Att det finns en tanke med att de äldre ska fungera som någon form av "mentorer" för de yngre på skolan är ju helt sant, vilket de själva talar om på deras hemsida. Detta innebär också att det ibland går över styr (notera, ibland som i ett antal gånger, men inte som i någonting systematiskt), exempelvis som vid den förra incidenten för något år sedan och incidenten nu.
Det viktiga är att skilja på dessa händelser, eftersom det inte är någonting som en majoritär del av eleverna på skolan deltar i/står bakom, och heller ingenting som skolledning står bakom, oavsett hur mycket Aftonbladet vill påtala oss det.
Precis som diverse incidenter på kommunala skolor spårar ur till följd av vad individer gör, så händer det också på en internatskolor. Varför skulle det inte göra det? Att deras föräldrar betalat 150 000:- för deras skolgång innebär inte att de inte är ungdomar, med samma tendenser till sådana här beteenden.
Sedan så förstår jag ju vad det är ni vill skilja på mellan en kommunal skola och en internatskola. Men, frågan som måste besvaras är ju fortfarande i vilken utsträckning dessa händelser sker? Om vi bortser från den vanliga, lite snällare nollningen som troligtvis fungerar som den gör på universitet och högskolor. Hur central och inbränd är denna pennalism som det talas om? Hur ofta sker det sådana här saker? Vi läser media som påstår att pennalismen är en del av skolan, av eleverna, av skolledningen, och att det aldrig kommer försvinna. Hur har media kommit fram till det? Det skulle vara intressant med någonting mer konkret, som belägg för det som sägs.
Framförallt med tanke på att de människor som faktiskt gått på skolan, och hundratals som fortfarande går, samt lärare och övrigt skolledning på skolan, vittnar om någonting helt annat.
Enligt de undersökningar som gjorts på skolan så är det en överhängande majoritet som bara har positiva saker att säga om skolsystemet och hur denna "kompisanda" fungerar.
Jag vet vad ni kommer säga. "Det är klart att de bara säger snälla saker, de vågar ju inte göra någonting annat". Må så vara, men är det inte mest rimligt att, när vi utreder en skola, låter de människor som faktiskt varit en del av skolan i många år, ha någon form av förstaprioritering här, då jag skulle säga att deras ord väger tyngre än vad journalisternas på Aftonbladets kontor i Stockholm gör.
Eller Jan Guillou, som det ofta är svårt att ta på allvar när han ska agera expert hos Aftonbladet. Är det verkligen så att vi fortfarande förlitar oss på den föråldrade bild av internatskolan (troligtvis också väldigt överdriven) som Guillou givit oss? Är det deras belägg för det som skrivs om skolan?
Föra att konkretisera mina åsikter om det här.
Det behövs en utredning. En utredning som kan fastställa vad rektor/skolledning gjort för att förhindra incidenter som denna. Har de inte gjort någonting alls, så bör de sparkas en efter en. Utredningen ska också fastställa om dess saker hänt tidigare, utan att det uppmärksammats som nu. Om inte, så skulle det innebära att Lundsberg ligger i lä sett till valfri kommunal skola i Malmö eller Stockholm, när det handlar om misshandel av yngre elever på skolan, våldtäkt, hot och diverse saker som kanske också borde resulterat i en stängning av skolan isåfall, kan jag tycka.
Sedan riktar jag också största kritik till Skolinspektionen, samt media. JB koncernen fick så mycket kritik för att de stängde igen skolan, och lämnade hundratals ungdomar utan möjlighet till utbildning. Skolinspektionen gör nu exakt samma sak. Ungdomar som läst på skolan i två år med sista året kvar, som nu förlorar allt. Ungdomar som precis börjat på skolan, som nu måste byta skola, eventuellt byta linje. Ungdomar vars föräldrar inte bor i Sverige, som nu varken har bostad eller skola.
Media, som enbart vill visa det som kan uppfattas som negativt med skolan. Som enbart skyltar med bilder på killar i Lundsbergs-blazer och slickat hår, för att ytterligare spä på bilden av skolan som något parallellt överklass-samhälle, trots att det blir så tydligt att så inte är fallet när eleverna, föräldrarna och lärare får ge sin bild av händelsen, och när vi för en gångs skull låter dessa människor komma till tals.
Hur detta har hanteras är långt ifrån fläckfritt. Jag anser att Skolinspektionen har gjort bort sig helt och hållet. Naivt och drastiskt beslut utan någon egentlig grund, om vi då bortser från det faktum att det är ett internat för den övre medelklassen, vilket jag är övertygad om är en bidragande faktor (oavsett om människor vägrar erkänna det som någonting sanningsenligt).
Och för er som intresseras, så har jag inte gått/går på Lundsberg eller någon annan internatskola, utan går på vanligt kommunalt gymnasium. Objektivitet och kritiskt granskande räcker för mig.
Väntar på respons. Inte i form av "överklassfitta" helst.
Senast redigerad av tuffkatt 2013-08-31 kl. 11:01.