2013-08-31, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Igår kväll var det två ligister som vid två olika tillfällen tappade varsin öl på vardera sida om mina alldeles nya derbykängor. (Första åkturen faktiskt.) Resultatet var att kängorna fick rejäla stänkmärken som jag till stor del lyckades få bort med hjäp utav vatten och en tvättsvamp, dock har denna tvättning istället resulterat i rinn- eller torkmärken.

Vad är nu bästa strategin för att få bort dessa?

Bild på spektaklet:
http://farm4.staticflickr.com/3714/9635186017_afdd7b808e_o.jpg

Ovanstående är ett par kängor från Purdey som enligt min bedöming är tillverkade utav Crockett and Jones och är exakt samma känga som coniston men med skillnaden av att lädret är slätt. Förutom dessa finns det även en mörkbrun garinvaraiant på deras hemsida. Båda kostar dock 4000 kr med gratis frakt.

Du skall vara tacksam mot "ligisterna" för att de ville hjälpa dig att ge dina kängor en vacker och naturlig patina (så naturlig en patina nu kan vara när man använder sina Purdey-produkter på pub i stället för i skogen). Andra män tvingas hålla på att kleta med olikfärgade skokrämer och polish i flera lager (s.k. patinering) för att skapa illusionen av att skorna upprepade gånger blivit smutsiga och nedblötta och därefter upputsade.
Citera
2013-08-31, 18:59
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frack
Du skall vara tacksam mot "ligisterna" för att de ville hjälpa dig att ge dina kängor en vacker och naturlig patina (så naturlig en patina nu kan vara när man använder sina Purdey-produkter på pub i stället för i skogen). Andra män tvingas hålla på att kleta med olikfärgade skokrämer och polish i flera lager (s.k. patinering) för att skapa illusionen av att skorna upprepade gånger blivit smutsiga och nedblötta och därefter upputsade.
Det är stor skillnad på patina och fläckar.
Citera
2013-08-31, 19:00
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Först skokräm i passande färg då sulan återfår originalfärgen, sedan mörk polish för lite extra glans.

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Att ta krämen direkt på fingret är enklaste sättet att undvika att få det på mockan. Och precis som SA lägger jag också på lite polish sist för trevlig glans.

Tusen tack, såg precis en tutorial på Davidssons skomakeri och de förespråkade precis samma teknik
Citera
2013-08-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Det är stor skillnad på patina och fläckar.

En fläck är en fläck. När kängan blivit täckt av fläckar är det patina i ordets vanliga och vardagliga (icke-metallurgiska) användning:

"... särsk. i utvidgad l. bildl. anv., om beläggning l. överdrag o. d. på (ytan av) ngt (l. ngn); särsk. om dylik beläggning osv. som skänker en ålderdomlig prägel..." (SAOB)

F.ö. är det väl den här kängan det handlar om. Det mesta annat av Purdey verkar vara dubbelt så dyrt som någon annanstans, men skorna och kängorna ligger väl på samma prisnivå som liknande skor på annat håll. Frågan är om dessa alla är gjorda av C&J.
Citera
2013-08-31, 19:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Jag har också en vårdfråga. Hur vårdar ni just sulorna när de börjar bli så här tråkiga?

http://tinypic.com/view.php?pic=2utmbm0&s=5

Använder skokräm av billigare sort, men skomakaren säljer en speciell produkt för ändamålet.
Citera
2013-08-31, 19:28
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Patina är för mig en förslitning av ting på lång sikt, och inte något som görs under en kväll. Däremot blir ju många fläckar under många år, och mellan varven förstås vård, en viss patinering.
Citera
2013-08-31, 19:39
Medlem
Failminens avatar
Tack för alla svar ...och gliringar...

Jag gör ett sista försök med vatten och tvättsvamp innan jag ger mig på galltvålen. Det gick ju i alla fall bort till 90% utan spår, så jag får väl försöka undvika skarpa vattenkanter innan projektet utvidgas.

