2013-09-02, 19:29
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det är ju precis så det brukar vara. När det sedan drar ihop till val och vänsterblocket ska snacka politik brukar det gå sämre.

Det påståendet var riktigt roligt. Vad jag förstår av det är att Socialdemokraterna bara skall vara tysta så går det bra för dem. Följaktligen menar du också att det realpolitiska som de borgerliga i nuläget står för, eftersom de har makten. skrämmer väljarna.
2013-09-02, 20:10
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det påståendet var riktigt roligt. Vad jag förstår av det är att Socialdemokraterna bara skall vara tysta så går det bra för dem. Följaktligen menar du också att det realpolitiska som de borgerliga i nuläget står för, eftersom de har makten. skrämmer väljarna.

Inga nyheter är goda nyheter!

Sen vet ju inte hur skrämda väljarna är men det är klart att det är lätt att gnälla på regeringen när det går lite knackigt och man inte behöver ta ställning till något alternativ. När vi närmar oss valet med alla debatter och grejer så räcker det inte längre med att bara tycka regeringen är dålig, då måste man ta ställning till olika alternativ och då kanske borgarnas förslag står som det minst sämsta.
2013-09-02, 21:43
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
I nuläget pekar alla siffror i den riktningen oaktat Ipos enskilda mätning.

Januari 2010 så hade röda blocket lika stort övertag som nu, vi vet alla hur det gick sen.
2013-09-02, 21:55
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Januari 2010 så hade röda blocket lika stort övertag som nu, vi vet alla hur det gick sen.
Har du ett sådant kort perspektiv så är det sant men för min del så tror jag inte den historien kommer att upprepa sig. Nu handlar det om att två partier ev tre ska komma över 4% spärren och att det fjärde skall bli större. Den matematiken är inte så lätt att lösa.
2013-09-03, 00:12
Medlem
Rödgröna kommer att vinna, utan tvekan. Det kommer inte att vända i valrörelsen som det gjorde 2010. Alliansen är för trötta, uttjatade och enkelspåriga, Reinfeldt är Göran Persson anno 2005. Folk vill ha regeringsskifte för revitaliseringens skull. Nya ansikten, nya vindar. Och så förstås det oåterhämtliga läckaget från M till SD. Så går det när man lierar sig med den banala ondskans vidrigaste mörkerfigurer, MP.
2013-09-03, 00:28
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Rödgröna kommer att vinna, utan tvekan. Det kommer inte att vända i valrörelsen som det gjorde 2010. Alliansen är för trötta, uttjatade och enkelspåriga, Reinfeldt är Göran Persson anno 2005. Folk vill ha regeringsskifte för revitaliseringens skull. Nya ansikten, nya vindar. Och så förstås det oåterhämtliga läckaget från M till SD. Så går det när man lierar sig med den banala ondskans vidrigaste mörkerfigurer, MP.

Ja det blir ju liksom lite svårt för Alliansen att klanka ner på vänster när de säger att de kommer behålla alla skattesänkningar och grejer. Nu har man inte ens det greppen, "x får 1200 kr mer i månaden med oss", jag tror det var jävligt effektivt och folk märker att de fått mer i plånkan. Det är väl därför sossarna inte vågar höja skatterna.
2013-09-03, 01:59
Medlem
fernebos avatar
Skulle också gissa att det "rödgröna blocket" lär bli större än alliansen, men nu lär vi ju ändå inte få se en s+v+mp-regering. Det är väl tämligen uppenbart att V inte kommer att släppas in i en regering och faktiskt så tvivlar jag på att Löfven ens vill släppa in Mp, även om han lär tvingas till det eftersom de annars lär tas emot av resterna av alliansen. Därmed så är ju läget inte fullt så solklart som det kan verka, men det beror ju på att många fortfarande ser de rödgröna som ett block. S går ju till val ensamma.

En minoritetsregering är inte helt otänkbart om Löfven klarar av att lyfta siffrorna något, men med tanke på den svaga entusiasm folk verkar visa för sossarna så är väl kanske inte det heller så troligt. Missnöjda alliansväljare verkar ju föredra SD före sossarna samtidigt som många traditionella S-grupper som LO-medlemmar redan hittat ett nytt hem i SD.

Frågan är om vi på valnatten vet vem som egentligen vann? Jag tror inte det, Mp och SD blir av allt att döma rätt stora partier och det är inte alls givet hur de ställer sig när det kommer till regeringsfrågan. SD har förvisso ingen som helst chans att få ingå i en regering, men får de uppåt 15% av rösterna så kan de ändå komma att spela en avgörande roll när en ny regering ska godkännas. Oavsett vad nu Reinfeldt hävdar..
2013-09-03, 10:45
Medlem
humanlifes avatar
Väljarna tände inte till på ett 5:e jobbskatteavdrag.
2013-09-03, 12:32
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Väljarna tände inte till på ett 5:e jobbskatteavdrag.

Detta 5:e jobbskatteavdrag syns inte i dessa undersökningar som avslutades innan alliansen gick ut med denna nyhet.

Ev ändringar av 5:e jobbskatteavdrag får vi se först i nästa mätning i slutet av sept vad väljarna tyckte.
2013-09-03, 13:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Detta 5:e jobbskatteavdrag syns inte i dessa undersökningar som avslutades innan alliansen gick ut med denna nyhet.

Ev ändringar av 5:e jobbskatteavdrag får vi se först i nästa mätning i slutet av sept vad väljarna tyckte.
Även jag som gammalt högerspöke frågar mig var pengarna till ett femte jobbskatteavdrag skall tas ifrån. När till och med jag frågar mig det så undrar jag vad sossar och mittenväljare tänker.

Det verkar som att alliansen tänker köra den brända jordens taktik på kredit. Ta in så mycket skräp som möjligt och sänk samtidigt skatten.

Om väljarna ser igenom detta så kan det mycket väl sluta med att S blir större än alliansen tillsammans och att SD får över 20 procent.
2013-09-03, 14:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu

OK, spänningen stiger!
2013-09-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Även jag som gammalt högerspöke frågar mig var pengarna till ett femte jobbskatteavdrag skall tas ifrån. När till och med jag frågar mig det så undrar jag vad sossar och mittenväljare tänker.

Det verkar som att alliansen tänker köra den brända jordens taktik på kredit. Ta in så mycket skräp som möjligt och sänk samtidigt skatten.

Om väljarna ser igenom detta så kan det mycket väl sluta med att S blir större än alliansen tillsammans och att SD får över 20 procent.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
OK, spänningen stiger!

Just eftersom samhället som vi kände det glider isär, så blir både politikernas och stora delar av väljarkårens inställning att ta vad man kan medan man kan det. Litet "Après nous le déluge" över det hela.

Eller kanske något dylikt: http://www.youtube.com/watch?v=gUG0F91KyYU

Så, det är ingalunda säkert att Alliansen förlorar i opinionen på att låna till jobbskatteavdrag. Samtidigt kan detta möjligen kompenseras av andra mindre populära aktiviteter, som att öppna landets gränser för syrier. (Eller om det är syrianer. Jag har aldrig förstått skillnaden.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in