Har visserligen inte hängt med i alla turer, men nedläggningen känns ganska mycket som att regeringen duckar för medietrycket istället för att tänka rationellt, och det är i så fall inte första gången det händer. Om mobbning/pennalism är problemet, så borde man i så fall i konsekvensens namn även stänga ner andra skolor där sådant förekommer.
Sedan tycker jag inte att politikerna ska ta beslut över elevernas huvud om vilka skolor som är bäst för dem att gå i. Bevisligen tycker ju den överväldigande majoriteten av eleverna på skolan att den är deras bästa alternativ, så politikernas beslut går ju emot majoriteten av elevernas (och deras föräldrar förmodar jag) vilja. Om någon vantrivs i skolan så bör den rimligaste lösningen vara att eleven byter skola. Men när politikerna får bestämma så stängs hela skolan ner, så att alla får det sämre. Nåja...
Bästa kommentaren som jag har sett angående detta beslut kommer från marknadsliberalens blogg, där han pekar på politikernas hyckleri i frågan, och påpekar att det är skolpolitiken i grunden som är problemet.
http://marknadsliberalen.blogspot.se/2013/08/staten-ansvarig-for-mobbning.html