2013-08-29, 14:07
Medlem
Ja det är ju lite synd om dom stänger Lundsbergs skola för all framtid för det blir ju lite svårare att sålla bort dom avlade sociopaterna från viktiga poster i näringslivet eller statliga myndigheter. Nu behöver man ju bara ställa några kort frågor för att avgöra ev. risk. Jag tror varken högern eller vänstern ligger bakom utan det vanliga förvirrade myndighetstramset.
Citera
2013-08-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Skolinspektionen har nu beslutat att stänga Sveriges äldsta internatskola. Ett verksamhetsbeslut har ålagts skolan och alla elever är hemförlovade. Detta efter den egendomliga strykjärnsincidenten som nämns i andra trådar.

Vad är de egentliga skälen till beslutet att vidta en så drastisk åtgärd som att stänga skolan? Det finns ju inom vissa politiska läger ett stort intresse av att stänga den anrika privatskolan. Och hur bör skolan möta beslutet? Genom att gå upp i rök, eller genom att gå vidare som en renodlad privatskola som det en gång var? Eller är namnet Lundsbergs skola så skadat att ingen räddning finns?

http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn--granskning/Nyheter1/Skolinspektionen-granskar-Lundsbergs-skola/

Orsaken står att finna i ett förändrat synsätt från samhället på pennalism och misshandel, som sker i skolmiljö. Det är en attitydförändring, som går över alla partigränser, och som tog sin form i början av 1990-talet.

Före 1990 hade elever som mobbats och misshandlats i skolor i Sverige inte en chans att kunna få skadestånd. Många fall av misshandel, som ju per definition är ett brott, sopades under mattan - och drabbade elever var helt utlämnade åt sig själva och sina föräldrars agerande.

Under tidigt 90-tal skedde alltså en form av paradigmskifte. Då utdömdes också de första skadestånden p.g.a. mobbing i skolor. MEN: Internatskolorna brydde man sig inte om att granska - förrän efter 2010. Det innebär alltså en eftersläpning med ca 20 år.

Det är mycket glädjande, att Skolinspektionen stängt Lundsberg. Tyvärr kommer beslutet 50-100 år för sent - det finns massor av brottsoffer i skolans historia, som aldrig uppmärksammats.

Jag håller det för ytterst osannolikt, att Lundsberg skulle kunna leva vidare efter detta. Att köra en helprivat variant, innebär inte att myndigheterna inte har rätt till insyn i verksamheten. Att skolan stängts är en rent allmänmänsklig handling, och bottnar i insikten, att vi inte kan ha ett samhälle där ungdomar utsätts för en så vedervärdig behandling.

Jag tror och hoppas, att även Sigtuna och Grennaskolan kommer att gå samma öde till mötes. Troligen kommer det att rapporteras om nya misshandelsfall även där..

Internatskolorna är en skam för Sverige, och har spelat ut sin roll.
Citera
2013-08-29, 14:44
Medlem
murder_us avatar
Sjuka jävlar som blir samhällstoppar, är någon förvånad ?
Tänk på alla skolor med en hel del estetprogram där kommunistpropagandadan ligger så tung i luften att man kan skära den med kniv.
En barndomsvän som gick på en kommunal (detta var innan friskolorna) sådan skola och det var Stalin hit och fan och hans mormor dit. Det hade etablerats en vidrig vänsterkultur och lärarna var rödare än djävulens ollon.
Och vad tror du pågår på Waberis islamistskola ? Tänk er nollningarna på det framtida islamistgymnasiet.

Ingen av ovanstående skolor eller Lundsberg ska ha en fucking jävla judespänn av mina skattepengar, det är en sak som är säkert.

Ska man bedriva Sepe-skola får man pröjsa själv. Nej, förstatliga och standardisera undervisningen, in med skoluniformer och ryck sossbidragen för de ruttna föräldrar vars ungar inte sköter skolan så ska ni se att det blir ordning på torpet.
Citera
2013-08-29, 14:54
Medlem
Det är i alla fall helt rätt och begripligt att man stänger ner skolan. Sedan tidigare har man faktiskt fått varningar och påtryckningar om "pennalism" som fanns på skolan fortfarande sker. Det finns hur många skolor som helst och en helt vanlig skola borde vara helt tillräcklig att gå i. Om inte det duger åt "speciella" elever får man väl fan ta slag i saken och flytta dit duger då??
Citera
2013-08-29, 15:19
Medlem
vattenpipskamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Initiationsriter på arbetsplatser ämnade att lära nykomlingar veta sin plats och att de kan sticka om de inte gillar det. Kan du ge några exempel på sådana riter du anser vara acceptabla på en arbetsplats?

Allt från säckhoppning och norsk fylla till äggrace. Initiationsriter kan vara simpla lekar där de nya är deltagarna får bonda med varandra och där cheferna/högre upp hierarkin får vara domare. Efter att ha sprungit runt helt snurrig efter norsk fylla lär du nog inte vara så jävla kaxig mot din chef samtidigt som han vet att han kan lita på dig då du är en som vågar bjuda på dig själv bara för att du vill visa att du vill ha platsen!

Nu gick vi sjukt offtopic men hoppas du iallafall förstått min poäng. Lundsbergs elever agerade fel och gick för långt. Tycker jag att kamratuppfostran, initiationsriter och disciplin är viktigt; ja. Tycker jag att det räcker för att stänga ner en skola för ca 200 elever; nej .
Citera
2013-08-29, 15:20
Medlem
Tiden har hunnit ikapp Lundsberg. När man läser bakgrund och motivering i Skolinspektionens beslut är det ganska uppenbart att det är systemfelet man vänder sig emot. Beslutet är absolut drastiskt, men med tanke på hur händelsen beskrivs i de samtal SI haft med elever och anställda så framgår det ganska tydligt att denna typ av händelser förväntades även av vuxna. Exakt det som SI tidigare slagit ned hårt på. Att vuxna i närheten av händelsen informerat om att beteendet var sanktionerat av ledningen tror jag är anledningen till stängningen eftersom det tydligt visar att skolledningen och anställda inte alls signalerar nolltolerans i dessa frågor.

Om man läser beskrivningen av hur händelsen gick till så är det uppenbart om att det handlar om klassisk systematisk pennalism både vad gäller gärningsmän och offer samt tillvägagångssättet som är raffinerat och tyder på att gärningsmännen har en hård press från gruppen att vara skoningslös och framstå som i stort sett orädd för alla konsekvenser av sitt handlande. Konsekvenserna blev ju som vi alla vet ganska stora för dessa mycket vilsna, svaga och osäkra människor som trodde de handlade i traditionens namn när de visade på fostran och bestraffning. Oj, oj vad intressant det vore att få varit med när gärningsmännen fått info om SI:s beslut. Ännu intressantare vore det att veta hur de behandlas av skolledning och föräldrar? Hur approachar man det samtalet som rektor???

En betraktelse av det hela är också hur många elever, föräldrar och anställda som hela tiden med näbbar och klor hävdar skolans förträfflighet. Jag tror absolut att det är en helt ok skola rent undervisningsmässigt, väl i nivå med den kommunala skolor jag gått i. Något som var väldigt annorlunda i min skola jämfört med LS är dock att i de fall mobbing förekom, vilket var väldigt få gånger det inträffade, så blev det en mycket stor sak av det hela och det blev krismöten och diskussion och föräldrar kopplades in på ett mycket tidigt stadium. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på LS men ganska kraftiga överträdelser avfärdas inte bara denna gång (initialt) utan även tidigare i LS historia som pojkstreck. Väldigt få vill gå in på skolans historik, de krav som ställts på den från SI och att de inte uppfyllts. Det är också självklart att alla elever utan undantag till och med de som utsatts för övergreppen älskar skolan och vill vara kvar. Vem skulle vilja vara den som säger att det faktiskt är jobbigt och hemskt och bara vill åka hem? Den eleven skulle få det ganska tufft både i kontakten med elever och ledning. Min teori är att SI inte offentliggjort alla intervjuer och samtal med alla elever för att skydda dessa från repressalier. Samma elever som står och gråter för att utåt verka helt knäckt för att skolan läggs ned.

