2013-09-02, 18:02
Medlem
Jag är inte vidare insatt och detta inlägg är väl ett första steg i att faktiskt sätta mig in.

Jag har till mitt förfogande 400k och jag behöver en lägenhet, men jag vill inte göra någon förlustaffär. Är priserna höga nu och förväntas sjunka så väntar jag hellre såklart och låter pengarna gro på banken.

Väldigt tunt inlägg, men lite info om hur bostadsmarknaden ser ut just nu och tips vore väldigt välkommet.

Om det är av vikt så bor jag i Skåne, vill bo lugnt och kunna pendla bra till Malmö/Lund.
Citera
2013-09-02, 18:17
Medlem
Det är nog rätt svårt att säga. Jag har förlorat ca 150k i värde på 1,5 år. Köpte iofs bara för att det var sista utvägen. Men det gör ju inte att det suger mindre iofs.
När jag köpte hade värdet ökat med typ 170% på 10 år och det såg inte ut att gå ner. Men sen var där helt plötsligt ca 10 lägenheter i samma storlek fast i bättre läge i den lilla staden jag bor och priserna rasade.
Citera
2013-09-02, 18:19
Medlem
Upp till dig.

Om du hade tänkt bosätta dig under en längre tid kan det vara en bra deal att köpa lägenhet i dagsläget. Om du sedan i framtiden bosätter dig någon annanstans har du alltid möjligheten att hyra ut bostaden i andra hand och göra lite €€€. Upp till 40 000 kr skattefritt.

Hade du tänkt dig Eslöv eller Höör?
Citera
2013-09-02, 18:30
Medlem
No.Pain.No.Gains avatar
Nu är jag inte så insatt i bostadspriserna i Skåne, men du tänker ta lån förstår jag? För 400k lär ju bara täcka kontantinsatsen och lite till. Folk brukar glömma att tänka på hur många människor som kan tänkas köpa när man väl vill sälja, titta på när det var babyboom och se om det överensstämmer med när du kan tänkas sälja. Har du testat talat med en mäklare?
Citera
2013-09-02, 18:30
Medlem
sasos avatar
vilken stad tänkte du köpa bostaden i?

edit: köp du kommer inte ångra dig
Citera
2013-09-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenschwein...
Upp till dig.

Om du hade tänkt bosätta dig under en längre tid kan det vara en bra deal att köpa lägenhet i dagsläget. Om du sedan i framtiden bosätter dig någon annanstans har du alltid möjligheten att hyra ut bostaden i andra hand och göra lite €€€. Upp till 40 000 kr skattefritt.

Hade du tänkt dig Eslöv eller Höör?

Har tittat på Eslöv, faktiskt just för att jag kan komma undan med en lägenhet utan att behöva ta lån eller eventuellt bara ta ett väldigt litet lån.
Citera
2013-09-03, 12:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Har tittat på Eslöv, faktiskt just för att jag kan komma undan med en lägenhet utan att behöva ta lån eller eventuellt bara ta ett väldigt litet lån.

Du köper väl knappast på någon topp, så det är bara att klippa till. Vad jag vet har priserna sjunkit ganska ordentligt i Skåne. Sedan sparar du förmodligen en massa pengar mot att hyra ditt boende.
Citera
2013-09-03, 12:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apepojken
Det är nog rätt svårt att säga. Jag har förlorat ca 150k i värde på 1,5 år. Köpte iofs bara för att det var sista utvägen. Men det gör ju inte att det suger mindre iofs.
När jag köpte hade värdet ökat med typ 170% på 10 år och det såg inte ut att gå ner. Men sen var där helt plötsligt ca 10 lägenheter i samma storlek fast i bättre läge i den lilla staden jag bor och priserna rasade.

Jojo, men om du ligger på rörligt lån så sparar du troligtvis lite pengar varje månad i boendekostnader. Så dina 150 000 back är snart insparade iaf säkert.
Citera
2013-09-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.Pain.No.Gain
Nu är jag inte så insatt i bostadspriserna i Skåne, men du tänker ta lån förstår jag? För 400k lär ju bara täcka kontantinsatsen och lite till. Folk brukar glömma att tänka på hur många människor som kan tänkas köpa när man väl vill sälja, titta på när det var babyboom och se om det överensstämmer med när du kan tänkas sälja. Har du testat talat med en mäklare?

Jag hade definitivt inte tänkt ta något större lån.
Citera
2013-09-03, 12:52
Medlem
Fetpappas avatar
Tänk så här: Ska du köpa större bostad senare? Om priserna då går ner så har du visserligen förlorat på din relativt billiga bostad, men du kan istället få den större till lägre pris än innan.

Går priserna upp kommer du få låna så mycket mer den dagen du ska uppgradera. Men däremot har du ju tagit del av en liten del av uppgången. Du har hedgat dig. Dessutom är förluster till viss del avdragsgilla.
Citera
2013-09-04, 00:31
Medlem
No.Pain.No.Gains avatar
Citat:
Jag hade definitivt inte tänkt ta något större lån.

Så du tänkte köpa en bostad för 400k?

Hur som helst, om du nu vill gå med vinst så kan du ju tänka på om kommunen satsar på orten som bostaden ligger i. Kommer det finnas efterfrågan efter bostäder i orten om 5 år? Det måste du kolla upp.
Citera
2013-09-04, 09:30
Medlem
Citat:
Jag är inte vidare insatt och detta inlägg är väl ett första steg i att faktiskt sätta mig in.

Jag har till mitt förfogande 400k och jag behöver en lägenhet, men jag vill inte göra någon förlustaffär. Är priserna höga nu och förväntas sjunka så väntar jag hellre såklart och låter pengarna gro på banken.

Väldigt tunt inlägg, men lite info om hur bostadsmarknaden ser ut just nu och tips vore väldigt välkommet.

Om det är av vikt så bor jag i Skåne, vill bo lugnt och kunna pendla bra till Malmö/Lund.
Om du har möjlighet att vänta med att köpa din lägenhet så BEHÖVER du den inte, då vill du bara ha en.

Antingen behöver du en och då köper du oavsett ekonomiskt läge eller så kan du vänta för att ditt behov inte är akut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in