2013-09-01, 20:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Då hade de sagt det. Nu kör PK i stället nån bisarr historia om att SMS:en raderats när de tankats ner av polisens tekniker. Den är orimlig, och tyder starkt på att han har raderat dem själv .
Det är inte orimligt. Polistekniker gör fel, precis som alla andra människor. Fråga de tekniker som undersökte Marinas sovrum i Spekeröd, eller datorerna i samma hushåll. Men det är osannolikt.
Citera
2013-09-01, 20:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inte orimligt. Polistekniker gör fel, precis som alla andra människor. Fråga de tekniker som undersökte Marinas sovrum i Spekeröd, eller datorerna i samma hushåll. Men det är osannolikt.
Jo, fast här hade de uppenbarligen använt en programvara som orimligen har kunnat radera SMS, eftersom denna (klokt nog) bara har läs- och inte skrivbehörighet på telefonen.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-09-01 kl. 20:37.
Citera
2013-09-01, 20:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
ok. men så mycket som han körde efter kl 15,00 så borde det ju gått en himla massa
diesel mer en 7l så frågan är ju mer relevant att ställa än att han dushar i dushen som är
i badrummet som ett exempel.
Förhörsledaren vill väl få PK att erkänna att 7 l diesel är en för liten mängd för att rimligen tanka i biltanken, utan att det har tankats i en dunk i stället. För en person med PK:s konstant trassliga ekonomi är det dock inte alldeles självklart. Han kan ha tankat för de stålar han hade just då.
Citera
2013-09-01, 20:43
Medlem
hatte99s avatar
En annan sak jag tänkte på är att efter delgivningen av att man funnit blod på geväret,
så väljer man att avsluta förhöret. En av de få gånger han är ur balans ofartbart!!
eller är det nån "snygg taktik" att ge honom tid att tänka ut en bra förklaring, jag fattar
ingenting.
Citera
2013-09-01, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Bevisen räckte bevisligen inte i tingsrätten förra gången och det var det jag tyckte var konstigt, att det var fel. Och likadant med att inte åklagaren överklagade.
2. Oj, jag trodde fel om att nämndemännen ska kunna läsa förundersökningen. Där ser man, även jag kan ha fel

Om domstolen friar och åklagaren inte överklagar så suger nog bevisningen.
Därmed gjorde de rätt som friade honom, trots att jag är säker att han är skyldig. Hellre fria än fälla en för mycket. Jag är övertygad om att en stor majoritet svenskar tror att rätten ska läsa fup. Inte lätt att veta.
Citera
2013-09-01, 20:44
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Förhörsledaren vill väl få PK att erkänna att 7 l diesel är en för liten mängd för att rimligen tanka i biltanken, utan att det har tankats i en dunk i stället. För en person med PK:s konstant trassliga ekonomi är det dock inte alldeles självklart. Han kan ha tankat för de stålar han hade just då.
ig

Pk är en riktig looser. Han har sabbat för sin familj, ekonomin, tom stulit pengar av sina barn och är för all framtid dömd av folket, de flesta iallafall.
Citera
2013-09-01, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
En annan sak jag tänkte på är att efter delgivningen av att man funnit blod på geväret,
så väljer man att avsluta förhöret. En av de få gånger han är ur balans ofartbart!!
eller är det nån "snygg taktik" att ge honom tid att tänka ut en bra förklaring, jag fattar
ingenting.
Man får inte förhöra någon som är i chock eller obalans. Det blev han efter att han fått höra om geväret. Sannolikt sa advokaten stopp.
Citera
2013-09-01, 20:49
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Här handlar det om att PK har svårt att redogöra för vad han har gjort just under den tid som han helt exempellöst länge har varit utanför moibiltäckning, men att han har mycket lättare att detaljerat komma ihåg vad han har gjort när mobilen har haft kontakt.

Då hade de sagt det. Nu kör PK i stället nån bisarr historia om att SMS:en raderats när de tankats ner av polisens tekniker. Den är orimlig, och tyder starkt på att han har raderat dem själv .

Just detta är mycket graverande. Det är också L's intensiva kontakter. Det verkar troligt att hon anar vad som är i görningen. Kanske mer än anar.

Hon är ju anhörig och kan ju inte direkt vittna mot P, eller? Frågan är hur det vore om hon betraktades som medbrottsling, vilket hon sannolikt är.

Om man läser mellan raderna verkar det vara just hon som kräver att pengar skall finnas till hands och därmed driver P att till varje pris skaffa dem (Han gör det genom att mörda gamla vänner och tidigare till och med sin egen mor.).

