I slutet av 1986 förstod jag som så många andra att polisen inte sökte efter Olof Palmes mördare. En kvinna som ringt och tipsat polisen dagarna efter mordet om två mörkhåriga män och en lång ljushårig man som vid 23-tiden kvällen för mordet hade sprungit mot Tunnelgatan på motsatta sidan av kvarteret där biografen Grand låg, fick svaret att ljushåriga män inte var aktuella i utredningen. I efterhand har det framkommit ganska tydligt att PKK-jakten var i gång från dag 1 och att "PKK-spåret" helt förstörde det första året av mordutredningen.
Enligt tidningarna hade många personer dagarna och veckorna innan mordet uppfattat hot mot Olof Palme, men inga ansvariga brydde sig om sådana informationer. För mig verkar Säpo vara en värld av desinformation och lögner, men kanske den militära underrättelsetjänsten hade en mer seriös inställning till information, tänkte jag. I Peter Bratts bok "IB och hotet mot vår säkerhet" finns namn på personer och företag vilka var inblandade i IB. Våren 1987 ringde jag och talade med inblandade som jag kunde få tag på. Jag frågade dem om det inte var konstigt att underrättelsetjänsten inte skulle ha nåtts av de rykten på ett förestående mord som fanns i omlopp. Jan Östberg förstod frågeställningen men sade sig ingenting veta. Ingvar Paues ville inte förstå någonting utan upprepade gång på gång "det var ju så länge sedan". Han menade att det var så länge sedan som han var inblandad i underrättelseverksamheten.
Jag provade i stället med företag. Företaget Jordec Ekonomikonsult AB var enligt Peter Bratt en täckmantel för IB:s spioneri och enligt aktiebolagsregistret höll de till på Birger Jarlsgatan 6b, varför jag åkte dit för att spionera. På skylten utanför porten stod att Jordec var hyresgäst och underst på skylten stod:
CHANTAL-CHARON-VENERDI
vilket jag uppfattade som en kod - jag har intuition och jag tar den på allvar.
När jag stod och antecknade kom två män ut från porten. Den yngre av dem kände jag igen. Han var med i organisationen Demokratisk Allians. Jag hade sett honom demonstrera med paroller som Bomba Hanoi! och liknande. Han kände nog igen mig som FNL-aktivist för han stannade framför mig och sa rakt ut: En spion! Den äldre mannen såg bara besvärad ut.
Drygt tjugo år senare insåg jag att om man i CHANTAL och CHARON sätter A=1, B=2 etc och summerar bokstävernas värden blir summan 59 i båda fallen. Olof Palme var 59 år när han mördades. Sedan insåg jag att "CH" uttalas "see age" på engelska. (CHARON syftar på dödsriket och VENERDI betyder fredag på italienska).
För mig är det här ledtrådar, men många frågor kan ställas:
- varför skulle någon göra så här?
- hur kunde någon veta att mordet skulle ske på en fredag?
- är det inte en tillfällighet?
Det finns svar på frågorna men självklart går det inte att bevisa någonting. Men det är lite för mycket av en tillfällighet:
- att OPs politiska motståndare, "hatets och illviljan kolportörer", hade sitt högkvarter på adressen.
- att det enligt Lingärdes PM fanns ett register över vänstersympatisörer på adressen.
- att MPs fästmö, en av dem som visste och kunde påverka biobesöket, gifte sig med O*d Eik*n, VD för ett företag på adressen.
- att "Hemliga byrån" höll till på adressen.
- att Palmefientliga organisationer som "Friheten i Sverige" höll till på adressen...
Uppenbarligen finns det personer som inte vill att detta ska framföras, men det är sant och det är on topic och jag vill föra ut det.