2013-08-06, 20:07
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Ser bra ut, stabila kvalitetsbolag om än jag kan tycka att vissa av dem är lite "dyra" just nu. BRK avvaktar jag själv med eftersom att man 1. betalar en förhållandevis stor premie 2. inte vet hur företaget klarar sig utan Buffett. Även om Buffett förmodligen hittar goda ersättare/förbereder företaget så att till och med en idiot kan sköta det lär utvecklingen inte förbli densamma vilket beror på att det är svårt att hitta bra investeringar med så mycket kapital att sköta även för ett geni som Warren Buffett.

Stort tack för synpunkter, hur skulle rangordna investmentbolagen och/eller kommentera dessa? (som sagt, nuläge och på sisådär 10-15 års sikts innehav och ev. köpa till lite under dom närmsta åren)
Citera
2013-08-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Stort tack för synpunkter, hur skulle rangordna investmentbolagen och/eller kommentera dessa? (som sagt, nuläge och på sisådär 10-15 års sikts innehav och ev. köpa till lite under dom närmsta åren)

Gällande investmentbolagen som du listade gillar jag Industrivärden och Investor bäst, Industrivärden på grund av portföljen och Investor på grund av ledningen. Industrivärden har en stabil portfölj med svenska kvalitetsbolag och en rätt rejäl substansrabatt vilket gör att man får en liten hävstång på utdelningarna. Portföljen Investor besitter är också stabil (möjligtvis ett frågetecken i Astra) men Börje Ekholm som leder Investor verkar kunna sitt jobb riktigt bra och tyvärr finns där några pluppar i Industrivärdens protokoll, främst då när det köptes massa Volvo-aktier dyrt för att vinna en maktkamp mot Christer Gardell. Kinnevik är jag personligen inte så intresserad av på grund av att deras innehav men tror man på deras onlineinvesteringar har jag inget att anmärka om bolaget i sig. Alla investmentbolag du listat handlas till substansrabatt förutom Ratos men det kan man inte kräva av ett bolag som sysslar med private equity. Är dock tyvärr inte så insatt i Ratos och låter någon annan avgöra huruvida det är ett bra köp eller ej.

Viktigt att påpeka är dock här att allt som du läser om investeringar ska tas med en grov nypa salt, det bästa är att läsa på lite och skaffa sig egna uppfattningar, det kan vara så att Kinnevik visar sig ha varit en bättre investering än både Investor och Industrivärden om 15 år men det är mycket svårt att säga idag om man inte har en spåkula.
Citera
2013-08-17, 18:24
Medlem
Ovanligt mycket trådar av typen "Jag vill börja med aktier, hur gör jag" just nu, SÄLJ!!!!!!!!
Citera
2013-08-17, 20:24
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Ovanligt mycket trådar av typen "Jag vill börja med aktier, hur gör jag" just nu, SÄLJ!!!!!!!!

Tror även jag på börsfall, i alla fall om man har tidshorisonten 1-2 år. Stockholmsbörsen är inte särskilt långt från all-time-high samtidigt som tillgänglig inhemsk och internationellt makrodata inte har föranlett en börsuppgång som den skådade. Uppåtrisken är liten, nedåtrisken desto större. Kan mycket väl tänka mig att någon briserande nyhet härrörande från Euro-krisen kan sänka börsen dramatiskt. För att inte tala om vad en regeringskris i Grekland eller Italien skulle kunna få för följdeffekter. Och Frankrike ... ja.

Jag har kikat lite på SSAB. Tycker värderingen ser hyffsat lockande ut på 3-4 års sikt, även efter senaste tidens nätta, men inte obetydliga, stigning. Vad har forumiterna för input?
Citera
2013-08-19, 13:15
Medlem
Vad tros om Sportamore AB?
Visar bra tillväxt men har de två senaste veckorna sjunkit från 42 till 37. Tillfällig sänka?
Citera
2013-08-19, 21:07
Medlem
Vad tror folk om DORO's rapport? Kommer kurser går nedåt eller få ett litet glädjeskutt, kan den gå över 40 kr?
Citera
2013-08-22, 15:41
Medlem
Någon som vet sista dagen man kan köpa Seadrill-aktier och ändå vara med på utdelningen 30 augusti?
Citera
2013-08-23, 15:56
Medlem
Köpte in mig på tele2 B (86,51:-).
Har dock börjat tvivla lite.

Hur ser ni på denna aktie? Värt att behålla eller sälja?

Tanken är långsiktigt innehav på 10-15 år kanske.
Citera
2013-08-25, 12:14
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
Köpte in mig på tele2 B (86,51:-).
Har dock börjat tvivla lite.

Hur ser ni på denna aktie? Värt att behålla eller sälja?

Tanken är långsiktigt innehav på 10-15 år kanske.

Mycket svårt att spå på 10-15 år, tror du på Tele2 och dom som styr i dag så sprider Kinnevik risken och chansen men visst, dom har ca 50% i Tele2 så dom tror säkert stenhårt på det själva.
Citera
2013-08-26, 10:36
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Mycket svårt att spå på 10-15 år, tror du på Tele2 och dom som styr i dag så sprider Kinnevik risken och chansen men visst, dom har ca 50% i Tele2 så dom tror säkert stenhårt på det själva.
Eller så har det bara vuxit väldigt bra ... De är ju öppna för att sälja innehavet.
Citera
2013-08-29, 14:36
Medlem
Tuxedos avatar
Någon som har kommentarer om mina tre val? Skulle aldrig skada med andra perspektiv.

1-6 månader - relativt hög risk

Mavshack
Känner att de kan komma långt med sin tjänst om att erbjuda inhemska filmer osv. Asien är uppenbarligen en enormt bred målgrupp att nå fram till.

Cefour B
Make it or break it. Bara att ro hem storkovan om/när de köps upp. Gick in på 0,23.

Orexo
Jag känner störst förtroende för Orexos ledning, jordnära och vet vad de sysslar med. En ljus framtid de kommande månaderna.
Citera
2013-08-30, 01:29
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxedo
Någon som har kommentarer om mina tre val? Skulle aldrig skada med andra perspektiv.

1-6 månader - relativt hög risk

Mavshack
Känner att de kan komma långt med sin tjänst om att erbjuda inhemska filmer osv. Asien är uppenbarligen en enormt bred målgrupp att nå fram till.

Jag har själv ett par 10 000 mavshack och tror på deras affärsidé. De använder ju även facebook vilket fortfarande är relativt "nytt" i Indien osv till skillnad från Sverige där det känns som många redan börjat ledsna och tröttna. Frågan är dock om 1-6 månader räcker, aktien kanske fortsätter uppåt några ören men risken finns väl att de måste genomföra en nyemission om ca 6 månader och den då sjunker ner igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in