2013-08-28, 22:51
Medlem
Popcorn76s avatar
Ok, teori 2 innan jag stänger ner, varför bara benen fanns i ödehuset: Ponera att det stämmer att ödehuset var tomt några dagar innan fyndet. Då har hon troligtvis legat död (och styckad?) ett bra tag och är inte i fint skick. Han ska ha in alla delarna i ödehuset. Delarna är packade i något, han börjar med ben-paketet. Får in det, släpar det 2 meter in, öppnar och rullar ut benen (därav att de låg ner relativt nära varandra). Stanken och synen är ohygglig, mycket värre än han anade. Han tar sig snabbt ut och klarar helt enkelt inte av att avsluta.
Citera
2013-08-28, 22:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag konstaterade att det inte var någon noggrant vald plats med tanke på KJs kännedom om området. /.../
Delarna på fp2 var visst inte heller så vidare bra övertäckta. - Benen i ödehuset borde gm ha vetat förr eller senare skulle upptäckas - och därmed också fp2. - Med vetskap om mt:s kännedom om området: Var valet av stället bra eller dåligt för en garanterad upptäckt av delarna?
Citat:
Att han bar in benen in i huset strax efter mordet och styckningen känns inte så troligt. Att frakta kroppen från något annat område till denna lilla grop känns faktiskt väldigt långsökt.
Inte om gm ville att delarna skulle upptäckas; då är det inte långsökt.
Citat:
Jag hade nog föreställt mig en djupare grop än den jag besökte. Jag har hela tiden varit rätt säker på att skjutfältet var platsen för mord och styckning, men när jag stod där i dag så fattar jag inte varför han placerade kroppen där. Möjligtvis om det var tänkt som en korttidsförvaring, men då skulle kroppsdelarna anlänt till fyndplatserna i ett senare skede. Isch.
Eller som sagt: "Här har ni delarna; vad negativa ni verkar..!"
Citera
2013-08-28, 23:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Om han tänkte gömma allt på fp2 och fick panik för att benen inte fick plats, känns det som att han tänkt gömma delarna för att de inte skulle hittas. I så fall, varför inte köra längre ut i Bodens stora skogar?
Ja, just det: Varför inte? - Antingen ville han att delarna skulle upptäckas, eller också var han under stark tidspress + hade fått kortslutning.
Citat:
Om fp2 var tänkt som "mellanlandning", och benen inte fick plats, är det väl lättare att gömma dem under nån gran eller snår tills vidare?
Ja, definitivt. - "Mellanlandning" verkar långsökt.
Citat:
När AB filmade inne ifrån huset så såg man att det låg bl.a. skräp och ett paket röda prince (tror jag det var) på golvet. Rökte KJ röda prince? Om det inte är GM så kan det ju tyda på att det ändå rör sig folk där, kanske ungdomar. Vet någon om det var några som hängde där? Eftersom KJ är välorienterad där borde han veta det i så fall.
Klart han visste - vilket ytterligare talar för att han ingenting hellre önskade än att delarna skulle upptäckas.
Citat:
Att snabbt gömma benen ute i terrängen bakom huset känns i så fall mer säkert, kan jag tycka. Eller jag vet inte, jag blir inte klok på det här.
Det finns nog fler som inte är kloka...
Citera
2013-08-29, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-flashare
Lugn nu, jag har tyvärr inte en enda sanning att komma med!
Va bara hur du uttryckte dig jag hakade upp mig på för spekulationerna blir så lätt trådsanningar när nån får för sig att de är på nåt visst sätt och det hjälper inte tråden framåt anser jag, men 95% i tråden är ju bara teorier och spekulationer!
Skulle va nyttigt om lite mer fakta kunde komma fram från utredarna men de är väl knappast vi på fb som ska lösa det här...