Angående huvudfrågan om det är ett politiskt beslut eller inte så är de flesta beslut politiskt färgade men detta togs på Tjänstemannanivå och efter att ha läst SI:s rapport och lyssnat på hon generaldirektören så tror jag att SI insåg att det kommer inte ske någon förändring om man inte vidtar drastiska åtgärder. SI:s ledning och även eleverna har upplevt att de varit untouchable och man tog därför beslutet baserat på Skoledningens oförmåga och ovilja i kombination med det osunda eller oinstresserade inflytande som föräldraföreningen verkar ha haft på reformerna. Föräldraföreningens talesperson som finns på radio i tråden visade ganska tydligt vad som var hennes prio och hävdade bestämt att det inte förekom ubåtslek eller annan otillåten nollning trots vittnesmål om detta. Ingen ånger eller självrannsakan om att man borde gått in tuffare från föräldraförening eller skolledning och allmänt anklagande mot SI som jag upplever har följt de regler som man har som plikt att följa.

Jag tycker beslutet är korrekt. Tilläggas bör att när jag studerade på universitetet och umgicks jag ganska mycket (3-4 år) med gemensamma bekanta i kretsar av Lundsbergare. Ett gäng på cirka 6-8 pers. Min erfarenhet är att de visst är artiga och polerade och upplevs som ganska hyggliga i dagsljus men de flesta visade sig när mörkret föll eller när tiderna blev tuffa av en eller annan anledning att de var väldigt osäkra personer, svek sina vänner utan att blinka om något bättre alternativ fanns och hade utåt en syn på sig själva som "kungens män" (citat faktiskt) och klart högre stående än pöbeln. Det som var lite sorgligt var att man kunde se i deras ögon när de bräkte på som mest att de var väl medvetna om sina begränsningar och att visste, mycket väl, att deras kvaliteter som människa inte räckte någonstans i gruppen och att många av dem kämpade ganska hårt för att klara sig godkända på sina kurser gjorde inte deras trovärdighet bättre. Jag tyckte som sagt lite synd om dem även om det yttrade sig på ett väldigt osympatiskt vis. Sedan kan jag inte garantera att detta beteende kom från Lundsberg men en gemensam faktor var det i alla fall.

Min farbror gick på LS på för några decennier sedan och han såg till att bli relegerad efter ett år på skolan. Han gillade inte att plugga och stod inte ut med allt trams med kamratfostran och ganska otäckt våld som förekom sanktionerat mellan årskullarna. Han bara garvar åt att folk inte klarat av att ta fram denna information för många år sedan.

Just ja, diskussioner om alla andra skolor som bör läggas ned bör väl tas i ny tråd för respektive skola? Topic är väl Lundsberg? På grund av syskon och bekanta och tack vare att jag jobbade extra som idrottslärare då jag pluggade så har jag fått uppleva flera väldigt bra skolor och en skola med problem. Den sämre fungerade skolan vidtog, utan påstötning från SI, ett stort reformprogram och fick några år efter jag slutat (kanske därför:-)) ett pris från kommunen för att den klättrat extremt många placeringar på skolrankingen. Sånt är riktigt roligt!
Citera
2013-08-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenpipskamelen
Tycker jag att det räcker för att stänga ner en skola för ca 200 elever; nej .
Det handlar inte om en enskild händelse, det handlar om att det satts i system och inte motarbetats (tillräckligt) av rektor och styrelse. Det handlar om att de som är ansvariga uppvisat en ovilja att ta det på allvar under lång tid. Läs beslutet, se det i sin helhet.
Citera
2013-08-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Bockar o bugar! Jag har, som jag skrev tidigare, ingen erfarenhet från Lundsberg, eller någon annan internatskola. Vidhåller, trots ditt välskrivna inlägg, att skicka ut 170 elever rakt ut i ovisshet är felaktigt!

