2013-08-26, 13:45
Medlem
Kattskatts avatar
Många har haft problem med att deras bilar, Passat, Audi mm som har en 2,0 TDI dieselmotor stannar under körning. Oftast hittar man orsaken hos givarna som pumpar ut diesel till motorn. Detta är inte något som Volkswagen vill ska komma fram utan det mörkas det verkligen om. en stor skandal! Felet har varit känt mycket länge och omfattar årsmodellerna 2006-2010.

Reparationen är mycket kostsam och går en givare följer de andra strax därefter. I UK har det sedan 2 december 2011 funnit en action 23k1. Alla som äger en sådan här bil får spridarna utbytta och de som reda gjort det får tillbaka kostnaden för bytet, även om det är gjort på annan verkstad är den av dem auktoriserade.

Här i Sverige har det dröjt tills i mars i år. Men nu byts alla dessa spridare ut även här. Problemet är dock att ingen får veta det. Ägare får ingen kallelse och det byts när man servar bilen, på auktoriserad verkstad. Gör man inte det, får man inget veta före bilen stannar! Detta ser inte Volkswagen Sverige som någon säkerhetsrisk, att bilen kan stanna när som helst, då den ju går att bromsa! Vad ska man med bromsar till om man får stopp på en ödslig väg i kalla vintern! eller på en motorväg i rusningstrafik!

Så har ni en sån här bil. Kontakta er verkstad omgående och få den fixad, för stannar gör de alla till slut! Har ni redan lagat ett fel på spridarna, kräv att på tillbaka kostanden för detta!
Citera
2013-08-26, 15:02
Medlem
Larseverts avatar
Rubriken borde ändras, det är spridare eller enhetsinsprutare från siemens. Inte alla bilar omfattas av aktionen utan endast de med vissa art nr.
Citera
2013-08-26, 19:43
Medlem
club01s avatar
Det är bara en viss spridare med ett speciellt artikelnummer i 170hk dieseln som är drabbad och byts ut.
Alla 140hk diesel har andra vanliga magnetspolar i sina spridare medans 170hk har piezo injektorer vilka går sönder.

Men visst har man en 170hk så kan man åka in och få bilen kollad utan att utföra andra arbeten. Kan vara skönt så man slipper få stopp på bilen precis som TS säger.
Citera
2013-08-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskatt
Många har haft problem med att deras bilar, Passat, Audi mm som har en 2,0 TDI dieselmotor stannar under körning. Oftast hittar man orsaken hos givarna som pumpar ut diesel till motorn. Detta är inte något som Volkswagen vill ska komma fram utan det mörkas det verkligen om. en stor skandal! Felet har varit känt mycket länge och omfattar årsmodellerna 2006-2010.

Reparationen är mycket kostsam och går en givare följer de andra strax därefter. I UK har det sedan 2 december 2011 funnit en action 23k1. Alla som äger en sådan här bil får spridarna utbytta och de som reda gjort det får tillbaka kostnaden för bytet, även om det är gjort på annan verkstad är den av dem auktoriserade.

Här i Sverige har det dröjt tills i mars i år. Men nu byts alla dessa spridare ut även här. Problemet är dock att ingen får veta det. Ägare får ingen kallelse och det byts när man servar bilen, på auktoriserad verkstad. Gör man inte det, får man inget veta före bilen stannar! Detta ser inte Volkswagen Sverige som någon säkerhetsrisk, att bilen kan stanna när som helst, då den ju går att bromsa! Vad ska man med bromsar till om man får stopp på en ödslig väg i kalla vintern! eller på en motorväg i rusningstrafik!

Så har ni en sån här bil. Kontakta er verkstad omgående och få den fixad, för stannar gör de alla till slut! Har ni redan lagat ett fel på spridarna, kräv att på tillbaka kostanden för detta!

Man kan inte lägga ner all planerad verksamhet för att stå och byta ut spridare åt folk som i nuläget inte har några problem.
Man tar det som det kommer.
Akut om det är akut, annars i samband med service.

Skandal och skandal.

Skit händer.

Nu ska det redas ut på lämpligaste sätt.

Och det verkar VW göra.
Citera
2013-08-26, 22:54
Medlem
Kattskatts avatar
Helt rätt. Så klart! Spridare ska det vara! Aktionen startade tidigt i Tyskland och UK. Då många bilar med dessa motorer stannade och det kostade ägarna mycket att lag el ja. Byta ut! Att Volkswagen fram till i mars i år låtit sina Svenska kunder betala för detta, medan kunder i andra länder sluppit. Det tycker jag är skandal! Att de i andra länder kallar in de aktuella bilarna fast i Sverige tar problemet som det kommer. Är också skandal. Ett fel man vet om som på verkar driften och därmed säkerheten måste tas på större allvar. Tycker i alla fall jag!
Citera
2013-08-27, 17:38
Medlem
club01s avatar
Citat:
Helt rätt. Så klart! Spridare ska det vara! Aktionen startade tidigt i Tyskland och UK. Då många bilar med dessa motorer stannade och det kostade ägarna mycket att lag el ja. Byta ut! Att Volkswagen fram till i mars i år låtit sina Svenska kunder betala för detta, medan kunder i andra länder sluppit. Det tycker jag är skandal! Att de i andra länder kallar in de aktuella bilarna fast i Sverige tar problemet som det kommer. Är också skandal. Ett fel man vet om som på verkar driften och därmed säkerheten måste tas på större allvar. Tycker i alla fall jag!

