Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-22, 00:11
  #517
Medlem
Dem är jädra känsliga med brottslingar och skulle du INTE ha ett jobb (vilket du ju nu verkar ha) så får man vara med i det där jävla lotteriet där dem kör 50000 från hela världen varje år, minus de länder där dem kommer ifrån ändå (som Mexiko). Ska man välja 50000 utav alla hoppfulla så tror jag inte folk med befläckat brottsregister ligger bra till.

Men nu har du ju jobb, så det kanske kan hjälpa något. Visste företaget om ditt register innan dem anställde dig?
Citera
2013-08-22, 00:19
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieDilaurentis
Hej folket!
Jag har fått jobb på ett amerikanskt bolag, startat och drivet mestadels från sverige, och företaget betalar och ansöker om mitt visum.
DOCK är jag straffad. Jag har 2 försök till grovstöld som skedde för 2 år sen och en ringa narkotika som jag fick för 7 månader sen. Jag hade villkorligt samt har gått till frivården 3 ggr i månaden i 2 år, men har avtjänat alla mina straff och har ej med krim eller polisen att göra mer.
Detta vet ej mina chefer om, så dom kommer att skriva att jag är ostraffad antagligen på ansökan. Med ansökan så skickar också mitt kontrakt som är på 3 år, alltså söker jag visum för samma tid.

Jag undrar om det kommer gå vägen för mig? vad tror ni?
Eftersom företaget anser att min "tjänst" ej är tillänglig att hitta hos någon annan så är ju det ett plus, och bolaget BETALAR 60k för visumet.

Hjälp mig att lugna mina nerver snälla?
Jag skulle säga tveksamt mtp. Grova stölderna samt narkotika. Om nu Amerikanska myndigheter bestämmer sig för att kräva register vilket de gör i stickprov och under tiden kan de neka dig, även när du är i landet.

Finns en del otroliga historier när det gäller studentvisum men det är en annan topic.
Citera
2013-08-22, 00:48
  #519
Medlem
garbagepailkidss avatar
Fel av mig. Borde ha läst tydligt vad du skrev.
__________________
Senast redigerad av garbagepailkids 2013-08-22 kl. 00:51.
Citera
2013-08-22, 02:16
  #520
Medlem
Det är till 90% kört för dig oavsett jobb. Jag tror inte ens du får turistvisa.

De kräver Svenskt personnummer på amerikanska ambassaden vid ansökning av visa eller arbetstillstånd. Det innebär åtminstone kredit upplysning på dig.

De kan nog mycket väl kräva dig på utdrag ur brottsregistret eller fullmakt för att ta ut ett sådant.
Går du inte med på detta, ja då blir det definitivt inget.

Jobbet måste vara av en typ där det finns brist på arbetskraft. Med kreativa formuleringar och en engagerad arbetsgivare kan det gå att komma runt.

Dessutom skulle det inte förvåna mig om de har tillgång till andra svenska register på nåt jäkla sätt
(Detta är bara min personliga åsikt, kan inte styrka detta med någon fakta)

Men pröva att ansöka rapportera gärna hur det går. jag kan ha fel
Citera
2013-08-22, 02:31
  #521
Medlem
Vad ar det Du gjort Dig skyldig till?

Jag bor i USA sedan manga ar och kan (tyvarr) saga att Sverige och alla dess s.k. myndigheter ar Amerikanernas tjanstvilliga djavla knahundar.

Am. rattvisa skiljer pa sa kallade mis-demeanor och a felony. Den forsta ar en rodljus-korning eller i vissa stater till och med en joint. Den senare ar mer allvarlig och innebar att ha flaggat med ett vapen, ha forsokt smuggla droger, ANY type av valdsbrott (aven hot) eller en DUI dar nagon eller nagot (egondom) har skadats.

Jag bedommer tyvarr dina chanser som sma, savida Du inte har kontakter inom den svenska overklassen som rakar kanna nagon pa den Am. ambassaden, som rakar kanna nagon pa......osv.

AVEN om dina svenska vanner "smugglar" in dej i USA for ett tillfalligt jobb, sa har Du detta hangande over huvudet. Den smala lyckan ar kanske att dom kan fixa dej ett sa kallat E2-visa, dar Du ar del av en business som ar heavily invested i Amerikatt. Da ger dom nog faan i det.

Men i allmanhet. Nagra som helst djavla dumheter. Och det ar kort har borta.

Pa gott och pa ont.
Citera
2013-08-22, 09:10
  #522
Medlem
Floridasidans avatar
Med flera brott och dessutom narkotikabrott så nära i tiden så låter det som ett stort rött stoppljus.

Just narkotikabrott är något de inte tolererar alls, vilket r fullt förståeligt, varför ta in brottslingar i landet när det finns miljoner andra som vill dit....

Du får ju ansöka och se, ingen kan säga hur det kommer gå, men att ljuga i en ansökan är ju ett brott i sig så tänk dig för, detta kan innebära att Du inte kommer kunna besöka USA alls framöver, kanske redan är kört för den delen med din historik.

