Citat:
Jag tycker ändå att det inte var speciellt svårt att förutse dagens situation år 2005. Jag minns tydligt hur både Maud Olofsson och Lars Leijonborg markerade mot en restriktiv invandringspolitik innan alliansen vann valet 2006 - bland annat så rev Lars Leijonborg sönder Dansk Folkepartis flygblad i TV.
Det var i dansk TV och jag var (indirekt) med i detta TV-program. Bakgrunden var att SD inte fick annonsera i svenska dagstidningar. De blev stoppade med annonsen "Vi säger vad du tänker" och senare en annons med foto på alla riksdagskandidater och texten "Vi har ansikten". SD fick då oväntat stöd av Dansk Folkeparti som köpte en stor annons i Dagens Nyheter och förde fram det SD ville ha sagt.
Det hela resulterade i att Lars Leijonborg gick i taket och satt i diverse svenska TV-soffor. I ett inslag som rann flera gånger i timmen i den då 24/7 SVT-nyhetskanalen fick han oemotsagd säga: "Pia Kjærsgaard vill förbjuda att människor med mörk hudfärg flyttar till Sverige".
Detta uttalande låter ju helt vanvettigt. Jag ringde till folkpartiets kontor i Stockholm och bad att få ett klargörande när Pia skulle ha sagt något sådant. Jag fick till svar att det inte fanns någon på partiet som kunde svara. Då mailade jag Lars Leijonborg och partisekreteraren och flera andra, men fick inget som helst svar.
Då mailade jag Pia Kjærsgaard och berättade vad Lars Leijonborg hade sagt i svensk TV och frågade om detta var sant, att hon hade sagt så. Pia svarade med vändande email att hon naturligtvis inte sagt något sådant, att hon inte hade det önskemålet och inte hade någon som helst möjlighet att ställa det kravet.
Det gick några dagar och Lars Leijonborg var med i dansk TV där han gick hårt åt Pia i studion. Pia berättade att hon dagligen fick brev och email från förtvivlade svenskar som berättade om situationen i Sverige, där man inte fick ifrågasätta invandringspolitiken. Så tog hon upp ur sin väska, ett exempel på ett sådant brev och läste upp mitt email om vad Lars Leijonborg hade sagt i svensk TV om Pia. Han fick frågan om han hade sagt så? Svaret blev att han "inte exakt kan minnas den formuleringen".
Ett par dagar senare fick jag svar från Lars Lejonborg (!) där han sade samma sak som i dansk TV: "jag kan inte minnas att jag använt exakt den formuleringen". Där fick han snulle - trodde att han skulle komma undan med en superlögn i svensk TV. Naturligtvis var det ingen svensk media som hakade på. Men det hela är ju extremt graverande, när en partiledare i ett land ljuger och lägger rasistiska uttalanden i munnen på en partiledare i ett annat land. Egentligen skulle man inte komma undan utan att bli åtalad för förtal samt avsatt och utsparkad från den svenska riksdagen.
Ovanstående typ av rena lögner om t.ex. SD var vanligare för 5-10 år sedan, men torde vara betydligt svårare nu, när partiet har större tillgång till media. Men säkert kommer försök att göras och attackerna kommer säkert att öka ju närmare valet vi kommer. Visa från "järnrörsskandalen" kommer troligen majoriteten journalister ta det varligare, för att inte råka ut för den omvända effekten: att SD stiger i opinionen.