom dörren till kontoret...

Möjligt? Jag vet inte. Men det skulle förklara varför PK blir så fruktansvärt överraskad av att man hittat blod på ett vapen som inte alls varit i närheten av mordplatsen. Och det faktum att han tror att polisen planterat detta "bevis": "Nä, men hur ska det kunna komma där? Va? Ni är ju inte kloka för fan. Nä, det finns inte i världshistorien, det finns bara inte. Ni kan bara inte göra så här. Får ni hitta på sånt här?"
Citera
2013-09-04, 00:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
En teori kring vapnet med blod på och PK:s, i mitt tycke, äkta förvåning över att blodet hittats just där.
Konflikten du har är mellan detta:
Citat:
PK försöker länsa kassaskåpet, fast det tar lång tid.
Och detta:
Citat:
Det är nu, när han drar av overall och handskar som han lägger i en plastsäck, som han råkar spilla Gustafs fortfarande inte helt intorkade blod från sin egen nerblodade hammare över på sitt hagelvapen.

Blod på kläder koagulerar ganska fort. Säger SKL att det rörde sig om flytande blod är det knappast koagulerat alls.
Citera
2013-09-04, 00:30
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
De skott som har hörts har knappast något att göra med brottet. Ett skott avlossat inne i garaget skulle inte ha hörts till vittnena.

Jag hittar ingen dokumentation i FUP om att något sådant test skulle ha genomförts. Någon som vet var detta skulle finnas?
Citera
2013-09-04, 00:46
Medlem
Grandiosos avatar
Nystartade Brottscentralen rapporterar om morden och rättegången:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17404313.ab
Citat:
Gustafs mamma Kerstin Skoglund säger:

– Jag försökte hela dagen möta Pierres blick. Två korta ögonblick lyckades jag, men han vände omedelbart bort huvudet.
Citat:
Åklagaren hävdar bestämt att motivet till dubbelmordet var pengar. Bland annat eftersom ett kassaskåp var uppskuret med en vinkelslip. Men sannolikt var det tomt - samma kväll ringde Pierre Karlsson en bekant och ville låna 30 000 kronor.

Han var i fullständig ekonomisk panik, han hade miljonskulder och Kronofogden knackade på dörren, enligt åklagaren.

– Vi har hittat flera stora högar med kravbrev. De flesta breven var oöppnade, sa Thomas Hagman i rätten.

Pierre Karlsson lånade också pengar av vänner och bekanta.

Skulder på 1,6 miljoner
I våras annonserade Kronofogden ut familjens villa på norra Öland till försäljning. Skulderna på huset var då drygt 1,6 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in