2013-08-30, 22:09
Medlem
Någon jag känner undrar om detta, jag vet inte heller hur det står till eller hur noga CSN kontrollerar.

Om ett lärosäte gjort ett enormt misstag och registrerat Godkänt på en tenta därmed gavs godkänt på en delkurs men kort därefter upptäcktes misstaget, på LADOK finns därmed inte delkursen länge direkt angiven med poäng eller något men ändå i "helsumman" inom det specifika lärosätet är ju även dessa poäng inräknade som avklarade.

När man ansöker studiemedel, om nu CSN i beslutet (om studieresultat) skulle utgå ifrån helsumman (???) och man inte säger ett ord om "felet" kommer det att räknas som bedrägeri?
2013-08-30, 22:22
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkami
Någon jag känner undrar om detta, jag vet inte heller hur det står till eller hur noga CSN kontrollerar.

Om ett lärosäte gjort ett enormt misstag och registrerat Godkänt på en tenta därmed gavs godkänt på en delkurs men kort därefter upptäcktes misstaget, på LADOK finns därmed inte delkursen länge direkt angiven med poäng eller något men ändå i "helsumman" inom det specifika lärosätet är ju även dessa poäng inräknade som avklarade.

När man ansöker studiemedel, om nu CSN i beslutet (om studieresultat) skulle utgå ifrån helsumman (???) och man inte säger ett ord om "felet" kommer det att räknas som bedrägeri?

Att ta bort ett betyg är inte helt enkelt.. Fick du tillfälle att yttra dig innan de tog bort betyget?
2013-08-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Att ta bort ett betyg är inte helt enkelt.. Fick du tillfälle att yttra dig innan de tog bort betyget?

Ja, fick tillfälle att yttra mig och gav ett grönt ljus för lärosätet att fixa till det så gott de kunde. Ändå finns dessa 7,5 hp inräknade i "helsumman" (alla avklarade poäng som lästs inom lärosätet). Nu vet jag inte vad CSN utgår ifrån i sina beslut (hur specifikt dessa kontrollerar).

Jag har däremot otillräckliga studieresultat som jag håller på och fixar till men visst skulle det vara skönt att inte nämna "det lilla felet" om det nu skulle få den betydelse att jag får studiemedel fortare.

Undrar om det i lagens mening är/skulle kunna räknas som bedrägeri att hålla tyst om?

Visserligen är det väl någon form av fusk (inte helt rätt moraliskt) om jag skulle få/ta emot studiemedel på sådana felaktiga grunder. Ibland känner jag mig nästan desperat.
2013-08-31, 03:27
Medlem
Baabamans avatar
Jag har en sak som jag inte riktigt har förstått än. Spelar det egentligen någon roll hur mycket kursen ligger på? Jag menar, om jag har 1000kr och köper massa aktier där kursen ligger på 3kr så får jag en hel del.
Men om kursen skulle ligga på 60kr så får jag inte lika många, men de är mer värda. Om nu kursen stiger med 5% så skulle ändå vinsten bli ungefär lika mycket? Förstår ni vad jag menar eller är jag helt ute och cyklar här?
2013-08-31, 07:06
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Jag har en sak som jag inte riktigt har förstått än. Spelar det egentligen någon roll hur mycket kursen ligger på? Jag menar, om jag har 1000kr och köper massa aktier där kursen ligger på 3kr så får jag en hel del.
Men om kursen skulle ligga på 60kr så får jag inte lika många, men de är mer värda. Om nu kursen stiger med 5% så skulle ändå vinsten bli ungefär lika mycket? Förstår ni vad jag menar eller är jag helt ute och cyklar här?
Nej det spelar ingen roll. I slutändan är det ju mest intressant hur mycket du äger (antal * pris) av det totala värdet (antal * pris) och hur stor vinst bolaget gör som din andel ger rätt till. Kan man tycka.