Som andra sagt, återkom och berätta hur det gick, många är intresserade av hur det fungerar i praktiken....
Citera
2013-08-22, 12:45
  #523
Medlem
Dina chefer borde få sparken.
Citera
2013-08-22, 15:52
  #524
Medlem
Observera också att ingen kan göra ansökan åt dig. Du kan ta hjälp men Du måste göra den personligen!

"Other people can assist you with your visa application. Note that under U.S. law (22 C.F.R. 41.103) you must electronically sign and submit your own application unless you qualify for an exemption. Even if someone else helped you complete the application, you (the applicant) must click the “Sign Application” button, or your application may not be accepted."
Citera
2013-08-23, 00:51
  #525
Medlem
TexasSwedes avatar
Som de flesta andra redan sagt så är det nog tyvärr kört.

Om jag vore du skulle jag prata med dina chefer innan de lägger en massa pengar på visum. Jag tror inte de skulle bli speciellt glada när de får veta att de slängt pengarna i sjön för att du inte upplyst dem om att du är straffad, och inte får komma in i USA.

När dina chefer vet läget så får de helt enkelt kontakta någon immigrationsadvokat som har bra koll på exakt vilka brott som diskvalificerar dig för arbetsvisum. Gå och fixa ett utdrag ur straffregistret, att bara säga "försök till grov stöld" låter lite luddigt, men det kanske är det formella brottet?
"Ringa knarkbrott" borde gå under "misdemeanor", men grov stöld är helt klart "felony". Men det är detaljerna som avgör.
Citera
2013-08-24, 21:46
  #526
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faq.U
Gallrat = borttaget. När det är gallrat så är ditt brott avslutat och det finns ingen chans för USA att få tag i din dom om du själv inte meddelar dom.
Ja...eller att svärmor eller någon annan tipsar dom.
Citat:
Ursprungligen postat av faq.U
Att först ljuga på esta och sen berätta om sina brott på visumansökan till studier är ju att be om problem! De vet ju inte om dina brott och så ska du berätta att du ljugit innan? Glöm att du får studievisum då. En gång ljugit, alla gånger ljuga! Det finns inget annat.
Sant.
Citat:
Ursprungligen postat av faq.U
Varför gissa? Nej, de kan inte få fram nåt med hjälp av fingeravtryck! De har ingen insyn i svenska brottsregister och framförallt inte via fingeravtryck. (Såvida brottet inte skett i USA såklart)
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Kanske kan de luska fram något med hjälp av fingeravtrycket? Vare sig gamla brott eller nya.
Nu var det ett halvår sedan du skrev det där men jag ska ändå kommentera. Detta är ändrat. USA har numera tillgång till det svenska fingeravtrycksregistret. Jänkarna kan dock inte se varför någon är registrerad i det, för att få veta detta måste de göra en formell begäran till svenska Rikspolisstyrelsen som fattar beslut om informationen ska lämnas ut. Källa

För övrigt förstår jag inte hur en sådan här tråd kan bli så enorm! Det hela är enkelt. Om inresanden inte måste inkomma med ett utdrag från det svenska brottsregistret kan inresanden ljuga utan att USA kan kontrollera det. Ett exempel på sådana som inte måste inkomma med ett utdrag är de som reser på ESTA (dvs turistvisa). Om inresanden söker annan typ av visa (tex arbete eller studier) är det stor risk att vederbörande kommer att anmodas att lämna in ett utdrag från brottsregistret hos amerikanska ambassaden i Stockholm. Men då vet ju sökanden om det - inget sker bakom sökandens rygg!
__________________
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-08-24 kl. 21:50.
Citera
2013-08-24, 22:36
  #527
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
För övrigt förstår jag inte hur en sådan här tråd kan bli så enorm! Det hela är enkelt. Om inresanden inte måste inkomma med ett utdrag från det svenska brottsregistret kan inresanden ljuga utan att USA kan kontrollera det. Ett exempel på sådana som inte måste inkomma med ett utdrag är de som reser på ESTA (dvs turistvisa). Om inresanden söker annan typ av visa (tex arbete eller studier) är det stor risk att vederbörande kommer att anmodas att lämna in ett utdrag från brottsregistret hos amerikanska ambassaden i Stockholm. Men då vet ju sökanden om det - inget sker bakom sökandens rygg!

Precis. Det enda fallet det kan bli problem är om den visa-sökande vid tidigare inresa med ESTA har ljugit och sagt sig vara ostraffad. Så har man någon som helst tanke på skaffa visa senare ska man inte ljuga på sin ESTA.
Citera
2013-08-27, 12:40
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Jag skulle säga tveksamt mtp. Grova stölderna samt narkotika. Om nu Amerikanska myndigheter bestämmer sig för att kräva register vilket de gör i stickprov och under tiden kan de neka dig, även när du är i landet.

Finns en del otroliga historier när det gäller studentvisum men det är en annan topic.


Fast det är ju endast två "försök" kan de hjälpa?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback