2013-08-30, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
ok! Men det verkar som att han ville trycka på detta innan rättegången, så alla parter skulle
vara medvetna om detta. Men det fallet skall ju vara helt ovidkommande i detta fall eller?
Det kan åberopas som ett indicium. Sen får domstolen välja att beakta eller förkasta det.
Att han är dömd och friad har knappast något bevisvärde. Samma modus och motivbild kan däremot vara ett bra indicium.
Senast redigerad av smålandtintin 2013-08-30 kl. 13:27.
Citera
2013-08-30, 13:59
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Är kolven ett tänkbart vapen som orsakat skallskadorna? i rättsmedicinska protokollet talas det, efter vad jag sett, om trubbigt föremål eller krossande av skallen mot en hård yta.
Hur kan man vara då inihelvete klantig att man missar denna blodbesudling, som utan problem ses med blotta ögat? Och ändå överlista Kalmarpolisen minst en gång!
Bortförklaringar finns alltid. Tror det landar i att G lånat geväret och fått ett sår på kinden p g a rekylen. Tveksamt dock om denna förklaringen når upp till "sannolikhetens prägel", vilket krävs för att utgöra rimligt tvivel.

Kolven är inte det tillhygge som mördade Gustaf. Det framkom på presskonferensen. Man har inte hittat tillhygget som användes till att slå Gustaf i huvudet och man vet inte var det var för något men Hagman sa att det inte var kolven som använts.

Personligen tror jag att det är en kofot som använts. GM har använt en kofot till att bryta upp kassaskåpet med så en kofot har definitivt funnits på platsen. Det är dessutom ett vapen som jag tror är lämpligt om man vill orsaka skallskador.
Citera
2013-08-30, 14:02
Medlem
countrychicks avatar
Vill man läsa mer om bevisning i indiciemål kan man läsa den intressanta uppsatsen "Att lägga ett pussel – om bevisningen i indiciemål" av C*roline C*rlquist.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2292949&fileO Id=2342886
Citera
2013-08-30, 14:33
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu är vi tillbaka till det här gamla snacket att hovrätterna skulle vara försiktigare än tingsrätterna med att fälla i indiciemål. Men jag har inga data som tyder på det alls. Jag tror bara att det bygger på rätt unkna fördomar om att nämndemän dömer som de tycker, snarare än efter lagboken. Riktigt så är det inte, och även om så vore, är det sällan ordföranden blir nedröstad av sin nämnd, och jag kan inte komma på ett enda fall på rak arm där det har skett i ett komplext indiciemål.

Varför jag tror att tingsrätten skulle ha lättare att fälla honom i det här fallet är för att nämndemännen själva bor i närområdet.
Citera
2013-08-30, 17:50
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Nu är vi tillbaka till det här gamla snacket att hovrätterna skulle vara försiktigare än tingsrätterna med att fälla i indiciemål. Men jag har inga data som tyder på det alls. Jag tror bara att det bygger på rätt unkna fördomar om att nämndemän dömer som de tycker, snarare än efter lagboken. Riktigt så är det inte, och även om så vore, är det sällan ordföranden blir nedröstad av sin nämnd, och jag kan inte komma på ett enda fall på rak arm där det har skett i ett komplext indiciemål.

Om du söker runt så kan du se hur många exempel som helst på mord när en blivit dömd i tingsrätten och sen friad... inte bara mord men även våldtäkter och andra allvarliga brott.
Citera
2013-08-30, 17:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det han säger är inte direkt en hemlighet. I Sverige får åklagare lägga fram vad dom helst och så får domstolen bedöma relevansen. Kallas fri prövningsrätt.
Fri bevisföring, om vi ska vara anala.
Citera
2013-08-30, 18:00
Medlem
hatte99s avatar
Är vissa förhör borttagna eller? läste ett förhör med lotta och då så frågade polisen
om hon hade funderat något kring det hela sen hon sist hade varit inne och hörts.
Men kan inte hitta det förhöret. någon som vet?
Citera
2013-08-30, 18:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Varför jag tror att tingsrätten skulle ha lättare att fälla honom i det här fallet är för att nämndemännen själva bor i närområdet.
Gör de det, verkligen? Det är alltså tio mil från från Kalmar till Byxelkrok - lika långt som det är från Stockholm till Nyköping. Sannolikheten att någon av nämnemännen är från Öland öht är rätt måttlig, och sannolikheten att nån är från Öland norr om Borgholm mycket liten.
Citera
2013-08-30, 18:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Om du söker runt så kan du se hur många exempel som helst på mord när en blivit dömd i tingsrätten och sen friad... inte bara mord men även våldtäkter och andra allvarliga brott.
Nej, det ser jag inte när jag söker runt. Kan du ge några exempel? Helst andra än just våldtäkt, eftersom det där kan handla om inte bara annolunda bevisvärdering, utan också annorlunda bevisvärderingsprinciper.
Citera
2013-08-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Du har rätt, men "någon" var frihetsberövad etc under några dagar. Det blev nog aldrig en häktningsförhandling.

Hade varit intressant att veta vad de styrkte misstanken med. Inte så mycket, antagligen, eftersom han i såna fall släpptes utan att det ens blev en häktningsförhandling.
Citera
2013-08-30, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Hade varit intressant att veta vad de styrkte misstanken med. Inte så mycket, antagligen, eftersom han i såna fall släpptes utan att det ens blev en häktningsförhandling.

Det var väl något som kom fram i telefonavlyssningen som gjorde att han misstänktes för skyddande av brottsling?
Citera
2013-08-30, 18:24
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Nej, det ser jag inte när jag söker runt. Kan du ge några exempel? Helst andra än just våldtäkt, eftersom det där kan handla om inte bara annolunda bevisvärdering, utan också annorlunda bevisvärderingsprinciper.

Men hur söker du människa... har du läst om Palmemordet-Christer Petersson Lenamordet på 70-talet mordet i Lindome mannen i Malmö som blev ihjälsparkad utanför sin lägenhet eller Peter i Blekinge som hittades i en sjö? Det finns hur många som helst sök bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in