2013-09-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det jag inte begriper är varför han inte säger att telefonen var urladdad. Händer mig allt som oftast och då är ju telefonen stendöd. I vissa fall har den varit det i flera timmar innan jag märkt det - och jag har också fått häpnadsväckande många sms av min fru. Dock inte särskilt arga.
Det hade varit betydligt enklare än att hävda att telefonen stänger av sig själv. Samtidigt gör det att jag misstänker att det han säger om telefonen är sant, annars hade han använt urladdning som bortförklaring.
Eller så är det narcissismen som kommer in i bilden igen. De är ofelbara och kan inte erkänna att de begått ens de mest triviala fel.

hm, ingen direkt förklaring men om man tittar på bilderna ifrån hans arbetsbil ser man något som kan tänkas vara en mobilladdare sittande i cigg uttaget.
och en kille som han som är hantverkare ute på jobb bör väl ha en laddare i bilen?
urladdning känns som en sämre bortförklaring tycker jag.
Citera
2013-09-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://rattegang-se.webnode.se/flakebole/productscbm_77557/30/

Från vilka håll kommer alla dessa kravbrev?
Är tyvärr lite dåligt påläst ännu. Håller fortfarande på med FUP:en.

kronofogden, bluestep innan dess.
Citera
2013-09-03, 22:45
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Är det utrett att han aldrig drabbats av avstängd telefon tidigare. Jag gör det kanske en gång i månaden när jag inte laddat i tid. Rekordet är nästan en arbetsdag, ibland bara några minuter. Och jag har en laddare i bilen och kopplar in den så fort jag märker att batteriet är slut. Jag hade med andra ord kunnat snacka mig ur den frågeställningen ganska lätt.

Ja,

FUP-telefonbevisning. s 63-67

Mätning gjord mellan 2012-11-01 och 2013-01-22 och bara den 13 dec i tidsluckan för mordet drabbades han av detta. "-Fan va tokigt" *

*) = Förhör med Karlsson, Pierre; 2013-02-07 09:00 diarienr: 0800-K25189-12 s1386-1387
Citat:
P: Fan va tokigt.
BF: Mm
F: Mm. Tokigt.
P: Tråkigt. Ja
F: Ja du sa tokigt.
P: Ja. Det som har hänt.
F: Ja
Citera
2013-09-03, 23:06
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är fullkomligt omöjligt att visa att en telefon inte har slagit av sig själv vid en viss tidpunkt i det förflutna. Vad du hävdar är i praktiken alltså att ett sånt påstående a priori ska tas för gott av rätten - ett rent juridiskt frikort. Vad man kan göra, och vad polisen också har gjort, är att visa hur osannolikt det är att telefonen har slagit av sig själv.

Polisen har inte visat detta i och med den bristfälliga testning som genomförts.

Citat:
Det vet vi för det första inte, eftersom en del av dem inte har kunnat återskapas.

Lika lite som vi vet att SMS:en skulle ha med brottet att göra.

Citat:
Det här är ett indiciefall. Det verkar som om du gör det klassiska misstaget i incdiciefall att konstatera att inget av indicierna ensamt räcker för att fälla, och av detta sluta sig till att den tilltalade inte går att fälla.

Inte alls men om indicierna var för sig är svaga så blir det svårt att bygga ett åtal på indicier. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk!

Citat:
Vad gäller telefonens benägenhet att koppla upp och ner, har uppenbarligen polisen gjort mer välliknande tester efter att FUP färdigställts, som fortfarande visar på att telefonen inte kopplar av sig själv. Samtidigt är det just på morddagen en exempellöst lång tid då telefonen har varit nerkopplad, som sammanfaller med en tid då han har haft påtagligt svårt att beskriva sina göranden och låtanden. Det bevisar ingenting i sig, men det är ett hyfsat starkt indicium, när det finns blod från Gustaf på ett av PK:s vapen, och PK har haft hagelpatroner med samma lite gammaldags hagel som Annika sköts med.