Ja, kan hålla med om det. En veckas förvarning borde gått ut till skolledning att ett mycket allvarligt beslut var fattat. OM ledningen då hade förstått (inte alls säkert) att stängning var ett alternativ hade de kunnat förbereda hanteringen av elever och ordna nya studieplatser åt dem på förhand, eller åtminstone ha en beredskapsplan. Men om SI bedömer att situationen inte är trygg och bara givit en varning och ett nytt fall hade inträffat med svår utgång så hade man kanske begått tjänstefel som inte stängt skolan med mycket kort varsel. Inte troligt att något skulle ha hänt så tätt inpå helgens överfall men numera är det tyvärr ingenting som överraskar på Lundsberg.
Citera
2013-08-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsaitsev
Ja, kan hålla med om det. En veckas förvarning borde gått ut till skolledning att ett mycket allvarligt beslut var fattat. OM ledningen då hade förstått (inte alls säkert) att stängning var ett alternativ hade de kunnat förbereda hanteringen av elever och ordna nya studieplatser åt dem på förhand, eller åtminstone ha en beredskapsplan. Men om SI bedömer att situationen inte är trygg och bara givit en varning och ett nytt fall hade inträffat med svår utgång så hade man kanske begått tjänstefel som inte stängt skolan med mycket kort varsel. Inte troligt att något skulle ha hänt så tätt inpå helgens överfall men numera är det tyvärr ingenting som överraskar på Lundsberg.

De har haft ett par år på sig och fått varningar tidigare, nu skede det igen och elever tvingades uppsöka sjukhus. Som sagt detta är inte första gången SI stänger ner en skola pga våld som förekommer på skolan men i tidigare fall har folk inte brytt sig om eleverna. Tycker det är jätte synd om att oskyldiga elever drabbas men det gör det alltid när saker stängs ner, men det är helt och hållet en inkompetent skolledningsfel.
Citera
2013-08-29, 16:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsaitsev
Lyssnar man på rektorn så framstår skolinspektionens beslut som överilat.
Citera
2013-08-29, 16:22
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Till att börja med handlar det inte om en enskild händelse. Lundsberg har blivit varnade pga liknande händelser förut. Nu har Lundsbergs skolledning visat att de inte klarar av att komma till rätta med problemen. Då blir en stängning oundviklig. Först gult kort och sen blir det rött.

Att det möjligen begås liknande händelser på andra skolor är ingen förmildrande omständighet. Varje enskilt fall ska utredas och lösas. Nolltolerans mot våld och psykisk terror är det enda rätta.

Nej, det är jag medveten om, precis som det ofta inte är enskilda händelser (fall av misshandel, sexuella övergrepp etc.) på diverse kommunal skola. Var är denna nolltolerans då? Varför ställs in skolledningen till svars vid dessa tillfällen?

Retoriska frågor, eftersom jag redan förstår vad det handlar om, men det hade varit intressant att höra vad ni andra har för syn på det.

Jag är på din sida när det handlar om rektor och skolledning i övrigt, då jag vet att detta har pågått i flera år. Rektorn känns förvånansvärt ignorant när man hör honom tala i intervjuer, så där finns det uppenbarligen ett stort problem.

Det jag är kritisk till är människors reaktioner som verkligen är på en sandlådenivå, och framförallt medias bevakning av händelsen, samt det faktum att beslutet som Skolverket tar drabbar flera hundra ungdomar, vars inblandning är lika med noll.
Citera
2013-08-29, 16:23
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Lundsbergs skola stängdes inte ned efter ett fall av misshandel. Det där med strykjärnet är inte allt. Eller? Jag är osäker.

Nej, det stämmer. Men det handlar sällan om enstaka fall av misshandel på andra kommunala skolor, så det är ju ingenting som utmärker Lundsbergs skola ur den aspekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in