2013-08-27, 23:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ditt scenario förutsätter fortsatt låg ränta.

Det mesta pekar på att så kommer att bli fallet iaf de närmsta 10 åren, men sen vete fasen. Det är svårt att sia om framtiden. Håller de låga räntorna i sig är jag säker på att priserna kommer att fortsätta upp i sthlms innerstad. Detta eftersom utbudet är så extremt begränsat och folk med pengar absolut ska bo på vissa lägen. Oavsett vad kommer det aldrig att bli någon regelrätt rea på dessa lgh, så mycket kan vi nog försäkra oss om.
2013-08-28, 00:10
Medlem
Lars EO Svensson har gjort ett intressant blogginlägg (med hänsyn till hans nya uppsats som länkas). Några andra infallsvinklar på detta än de som nämns i kommentarerna?

http://ekonomistas.se/2013/08/26/riksbanken-har-fel-om-skuldsattningen-hogre-ranta-okar-skuldkvoten-inte-minskar-2/
2013-08-28, 00:27
Medlem
Yosoytus avatar
Jag kan inget om ekonomi och är inte särskilt insatt i detta ämne men är det inte helt orimligt att det ska ta flera arbetsliv att betala en lägenhet? Om jag är vanlig knegare och vill bo i centrala Stockholm då får jag och mitt barn, barnbarn och barnbarnsbarn amortera hela livet för att betala hela summan.

Om man för en stund glömmer allt annat. Är inte detta ett bevis på att lägenheterna är värderade långt över sitt egentliga värde? Jag antar det har blivit så p.g.a. att de har varit en så bra investering under så lång tid. Det är ett sjukt system när "alla" ska tjäna grova pengar på andras boende.
2013-08-28, 07:15
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ditt scenario förutsätter fortsatt låg ränta.

Och att alla dessa högavlönade människor inte blir av med jobbet.
2013-08-28, 08:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Jag kan inget om ekonomi och är inte särskilt insatt i detta ämne men är det inte helt orimligt att det ska ta flera arbetsliv att betala en lägenhet? Om jag är vanlig knegare och vill bo i centrala Stockholm då får jag och mitt barn, barnbarn och barnbarnsbarn amortera hela livet för att betala hela summan.

Om man för en stund glömmer allt annat. Är inte detta ett bevis på att lägenheterna är värderade långt över sitt egentliga värde? Jag antar det har blivit så p.g.a. att de har varit en så bra investering under så lång tid. Det är ett sjukt system när "alla" ska tjäna grova pengar på andras boende.

Har jag förstått den här tråden rätt så är det låga räntor i kombination med en bostadsbrist som fått priserna att skena.
Så länge räntorna är låga nog allt frid och fröjd.
2013-08-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Snart når vi ett snittpris på 100.000:-/m2 i Stockholms innerstad.

De lägenheter som går i Stockholm för 100 000 kr per m2 är oftast små lägenheter om 40 m2 i exceptionellt bra lägen i skuldfria föreningar och är nyligen topprenoverade utan något som helst renoveringsbehov när köparen tar över.

Hyran för dessa lägenheter snittar 1 500 kr i månaden där köparen kan känna sig säker på att den inte kommer höjas då föreningen är skuldfri eller obetydligt skuldsatt.

På en köpeskilling om 4 miljoner kr kan köparen maximalt låna 3 400 000 kr. Den rörliga listräntan med 44 punkter rabatt innebär en rörlig lånekostnad om 2.5 % och sålunda 1.75 % efter skattrabatt. Vill man köra det säkert går det att binda 5-åringen med rabatt till 2.9 % eller 2.03 % efter skatteavdrag. Säg ett mellanting mellan båda dessa och du har en stabil ränta om 1.89 % efter skatteavdrag.

Räntan på lånet blir då 5 355 kr i månaden + hyra om 1 500 kr = totalkostnad om 6855 kr i månaden. En studentlägenhet av samma storlek kostar dig samma månadsbelopp men är inte i toppskick och ligger inte på bästa läge.

För en ung nyutexaminerad med lön om 27 000 kr efter skatt är det inte orimligt att lägga 25 % av sin disponibla inkomst på boendet. Då får man en topprenoverad liten 2a om 40 m2 på bästa läge i Stockholm, ofta i vindsvåningen i en skuldfri förening.
Nettolön ā 27' ger maximalt drygt 2,3'' i lån, för att kunna låna 3,4'' krävs en nettolön ā 39'.