Citat:
F.ö. är det väl den här kängan det handlar om. Det mesta annat av Purdey verkar vara dubbelt så dyrt som någon annanstans, men skorna och kängorna ligger väl på samma prisnivå som liknande skor på annat håll. Frågan är om dessa alla är gjorda av C&J.
Ja, det stämmer. Purdey vägrar dock bekräfta vilka som tillverkar deras produkter. De svarade däremot att kängan är tillverkad i North Hampton och att lästen heter '325' (alltså samma namn på lästen som CJ:s Coniston). Detta i kombination med att stygnlängd, läderkvalitet, typsnitt på skostorlek är samma som på mina CJ Grasmere, gör att jag drar slutsatsen att Crockett and Jones har tillverkat kängan. Utöver detta har jag även sett 'Crockett and Jones for Purdey'-skor på Ebay.

Edit:
Gällande hårklyverier om vad som är patinering eller inte kan jag säga att det urspungliga stänket såg för jävligt ut. Oavsett vad det kallas.
Senast redigerad av Failminen 2013-08-31 kl. 19:41.
Citera
2013-08-31, 19:47
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Man ska ha i åtanke att desto tidigare man lägger på sparsulan desto bättre och snyggare jobb kan skomakaren göra.

Att vänta tills det går hål i sulan är som att vänta tills man har hål i tänderna innan man går till tandläkaren. Man gör sig själv en otjänst med att vänta så länge. Kläm på sulan, om den känns mjuk och svampig är det dags att ta sig en sväng förbi skomakaren.

Min sula känns inte som en svamp men däremot relativt mjuk när jag trycker på den, den liksom buktar in en del när jag trycker på den. Är det normalt att detta sker, eller är det dags för en (halv?)omsulning?
Citera
2013-08-31, 20:30
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:

Ouff, matiga priser på Purdey, det var det i sanning. En tweedkavaj i halvkanvas för 895 pund sterling är ju helt åt helvete dyrt. Vid det priset börjar man snart komma upp i en MTM tredelad tweedkostym. Och deras tweedbyxor, 450 pund, tweedväst 350..dessutom är det ett brittiskt företag... ja herrejösses jag antar att man måste upprätthålla imagen.
Citera
2013-08-31, 21:17
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Tack för alla svar ...och gliringar...

Jag gör ett sista försök med vatten och tvättsvamp innan jag ger mig på galltvålen. Det gick ju i alla fall bort till 90% utan spår, så jag får väl försöka undvika skarpa vattenkanter innan projektet utvidgas.

Jag skulle köra vatten och galltvål direkt, och över hela skon, och sedan skölja under rinnande vatten. Vattenfläckar uppstår just när bara delar av skon blir genomvåta. Se till att ge ordentlig grundvård sen bara.
Citera
2013-08-31, 21:20
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funcadelic
Min sula känns inte som en svamp men däremot relativt mjuk när jag trycker på den, den liksom buktar in en del när jag trycker på den. Är det normalt att detta sker, eller är det dags för en (halv?)omsulning?

Nej behöver inte vara dags, sulan blir mjukare och känns mjukare även innan dags för omsulning. Tar lite tid att lära sig hur det känns när man bör sula om. Fråga en duktig skomakare om vägledning för dina skor.
Citera
2013-08-31, 22:17
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag skulle köra vatten och galltvål direkt, och över hela skon, och sedan skölja under rinnande vatten. Vattenfläckar uppstår just när bara delar av skon blir genomvåta. Se till att ge ordentlig grundvård sen bara.
I alla fall ett helt parti. Känns ju lite onödigt att behandla en hel sko när det bara är hälpartiet som är fläckat. Rätt nyans är nog relativt lätt att få tillbaka ändå.
Det blir ett större jobb att försöka matcha andra skon om man behandlar hela den ena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in