Citat:
Tänkte bara att det varit mycket diskussioner om att det skulle skett så mycket senare på natten. Tycker inte att det framkommit med exakthet tidpunkten då det skulle ha skett. Vet bara att ett vittne iakttagit en händelse vilken om den iakttagelsen visar sig vara riktig så är mordet utfört tidigare än vad som framkommit här.
Jag är också mycket intresserad av detta vittnesmål eftersom jag av olika skäl vill att hela nattens skeende tills "nu åker vi hem" skall ske innan gryningen.
Jag anser också att all datering till 02.30 vilar på ytterst bräcklig grund.
Hur som helst så gjorde jag igår en liten turne med bilen för att se hur lång tid allt tar transportmässigt. Här är tiderna:
00:00:00 Tre älgar
00:19:32 BP via 44:an, Tunhemsvägen
------
00:00:00 BP
00:37:50 Fyndplats Id* via 44:an, svängt mot N. Björke, Kabelvägen, Forshall
00:42:13 Tre älgar
00:53:03 BP1
01:02:40 FH:s ruckel
01:07:57 Tre älgar genaste vägen från FH
01:10:00 BP2
Jag har hållit laglig hastighet. Kabelvägen är dock så slingrig att laglig hastighet leder till avåkning. Där har jag hållit säker hastighet men aldrig över laglig hastighet.
Ovan nämnda körning återspeglar inte den väg jag menar att man åkt utan snarare har jag lagt upp det hela så att delsträckor kan tidsbestämmas på bästa sätt för att beräkna alternativa färdvägar. Jag menar att man efter dumpningen av kroppen har åkt till FH:s ruckel om FH:s bil stod där. Denna sträcka är inte tidsbestämd, men 9 minuter är fullt tillräckligt oavsett väg.
Om mordet skedde 00:30 och om DB åkt Kabelvägen så skulle han alltså ha kunnat vara på BP inom 40 minuter transportmässigt, men sannolikt skulle han utan lik i lasten åkt raka vägen på 17 minuter. Att AJ skulle stå i porten 02.30 är alltså högst märkligt om brottet beror på telefonsamtalet med PT 00.30. Dessutom har Meegamind frågat om AJ var blodig i porten 02:30 då, vilket han borde ha varit.
Om mordet skett 00:30 så hinner DB åka Kabelvägen in till BP, hämta kroppen, dumpa den på FP och återvända till 3 älgar för statusuppdateringen och har bra marginal för annat också.