2013-09-02, 22:59
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Tomteboda, sedan kan jag direkt stänga ner skolan enbart för att de bedriver obligatorisk gudtjänst!. Ja du läste rätt. Skolan bedriver en obligatorisk gudtjänst 3 dagar per vecka. Alltså är skolan konfessionell och därmed bryter den återigen mot skollagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Ja, se där! Gudstjänst med präst och allt? Låter nästan för bra för att vara sant.

Med Herrans tukt och förmaning

På Lundsbergs skola bryr man sig om varandra. Man bedriver en kamratuppfostran där eleverna från tredje ring visar förstaklassarna vägen med fysisk tukt tukt och andlig förmaning. Det är inte bara symboliskt som en lundsbergare bär sin Bibel i ena handen och strykjärnet i den andra, nänä. Så fostras faktiskt rikets politiska och ekonomiska elit, jajamensan!
Citera
2013-09-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Absurd inställning.
På vilket sätt då? Tråden handlar om politiken bakom stängningen, att folk som har intresse av att skolan ska hållas öppet försöker förminska att ett barn blivit torterat så illa att han varit tvungen att uppsöka sjukhus varpå personalen ser det nödgat att anmäla händelsen - det är irrelevant.

Citat:
Även om det stämmer är det inte motiverat att stänga skolan.
SI håller inte med.

Citat:
I så fall bör myndigheterna bidra till att lösa problemet, inte sant. Man kommer ändå inte att komma åt det genom att stänga skolan.
Man har försökt komma åt problemet samtidigt som man hållit skolan öppen, när det inte fungerar måste man ta i med hårdhandskarna.

Citat:
Det beror helt på omständigheterna. Om jag t.ex. kört 51 km/h för fort så anser jag t.ex. att jag inte borde ha blivit av med körkortet över huvud taget. Men det är att jämföra äpplen med päron, den diskussionen är alltså tröstlös.
Ja, det är tröstlöst eftersom att ingen polis någonsin kommer sätta dit dig för 51 km/h på en 50-väg då de inte har laga stöd för det.

Citat:
Det är inte min uppfattning att skolan har brutit mot lagen. Däremot har en lagöverträdelse ägt rum på skolans område, vilket är ett problem som skolledningen av allt att döma försökt hantera. Tråkigt nog misslyckades de, vilket dock inte innebär att skolan rimligen ska stängas ner.
Skolan har laga ansvar att motverka dessa händelser, när de inte klarar av att göra det på ett tillfredsställande sätt har de misslyckats med sin uppgift.
Citera
2013-09-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Det är faktiskt så illa ställt med SIs granskning att det genomgående slarvet kan bli Lundsbergs räddning. Domstolar brukar normalt ställa ganska höga krav på parters bevisföring och det är inte alls osannolikt att man underkänner SIs granskning vid en reguljär domstolsprövning. Att bara konstera att dittan och dattan är "kränkningar" håller knappast i en domstol.

Och vinner Lundsberg på grund av SIs slarv kan både generaldirektören och utbildningsministern känna sig ordentligt stekta. För Jan Björklund finns en risk att Lundsberg blir hans politiska grav...

SI har definitivt inte varit slarviga. En tillsynsmyndighet behöver inte ha någon bevisning. De ska stämma av att verksamheten följer de lagar och förordningar som finns. Lundsberg följer inte lagarna eller ens läroplanen på en rad punkter. Lundsberg kommer att vinna pga att våra domstolar är politiskt styrda. Där politik finns, finns också möjligheten att köpa sig beslut.
Citera
2013-09-03, 13:40
Medlem
Vad är nu detta för dumheter?!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/elever-kan-fa-bo-kvar-pa-lundsberg/.

Eleverna kan få bo kvar där!? Hur korkade är de på Skolinspektionen? Fritt fram för ytterligare övergrepp!
Citera
2013-09-03, 13:43
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939

Eleverna kan få bo kvar där!? Hur korkade är de på Skolinspektionen? Fritt fram för ytterligare övergrepp!

