2013-08-30, 11:22
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Var otydlig och förtydligade mig i går kväll. Barometern granskade gör ett par år sedan hur många av Kalmar tr:s domar som ändrades i Göta HR och siffrorna var bland de högsta i Sverige. Däremot kunde man inte visa att HR var strängare i beviskraven. Merparten av ändringarna gick i lindrigare riktning men det är naturligt. Frias någon i TR minskar chansen att bli fälld i HR betydligt, eftersom den åtalade då försätts på fri fot och kan påverka utredningen. Att nämndemännen skulle döma efter sunt förnuft istället för efter lagboken tror jag är struntprat. Diskussionen brukar mer handla om att nämndemännen är röstbodskap som följer ordföranden, medan lagfarna domare i HR är mer självständiga.

Tror inte vi behöver vara oroliga. Han kommer att dömas, det kommer att handla om straffets längd om det kommer upp i högre instans. Då kan det ev bli så att straffet blir längre.
Citera
2013-08-30, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Tror inte vi behöver vara oroliga. Han kommer att dömas, det kommer att handla om straffets längd om det kommer upp i högre instans. Då kan det ev bli så att straffet blir längre.
Med tanke på två kroppar och att döden för bägge varit utpräglat smärtsam och ångestfylld (bukskott och brand) tror jag livstid är det enda tänkbara han kan dömas till. Det är ju tre britt med livstid i straffskalan (2xmord + grov mordbrand).
Citera
2013-08-30, 11:33
Medlem
hatte99s avatar
Citat:

shit !! snacka om att sätta press på nämdemän och domare redan innan rättegång

– Hade den domen inte funnits är det möjligt att detta hade blivit ett av de olösta mordfallen, tillstår Hagman, som lagt in domen från 2007 i förundersökningen

får man som åklagare verkligen utala sig så låter märkligt?
Citera
2013-08-30, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ang telepositioneringen har PK varit i täckningsområdet för BP när telefonen stängts av, i tidsluckan mellan GNs sista kända positionering och tidpunkten för branden, samt ngt senare slagit på telefonen strax norr om BP. Nu är väl detta inget direkt bevis men en hyfsat starkt indicie, särskilt när han aldrig annars slagit av telefonen tidigare.

PK hävdar dessutom att telefonen stängt av sig själv spontant men polisen har inte lyckas återskapa det. Hur telefonen stängts av borde väl gå att se i systemloggen, alternativt om den stängt av sig självt, i felloggen då operativsystemet borde raisat ett event om felet? Undrar om polisen kollat det i telefonen? Hittar inget om det i FUP:en.

Håller med. Det är skumt att han stängde av sin telefon när han inte brukar göra det. Och när han dessutom vet att L blir väldigt orolig över att inte veta var han är.

Och det var ju definitivt något som hände den 13:e. L*tta och P försökte få tag på pengar och P skriver till L att det hade löst sig, att stålar var på väg in.

Någon som har något att tillägga på mitt inlägg om L, om vad hon visste eller anade? Varför raderade hon (eller var det P?) sms mellan henne och P? Och varför ringde hon P på kvällen den 13:e då han sades vara hemma efter 19 (sid 195)..? Eller har jag missuppfattat det?

Jag undrar också vad som hände med P:s polare Fr*drik som delgavs misstanke om skyddande av brottsling?

Citat:
Fredrik delges misstanke om skyddande av brottsling
(sid 97)
Citera
2013-08-30, 11:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nä, straffmätningen är det enklaste här. Fälls han blir det livstid, det är jag övertygad om, på de grunder smålandtintin anger. Två offer, och sällsynt hänsynslöshet och råhet - visst blir det livstid om han fälls.
Citera
2013-08-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Håller med. Det är skumt att han stängde av sin telefon när han inte brukar göra det. Och när han dessutom vet att L blir väldigt orolig över att inte veta var han är.

Och det var ju definitivt något som hände den 13:e. L*tta och P försökte få tag på pengar och P skriver till L att det hade löst sig, att stålar var på väg in.

Någon som har något att tillägga på mitt inlägg om L, om vad hon visste eller anade? Varför raderade hon (eller var det P?) sms mellan henne och P? Och varför ringde hon P på kvällen den 13:e då han sades vara hemma efter 19 (sid 195)..? Eller har jag missuppfattat det?

Jag undrar också vad som hände med P:s polare Fr*drik som delgavs misstanke om skyddande av brottsling?

(sid 97)

I presskonferensen säger TH att polisen hållit en man häktad, och att han släpptes. Vet ej om det var FA, dock.
Citera
2013-08-30, 12:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
I presskonferensen säger TH att polisen hållit en man häktad, och att han släpptes. Vet ej om det var FA, dock.
Sa han verkligen häktad, inte anhållen?
Citera
2013-08-30, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sa han verkligen häktad, inte anhållen?

Du har rätt, men "någon" var frihetsberövad etc under några dagar. Det blev nog aldrig en häktningsförhandling.
Citera
2013-08-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99

– Hade den domen inte funnits är det möjligt att detta hade blivit ett av de olösta mordfallen, tillstår Hagman, som lagt in domen från 2007 i förundersökningen

Mmm.... jag reagerade även på att åklagaren i den tidigare presskonferensen kallade den misstänkte för gärningsman utan att denne dömts. Ändå litar jag på åklagaren, och tror att denne har koll på vad den kan säga och inte.
Citera
2013-08-30, 12:24
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:

Åklagaren sa, jag kan inte bortse från domen 2007. Han röst brast vid ett par tillfällen vid presskonferensen, såklart det är svårt när ytterligare 2 personer samt en hund mördats för att PK inte fälldes 2007. Men denna gång finns det viktiga tekniska beviset. Alltså kommer han att fällas.

Han är extremt farlig, verkar snälldum men totala bilden av hans handlanden är ju så sjukt så man tror inte det är sant. Beräknande, iskall, skrupelfri, sådant man ser i skräckfilmer på tv och inte kan sova på natten. Detta lever många på norra Öland med i verkligheten. Måste sättas stopp på.
Citera
2013-08-30, 12:25
Bannlyst
Citat:

Det han säger är inte direkt en hemlighet. I Sverige får åklagare lägga fram vad dom helst och så får domstolen bedöma relevansen. Kallas fri prövningsrätt.
Citera
2013-08-30, 12:58
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det han säger är inte direkt en hemlighet. I Sverige får åklagare lägga fram vad dom helst och så får domstolen bedöma relevansen. Kallas fri prövningsrätt.

ok! Men det verkar som att han ville trycka på detta innan rättegången, så alla parter skulle
vara medvetna om detta. Men det fallet skall ju vara helt ovidkommande i detta fall eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in