2013-08-29, 19:30
Medlem
Stiftpennas avatar
Finns det någon som helst skillnad i den GMU som genomförs runt om i landet? Jag sitter och fyller i rekryttestet i skrivande stund och undrar om det är någon skillnad i utbildning om jag skulle söka exempelvis marinen i Karlskrona istället för P7 Revingehed. Eller är det så att det helt enkelt bara är ett test från Försvarsmaktens sida för att se var man skulle vara intresserad av att fullfölja en aspirantutbildning i efterhand?

I övrigt måste jag säga att jag älskar de alkoholrelaterade hälsodeklarationsfrågorna på testet:
Efter valmjligheten att svara att man enbart dricker en gång i månaden så är nästa alternativ att svara att man aldrig dricker. Svensk logik. Dricker man mindre än en gång i månaden är man nykterist.
Senast redigerad av Stiftpenna 2013-08-29 kl. 19:35.
2013-08-29, 20:06
Medlem
Strand.s avatar
Ser att ganska många frågar om hur GMU är och därför tänkte jag dela med mig lite kort om vad jag och min pluton har fått göra hittills i dom gröna kläderna. Jag ryckte alltså in den 19 augusti och har således precis slutfört dom 2 första veckorna av GMU, kom precis hem på min första permis, något som f.ö känns jävligt konstigt. Man vänjer väldigt snabbt vid dom militära rutinerna.

Pga min korta tid i GMU så har jag ju knappast någon överdriven erfarenhet, men jag kan säkert ge lite ljus på det hela. Dom första dagarna så handlar det mest om att få ut sin materiel, inventera samt packa upp allt i logementskåpen. Man tar på sig dom gröna kläderna fortast möjligt och man går också igenom morgonrutiner som inkluderar städning av logement och tillhörande områden samt egen hygien, alltså att man ska raka sig varje morgon osv. Vi fick även genomgång i hur man putsar kängorna samt bäddar sängen. Dom första dagarna nöter man också många timmars exercis, detta genomsyrar ju givetvis hela GMU då det är en stor del av vardagen, men just i början så nöts det väldigt mycket hur man marscherar, gör givakt (enskild ställning), manöver, olika lystringsgrader osv...

När man väl börjat komma in i det hela, säg en 3-4 dagar, så börjar det bli lite högre tempo. Det var i samband med detta som vi fick låsa ut våra vapen. En vanlig dag, efter 1-2 veckor, ser ut ungefär som följande:

ca 0530: Vakna, bädda säng och raka sig/borsta tänder osv

ca 0600: Gå till frukost, sleva i sig maten snabbt

ca 0630: Morgonrutin, alltså städning av logement, putsning av kängor etc.

ca 0730: Visitation, har man slarvat med något så får man omvisitation, det kan vara allt från att man inte har rakat sig till att man har slarvat med städning. Ordning och reda är A och O inom försvaret, det lär man sig snabbt. Det ska vara snyggt och prydligt, eller puts och studs som våra instruktörer säger. Ibland går det till en överdrift, alla kläder ska vara vikta exakt på samma sätt, vara inställda på en rak linje, inga veck eller liknande. Samma sak med sängen, den ska vara perfekt bäddad, inga rynkor eller veck - endast släta ytor.

ca 0755: BRAK, detta är alltså "morgonträningen" som består av 10-15 min lätt träning/stretchning. Detta genomförs varje morgon och består av saker som 15 push ups, 15 sit ups, 15 benböj osv. Ganska lätt träning och detta är givetvis inte den huvudsakliga träningen, detta är mer som en liten morgonstretch. Riktig fysträning sker åtminstone 2-3 gånger i veckan på 1-2 timmar, men utöver det så är ju i princip all aktivitet fysisk. Ex att vara på skjutbanan en hel dag med stridsutrustning är rätt påfrestande, i alla fall statiskt.

ca 0810: Utlåsning av vapen, full stridsutrustning på, alltså kroppsskydd, m90, stridsväst, hjälm med skyddsglasögon och hörselkåpor och dylikt. Även stridspackningen ska med.

ca 0840: Skjututbildning hela dagen, nöta in vapenställningar och skjutning med skarp ammunition. Innan man får skjuta så måste man genomgå grundläggande utbildning på AK5C, vi låste ut våra vapen i fredags förra veckan men fick inte skjuta förrän igår (onsdag), vi har således fått lära oss allt om vapnet, plocka isär, sätta ihop, ladda och patron ur, eldavbrott, eldställningar, vapenkontroller, visitation av vapen etc. Innan skjutning så måste man, i alla fall vi, skriva ett prov som består av en teoretisk del samt en praktisk del.

ca 1800: Klar på skjutbanan. Marsch tillbaka till regementet, 4-5 km med full stridsutrustning.

ca 1930: Slut för dagen, kvällsfika.

