2013-09-03, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Det skulle vara otroligt starkt av Lotta om hon vittnar emot PK. Dels återupprättar hon sitt eget förtroende bland ortsborna och arbetskamrater. Hon gör sina barn en stor tjänst genom att berätta vad hon vet. Det ryktas om att Lotta vid något tillfälle har sagt sig vara rädd för att PK frikänns även denna gång. Det måste isf innebära att även hon känner sig hotad.
Jag är inte säker på att hennes förtroende skulle stärkas i byn. Jag har fått intrycket att många ser henne som en ragata som hunsat PK till den grad att han begår mord för att kunna tillfredställa henne.
Om hon då vänder sig mot honom och ändrar sin berättelse innebär det två saker:
*att hon ljugit
*att många kommer att tycka att häxan kommer undan genom att skylla på sin dräng.
Citera
2013-09-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
I förhör säger PK: Ja ja jag förstår inte vad fan ni menar, jag förstår fan inte vad ni menar, ni tror att jag har skjutit Gustaf... ja det är inte klokt alltså... dedede är inte klokt (lång tystnad) Det finns inte, det kan, jag har inte vart där och gjort nånting. Ja jag vet inte vad jag säger spelar ingen roll. Claes vad fan ska jag säga

Kommentaren är märklig eftersom Gustav misshandlats och inte skjutits. Förhörsledarna har inte nämnt att Gustav hur dödats. Antingen är PK smart och beräknande eller så är hans reaktion uppriktigt förvånad.

@DadoPrso: åtalet baseras på blodfyndet på PK:s hagelgevär. Ditt skrivande om telefonens positionering är irrelevant. PK har inte kunnat ge någon trovärdig förklaring till blodet på geväret. Jag skiter i om du tycker att PK:s kommentar är märklig. Vad skulle du annars skriva, liksom. Svara på frågan: menar du att blodfyndet på PK:s hagelgevär ligger PK till last eller ej i åtalet?
Citera
2013-09-03, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Bra där! Det första testet (som nämns i fup:en) var ju inte så imponerande, men nu kan man säga att PK:s påstående att telefonen stänger av sig själv saknar trovärdighet.
Det här testet är obetydligt bättre om felet var av samma art som jag hade. När batteriet rördes i ett visst läge stängde telefonen av sig. De hade behövt gå omkring med telefonen i månader för att utesluta att det inte är glapp i batteriet.
Citera
2013-09-03, 18:58
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Bra där! Det första testet (som nämns i fup:en) var ju inte så imponerande, men nu kan man säga att PK:s påstående att telefonen stänger av sig själv saknar trovärdighet.

Nej, det kan man inte. Poliserna har befunnit sig på platser med god täckning. Om de velat göra ett seriöst test så hade de fått bege sig till platser där teckningen är dålig eftersom det finns belägg för att telefoner kan slå av sig beroende på täckningsgraden.
Citera
2013-09-03, 19:00
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Åklagaren gjorde ett bra0 nummer av var det mastats upp. Till ingen fördel för Pierre så klart.
I morgon kommer elva sidor läsas upp. Med hela åklagarens sammanfattning av vad som hände.

Tror inte på tanken på att han är narcissistisk. Däremot dum, totalt oansvarig. Dessutom hunsad.

Jag delar detta helt och hållet. Finns inget som tyder på narcissistiska eller psykopatiska drag.
Citera
2013-09-03, 19:02
Medlem
Citat:
Jag delar detta helt och hållet. Finns inget som tyder på narcissistiska eller psykopatiska drag.

Ange gärna konkret hur du kommer till den slutsatsen.
Citera
2013-09-03, 19:03
Medlem
Citat:
det finns belägg för att telefoner kan slå av sig beroende på täckningsgraden.

Källa på det?

Dessutom så var det ju i Kolstad det påstods vara dålig täckning, men telefonen har "slagit av sig" när PK var på norra Öland...
Senast redigerad av wejo 2013-09-03 kl. 19:06.
Citera
2013-09-03, 19:18
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Det skulle vara intressant att höra mer om DadoPrso:s syn på blodfyndet på PK:s hagelgevär relativt dåden PK åtalas för.

Jag har till skillnad från många i den här tråden ingen personlig koppling till norra Öland. Således har jag inte på förhand dömt PK.
Jag har läst aktuell FUP men även FUP och dom från ärendet 2006 och är inte imponerad. Att PK frikändes 2006 var inte alls konstigt med tanke på att det inte fanns någonting överhuvudtaget som pekade på hans skuld. Denna gång har åklagaren bättre bevisning MEN det finns många omständigheter i ärendet som är märkliga.

Avseende blodfyndet så räcker inte det ensamt för att döma PK och det är naturligtvis åklagaren väl medveten om. Märk väl att han kallar runt 70 vittnen och försöker skapa en kedja av de indicier som han menar pekar på PK:s skuld som han sammantaget hoppas ska räcka för en fällande dom.
PK har i förhör inte kunnat ge någon riktigt klargörande förklaring till blodet MEN han har nämnt olika scenarior där blodbesudlingen skulle kunnat uppstå. Bland annat har han hävdat att han och Gustav skjutit lerduvor med det aktuella vapnet. Detta påståendet har polisen inte kunnat fastslå som falskt.
Dessutom kan man inte koppla vapnet till brottsplatsen.
Citera
2013-09-03, 19:25
Medlem
Citat:
Jag har till skillnad från många i den här tråden ingen personlig koppling till norra Öland. Således har jag inte på förhand dömt PK.
Jag har läst aktuell FUP men även FUP och dom från ärendet 2006 och är inte imponerad. Att PK frikändes 2006 var inte alls konstigt med tanke på att det inte fanns någonting överhuvudtaget som pekade på hans skuld. Denna gång har åklagaren bättre bevisning MEN det finns många omständigheter i ärendet som är märkliga.

Avseende blodfyndet så räcker inte det ensamt för att döma PK och det är naturligtvis åklagaren väl medveten om. Märk väl att han kallar runt 70 vittnen och försöker skapa en kedja av de indicier som han menar pekar på PK:s skuld som han sammantaget hoppas ska räcka för en fällande dom.
PK har i förhör inte kunnat ge någon riktigt klargörande förklaring till blodet MEN han har nämnt olika scenarior där blodbesudlingen skulle kunnat uppstå. Bland annat har han hävdat att han och Gustav skjutit lerduvor med det aktuella vapnet. Detta påståendet har polisen inte kunnat fastslå som falskt.
Dessutom kan man inte koppla vapnet till brottsplatsen.

Läs på bättre. Testningen av blodet visade att det var färskt. Lerduveskyttet sades ha ägt rum för 20-30 år sedan. Den uråldriga ammunitionstypen för Valmeten har återfunnits i A:s kropp.
Citera
2013-09-03, 19:30
Medlem
Citat:
Varför har han inte i så fall inte tänkt igenom och övat in andra saker? Något som är genomgående i förhören är att han inte alls verkar beräknande eller att han skulle ha tänkt ut olika förklaringar. Om han agerat på sådant vis så hade han kunnat förklara hur exakt Gustavs blod hamnat på vapnet mm.

Om PK säger exakt hur blodet har hamnat på geväret så måste han kunna bevisa att det har skett precis så. Det är mycket enklare för PK att ge åklagaren några förslag på hur det kan ha gått till. Då behöver han inte bevisa något.
Citera
2013-09-03, 19:31
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Kan du försöka dig på att utveckla det där lite mer tror du?

Polisens arbete:
*Det är uppenbart att polisen redan från början låst sig vid PK som gärningsman. Detta har gjort att alternativa gärningsmän inte utretts i tillfredsställande utsträckning.

*Polisen har inte genomfört acceptabla tester av PK:s påstående om att hans mobil slår av sig själv.

*Polisen har inte utrett hur PK spenderat sina pengar i tillräcklig utsträckning. Här hade fler uterdningsinsatser behövts.

*Polisen har inte tillräckligt utrett om det funnits någon aktuell hotbild mot Gustav.

*Polisen har inte ställt vissa frågor i utredningen till de personer som hörts som skulle kunna förklara en del av de omständigheter som enligt åklagaren är del av en indiciekedja.
Citera
2013-09-03, 19:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Försvaret behöver inte fiska upp en sådan figur, bara visa att det kan finnas.
Det är nästan samma sak, när det gäller att hitta folk som kan ha tillgång till andras vapenskåp utan deras vetskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in