Det har spekulerats en hel del om vart alla pengarna tar vägen. Vem är spelberoende? Är det kanske L snarare än P? Han jobba hela tiden och hinner väl inte spela så mycket? Kan L ha spelat bort familjens ärvda tillgångar, skadestånd och stölder?

Om det ginge, skulle det nog vara givande att sätta åt L ordentligt. Det verkar vara hon, som ständigt behöver pengar och sannolikt är hon medveten om hur de anskaffas. Om förhörsledarna kunde slå in en kil i detta radarpar och spela ut dem mot varandra, skulle nog fallet (fallen) klarna betydligt.

Han kan inte redogöra för vad han gjort under de kritiska timmarna. I övrigt är han bra på detaljredogörelser, som Hamilkar påpekar.
P har verktyg för att forcera kassaskåpet på det sätt som gjorts.
Han (de) har motiv.
Han äger ett hagelgevär, som visar sig ha ena offrets blodfläckar på kolven.
Han äger tydligen bara uråldrig ammunition till detta med en tygkardus av den typ som återfinns i det skjutna mordoffret.

Ingen som på något vis kan tänkas vara alternativ GM har observerats - ingen "ålänning", inga ryssar eller balter har varit synliga.

Indicierna pekar entydigt på P som GM.

En hel del, tycker jag, talar för L som anstiftare
Citera
2013-09-01, 20:53
Medlem
Efter allt barnsligt tjafs senaste tiden undrar man verkligen vad detta forum fyller för funktion,jo en jävla massa skitsnack samt ryktesspridning som ingen har nytta av.

Ang målet 2006 så har det ingen betydelse nu,jag vet att det är svårt att bortse ifrån men det är ett avslutat kapitel.
Och vem som har rätt eller fel här på FB spelar mindre roll,det viktiga är att FAKTA kommer fram dit den ska.
Klart är att man får tycka vad man vill,och att känslor spelar in men någon tuppfäktning behövs väl ej.
Hur det blir om 3 veckor får vi se,det är bara acceptera den dom som faller,vi kan ej göra något åt det varken vi vill eller inte,så funkar de i Sverige.
Citera
2013-09-01, 21:04
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Just detta är mycket graverande. Det är också L's intensiva kontakter. Det verkar troligt att hon anar vad som är i görningen. Kanske mer än anar.

Hon är ju anhörig och kan ju inte direkt vittna mot P, eller? Frågan är hur det vore om hon betraktades som medbrottsling, vilket hon sannolikt är.

Om man läser mellan raderna verkar det vara just hon som kräver att pengar skall finnas till hands och därmed driver P att till varje pris skaffa dem (Han gör det genom att mörda gamla vänner och tidigare till och med sin egen mor.).

Det har spekulerats en hel del om vart alla pengarna tar vägen. Vem är spelberoende? Är det kanske L snarare än P? Han jobba hela tiden och hinner väl inte spela så mycket? Kan L ha spelat bort familjens ärvda tillgångar, skadestånd och stölder?

Om det ginge, skulle det nog vara givande att sätta åt L ordentligt. Det verkar vara hon, som ständigt behöver pengar och sannolikt är hon medveten om hur de anskaffas. Om förhörsledarna kunde slå in en kil i detta radarpar och spela ut dem mot varandra, skulle nog fallet (fallen) klarna betydligt.

Han kan inte redogöra för vad han gjort under de kritiska timmarna. I övrigt är han bra på detaljredogörelser, som Hamilkar påpekar.
P har verktyg för att forcera kassaskåpet på det sätt som gjorts.
Han (de) har motiv.
Han äger ett hagelgevär, som visar sig ha ena offrets blodfläckar på kolven.
Han äger tydligen bara uråldrig ammunition till detta med en tygkardus av den typ som återfinns i det skjutna mordoffret.

Ingen som på något vis kan tänkas vara alternativ GM har observerats - ingen "ålänning", inga ryssar eller balter har varit synliga.

Ett mycket bra inlägg, då detta var det första som slog mig då man fick reda på alla
lustiga och raderade sms. Som jag sa innan jag fattar inte mig inte på förhörsledarna.
Fel frågor och trycker alldeles för lite på viktigare saker, särskilt lotta.
Citera
2013-09-01, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani

För att hon ska åtalas som anstiftare krävs att hon har uppsåt och är medveten om att han tänker mörda för att få fram pengarna. Det räcker inte att hon tjatar så att han mördar.
Citera
2013-09-01, 21:59
Medlem
PeterNosters avatar
Lotta hävdar i förhöret att hon nog har bättre verbal förmåga än mannen men efter att ha läst FUP så blir jag fundersam. Vem som helst med lite lågt självförtroende skulle brutit ihop totalt för att man tror man själv är tokig för att man inte förstår vad hon säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in