Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-21, 19:28
  #637
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
Säkert? jag pratade med en vän som har flickvän i USA och han fick 2 månader fängelse för en våld mot tjänsteman(fotboja) han var ärlig i sin ESTA och blev beviljad flera gånger, aldrig nekad...
låter konstigt då alla här i tråden säger att de e helt kört så fort man har ett fängelsestraff.

Däremot har jag narkotikabrott på det med vilket dom kanske tar skit hårt på.

Kan man testa esta först, vara ärlig och om det blir nekat söka visum via ambassaden?

Just narkotikabrott är specifikt nämnt. Där behöver du inte ens ha dömts, bara att du gripits för narkotikabrott innebär att du ska ska svara "Ja" på den frågan:

"Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance?"

Och svarar du ärligt på den frågan kommer din ansökan om ESTA att nekas.

Våld mot tjänsteman faller förmodligen inte i gruppen "moral turpitude", om det inte är grovt våld mot tjänsteman.
Citera
2016-04-21, 19:43
  #638
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Det finns för helvete flera traadar om detta! LÄS!

Är du saa dum saa du svarar ärligt paa ESTA-fraagorna om kriminalitet, förtjänar du att stanna hemma. Svarar du NEJ paa alla de fraagorna, faar du ESTA och kan resa. Varför göra det svaart för sig?

Om du någon gång i framtiden vill flytta till USA så måste du visa upp utdrag ut straffregistret. Om de då upptäcker att du begått narkotikabrott och ljugit på ESTA så kommer du inte att få visum för att flytta till USA.
Citera
2016-04-22, 10:57
  #639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Om du någon gång i framtiden vill flytta till USA så måste du visa upp utdrag ut straffregistret. Om de då upptäcker att du begått narkotikabrott och ljugit på ESTA så kommer du inte att få visum för att flytta till USA.

Nu gällde ju inte hans fraageställning en framtida flyttning till USA, eller hur?
Citera
2016-04-22, 13:42
  #640
Avstängd
Ursäkta en okunnig människa men är det inte visumfrihet mellan Sverige och USA för resor upp till 3 månader?

Sen har jag en fråga - ponera att man faktiskt ska bo där ett tag och behöver tex jobbvisa.

Hur många år tillbaka går kollen? Om jag tex är 35 och gjorde något dumt när jag var 22 så har väl detta försvunnit ur straffregistret för alla utom polisen....?
Citera
2016-04-22, 14:59
  #641
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .luftballong
Ursäkta en okunnig människa men är det inte visumfrihet mellan Sverige och USA för resor upp till 3 månader?

Sen har jag en fråga - ponera att man faktiskt ska bo där ett tag och behöver tex jobbvisa.

Hur många år tillbaka går kollen? Om jag tex är 35 och gjorde något dumt när jag var 22 så har väl detta försvunnit ur straffregistret för alla utom polisen....?

Det är visum-frihet ("visa waiver") med vissa undantag (till exempel om man begått vissa brott, tidigare nekats inresa till USA, etc), och ESTA är det man fyller i om man åker på visa waiver.
ESTA är helt enkelt de kontrollfrågor som angör om man slipper ansöka om visum.

Ja, efter 7 eller 10 år så försvinner det, så det utdrag ut brottsregistret du skickar in kommer förmodligen vara rent då.
__________________
Senast redigerad av TexasSwede 2016-04-22 kl. 15:02.
Citera
2016-04-22, 15:04
  #642
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Nu gällde ju inte hans fraageställning en framtida flyttning till USA, eller hur?

Nej, men många Flackbackare tänker inte speciellt långt in i framtiden[1], så det är vettigt att peka ut det redan nu. Annars har vi en tråd om 5-6 år när han klagar på att han inte fått green card för att han ljugit på en ESTA en gång i tiden.

[1] Ett typexempel här är att begå narkotikabrott och misshandel och sedan vara förvånad över tat det är svårt att åka till vissa länder...
Citera
2016-04-22, 15:49
  #643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Nej, men många Flackbackare tänker inte speciellt långt in i framtiden[1], så det är vettigt att peka ut det redan nu. Annars har vi en tråd om 5-6 år när han klagar på att han inte fått green card för att han ljugit på en ESTA en gång i tiden.

[1] Ett typexempel här är att begå narkotikabrott och misshandel och sedan vara förvånad över tat det är svårt att åka till vissa länder...