Detta var vad vi gjorde igår på ett ungefär. Generellt sett så brukar man börja dagen kring 0730 (dock så är uppstigning 0530 för att hinna städa och raka sig) och hålla på fram tills efter middagen (ca 1630-1700) med fysisk aktivitet, alltså praktisk utbildning. Exempel på detta är att springa hinderbana med full stridsutrustning, träna skjutställningar en hel dag osv. Efter middagen brukar vi ha teoretisk utbildning i lektionssal, detta kan vara allt från 1-3 timmar lång. Så hittills kan man väl säga att en typisk dag är mellan 0730-1930 åtminstone. Många gånger får man också direktiv vad man ska göra på kvällarna, typ "hemläxor". Sen tillkommer en del arbetsuppgifter, utöver städningen så har man en del ansvar, så vissa kvällar kan man få stå och diska ISO-Kärl (där maten förvaras när man är ute i fält) som exempel. Så även på sin lediga tid kan man ibland få "jobba".

Har som sagt inte hunnit med så mycket av utbildningen ännu, nästa vecka blir min 3 vecka i rikets tjänst och då kommer också nivån att höjas, bla med fältdygn osv. Men om någon har en fråga så kan jag i alla fall försöka besvara den.
2013-08-29, 20:20
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScaniaUlf
Hej. Jag har sökt väldigt länge på nätet nu och kan verkligen inte hitta något svar på mina frågor så jag tänkte att jag helt enkelt frågar här.
1. Vad för sorts månadslön får någon inom befattningen Jägarsoldat på ett ungefär?
2. Är det "okej" att genomföra GMU efter sina universitetsstudier? Alltså när man är 25.

1. ca 18000 kr

2. Ja, helt okej. Bara i mitt logement (14 st) så är det 1 som är 25 samt 2 som är 28. Kan inte allas ålder på hela min pluton ännu, men jag är säker på att åtminstone 2 till är 24-25.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Finns det någon som helst skillnad i den GMU som genomförs runt om i landet? Jag sitter och fyller i rekryttestet i skrivande stund och undrar om det är någon skillnad i utbildning om jag skulle söka exempelvis marinen i Karlskrona istället för P7 Revingehed. Eller är det så att det helt enkelt bara är ett test från Försvarsmaktens sida för att se var man skulle vara intresserad av att fullfölja en aspirantutbildning i efterhand?

Tanken är ju att utbildningen ska vara exakt likadan oavsett vars du gör den, eller mot vilken befattning. Min erfarenhet är dock att det skiftar väldigt mycket. Jag gör tex GMU på A 9 i Boden och det är relativt hårt, har en polare som gör GMU på I 19 i Boden, alltså tvärs över gatan. Vi snackar typ 3-400 meter bort från mig. Där har dom helt andra dagar. Vi har betydligt tuffare än vad dom har, vi håller oftast på till 19-20 på kvällen medan dom slutar 16-17 varje dag. Sen har vi mycket hårdare dagar än dom också. Och på samma gång så har jag en bekant som gör GMU på Amf1 som har det tuffare än oss. Så även om tanken är att det ska vara lika överallt så är nog tyvärr sanningen tvärtom. Personligen tror jag att det har väldigt mycket och göra med vad för befäl man får, det är ju trots allt dom som kommer bedriva din utbildning.

Men oavsett vars du gör din GMU så kommer alla att få samma behörighet. Alla som klarar GMU med godkända resultat kommer ju kunna söka samma tjänster osv, så på det sättet så spelar det ingen roll. Utbildningsmässigt är det nog hyfsat lika, men miljömässigt är det en extrem skillnad. Det är i alla fall min personliga åsikt.
2013-08-29, 20:27
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Tanken är ju att utbildningen ska vara exakt likadan oavsett vars du gör den, eller mot vilken befattning. Min erfarenhet är dock att det skiftar väldigt mycket. Jag gör tex GMU på A 9 i Boden och det är relativt hårt, har en polare som gör GMU på I 19 i Boden, alltså tvärs över gatan. Vi snackar typ 3-400 meter bort från mig. Där har dom helt andra dagar. Vi har betydligt tuffare än vad dom har, vi håller oftast på till 19-20 på kvällen medan dom slutar 16-17 varje dag. Sen har vi mycket hårdare dagar än dom också. Och på samma gång så har jag en bekant som gör GMU på Amf1 som har det tuffare än oss. Så även om tanken är att det ska vara lika överallt så är nog tyvärr sanningen tvärtom. Personligen tror jag att det har väldigt mycket och göra med vad för befäl man får, det är ju trots allt dom som kommer bedriva din utbildning.

Men oavsett vars du gör din GMU så kommer alla att få samma behörighet. Alla som klarar GMU med godkända resultat kommer ju kunna söka samma tjänster osv, så på det sättet så spelar det ingen roll. Utbildningsmässigt är det nog hyfsat lika, men miljömässigt är det en extrem skillnad. Det är i alla fall min personliga åsikt.

Perfekt, frågade en kompis som gjort GMU och hans svar var ungefär detsamma. Sökte P7 som förstaval, MarinB som andra och P4 Skövde/Kvarn som tredje. Dessa var alltså valen kring vilken förband/skola man ville till, så antar att den första listan med förband på rekryttestet handlar om vart man skulle vilja vända sig efter utbildningen.