En del menar väl att det finns psykologiska faktorer som gör att de "billigare" aktierna, dvs de med ett lägre pris i kronor räknat kan locka till större prisförändringar eftersom det kanske inte känns lika maffigt att säg betala 38 kr för något som har kostat 33 än om något har gått från 220 till 280 eller whatever (nu är det ju inte ens samma i det fallet.), men jag vet inte. Småbolag kan ju kanske gå bättre på sikt med och om det är små bolag som har låga aktiepriser så, men så behöver det ju inte heller vara.
2013-08-31, 14:03
Bannlyst
Jag har kommit in på en yrkes högskolan utbildning och den är berättigat till CSN men eftersom jag har läst på högskolan och inte klarat tillräcklig poäng saknar nämligen 20 HP till för att jag ska få bidrag detta fick jag besked när jag sökte på nytt igen förra året men nu har jag försökt söka igen både bidrag och lån tror ni att jag får det om jag har sökt bidrag och lån tillsammans?
2013-08-31, 14:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehud
Jag har kommit in på en yrkes högskolan utbildning och den är berättigat till CSN men eftersom jag har läst på högskolan och inte klarat tillräcklig poäng saknar nämligen 20 HP till för att jag ska få bidrag detta fick jag besked när jag sökte på nytt igen förra året men nu har jag försökt söka igen både bidrag och lån tror ni att jag får det om jag har sökt bidrag och lån tillsammans?
Det är ingen skillnad. Du söker studiemedel, inte bidrag eller lån. Studiemedlet är uppdelat på en lånedel och en bidragsdel. Såvida nte du tagit igen dessa poäng på något sätt kommer du få avslag.
2013-08-31, 17:00
Medlem
Alanas avatar
Läser ett program på universitet och undrar om det händer något om jag väljer att inte gå på en av de kurser som vi för tillfället läser? Det är en kurs som är alldeles för svår för mig som jag vet att jag kommer faila på. Skickar csn återkrav eller blir jag nekad mer studiemedel nästa period jag söker?
2013-08-31, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Läser ett program på universitet och undrar om det händer något om jag väljer att inte gå på en av de kurser som vi för tillfället läser? Det är en kurs som är alldeles för svår för mig som jag vet att jag kommer faila på. Skickar csn återkrav eller blir jag nekad mer studiemedel nästa period jag söker?

Beror på vad skolan rapporterar till CSN. Om skolan rapporterar avbrott, och om din studietakt är beroende av kursen, så kan det leda till återkrav. Om skolan inte rapporterar avbrott men underkänner dig i kursen kan det leda till att du inte får nytt studiemedel nästa gång, om du inte har resultat i övrigt så det räcker till.
2013-08-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaspedal
Detta gäller inte mig, men känner en frågan berör.

Har man rätt till studiemedel för studier vid universitet/högskola om man ursprungligen är från ett annat land (Kina.) Personen har bott i Sverige i fem år och under den tiden arbetat, samt har svenskt medborgarskap.

Din fråga är med andra ord "Kan en svensk medborgare få studiemedel?". Jag tänker inte avslöja svaret för dig men svaret finns på http://www.csn.se

Med tanke på att du ens ställer den här frågan så är jag osäker på om du lyckas hitta svaret men lycka till iaf
2013-08-31, 19:24
Medlem
Hej!

Jag har problem med CSN, hoppas någon kan komma med en förklaring.
Förra året (HT12/VT13) läste jag tekniskt basår på KTH, klarade alla kurser i tid. Nu har jag påbörjat ett civilingenjörsprogram på KTH, men enligt mitt beslut från CSN har jag under förra året "enligt skolans inrapportering enbart tagit 60 poäng och har därför inte rätt till studiemedel".

Jag har pratat med 3 vänner från basåret och 1 av dom har samma problem som jag, men dom andra 2 fick det beviljat utan problem. Kan någon förklara för mig vad problemet är?
2013-08-31, 19:42
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TildanTildan
Hej!

Jag har problem med CSN, hoppas någon kan komma med en förklaring.
Förra året (HT12/VT13) läste jag tekniskt basår på KTH, klarade alla kurser i tid. Nu har jag påbörjat ett civilingenjörsprogram på KTH, men enligt mitt beslut från CSN har jag under förra året "enligt skolans inrapportering enbart tagit 60 poäng och har därför inte rätt till studiemedel".

Jag har pratat med 3 vänner från basåret och 1 av dom har samma problem som jag, men dom andra 2 fick det beviljat utan problem. Kan någon förklara för mig vad problemet är?
Enbart 60 poäng av de 37,5 poäng du behöver? Det låter ju bara absurt, rekommenderar att ringa dem och se om du kan tala sans i dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in