Kan tyckas att det är taskigt för kunder som får betala men dom har problem att få fram tillräckligt många spridare därför har dom släppt aktionen i etapper. Bara våran verkstad har bytt flera hundra och sedan i Sverige är det ju tusentals. Flera gånger har vi fått vänta på spridare och ibland rätt länge då dom är slut även i huvudlagret i Tyskland.
Citera
2013-08-27, 17:58
Medlem
Citat:

Så gör ju vartenda biltillverkare. Knappast något nytt påfund som VW kommit på. De enda gånger de måste gå ut med att återkalla bilar är om det är en stor säkerhetsrisk, typ airbag som löser ut av sig själv, fel på bromsar etc.

Sedan är det klart att de gör kalkyler på detta. Att återkalla massor av bilar kostar enorma summor, både i pengar och dålig publicitet. Då gör de en beräkning på att några bilar blir stillastående medan de flesta klarar sig till servicen.
Senast redigerad av julgranen 2013-08-27 kl. 18:01.
Citera
2013-08-27, 21:26
Medlem
ViTolis avatar
Fick in Audi A4 2,0TDI 170hk, gått 18000mil, förra veckan, var spridar-aktion på den.

Jag vet även att det var för några år sedan en aktion på Audi A6 4F, reparation utav slang till bakrutespolning på Avant och allroad modellerna.

Fick in en sån för ca 2 veckor sedan. Stod att aktionen var avräknad, men endå hade luckan skavt hål i slangen vilket leder till att det börjar läcka spolarvätska uppe vid D-stolpen samt att det sitter en massa elektronik nedanför d-stolpen. Kunden fatta ju inget om vad som hade hänt. Som sagt, aktionen var avräknad men ändå så står det inget i SAGA om att aktionen är utförd. Grabbarna i kundmottagning drog då slutsatsen att kunden får betala det här själv, trots att det är verkstaden som har tabbat bort sig. Man avräknar ett jobb, sen har man ingen data på varse sig jobbet eller vem som har utfört det, värsta med det hela är att kunden fick betala hela kalaset själv.
Senast redigerad av ViToli 2013-08-27 kl. 21:34.
Citera
2013-08-27, 21:30
Medlem
Citat:

Tja, jag finner lämpliga skäl till att man gör som man gör.

Anser du att det är en ren skandal så bör du sluta skriva här och ringa VW.

Jag delar inte din uppfattning.
Citera
2013-08-27, 21:37
Medlem
ViTolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
Tja, jag finner lämpliga skäl till att man gör som man gör.

Anser du att det är en ren skandal så bör du sluta skriva här och ringa VW.

Jag delar inte din uppfattning.

Jaha vad är det för skäl? Att man tjänar pengar på det? då kan man fan lika gärna gå och jobba svart, samt att kunden blir rövknullad på flera tusenlappar tycker du är okej? Jag ser inte logiken i ditt uttalande?? Jag ser det som bedrägeri!
Citera
2013-08-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Jaha vad är det för skäl? Att man tjänar pengar på det? då kan man fan lika gärna gå och jobba svart, samt att kunden blir rövknullad på flera tusenlappar tycker du är okej? Jag ser inte logiken i ditt uttalande?? Jag ser det som bedrägeri!

Vad tycker du biltillverkarna ska göra då? Slå på stora trumman för minsta lilla fel och börja återkalla alla drabbade bilar direkt?! Då kommer alla deras verkstäder bli överfulla och ta upp varje resurs åt ärendet. Det kommer såklart bli enorma förluster för de hinner inte med de vanliga reparationerna och service - vilket är alla biltillverkares stora guldkalv.

Sedan följer det dålig publicitet och att det är svårt att få tid för service, reparation vilket försämrar försäljningen ännu mer. Vem tror du i slutändan blir den drabbade med dyrare bilar för att ta igen den minskade försäljningen m.m - jo kunden, för kunden betalar allt.
Citera
2013-08-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli

Jaha.

Du får se det som du anser lämpligt.

VW tjänar inga pengar på att förhala det som oundvikligen kommer.

Däremot kan man ev. göra det mer praktiskt och öht. genomförbart i rimlig takt.

Varför brusar du upp dig egentligen?

MVH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här