Tack för svar för övrigt . Vet du/någon för övrigt något kring ryktet hur dessa tre platser är att genomföra GMU på? Min kompis gjorde sin i Kvarn så det stället har jag hört om men vad gäller P7 och på MarinB i Karlskrona?
2013-08-29, 21:38
Medlem
Hur är det med pissprov under själva GMU:n? Är det något som förekommer eller är det endast vid misstanke det sker?
2013-08-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dorita
Hur är det med pissprov under själva GMU:n? Är det något som förekommer eller är det endast vid misstanke det sker?
Om du ens behöver ställa den frågan så är du en person som Försvarsmakten absolut inte vill ha att göra med.
2013-08-29, 23:15
Medlem
Esset45s avatar
Har hört rykten om att man inte får åka hem vid sjukdom, även fast permisen har kommit och biljetterna är betalda. Någon som vet mer om detta, samt vad de gäller för sjukdom? Är det typ magsjuka eller gäller samma regler för feber?
2013-08-30, 00:25
Medlem
Masterkockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Har hört rykten om att man inte får åka hem vid sjukdom, även fast permisen har kommit och biljetterna är betalda. Någon som vet mer om detta, samt vad de gäller för sjukdom? Är det typ magsjuka eller gäller samma regler för feber?

Har du permis så har du, då kan vad jag vet ingen hålla kvar dig. Blir du däremot sjuk under utbildningsdagarna får du först pallra dig iväg till sjukan och bli undersökt, därefter får du kurera dig på logementet. Under mina tre månader hade vi både magsjuka och rejäla förkylningar som flög runt i plutonerna, befälen älskade dock det faktumet då dem hade en bra ursäkt till att få oss att städa eeeextra ordentligt under dessa perioder.
2013-08-30, 01:38
Medlem
Hej!
Jag har läst denna tråden men är fortfarande lite osäker på hur jag ska gå till väga.
Mitt slutmål är att bli FJS- eller KJ. Men för att få söka till dem så måste jag först tjänstgöra som soldat i ett år som jag har förstått det.

Har jag förstått det rätt: först måste jag göra en soldat utbildning, (AJB och FÖS är de jag är intresserad av, dock så kan jag inte hitta hur långa de utbildningarna är), och därefter måste jag jobba inom armen i 1 år och sen kan jag söka till FJS eller KJ?

Och en annan fråga, för att bli antagen till FJS så måste jag ha fullgod syn utan korrektion, är ögonoperation godkänt?
Senast redigerad av mrbambocha 2013-08-30 kl. 01:41.
2013-08-30, 01:49
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbambocha
Hej!
Jag har läst denna tråden men är fortfarande lite osäker på hur jag ska gå till väga.
Mitt slutmål är att bli FJS- eller KJ. Men för att få söka till dem så måste jag först tjänstgöra som soldat i ett år som jag har förstått det.

Har jag förstått det rätt: först måste jag göra en soldat utbildning, (AJB och FÖS är de jag är intresserad av, dock så kan jag inte hitta hur långa de utbildningarna är), och därefter måste jag jobba inom det i 1 år och sen kan jag söka till FJS eller KJ?

Och en annan fråga, för att bli antagen till FJS så måste jag ha fullgod syn utan korrektion, är ögonoperation godkänt?

Precis, du kan inte söka till FJS eller KJ direkt efter avslutad GMU. Utan du måste alltså genomföra GMU och vara anställd soldat i minst 1 år innan du kan söka dit, sedan så behöver du givetvis bli antagen till testerna och klara dom innan du får påbörja utbildningen.

Hur det är med synen är jag inte helt hundra på, men jag utgår ifrån att det är fullgod syn som gäller, precis som för SOG.
2013-08-30, 02:30
Medlem
Tack!
Vet du hur långa AJB OCH FÖS utbildningarna är? Samt är FÖS godkänt för att kunna söka vidare till FJS?

Det med synen, de skriver: "Fullgod syn utan korrektion". Min fundering är om operation räknas som korrektion eller om det bara är glasögon och linser som räknas som korrektion?
Senast redigerad av mrbambocha 2013-08-30 kl. 02:48.
2013-08-30, 09:13
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Ja, helt okej. Bara i mitt logement (14 st) så är det 1 som är 25 samt 2 som är 28. Kan inte allas ålder på hela min pluton ännu, men jag är säker på att åtminstone 2 till är 24-25.
Tack för din text. Förresten, är det många fjuniga 18-åringar där som hoppa in precis efter gymnasiet?

Citat:
Ursprungligen postat av mrbambocha
Det med synen, de skriver: "Fullgod syn utan korrektion". Min fundering är om operation räknas som korrektion eller om det bara är glasögon och linser som räknas som korrektion?
De menar operation. Det är bara piloterna som inte får göra ögonoperationer. För soldater går det bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in