Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Satan på F-vägen är debutant i sammanhanget. - Mt har också en affisch från filmen (boken)
Hajen:
https://anonfiles.com/file/92a114088f301cd7109b745e9fbddae9
Har förgäves spanat efter studielitteratur, men det närmaste jag kommit är
hemvärnets utrustningslista.
Mitt fetade. Kanske var han helt fixerad vid Hemvärnet, Försvarsmakten etc och om det stämmer att han nekades kanske det tog honom hårdare än man kan ana. Han kanske är helt besatt. Han skrev ju på sin netlog att han hatar Pliktverket!! (med två utropstecken). Jag kan inte låta bli att tycka att sammanträffandet att det just dessa som gått dag ut och dag in och letat efter kroppsdelar som han spritt ut, är lite "passande". Han kanske känner att han till slut visade sig vara smartare än dem eftersom alla delar inte hittats. Det är ändå ett ganska intressant sammanträffande.
Eller var det just då han beslöt sig för att de goda inte ville ha honom, så han vände sig till "det onda" som kanske välkomnade honom varmt. Han kanske är en sådan person som måste tillhöra en grupp/gemenskap, men inte passade in någon annanstans.
Jag har svårt att de att hans krigs-fanatism inte har något med detta att göra. Jag tror inte att det var någon svartsjuke-sak. Han hade ju till och med åkt fast med någon form av vapen i skolan.
Han passar ganska bra i på beskrivning av en person som kan tänkas genomföra skolskjutningar (nu säger jag inte att han hade gjort det om detta inte inträffat).
Jag generaliserar lite, men ni förstår vad jag menar. Jag tror han var en krutdurk av känslor som exploderade. Ur Wikipedia hittade jag nedan analys som Secret Service gjort om skolskjutningar. Jag tar med de mest intressanta punkterna;
* Incidenterna var sällan plötsliga eller impulsiva handlingar.
* Redan innan attackerna visste andra om förövarnas intentioner eller planer.
* De flesta förövare hotade inte sina offer innan attacken.
* Många av förövarna utförde någonting innan attacken som skickade ut varningssignaler.
*
De flesta av förövarna hade svårt att hantera förluster eller misslyckanden. Många av dem hade även övervägt eller försökte begå självmord.
* Många av förövarna kände sig mobbade eller utfrysta av andra.
*
Många av förövarna hade tillgång till och hade använt vapen innan attackerna.