Ser att ganska många frågar om hur GMU är och därför tänkte jag dela med mig lite kort om vad jag och min pluton har fått göra hittills i dom gröna kläderna. Jag ryckte alltså in den 19 augusti och har således precis slutfört dom 2 första veckorna av GMU, kom precis hem på min första permis, något som f.ö känns jävligt konstigt. Man vänjer väldigt snabbt vid dom militära rutinerna.
Pga min korta tid i GMU så har jag ju knappast någon överdriven erfarenhet, men jag kan säkert ge lite ljus på det hela. Dom första dagarna så handlar det mest om att få ut sin materiel, inventera samt packa upp allt i logementskåpen. Man tar på sig dom gröna kläderna fortast möjligt och man går också igenom morgonrutiner som inkluderar städning av logement och tillhörande områden samt egen hygien, alltså att man ska raka sig varje morgon osv. Vi fick även genomgång i hur man putsar kängorna samt bäddar sängen. Dom första dagarna nöter man också många timmars exercis, detta genomsyrar ju givetvis hela GMU då det är en stor del av vardagen, men just i början så nöts det väldigt mycket hur man marscherar, gör givakt (enskild ställning), manöver, olika lystringsgrader osv...
När man väl börjat komma in i det hela, säg en 3-4 dagar, så börjar det bli lite högre tempo. Det var i samband med detta som vi fick låsa ut våra vapen. En vanlig dag, efter 1-2 veckor, ser ut ungefär som följande:
ca 0530: Vakna, bädda säng och raka sig/borsta tänder osv
ca 0600: Gå till frukost, sleva i sig maten snabbt
ca 0630: Morgonrutin, alltså städning av logement, putsning av kängor etc.
ca 0730: Visitation, har man slarvat med något så får man omvisitation, det kan vara allt från att man inte har rakat sig till att man har slarvat med städning. Ordning och reda är A och O inom försvaret, det lär man sig snabbt. Det ska vara snyggt och prydligt, eller puts och studs som våra instruktörer säger. Ibland går det till en överdrift, alla kläder ska vara vikta exakt på samma sätt, vara inställda på en rak linje, inga veck eller liknande. Samma sak med sängen, den ska vara perfekt bäddad, inga rynkor eller veck - endast släta ytor.
ca 0755: BRAK, detta är alltså "morgonträningen" som består av 10-15 min lätt träning/stretchning. Detta genomförs varje morgon och består av saker som 15 push ups, 15 sit ups, 15 benböj osv. Ganska lätt träning och detta är givetvis inte den huvudsakliga träningen, detta är mer som en liten morgonstretch. Riktig fysträning sker åtminstone 2-3 gånger i veckan på 1-2 timmar, men utöver det så är ju i princip all aktivitet fysisk. Ex att vara på skjutbanan en hel dag med stridsutrustning är rätt påfrestande, i alla fall statiskt.
ca 0810: Utlåsning av vapen, full stridsutrustning på, alltså kroppsskydd, m90, stridsväst, hjälm med skyddsglasögon och hörselkåpor och dylikt. Även stridspackningen ska med.
ca 0840: Skjututbildning hela dagen, nöta in vapenställningar och skjutning med skarp ammunition. Innan man får skjuta så måste man genomgå grundläggande utbildning på AK5C, vi låste ut våra vapen i fredags förra veckan men fick inte skjuta förrän igår (onsdag), vi har således fått lära oss allt om vapnet, plocka isär, sätta ihop, ladda och patron ur, eldavbrott, eldställningar, vapenkontroller, visitation av vapen etc. Innan skjutning så måste man, i alla fall vi, skriva ett prov som består av en teoretisk del samt en praktisk del.
ca 1800: Klar på skjutbanan. Marsch tillbaka till regementet, 4-5 km med full stridsutrustning.
ca 1930: Slut för dagen, kvällsfika.
Detta var vad vi gjorde igår på ett ungefär. Generellt sett så brukar man börja dagen kring 0730 (dock så är uppstigning 0530 för att hinna städa och raka sig) och hålla på fram tills efter middagen (ca 1630-1700) med fysisk aktivitet, alltså praktisk utbildning. Exempel på detta är att springa hinderbana med full stridsutrustning, träna skjutställningar en hel dag osv. Efter middagen brukar vi ha teoretisk utbildning i lektionssal, detta kan vara allt från 1-3 timmar lång. Så hittills kan man väl säga att en typisk dag är mellan 0730-1930 åtminstone. Många gånger får man också direktiv vad man ska göra på kvällarna, typ "hemläxor". Sen tillkommer en del arbetsuppgifter, utöver städningen så har man en del ansvar, så vissa kvällar kan man få stå och diska ISO-Kärl (där maten förvaras när man är ute i fält) som exempel. Så även på sin lediga tid kan man ibland få "jobba".
Har som sagt inte hunnit med så mycket av utbildningen ännu, nästa vecka blir min 3 vecka i rikets tjänst och då kommer också nivån att höjas, bla med fältdygn osv. Men om någon har en fråga så kan jag i alla fall försöka besvara den.