2013-08-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Fick in Audi A4 2,0TDI 170hk, gått 18000mil, förra veckan, var spridar-aktion på den.

Jag vet även att det var för några år sedan en aktion på Audi A6 4F, reparation utav slang till bakrutespolning på Avant och allroad modellerna.

Fick in en sån för ca 2 veckor sedan. Stod att aktionen var avräknad, men endå hade luckan skavt hål i slangen vilket leder till att det börjar läcka spolarvätska uppe vid D-stolpen samt att det sitter en massa elektronik nedanför d-stolpen. Kunden fatta ju inget om vad som hade hänt. Som sagt, aktionen var avräknad men ändå så står det inget i SAGA om att aktionen är utförd. Grabbarna i kundmottagning drog då slutsatsen att kunden får betala det här själv, trots att det är verkstaden som har tabbat bort sig. Man avräknar ett jobb, sen har man ingen data på varse sig jobbet eller vem som har utfört det, värsta med det hela är att kunden fick betala hela kalaset själv.

Priceless!

Jag förstår dock inte vilken kund som fått betala för den defekta bilen.

Förmodligen är det kunden som bytte in?

Tja, du lär inte sälja bil nr: 2.

Och det värsta är att du inte verkar ha NÅGON koll på någonting.

Men att gnälla går ju bra.

MVH
Citera
2013-08-28, 18:32
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Fick in Audi A4 2,0TDI 170hk, gått 18000mil, förra veckan, var spridar-aktion på den.

Jag vet även att det var för några år sedan en aktion på Audi A6 4F, reparation utav slang till bakrutespolning på Avant och allroad modellerna.

Fick in en sån för ca 2 veckor sedan. Stod att aktionen var avräknad, men endå hade luckan skavt hål i slangen vilket leder till att det börjar läcka spolarvätska uppe vid D-stolpen samt att det sitter en massa elektronik nedanför d-stolpen. Kunden fatta ju inget om vad som hade hänt. Som sagt, aktionen var avräknad men ändå så står det inget i SAGA om att aktionen är utförd. Grabbarna i kundmottagning drog då slutsatsen att kunden får betala det här själv, trots att det är verkstaden som har tabbat bort sig. Man avräknar ett jobb, sen har man ingen data på varse sig jobbet eller vem som har utfört det, värsta med det hela är att kunden fick betala hela kalaset själv.

Vi har fortfarande in A6 som den aktionen inte är utförd på och jag har då aldrig sett den avräknad i sådant fall. Många kunder som inte servar hos oss men hamnar där i alla fall när Mekonomen eller liknande inte klarar av vissa jobb.
Om den nu var utförd så skall det ju vara stämplat i boken och finnas med i Goliat så troligtvis var väl detta inte utfört och dåligt av verkstaden i så fall att ta kostnad på kunden och inte avräkna det på garantin i och med aktionen.
Alternativt så var verkstaden en Möller bil verkstad där dom ej verkar vara dom vassaste knivarna i lådan och gör allt för att fullständigt SUGA ur allt kunden har. Kanske missat både boken och att skriva i Goliat men så många steg en arbetsorder skall gå igenom så är det praktiskt taget omöjligt att missa idag.

Kan ju även vara så att bilen faktiskt gick sönder trots utförd aktion vilket inte är omöjligt. Aktionerna gör inte bilen oövervinnlig bara lite bättre i en från början falerande del.
Citera
2013-08-29, 11:44
Medlem
Kattskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
Tja, jag finner lämpliga skäl till att man gör som man gör.

Anser du att det är en ren skandal så bör du sluta skriva här och ringa VW.

Jag delar inte din uppfattning.

Det har jag så klart redan gjort . Även haft kontakt med VW i UK. Där startade aktionen redan 2011. Tycker inte du det är att blåsa de svenska kunderna, när detta är ett känt fel som gör att bilarna bara stannar och som kostar mycket att fixa och som dessutom VW står för i andra länder? Bra att de nu står för detta, fast inte rätt att det är upp till bilägaren att ta reda på det. Eftersom VW inte gjort den bedömningen i tex UK utan där skickar ut brev till alla bilägare. Att det är många bilar det handlar om är väl ingen ursäkt, då felet varit känt länge så att fixa fram spridare borde väl inte vara några problem nu. De vet ju hur många bilar de sålt!

Sedan får ju kunderna som redan bytt detta, tillbaka pengarna i UK, vilket inte gäller i Sverige, ännu
Citera
2013-08-29, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskatt
Sedan får ju kunderna som redan bytt detta, tillbaka pengarna i UK, vilket inte gäller i Sverige, ännu

Lycka till.
Citera
2013-09-03, 08:36
Medlem
Kattskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
Lycka till.

Tackar . Nu är spridarna bytta, kostnad 0 kronor. Byts på alla 2,0 tdi 140 och 170h årsmodell 2006-2010.

Ingen kostnad, bara att kontakta auktoriserad verkstad. Byts i förebyggande syfte eller så klart om bilden stannar. Väntar fortfarande på svar angående vad som gäller för de bilägare som redan betalt för byte. Om ni är bilintresserade, håll utkik, kommer snart att stå om detta i en känd motortidning .
Citera
2013-09-03, 21:40
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskatt
Tackar . Nu är spridarna bytta, kostnad 0 kronor. Byts på alla 2,0 tdi 140 och 170h årsmodell 2006-2010.

Ingen kostnad, bara att kontakta auktoriserad verkstad. Byts i förebyggande syfte eller så klart om bilden stannar. Väntar fortfarande på svar angående vad som gäller för de bilägare som redan betalt för byte. Om ni är bilintresserade, håll utkik, kommer snart att stå om detta i en känd motortidning .