Citat:
Jag ser ingen större fallrisk i ovanstående köp. Antalet unga i Stockholm mellan 25-35 år som tjänar mer än 40 000 kr i månaden är faktiskt otroligt många. Antalet lägenheter är dock kraftigt begränsat.

Det intressanta är när dessa unga hårt arbetande personer blir så köpstarka att de är beredda att lägga en boendekostnad om 10 000 kr i månaden. Då kan kvadratmeterpriser faktiskt dubblas en gång till och nå hela 200 000 kr per kvadratmeter.

För den som inte tror att detta kommer hända, så är det bara att läsa listan på unga under 30 med miljoninkomst i Stockholm. Den är väl närmare tusen personer lång? Vad händer med bostadspriserna när dessa skall slåss om ett hundratal vindsvåningar i centrala Stockholm?
Din analys är alltså att snittpriserna i Stockholm utan problem kan hamna 50'+ över snittpriserna i Paris absolut finaste och dyraste kvarter (Saint-Germain-des-Prés, snittpris drygt 14 000 euro) och landa på samma nivå som paradvåningarna i Londons dyraste områden? Priserna i dessa områden stiger visserligen, men inte lika snabbt som i Stockholm. Det skulle alltså innebära att om du har rätt så blir Stockholm inom kort Europas dyraste stad att köpa fastighet i.
Senast redigerad av Laspeyres 2013-08-28 kl. 08:52.
2013-08-28, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det mesta pekar på att så kommer att bli fallet iaf de närmsta 10 åren, men sen vete fasen. Det är svårt att sia om framtiden. Håller de låga räntorna i sig är jag säker på att priserna kommer att fortsätta upp i sthlms innerstad. Detta eftersom utbudet är så extremt begränsat och folk med pengar absolut ska bo på vissa lägen. Oavsett vad kommer det aldrig att bli någon regelrätt rea på dessa lgh, så mycket kan vi nog försäkra oss om.
Det mesta. Förutom Riksbankens prognos att räntan kommer höjas om ett år... Vi får se vad de säger nästa vecka.
2013-08-28, 08:57
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

Det är ingen rättighet att få bo i centrala Stockholm eller andra storstäder, bara det faktum att medelmåttor fortfarande har råd att köpa i Sthlm innerstad är bevis nog att det är för billigt, upp 30% till kommande 2-3 åren känns rätt säkert.
2013-08-28, 09:04
Medlem
tgv23000s avatar
Sthlm är en av de billigaste huvudstäderna i europa att köpa bostad. I förhållandet till löner är det nog billigast i världen...Arbetande medelklasspar köper lätt en tvåa eller trea i sthlm innerstad.
2013-08-28, 09:30
Medlem
Citat:
Sthlm är en av de billigaste huvudstäderna i europa att köpa bostad. I förhållandet till löner är det nog billigast i världen...Arbetande medelklasspar köper lätt en tvåa eller trea i sthlm innerstad.

Eller hur!

Ska vi inte svamla till det ordentligt? Det är gratis att bo i Stockholm! Man får betalt för att bo i Stockholm! Man får en flygande enhörning om man flyttar till Stockholm! Varför hålla oss till verkligheten, det är ju inte lika skoj!

Allvarligt talat, lider du av demens? Vi diskuterade detta så sent som för någon vecka sedan. Stockholm är en av de absolut dyraste städerna i världen att bo i. Notera "städerna" och inte bara "huvudstäderna". Stockholm hamnar på topp 10.
Senast redigerad av Enupp 2013-08-28 kl. 09:32.
2013-08-28, 09:32
Bannlyst
Citat:
Det är ingen rättighet att få bo i centrala Stockholm eller andra storstäder, bara det faktum att medelmåttor fortfarande har råd att köpa i Sthlm innerstad är bevis nog att det är för billigt, upp 30% till kommande 2-3 åren känns rätt säkert.

Upp 30% om kreditgivningen stramas åt, hur skulle det gå till? Jag ponerar åtstramning.

Oj oj oj, du är rätt insöad på Stockholm va? Den ballaste staden du känner till?
2013-08-28, 09:47
Medlem
Citat:

Fast du behöver ju inte amortera av hela summan (även om det för de flesta är ekonomiskt vettigt att amortera i viss takt). Det fungerar egentligen inte på något annat sätt än när du hyr en lägenhet. Då har din hyresvärd tagit lån eller gått in med eget kapital - något som du betalar ränta för.

När du säljer din lägenhet för en flytt eller när du dör kommer intäkterna för det att gå till lånet och givet att det inte sker något rejält prisfall under den tiden kommer då lånet att vara avbetalat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in