Varför skulle chanserna att faa turistvisum via ambassaden vara bättre? Skulle alla straffade personer kunna faa turistvisum, men inte ESTA? Personen i fraaga var ju dömd för narkotikabrott.

Och tänka "laangt in i framtiden"? Har en person dömd för narkotikabrott verkligen chans till Green Card? Har du naagra belägg för allt du säger?

Det är väl bättre att vänta till belastningsregistret gallrats, för den som vill ha Green Card.
Citera
2016-06-19, 21:50
  #644
Medlem
tsaren2s avatar
Så här ser min situation ut..

Jag reste för inte så länge sedan till USA på ett ESTA där jag uppgav att jag inte var skyldig till något brott (jag har egentligen en ringa narkotikadom) och allt gick väl det var inga problem alls. Nu dock har jag börjat fundera på att studera där och undrar således om man behöver visa brottsregister när man går på intervju hos ambassaden, är så fallet så kan jag givetvis inte gå då de skulle få reda på att jag ljugit på min ESTA vilket bör göra att jag knappt kan åka till USA överhuvudtaget, och absolut inte få studentvisum.

Någon bör rimligtvis ha prövat att ljuga och bör således kunna svara på hur det gick

MVH
Citera
2016-06-20, 21:37
  #645
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Varför skulle chanserna att faa turistvisum via ambassaden vara bättre? Skulle alla straffade personer kunna faa turistvisum, men inte ESTA? Personen i fraaga var ju dömd för narkotikabrott.
ESTA är ju bara ett automatiserat klareringssystem, svarar man "Ja" på den frågan nekas man automatikst (100% risk att bli underkänd). Om man ansäker på ambassaden om ett visum pratar man med en människa och kan förklarar vad man gjort. Om man rökt en joint och polisen haffat en så är det en helt annan sak än om man åkt fast med hela bagageutrymmet fullt av heroin. Eller hur?
De gör ett avvägande. Så "ringa narkotikabrott" borde inte vara några enorma problem, ,men det beror nog helt på omständigheterna och hur gott humär personen på ambassaden är på. :-9

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Och tänka "laangt in i framtiden"? Har en person dömd för narkotikabrott verkligen chans till Green Card? Har du naagra belägg för allt du säger?

Ja.

Citat:
One notable exception to the absolute bar for controlled substances possession is for a single offense of simple possession of 30 grams or less of marijuana (which includes convictions involving drug paraphernalia). A waiver may be available if you meet this single offense exception.
http://www.nolo.com/legal-encycloped...no-waiver.html

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Det är väl bättre att vänta till belastningsregistret gallrats, för den som vill ha Green Card.

Visst är det bäst. Men jag ser ganska ofta på olika forum folk som säger att de erbjudits ett stipendium i USA, de har träffat en tjej/kille i USA eller där deras företag erbjudit dem att jobba i USA ett antal år, men de har begått narkotikabrott nyligen som inte hunnit rensas ut. Ungefär som inlägget ovanför det här. :-)
Citera
2016-07-10, 11:23
  #646
Medlem
Tja!
Läst igenom tråden o det mesta tyder ju på att man bara borde ljuga på esta/planet när man reser!

Men jag har gjort d's-160 ansökan med en del prickar i registret någon seriös här inne som kan svara på om det är helt kört?

Jag tänker att om man varit rak o ärlig med allt så borde ju det kännas säkrare för amerikanarna en om man gått dit o blå ljugit!

Dom främjar ju bara falska idéntiteter etc med den där mentaliteten!

Tacksam om någon seriös kan svara ska dit i september!
Citera
2016-07-10, 11:40
  #647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liemannen666
Tjena. jag har varit i staterna 6 ggr som turist sen 2002.
Som svensk behöver du inget visum.
På flyget får du ett Visa waver att fylla i.

Med frågor som t ex:
är du efterlyst?
har du för avsikt att begå brott?
etc

heldumt.

Men det är ju bara att kryssa i nejrutorna på allihop.
Sen e du home free.
Amerikanska myndigheter får ju veta först när du går igenom passkontrollen att du har kommit till dem så dom har ju inte haft någon möjlighet att kolla upp dig innan.
Du måste dock uppge på formuläret var du ska bo när du e i usa.

Numera så får man ju fylla i ESTA i förväg om man tänkt sig dit. Jag tror inte du har varit där på ett tag...
Citera
2016-07-11, 12:05
  #648
Medlem
Bah ljuga i esta som gäller om du ska resa till USA med prick i registret!

Talar av egen erfarenhet!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback