2013-08-28, 18:36
Medlem
highfives avatar
Varit och rotat i skogarna runt Boden i dag. Både på skjutfältet och gränsområdet mot Råbäcken. Till min glädje hade någon rotat rejält vid den rivna ladan som jag fotade i maj. Däremot Brostugans gavelfönster saknade fortfarande lås på fönsterluckan.

Besökte även ödehuset och fp2. Den sk gropen kan inte ha varit speciell stor eller djup. Nu är den även täckt med stenar. Det jag även tänkte på när jag gick efter brandgatan var dels att det är en uppförsbacke från den lilla vägen, dels att jag bara såg en enda grop. Dels att man har utsikt över delar av Boden. Den större vägen till vänster om ödehuset ( om man står framför huset) som går upp mot berget har en vägbom. Hittade även en eldstad 40 meter bakom huset. Fanns tom ett par korvpinnar där.

Kan mordet och styckning ha skett i dessa omgivningar? Omöjligt är det inte, men är det så, har det troligtvis skett strax ovanför fp2. Ett område som polisen borde ha fingranskat.

Höstens sista sökinsats kommer nu att ske av lingonplockare och älgjägare. Lingonplockare fanns det gott om i terrängen.
Citera
2013-08-28, 19:08
Medlem
Myztifys avatar
För er som inte hanterat avfall från döda som har börjat ruttna kan jag meddela att det har en stank som är så vidrig, jag minns bara under den perioden jag köpte halva grisar och styckade själv. Detta skedde på lördagar av praktiska skäl och sophämtningen var på torsdagar, under dessa dagar som var mellan styckning och sophämtning förvarade jag styckningsavfallet i ett ouppvärmt garage som var ganska kyligt på hösten, runt 5-8 grader. Den stanken som uppenbarade sig på dessa 5 dagar går inte att beskriva. Detta gör att jag tror inte en sekund på att någon väntat en vecka med att flytta kroppen, styckningen är utförd samma dag eller dagen därpå och flyttad i samma stund. Det handlar dock om ett antal kilo kropp som avger denna lukt.

Kan även berätta om en vän som kört slaktavfall med lastbil, hans fru påtalade att hans kläder inpå underkläder stank av denna liklukt. Det hade funnits spår i GM:s bil eller i hans hem från detta.
Citera
2013-08-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att polisen har misslyckas i sitt spaningsarbete är solklart och vad konsekvenserna av det
kan komma att bli vet man inte. Jag vet inte vad polisen pysslade med då dom
spanade, men att dom glömde att knäppa kort verkar vara säkert eftersom dom
måste vända sig till tidningens fotograf för att höra ifall dom lyckades få foton på en bil
som ansågs intressant. Huruvida polisen hört av sig till spanande grannar i fönstren
ifall dom bevittnade något vet jag dock inte.

Glöm det du skriver, de är inga duvungar och har med ytterst säkerhet dokumenterat alla spaningar, det är inte så att norrbottnisk polis är sämre än andra men kanske färre resurser än högprioritera storstadsområden. De vet vad de gör och det som har med fallet att göra kommer fram, resten i "slasken".
Framförallt de lokala poliserna som enligt min uppfattning gav öppningen i Caro*ine fallet förutom vittne och bilmattan och hade de fått sköta Appojaure där de hade stenklart om tillställningen innan Stockholm och Kvant token klampade in och sen dömdes TQ.. resten vet ni i det fallet.
Citera
2013-08-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztify
För er som inte hanterat avfall från döda som har börjat ruttna kan jag meddela att det har en stank som är så vidrig, jag minns bara under den perioden jag köpte halva grisar och styckade själv. Detta skedde på lördagar av praktiska skäl och sophämtningen var på torsdagar, under dessa dagar som var mellan styckning och sophämtning förvarade jag styckningsavfallet i ett ouppvärmt garage som var ganska kyligt på hösten, runt 5-8 grader. Den stanken som uppenbarade sig på dessa 5 dagar går inte att beskriva. Detta gör att jag tror inte en sekund på att någon väntat en vecka med att flytta kroppen, styckningen är utförd samma dag eller dagen därpå och flyttad i samma stund. Det handlar dock om ett antal kilo kropp som avger denna lukt.

Kan även berätta om en vän som kört slaktavfall med lastbil, hans fru påtalade att hans kläder inpå underkläder stank av denna liklukt. Det hade funnits spår i GM:s bil eller i hans hem från detta.

Jag har i tidigare liv och ungdom just hämtat döda som extra knäck, oftast självdöda men även självmord från en till upp 14 dagar efteråt, det går inte att beskriva lukten i lägenhet när en person legat där typ 5-10 dagar öppet.. vattnet t.ex. fullt badkar döljer faktiskt viss lukt, varför vet jag inte.. borde bubbla upp pö om pö.
Men det har oftast känts i trappen som en söt/sur lukt som inte går att definiera varifrån, den bara finns där.
Aldrig hämtat i det fria så där kan jag inte ha någon uppfattning om lukt mm.. bara min jakt har sagt..dött djur uppfattar man luktmässigt väldigt sent..oftast när man kan se det..min erfarenhet.
Jakt hunden undviker det om den är bra skolad, går bara på färskt spår o lukt och i vissa fall undviker just fallet vilt av självdöd. Djuren har en nos som vi inte har..be sure.
Citera
2013-08-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Glöm det du skriver, de är inga duvungar och har med ytterst säkerhet dokumenterat alla spaningar, det är inte så att norrbottnisk polis är sämre än andra men kanske färre resurser än högprioritera storstadsområden. De vet vad de gör och det som har med fallet att göra kommer fram, resten i slasken.
Framförallt de lokala poliserna som enligt min uppfattning gav öppningen i Caro*ine fallet förutom vittne och bilmattan och hade de fått sköta Appojaure där de hade stenklart om tillställningen innan Stockholm och Kvant token klampade in och sen dömdes TQ.. resten vet ni i det fallet.
Joråsåatt..
Först säkrade dom upp alla datorer vb hade haft tillgång till.
De kollade ipnummer, inloggningssktiviteten, eventuella mail och varifrån de kom inklusive alla mac-adresser, för att ringa in en eventuell mördare...
Dream on mamman satt liksom och surfade på ett eller flera av VBs konton, med en dator som säkerligen har använts av VB...
Sorry att säga det, men det kanske inte är de mest tekniska snillena som jobbar på polisen i boden.
All respekt för vanligt polisarbete i liite långsammare takt.

Vi får väl se sen i fupen vad de missat, och vilka spår de gått igång på.

Kanske en kille i VBs närhet som inte riktigt uppför sig normalt... Jo han måste det vara...
Citera
2013-08-28, 21:15
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lår och armar hör inte till torso. http://sv.wikipedia.org/wiki/Torso

Precis. Så vart är låren och armarna? De sa väl att de funnit torso och huvud. Och att händerna fortfarande saknas.
Citera
2013-08-28, 21:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Precis. Så vart är låren och armarna? De sa väl att de funnit torso och huvud. Och att händerna fortfarande saknas.
Låren hängde troligen ihop med benen i ödehuset. Och armarna vet jag inte var de hittades.
Citera
2013-08-28, 21:33
Medlem
highfives avatar
Citat:
Låren hängde troligen ihop med benen i ödehuset. Och armarna vet jag inte var de hittades.

Troligtvis slängdes armarna ned först i gropen, sedan torsot och huvudet. Benen fick troligtvis inte plats i gropen, utan placerades ovanför tvärs över gropen. Gropen var vare sig djup eller stor. Vore intressant om någon annan som varit där kunde ge sin beskrivning av fp2.
Citera
2013-08-28, 21:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
/.../ Besökte även ödehuset och fp2. Den sk gropen kan inte ha varit speciell stor eller djup. Nu är den även täckt med stenar. Det jag även tänkte på när jag gick efter brandgatan var dels att det är en uppförsbacke från den lilla vägen, dels att jag bara såg en enda grop.
Intressanta iakttagelser från fp2. - Kan du tänka dig att mördaren - om/när han förstod att han inte skulle få plats med benen i den grunda gropen inte såg någon annan utväg än att slänga in benen i ödehuset (med det underförstådda antagandet att mördaren var stressad och under tidspress)?
Citera
2013-08-28, 21:56
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:

Om låren hängde ihop med benen finner jag det ännu mer osannolikt att GM, från den vinkeln vid fönstret, från den branta rampen, kastat båda benen ca 2 meter in, längs med väggen, så de hamnade ungefär på samma ställe. Och allt i mörker (om han inte hade pannlampa). Det var ju bäcksvart där inne, även på dagen. Visst kan det ha hänt, men det känns som sagt osannolikt. Han måste ha varit inne. Och det tycker jag i så fall tyder på att det inte var nån paniklösning. Då hade han troligtvis bara dumpat dem rakt innanför. Benen (och antagligen hela kroppen) var av någon anledning menade att hamna i ödehuset. Tror jag. Frågan är varför.
Citera
2013-08-28, 22:22
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Intressanta iakttagelser från fp2. - Kan du tänka dig att mördaren - om/när han förstod att han inte skulle få plats med benen i den grunda gropen inte såg någon annan utväg än att slänga in benen i ödehuset (med det underförstådda antagandet att mördaren var stressad och under tidspress)?

Om han tänkte gömma allt på fp2 och fick panik för att benen inte fick plats, känns det som att han tänkt gömma delarna för att de inte skulle hittas. I så fall, varför inte köra längre ut i Bodens stora skogar?
Om fp2 var tänkt som "mellanlandning", och benen inte fick plats, är det väl lättare att gömma dem under nån gran eller snår tills vidare? Vet inte exakt hur terrängen ser ut just där men något lättare borde väl finnas än ödehuset?
När AB filmade inne ifrån huset så såg man att det låg bl.a. skräp och ett paket röda prince (tror jag det var) på golvet. Rökte KJ röda prince? Om det inte är GM så kan det ju tyda på att det ändå rör sig folk där, kanske ungdomar. Vet någon om det var några som hängde där? Eftersom KJ är välorienterad där borde han veta det i så fall. Att snabbt gömma benen ute i terrängen bakom huset känns i så fall mer säkert, kan jag tycka. Eller jag vet inte, jag blir inte klok på det här.
Citera
2013-08-28, 22:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Jag konstaterade att det inte var någon noggrant vald plats med tanke på KJs kännedom om området. Körde han in på den lilla vägen så fick han antagligen backa bilen, antingen in eller ut därifrån. Är nog med tanke på valet av grop, uppförsbacken från vägen och faktumet att han fick backa bilen som gör att jag fick en känsla av att dådet bör ha skett ovanför gropen någonstans. Antingen bar han benen till något annat ställe i närheten eller placerade dem ovanför resten. Fanns ett och annat hålrum under vissa större stenar också där han kunde haft benen temporärt.

Att han bar in benen in i huset strax efter mordet och styckningen känns inte så troligt. Att frakta kroppen från något annat område till denna lilla grop känns faktiskt väldigt långsökt. Jag hade nog föreställt mig en djupare grop än den jag besökte. Jag har hela tiden varit rätt säker på att skjutfältet var platsen för mord och styckning, men när jag stod där i dag så fattar jag inte varför han placerade kroppen där. Möjligtvis om det var tänkt som en korttidsförvaring, men då skulle kroppsdelarna anlänt till fyndplatserna i ett senare skede. Isch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in