Jag tror att KJ är inblandad rätt så rejält men tveksam till att han varit ensam. Det borde funnits mycket mer spår kvar då
2. ok! jag ska försöka vara lugn! men det är inte lätt när man skriver ett inlägg och talar om att det är ens teorier och gissningar i detta fall och plötsligt har man nån mänsklig pitbull som hugger på en gång och tycker att man är coccobello i bängaboppen!! sen är man seriös i ett annat inlägg, ja då är man en j-la lögnare!! jag trodde bara inte, att jag skulle behöva skriva att det var en TEORI jag hade i det inlägg som du reagerade på!! jag fick för mej att ni hade fattat det! sen briserade bomben!!
Citera
2013-08-29, 01:45
Medlem
Citat:
Räknas lår och armar som torso? Vi vet att händerna saknas. Det som stått här är att det var två underben (med fötter?) i ödehuset. Var är då armar och lår? Eller har jag missat något?
2. jag får för mej att större delen (alltså nästan hela låret) fanns på båda benen i huset! då avtrycket i golvet visar en bredare "ren" yta än jag tycker att det hade blivit om benen var kapade vid knäet! det som runnit ur benen kan ju bilda hur stor eller liten fläck som helst men ytan som benen täckte mot golvet är då skyddat mot vätskan från benen!! hoppas du förstod det där!!
Citera
2013-08-29, 01:58
Medlem
Citat:
Om han tänkte gömma allt på fp2 och fick panik för att benen inte fick plats, känns det som att han tänkt gömma delarna för att de inte skulle hittas. I så fall, varför inte köra längre ut i Bodens stora skogar?
Om fp2 var tänkt som "mellanlandning", och benen inte fick plats, är det väl lättare att gömma dem under nån gran eller snår tills vidare? Vet inte exakt hur terrängen ser ut just där men något lättare borde väl finnas än ödehuset?
När AB filmade inne ifrån huset så såg man att det låg bl.a. skräp och ett paket röda prince (tror jag det var) på golvet. Rökte KJ röda prince? Om det inte är GM så kan det ju tyda på att det ändå rör sig folk där, kanske ungdomar. Vet någon om det var några som hängde där? Eftersom KJ är välorienterad där borde han veta det i så fall. Att snabbt gömma benen ute i terrängen bakom huset känns i så fall mer säkert, kan jag tycka. Eller jag vet inte, jag blir inte klok på det här.
2. om alla kroppsdelarna var inne i huset, varför finns det då bara avtryck efter benen?
Citera
2013-08-29, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
2. om alla kroppsdelarna var inne i huset, varför finns det då bara avtryck efter benen?

Ponera att gm ville visa ngt med placeringen. Är det ngn som binds till detta hus på ngt sätt? Brukade vb träffa ngn här? Fanns det ngn säng därinne? Har kj anknytning till huset?
Någon kanske ville ge uppmärksamhet åt ngt speciellt håll...
Citera
2013-08-29, 07:56
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot

Nej, nej, jag tror inte att alla kroppsdelar var i huset, men jag tror att det var planen från början. Han avbröt efter benen.
Citera
2013-08-29, 09:38
Medlem
highfives avatar
En bekant till mig var upp i morse vid ödehuset och kollade upp en sak som jag själv inte kollade när jag var där i går. Såg att det fanns en liten vändplats strax ovanför fp2 på andra sidan brandgatan där en liten skogsväg slutar. Och mycket riktigt är det den lilla vägen som går nedanför fp2 som svänger upp (som en upp och nedvänd metkrok) och kommer fram strax ovanför fp2.

OM det gick att köra efter den lilla vägen i början av maj fram till den på kartan markerade vändplatsen, kan jag lite lättare förstå valet av dumpningsplats. KJ visste mao att där kunde man vända bilen och forsla kroppsdelarna cirka 15 meter i lätt nedförslut till denna grop. Vägen är väldigt smal, men på grund av underlaget så är den hård och fin, fast bitvis lite ojämn. Den 4-5/5 var det säkert lite is och kanske även någon snöfläck här och där. Kring den 16/5 fanns ingen is och snö kvar.

Frågan återstår varför han valde just denna plats? Var VBs döda kropp med i hans psykosspel och han som commander placerade den i gropen för att övervaka lede fi? För att kroppen skulle få plats i den lilla gropen styckades den? Var det tänkt att kroppsdelarna skulle vara kvar i gropen? Var tanken att så småningom föra ner dem till huset? Kom benen från något annat ställe där de förvarats på ett bättre ställe, kanske tillsammans med händerna? Även i går när jag var där så kraxade korparna uppe på berget cirka 100 meter bort från gropen sett. Hade benen legat i gropen och kanske högst upp under lite grenar och ris så lär nog korparna gått hårt åt köttet på benen.

http://goo.gl/maps/qAEtE
Citera
2013-08-29, 10:08
Medlem
Jag har inte läst hela tråden, det medges, men jag har försökt ta del av det viktigaste.

Som naturligt är i en tråd som denna finns det massor av spekulationer och trådsanningar. KJ ensam gärningsman eller ej? Var är mordpalts? Styckningsplats?

Jag tycker man ska börja i den ända som berör KJ som huvudmisstänkt. De centrala frågorna är

*Är KJ psykiskt kapabel till mord?
*Är KJ psykiskt kapabel till styckning?
*Skulle KJ ha något motiv till att arrangera kroppsdelarna?
*Finns det samband med andra i hans närhet som hade starka motiv?

Resten av frågorna får sitt svar i sinom tid.

Utan att veta mer om KJ:s "diagnoser" än det som går att finna på nätet, är jag lite tveksam till om han skulle vara kapabel till överlagt mord, och ännu mer tveksam till att han skulle vara kapabel till styckning.

Han är antagligen en person som är väldigt lätt att manipulera. Den känsla jag får när jag läser tråden och de fakta som finns är att KJ sannolikt inte är ensam gärningsman, det känns inte rimligt på något sätt. Det finns antagligen en sjuk men driven hjärna bakom, och KJ är brickan i spelet som man kan tillverka bevis mot och lägga skulden på.
Citera
2013-08-29, 10:26
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
En bekant till mig var upp i morse vid ödehuset och kollade upp en sak som jag själv inte kollade när jag var där i går. Såg att det fanns en liten vändplats strax ovanför fp2 på andra sidan brandgatan där en liten skogsväg slutar. Och mycket riktigt är det den lilla vägen som går nedanför fp2 som svänger upp (som en upp och nedvänd metkrok) och kommer fram strax ovanför fp2.

OM det gick att köra efter den lilla vägen i början av maj fram till den på kartan markerade vändplatsen, kan jag lite lättare förstå valet av dumpningsplats. KJ visste mao att där kunde man vända bilen och forsla kroppsdelarna cirka 15 meter i lätt nedförslut till denna grop. Vägen är väldigt smal, men på grund av underlaget så är den hård och fin, fast bitvis lite ojämn. Den 4-5/5 var det säkert lite is och kanske även någon snöfläck här och där. Kring den 16/5 fanns ingen is och snö kvar.

Frågan återstår varför han valde just denna plats? Var VBs döda kropp med i hans psykosspel och han som commander placerade den i gropen för att övervaka lede fi? För att kroppen skulle få plats i den lilla gropen styckades den? Var det tänkt att kroppsdelarna skulle vara kvar i gropen? Var tanken att så småningom föra ner dem till huset? Kom benen från något annat ställe där de förvarats på ett bättre ställe, kanske tillsammans med händerna? Även i går när jag var där så kraxade korparna uppe på berget cirka 100 meter bort från gropen sett. Hade benen legat i gropen och kanske högst upp under lite grenar och ris så lär nog korparna gått hårt åt köttet på benen.

http://goo.gl/maps/qAEtE

Mycket intressant. Det styrker anledningen till fp2. Han körde nog upp där för att det är mindre risk att bli sedd när han lastade av delarna, än om han parkerat precis framför ödehuset.
Jag tror fortfarande att ödehuset var målet, av någon anledning, för hela kroppen. Men att han blev avbruten/han avbröt. Om det stämmer att huset var tomt 13/5, så måste benen ha flyttats efter det. Vilket betyder att delarna inte kan ha varit i bra skick. Han klarade kanske bara av benen. Stanken och synen blev för mycket.
Citera
2013-08-29, 10:31
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Jag har inte läst hela tråden, det medges, men jag har försökt ta del av det viktigaste.

Som naturligt är i en tråd som denna finns det massor av spekulationer och trådsanningar. KJ ensam gärningsman eller ej? Var är mordpalts? Styckningsplats?

Jag tycker man ska börja i den ända som berör KJ som huvudmisstänkt. De centrala frågorna är

*Är KJ psykiskt kapabel till mord?
*Är KJ psykiskt kapabel till styckning?
*Skulle KJ ha något motiv till att arrangera kroppsdelarna?
*Finns det samband med andra i hans närhet som hade starka motiv?

Resten av frågorna får sitt svar i sinom tid.

Utan att veta mer om KJ:s "diagnoser" än det som går att finna på nätet, är jag lite tveksam till om han skulle vara kapabel till överlagt mord, och ännu mer tveksam till att han skulle vara kapabel till styckning.

Han är antagligen en person som är väldigt lätt att manipulera. Den känsla jag får när jag läser tråden och de fakta som finns är att KJ sannolikt inte är ensam gärningsman, det känns inte rimligt på något sätt. Det finns antagligen en sjuk men driven hjärna bakom, och KJ är brickan i spelet som man kan tillverka bevis mot och lägga skulden på.

Mitt fetade. Det tror jag absolut. Och har också varit inne på att någon gjort det, någon som han såg upp till, eller var rädd för. Men att han är inblandad på något sätt känner jag mig rätt säker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in