2013-08-28, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldaren
Eller att kanske enheten sparar info till minnet med jämna mellanrum och hann helt enkelt inte med att skicka den sista bufferten, 400 m är lika med 16 sekunder , misstänker att farten var en bra bit över 48 knop vid kollisionsögonblicket, .skulle inte förvåna mig ifall de höll stumt.....

Ja så kan det kanske vara?
Ja om inte stumt så nära på.......
Citera
2013-08-28, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Garmins externa GPS antenn skickar en uppdatering varje sekund.
Att då deras flagskepp till plotter inte skulle orka med att ta hand
om dessa data under 16sec har jag svårt att tro på. Framför allt när
det sitter dubbla processorer i plottern.

Tillämpar inte Garmin buffring vid skrivning till minnet? (Jag vet inte om de gör det, men det är ett rätt vanligt förfarande.)
Citera
2013-08-28, 08:38
Medlem
Citat:
mulpac skrev: Tillämpar inte Garmin buffring vid skrivning till minnet?

Man pratar nanosekunder då. 16 sec i dessa sammahang är ju en evighet.

*
Citera
2013-08-28, 09:47
Medlem
Cheezuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Man pratar nanosekunder då. 16 sec i dessa sammahang är ju en evighet.

*
Ja föraren kanske hann sänka sin promille från 2,5 till 0,2 och båten kanske hann sakta ned från 48 till 10 knop. Gittan och Bettan som åkte med kanske hann få en litet kisspaus?
Citera
2013-08-28, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheezus
Ja föraren kanske hann sänka sin promille från 2,5 till 0,2 och båten kanske hann sakta ned från 48 till 10 knop. Gittan och Bettan som åkte med kanske hann få en litet kisspaus?
Kanske strömmen bröts helt enkelt bara av smällen!
Citera
2013-08-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Kanske strömmen bröts helt enkelt bara av smällen!

Ja men det verkar som om det var 400 m kvar till smällen när spåret försvann
Citera
2013-08-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnpinnen
Ja men det verkar som om det var 400 m kvar till smällen när spåret försvann

Kan den gps:en bara varit jävligt seg på uppdatera så när dom small in i bojen visade gps:en att dom hade ca 400m till godo?
Citera
2013-08-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackar
Kan den gps:en bara varit jävligt seg på uppdatera så när dom small in i bojen visade gps:en att dom hade ca 400m till godo?

Knappast, jag tror att gps'en buffrar till ett "korttids-minne" först, kanske ca 30 sec med data, som den sedan skyfflar över till "långtids-minnet". Jag tror att det är därför man inte ser sista biten eftersom detta data låg i "korttids-minnet" i kollisionsögonblicket.
Citera
2013-08-28, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eldaren
Knappast, jag tror att gps'en buffrar till ett "korttids-minne" först, kanske ca 30 sec med data, som den sedan skyfflar över till "långtids-minnet". Jag tror att det är därför man inte ser sista biten eftersom detta data låg i "korttids-minnet" i kollisionsögonblicket.
Mycket möjligt, man vill nog minska på skrivandet till flashminnet, dels är det långsamt dels slits det. Loggning i flash/ssd minnen är inte optimalt då man måste radera innan man skriver om det inte redan är raderat.
Citera
2013-08-29, 00:00
Medlem
Citat:
tacost skrev: Mycket möjligt, man vill nog minska på skrivandet till flashminnet, dels är det långsamt dels slits det. Loggning i flash/ssd minnen är inte optimalt då man måste radera innan man skriver om det inte redan är raderat.

Trackloggen skrivs inte till SD-minnet. Man måste manuellt lagra inmatade waypoint, tracklogg
till SD-minnet. Finns menyfunktion för detta. Kopplar man upp en PC mot enheten finns en
funktion upload/download för att spara data som finns i plottern på PC:n.

Plottern har en intern minnesarea för loggen på 50.000 punkter. Fylls det upp så börjar plottern
att skriva om från början igen i minnesarean. Inmatade waypoint, tracklogg osv. raderas inte om
man stänger av enheten.

Enligt vad som sagts i tidningar var inte trackloggen påslagen, utan polis har ju fått fram senaste
position, fart osv. med hjälp av tillverkaren. Alltså har man tömt minnet i plottern via en rutin
som bara tillverkaren känner till. Beronde på vilka fler enheter som fanns inkopplade så har
förmodligen dessa egna internminnen som också lagrar information. GPS-antennen bör ju ha
ett eftersom den kommer ihåg i vilken världsdel den senast startade upp i.

*
Senast redigerad av nattavara 2013-08-29 kl. 00:11.
Citera
2013-08-29, 11:45
Medlem
Läs artikeln så har ni svaret.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6216910-gps-berattar-att-olycksbaten-gick-i-48-knop
Citera
2013-08-29, 14:56
Medlem
Lite kommentarer till artikeln i Allehanda

Citat:
Ursprungligen postat av mjp
#153, vi åkte förbi vid 2230 och då var det 4 sekm och skiftande månklart,valde att stänga av plottern för den gjorde min nattsyn dålig,och istället körde vi efter vad vi såg och det var bra sikt..

Osannolikt att någon stänger av plottern är det ju inte, eftersom vi har en
FB:are som gjorde det några timmar innan.

En annan sak jag missat är att det i plottern finns ett menyval där man ställer in
tidsintervallet, hur ofta trackloggen ska uppdateras. Står den på 1min så blir det
varje minut den uppdateras.

Tappar plottern kontakten med den aktiva GPS-antennen så får man ju ingen
uppdatering heller.

Vad jag förstår finns det bara en tillverkare av Garmin. Distributören av Garmin
sitter i Gbg. och de är kunniga. Har inte plottern lämnats dit?

Polisen har troligtvis först vänt sig till återförsäljare som så vanligt inte
har en susning om vad de håller på med.

Finns det ingen bild på båten innan haveriet? Tänkte mest på GPS antennens placering.

*
Senast redigerad av nattavara 2013-08-29 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in