Det är inte skolinspektionen som är korkade. Dom har bara inget lagligt spelrum för att hindra skolan från att göra en fuling. Men det stärker ju liksom inte skolans position, om man säger så...
Citera
2013-09-03, 15:27
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
På vilket sätt då? Tråden handlar om politiken bakom stängningen, att folk som har intresse av att skolan ska hållas öppet försöker förminska att ett barn blivit torterat så illa att han varit tvungen att uppsöka sjukhus varpå personalen ser det nödgat att anmäla händelsen - det är irrelevant.
Min poäng är alltså att det inte är skolledningens fel, och därmed inte deras omedelbara ansvar.
Citat:
SI håller inte med.
Jag anser dock att de har fel, som sagt.
Citat:
Man har försökt komma åt problemet samtidigt som man hållit skolan öppen, när det inte fungerar måste man ta i med hårdhandskarna.
En maktfullkomlig myndighet (eller stat) måste man också ta i med hårdhandskarna mot.
Citat:
Ja, det är tröstlöst eftersom att ingen polis någonsin kommer sätta dit dig för 51 km/h på en 50-väg då de inte har laga stöd för det.
Nej, men lagstiftningen är felaktig här. Som jag ser det handlar det om en form av korruption. Min prognos är även att det klientel som vill hålla skolan igång kommer att kringgå statens intentioner.
Citat:
Skolan har laga ansvar att motverka dessa händelser, när de inte klarar av att göra det på ett tillfredsställande sätt har de misslyckats med sin uppgift.
Jag skulle snarare säga att staten har misslyckats. Därmed gör i praktiken lagstiftningen sig själv irrelevant.
Citera
2013-09-03, 15:44
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Min poäng är alltså att det inte är skolledningens fel, och därmed inte deras omedelbara ansvar.

Så, om det inte är skolans ansvar att skolan håller sig inom lagen, vems ansvar är det då?

Citat:
Nej, men lagstiftningen är felaktig här. Som jag ser det handlar det om en form av korruption.

Att en myndighet försöker förhindra systematisk misshandel är alltså korruption? Och när skolan bryter mot lagen och myndigheten måste stänga skolan så är det lagen det är fel på?

Citat:
Min prognos är även att det klientel som vill hålla skolan igång kommer att kringgå statens intentioner.
Dom kommer att fortsätta bryta mot lagen, med andra ord?

Citat:
Jag skulle snarare säga att staten har misslyckats. Därmed gör i praktiken lagstiftningen sig själv irrelevant.

Så, istället för att ta i med hårdhandskarna mot lagbrytarna så ska man bara släppa dom lösa, menar du? Lösningen är att dom får göra som dom vill? Din logik säger att Lundsberg ställer sig själva utanför samhället, ungefär som 1%:arna i Bandidos? Dom tycker inte heller att dom behöver rätta sig efter lagen. En lagstiftning som gäller precis alla andra i det här landet.

Men du tycker att det är en bättre lösning att systematiskt bryta mot lagen, istället för att tex arbeta politiskt för att lagen ska ändras?
Citera
2013-09-03, 16:22
Medlem
RiksdagsHorans avatar
Det här beslutet är politiskt tingat å dessutom en stor portiotion avundsjuka från dom lägre klasserna vi tydligen har i Sverige.

Varför kan inte människor se Lundsberg för vad det är? En bra och trygg skola där man får chansen att utvecklas som människa? Jag har själv gått där, det var fina år...dock är man lite öm än men det ser jag som en bonusgrej, ett roligt minne man blir påminnd om liksom.

Nä, håll igen truten ni som klagar på Lundsberg, ni vet ingenting om ni jämför med era kommunala sopstationer.
Citera
2013-09-03, 16:27
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Så, om det inte är skolans ansvar att skolan håller sig inom lagen, vems ansvar är det då?
Din fråga är försåtsminerad. Min uppfattning är snarast att skolan inte har brutit mot någon lag, eftersom lagen tolkas fel, alternativt är felformulerad.
Citat:
Att en myndighet försöker förhindra systematisk misshandel är alltså korruption? Och när skolan bryter mot lagen och myndigheten måste stänga skolan så är det lagen det är fel på?
Någonting är sjukt, i alla fall, och inte enbart skolan. Skolan har tillsammans med myndigheterna ett ansvar att lösa det problem som uppkommit. Mot den bakgrunden är stängning av skolan en felaktig åtgärd.
Citat:
Dom kommer att fortsätta bryta mot lagen, med andra ord?
Svaret blir tvådelat. Antingen: 1. Nej. Eller: 2. Ja, men i så fall mot en felaktig lag.
Citat:
Så, istället för att ta i med hårdhandskarna mot lagbrytarna så ska man bara släppa dom lösa, menar du?
Det är en grovt generaliserad fråga, som blir irrelevant här. Förövrigt tycker jag inte att någon har "tagit i med hårdhandskarna" än. När vi har fullskaligt krig, kan vi börja prata om "hårdhandskar". Men annars: ja, jag vill gärna se att personal, föräldrar och elever helt enkelt väljer att skita i skolinspektionen och fortsätter att driva sin undervisning som vanligt. Vad ska då söta lilla "staten" ta sig till? Starta krig?
Citat:
Lösningen är att dom får göra som dom vill? Din logik säger att Lundsberg ställer sig själva utanför samhället, ungefär som 1%:arna i Bandidos? Dom tycker inte heller att dom behöver rätta sig efter lagen. En lagstiftning som gäller precis alla andra i det här landet.
Nu anser dock inte jag att Lundsberg är att jämföra med Bandidos. Därför tycker jag att ditt exempel är tramsigt.
Citat:
Men du tycker att det är en bättre lösning att systematiskt bryta mot lagen, istället för att tex arbeta politiskt för att lagen ska ändras?
Nej, det rör sig snarare om en kombination av bägge de två sätten att agera.
Citera
2013-09-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksdagsHoran
Det här beslutet är politiskt tingat å dessutom en stor portiotion avundsjuka från dom lägre klasserna vi tydligen har i Sverige.

Du har rätt i bägge delar men det hindrar ju inte att Skolinspektionen gjorde det fullt logiska och korrekta givet existerande lagstiftning.

Problemet för Lundsbergs är inte Skolinspektionen utan att det sitter politiska idioter i skolans ledning.
Citera
2013-09-03, 16:53
Medlem
RiksdagsHorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parmenides123
Du har rätt i bägge delar men det hindrar ju inte att Skolinspektionen gjorde det fullt logiska och korrekta givet existerande lagstiftning.

Problemet för Lundsbergs är inte Skolinspektionen utan att det sitter politiska idioter i skolans ledning.

Skolinspektionen skulle lyssnat på föräldrarna och barnen som grät! BARN GRÄT...fattar du hur jävla illa det är ställt då? Det här är ren och skär avundsjuka från ledningen i skolinspektionen. Skolans ledning är felfri och har alltid varit det.

Lundsberg, där frodas medmänsklighet å människovärden utöver det normala kommunala sopstationerna basunerar ut, om människor bara visste vilka vackra människor som brännmärks på Lundsberg!

Som sagt, barn grät, det här är en fruktansvärd tragedi för svensk demokrati.
Citera
2013-09-03, 17:07
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksdagsHoran
Skolinspektionen skulle lyssnat på föräldrarna och barnen som grät! BARN GRÄT...fattar du hur jävla illa det är ställt då? Det här är ren och skär avundsjuka från ledningen i skolinspektionen. Skolans ledning är felfri och har alltid varit det.

Lundsberg, där frodas medmänsklighet å människovärden utöver det normala kommunala sopstationerna basunerar ut, om människor bara visste vilka vackra människor som brännmärks på Lundsberg!

Som sagt, barn grät, det här är en fruktansvärd tragedi för svensk demokrati.

Precis. Det kändes antagligen som våldtäkt att skolan stängdes. Och det är en kollektiv bestraffning att barnen nu tvingas gå i vanliga kommunala skolor....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in