Citat:
Eddie var kung! Visst var det mycket snusk och brännvin men det handlade nog mycket om att provocera etablissemanget. Eddie var en man av folket och viktig som politisk symbol. Kulturkoftor lyfter gärna fram såna här folkliga företeelser som Eddie utomlands och hyllar dom men när det kommer till Sverige så är det en helt annan sak.
OT: Är det någon som vet vad det här Sankte Meduza är för nåt? Verkar vara ett försök att släppa nya Eddie-grejor: http://sanktemeduza.wordpress.com .
OT: Är det någon som vet vad det här Sankte Meduza är för nåt? Verkar vara ett försök att släppa nya Eddie-grejor: http://sanktemeduza.wordpress.com .
Folkligheten verkar vara något som många drar till med när de ska tala om varför de tycker han är så bra. "Han är en av öss, han vet hur livet funkör..." brukar det låta när någon bonnläpp ska förklara varför han eller hon gillar Meduza. Provokationerna och samhällskritiken är också ett annat kort. Ja, vilken annan artist är både folklig och samhällskritisk? Lill-Babs? Lasse Kroner?
Att vara folklig är ju raka motsatsen till att vara samhällskritisk. Då är man mainstream, man är så grå att man nästan försvinner i tapeten i gråa rum...
Samhällskritiken låg endast i alkoholdebatten med möjligen ett eller annat inhopp av sympatier för socialbidragstagare. Det tycker jag knappast är samhällskritiskt på ett vettigt plan. Vi behöver inte fler alkoholister eller socialbidragstagare.
"Han gjorde inte bara snusklåtar och sånger om brännvin..." är också ett kort som regelbundet spelas ut. Nej det gjorde han inte. Men jämfört med alla garagerockband och hemmasnickrade demotaper så rörde han sig knappast i det övre skiktet.
Men det är fritt fram att gilla honom, men man ska inte spela ut kort som egentligen inte finns. Han har onekligen en status främst bland glesbyggdsbor. Att Arvingarna spelade Meduza i bussen kan förklaras med att de egentligen är en bunt lantisar som fortfarande kör med blekta jeans och tumringar.
Han har ett kulturvärde och har blivit en symbol för raggarpacket. Men bland rockabillyälskare som anammat den kulturen har han inte något värde. Tyvärr Eddie-fans... Meduza är inte rockabilly. Också ett ofta återkommande och felaktigt påstående.
Jag har nog hört allt material som finns publicerat med Ediie. En del låtar är bra, det svänger och det är rock. En del texter är rent ut sagt underbara. Men jag lyssnar inte på honom regelbundet. Knappast alls längre, vet inte ens vart mp3-filerna är numera.
Finns en del intressant kuriosa om hans karriär. John Norum spelade viss med honom tidigt i hans karriär, innan Europe. Tror han var tonåring när han fick vara med och spela. Träffade av en slump på Eddie i en folkpark för 23 år sedan. Han var full som en kastrull, jag var full. Karln hade smitit från bandet efter spelningen och raglade omkring bland buskarna. Han skulle visst vara väldigt jobbig att jobba med. Naturligtvis krökades det på spelningar och det var mycket bråk med banden. Det hände flera gånger att han sparkade bandet precis innan en spelning och sedan fick böna och be om att de skulle spela igen... En märklig man. Inte direkt ett proffs i musikersammanhang.