Citat:
Ursprungligen postat av
Skidaddle
Så, om det inte är skolans ansvar att skolan håller sig inom lagen, vems ansvar är det då?
Din fråga är försåtsminerad.

Min uppfattning är snarast att skolan inte har brutit mot någon lag, eftersom lagen tolkas fel, alternativt är felformulerad.
Citat:
Att en myndighet försöker förhindra systematisk misshandel är alltså korruption? Och när skolan bryter mot lagen och myndigheten måste stänga skolan så är det lagen det är fel på?
Någonting är sjukt, i alla fall, och inte enbart skolan. Skolan har tillsammans med myndigheterna ett ansvar att lösa det problem som uppkommit. Mot den bakgrunden är stängning av skolan en felaktig åtgärd.
Citat:
Dom kommer att fortsätta bryta mot lagen, med andra ord?
Svaret blir tvådelat. Antingen:
1. Nej. Eller:
2. Ja, men i så fall mot en felaktig lag.
Citat:
Så, istället för att ta i med hårdhandskarna mot lagbrytarna så ska man bara släppa dom lösa, menar du?
Det är en grovt generaliserad fråga, som blir irrelevant här. Förövrigt tycker jag inte att någon har "tagit i med hårdhandskarna" än. När vi har fullskaligt krig,
då kan vi börja prata om "hårdhandskar". Men annars: ja, jag vill gärna se att personal, föräldrar och elever helt enkelt väljer att skita i skolinspektionen och fortsätter att driva sin undervisning som vanligt. Vad ska då söta lilla "staten" ta sig till? Starta krig?
Citat:
Lösningen är att dom får göra som dom vill? Din logik säger att Lundsberg ställer sig själva utanför samhället, ungefär som 1%:arna i Bandidos? Dom tycker inte heller att dom behöver rätta sig efter lagen. En lagstiftning som gäller precis alla andra i det här landet.
Nu anser dock inte jag att Lundsberg är att jämföra med Bandidos. Därför tycker jag att ditt exempel är tramsigt.
Citat:
Men du tycker att det är en bättre lösning att systematiskt bryta mot lagen, istället för att tex arbeta politiskt för att lagen ska ändras?
Nej, det rör sig snarare om en kombination av bägge de två sätten att agera.