Testerna är dåligt genomförda och oerhört bristfälliga. Att han bara har svårt att redogöra för tiderna som telefonen varit avstängd stämmer inte. PK har svårt att redogöra även för annat som skett under dagen. Att telefonen varit avstängd är ett indicium men starkt är det inte. Blodet kan ha många förklaringar. Haglet är så vanligt förekommande att länken till PK blir svag.
Citera
2013-09-03, 23:11
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Kommentarer till dina fem punkter.
*Polisen säger alltid att de jobbar brett och förutsättningslöst. Det är lögn. Givetvis kollar man först de tänkbara kandidaterna först. Man kollar exempelvis en misshandelsdömd exmake jäkligt noga innan man börjar leta efter Anders Eklundtyper om ett kvinnomord inträffar. Allt annat vore idiotiskt. Om man tidigare åtalats för mord och mordbrand är det naturligt att man kontrolleras noga om samma modus operandi upprepas några år senare. Särskilt om man är den enda som har ett tydligt motiv i bägge fallen.
*Här håller jag med dig av egen erfarenhet. Telefoner kan stänga av sig av outgrundliga anledningar. Det är åklagaren som kommer bli lidande av att detta inte utretts mer, han kommer ha svårt att skingra de tvivel försvarsadvokaten tveklöst kommer att så. Skulle inte bli förvånad om åklagaren helt får släppa indiciet att telefonen var avstängd.
*"Motiv är något den polisiära överklassen får syssla med". Så brukar den legendariske spanaren Jarnebring säga i GW Perssons romaner. Åklagaren har inget att vinna på att utreda var pengarna tagit vägen. Inte advokaten heller troligen. Därför tror jag inte någon utreder detta vidare.
*Det finns säkert i slasken. I förundersökningen förekommer bara det åklagaren anser vara relevant. Om advokaten tänker dra upp lyfta upp utredningen av eventuella hotbilder till FUP. Men om det enda som kommit fram är att det inte finns någon hotbild så finns det ingen anledning att ha med den utredningen i FUP. Utredningen får samma öde som många vittnen som inte sett något: slasken.
Advokaten har tillgång även till detta och kan åberopa det som bevisning, även om inte åklagaren gör det.

*Kan du ge några exempel?

Nja, om åklagaren kunnat visa exakt vad pengarna gått till så hade en motivbild blivit klarare. Nu anser jag att den inte håller.

Ditt antagande kan stämma men jag är tveksam till detta. Ett eventuellt tydligare kartläggande av en eventuell hotbild bör finnas med i FPU eftersom en hel del personer nämner att Gustav hotats tidigare i samband med smuggelhärvan.

Ett exempel är de bristfälliga frågorna som rör PK:s tankning av 7 liter diesel.
Citera
2013-09-03, 23:14
Medlem
HouseOfSands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Polisens arbete:
*Det är uppenbart att polisen redan från början låst sig vid PK som gärningsman. Detta har gjort att alternativa gärningsmän inte utretts i tillfredsställande utsträckning.

Men det har dom ju. De teorier som har funnits här och också förekommit i FUPen. Bland annat spåret om de som hyrde Pelles och eventuella Öststatsgangsters. För övrigt så finns det ett bra inlägg längre bak i tråden om hur otroligt det skulle vara om några skulle hämnas på G genom att mörda honom i lönn för han förlorade ett parti cigg.
Citat:
*Polisen har inte genomfört acceptabla tester av PK:s påstående om att hans mobil slår av sig själv.
Det enda polisen kanske inte har genomfört är eventuella test vid temperaturer under nollan. Men under tidsperioden som detta utspelar sig i skulle jag vara förvånad om det kröp under 3-8 minus i luften...och då under nollan i en byxficka. Finns inga påståenden att en mobil kan stänga av sig pga täckningsbrist i FUPen.
Citat:
*Polisen har inte utrett hur PK spenderat sina pengar i tillräcklig utsträckning. Här hade fler uterdningsinsatser behövts.
Vad hade det spelat för roll annat än att mätta skvallerhungriga människor? Hade det förekommit ett hot mot P vid krav om pengar hade han antagligen berättat detta.
Citat:
*Polisen har inte tillräckligt utrett om det funnits någon aktuell hotbild mot Gustav.

Jo det har dom.
Citat:
*Polisen har inte ställt vissa frågor i utredningen till de personer som hörts som skulle kunna förklara en del av de omständigheter som enligt åklagaren är del av en indiciekedja.

Inte? Vart? Förutom att jag ser en hel del ställen där de kunde stärka sin indiciekedja men verkar inte bry sig kan jag inte se motsatsen någon annanstans.
Citera
2013-09-03, 23:21
Medlem
Citat:
Inte alls men om indicierna var för sig är svaga så blir det svårt att bygga ett åtal på indicier. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk!

En synnerligen olämplig metafor i det här sammanhanget. Har man tillräckligt med starka länkar i form av teknisk bevisning etc så spelar det ingen roll hur svaga de övriga länkarna är, så länge de inte direkt motsäger hypotesen!
Citera
2013-09-03, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ja,

FUP-telefonbevisning. s 63-67

Mätning gjord mellan 2012-11-01 och 2013-01-22 och bara den 13 dec i tidsluckan för mordet drabbades han av detta. "-Fan va tokigt" *

*) = Förhör med Karlsson, Pierre; 2013-02-07 09:00 diarienr: 0800-K25189-12 s1386-1387
Tack! Har inte hunnit dit!
Citera
2013-09-03, 23:22
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Han är fortsatt i knipa, eftersom teknikerna säger att det är en någorlunda färsk besudling. Och fortsatt gäller att den är på fel sida av kolven om Gustaf, som 80% av svenska skyttar, är högerskytt.

Vapnet kan inte kopplas till brottsplatsen särskilt väl, men det behövs heller inte för att fälla. Men Annika har haft hagel i sig av samma typ som PK har haft i en del av sina patroner. Här är jag iofs lite förvånad över att man inte har gjort isotopanalys på haglet. Det borde ha gått att koppla haglet i Annika starkare med haglet i PK:s patroner.

Återigen, inget i FUP stöder det du hävdar och andra hävdar angående att blodet skulle vara "färskt". Att Gustav var högerskytt utseluter knappast att blodbesudlingen uppkommit vid eventuellt handhavande av vapnet från hans sida.

Vapnet kan inte kopplas alls till brottsplatsen.
Citera
2013-09-03, 23:24
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Det jag inte begriper är varför han inte säger att telefonen var urladdad. Händer mig allt som oftast och då är ju telefonen stendöd. I vissa fall har den varit det i flera timmar innan jag märkt det - och jag har också fått häpnadsväckande många sms av min fru. Dock inte särskilt arga.
Det hade varit betydligt enklare än att hävda att telefonen stänger av sig själv. Samtidigt gör det att jag misstänker att det han säger om telefonen är sant, annars hade han använt urladdning som bortförklaring.
Eller så är det narcissismen som kommer in i bilden igen. De är ofelbara och kan inte erkänna att de begått ens de mest triviala fel.

Eller hur? Detta hade varit den givna efterhandskonstruktionen från PK:s sida och omöjlig att emotsäga från åklagarens sida. Var nån stans får ni bilden av att PK är narcissist? Av förhören tycker då inte jag att en sådan bild framträder alls.
Citera
2013-09-03, 23:24
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Varför skulla han göra det om han trodde att han rengjort det ordentligt? Det hade ju väckt misstankar om något. Dessutom är PK jägare och använde geväret för att skjuta kaniner etc.

Men vapnet är inte ens rengjort. Blodet syns tydligt på bilderna som finns i FUP.
Citera
2013-09-03, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
hm, ingen direkt förklaring men om man tittar på bilderna ifrån hans arbetsbil ser man något som kan tänkas vara en mobilladdare sittande i cigg uttaget.
och en kille som han som är hantverkare ute på jobb bör väl ha en laddare i bilen?
urladdning känns som en sämre bortförklaring tycker jag.
En journalist bör alltid kunna bli nådd. Lik förbannat har jag ofta fått batteritorsk på mobilen och sladden någon annanstans.
Jag skulle dock kunna plocka fram ett antal vittnen om detta och det skulle också framgå av loggarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in