Icke 140hk då gav nog verkstaden dig fel information. Eller ja ingen 140hk jag vet om i alla fall. Problemet sitter i Piezo spridarna som jag förklarade förut och mig veterligen så sitter dom endast i 170hk varianterna. Därav det ökade hästkraftsantalet bland annat. 140 har vanliga magnetventiler i spridarna.
Citera
2013-09-04, 07:50
Medlem
monstas avatar
Jaha. Detta råkade man ju ut för för cirka ett år sedan. Skoda Octavia RS TDI. Stendog på motorvägen och blev bärgad till närmsta verkstad, dock inte VAG.

Kostade cirka 30 papp med felsökning och tillslut byte av alla spridarna.

Nu är bilen såld efter att styrboxen till motorn rasade cirka tre månader efter spridarna var bytta, (ingen garanti på varken spridare eller box).

Hur stora är chanserna att man kan få tillbaka sina sura pengar från VAG tro? Jag gissar på 0%...
Citera
2013-09-04, 11:06
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsta
Jaha. Detta råkade man ju ut för för cirka ett år sedan. Skoda Octavia RS TDI. Stendog på motorvägen och blev bärgad till närmsta verkstad, dock inte VAG.

Nu är bilen såld efter att styrboxen till motorn rasade cirka tre månader efter spridarna var bytta, (ingen garanti på varken spridare eller box).

Hur stora är chanserna att man kan få tillbaka sina sura pengar från VAG tro? Jag gissar på 0%...

Det där lät bekant. Har en likadan bil som du, som spridarna gick på en efter en. Märkligt nog tyckte alla tre verkstäder den va inne på att det var ett jättekonstigt fel som inte ska inträffa, trots att det då pågått en kampanj i UK tydligen.
Citera
2013-09-04, 11:37
Medlem
monstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Det där lät bekant. Har en likadan bil som du, som spridarna gick på en efter en. Märkligt nog tyckte alla tre verkstäder den va inne på att det var ett jättekonstigt fel som inte ska inträffa, trots att det då pågått en kampanj i UK tydligen.

Japp. Ingen på Skoda eller verkstaden bilen hade blivit bärgad till hade hört något om detta. Riktigt illa. Någon goodwill kunde man inte heller räkna med då styrboxen rök. Fyra år gammal bil för 265K. Numera ska det vara minst fem år eller 15k mils garanti på bilfan om det ska vara intressant att köpa.
Citera
2013-09-04, 20:07
Medlem
Cykeltutas avatar
Hur yttrar sig felet mer exakt? Jag hade problem med en VW firmabil i våras, den gick plötsligt i "limp mode" och gick normalt först efter några omstarter. Jag bytte soppafilter fast det gjorde ingen skillnad. Detta upprepade sig 10+ gånger tills jag lämnade in till VW-verkstad som sa att de bytte nån rökgasgivare (lambda?) eller liknande.

Lite nyfiken på om det var det felet ni snackar om fast verkstaden mörkade riktiga orsaken...
Citera
2013-09-04, 20:53
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsta

Lämnade du den inte till VAG så kan du ju vara ganska säker på noll. Dock har vi tagit flera bilar på goodwill innan aktionen kom ut. Mestadels Audi då dom har mest generös goodwill. Inte verkstaden som bestämmer detta till 100% utan det skall godkännas av VAG och man skall ha varit trogen sin verkstad mm. Pengarna kommer både från VAG och från verkstaden i sig. Har man servat på Mekonomen så kan man ju ge sig fan på att verkstaden inte tänker betala något ur egen ficka till den kunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Hur yttrar sig felet mer exakt? Jag hade problem med en VW firmabil i våras, den gick plötsligt i "limp mode" och gick normalt först efter några omstarter. Jag bytte soppafilter fast det gjorde ingen skillnad. Detta upprepade sig 10+ gånger tills jag lämnade in till VW-verkstad som sa att de bytte nån rökgasgivare (lambda?) eller liknande.

Lite nyfiken på om det var det felet ni snackar om fast verkstaden mörkade riktiga orsaken...

Nej när spridarna går så dör bilen bara. Blir avbrott i spridaren och bilen går ej att köra eller starta. Kan ha tur så brukar trådarna i spridaren få kontakt igen om man försöker några gånger och då startar bilen men lär lägga av rätt så snart igen.
Citera
2013-09-04, 21:57
Medlem
monstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Lämnade du den inte till VAG så kan du ju vara ganska säker på noll. Dock har vi tagit flera bilar på goodwill innan aktionen kom ut. Mestadels Audi då dom har mest generös goodwill. Inte verkstaden som bestämmer detta till 100% utan det skall godkännas av VAG och man skall ha varit trogen sin verkstad mm. Pengarna kommer både från VAG och från verkstaden i sig. Har man servat på Mekonomen så kan man ju ge sig fan på att verkstaden inte tänker betala något ur egen ficka till den kunden.

Problemet var att bärgaren dumpade av bilen på närmsta verkstad och det råkade bli Mekonomen. Kontaktade dock VAG och de var inte speciellt intresserade av att ta över caset utan det skulle kosta undersökningsavgifter hit och dit. Till historien hör att detta var bil nummer två som köpts på samma firma samt att bägge bilarna varit fullservade troget hos åf. Kan man tycka att liiite bättre service skulle det ju gå att bjuda på men icke. Nu gjorde faktiskt Mekonomen ett fantastiskt jobb med lite personal eftersom detta hände i början på semesterperioden förra sommaren och det blev säkert billigare än hos VAG, men visst Goodwillnivån var ju låg från början så någon plötslig förändring är väl inte att vänta.

En sak är säker dock; aldrig mera VAG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in