Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Är kolven ett tänkbart vapen som orsakat skallskadorna? i rättsmedicinska protokollet talas det, efter vad jag sett, om trubbigt föremål eller krossande av skallen mot en hård yta.
Hur kan man vara då inihelvete klantig att man missar denna blodbesudling, som utan problem ses med blotta ögat? Och ändå överlista Kalmarpolisen minst en gång!
Bortförklaringar finns alltid. Tror det landar i att G lånat geväret och fått ett sår på kinden p g a rekylen. Tveksamt dock om denna förklaringen når upp till "sannolikhetens prägel", vilket krävs för att utgöra rimligt tvivel.
Kolven är inte det tillhygge som mördade Gustaf. Det framkom på presskonferensen. Man har inte hittat tillhygget som användes till att slå Gustaf i huvudet och man vet inte var det var för något men Hagman sa att det inte var kolven som använts.
Personligen tror jag att det är en kofot som använts. GM har använt en kofot till att bryta upp kassaskåpet med så en kofot har definitivt funnits på platsen. Det är dessutom ett vapen som jag tror är lämpligt om man vill orsaka skallskador.