Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-27, 01:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Misstanken om en utländsk mördare vilar på stadig grund, antar jag.
Där är det inte fråga om att gripa nånting ur luften, nej...

Påståendet om en utländsk gärningsman vilar på solid grund Grandioso, tro mig. Du kan ju ställa frågan till dig själv; skulle du kontraktera en svensk avslutare - polis eller militär - i ett så oerhört grannlaga uppdrag som att mörda Olof Palme ? Många härinne verkar tro att detta är fullt ok, fullt rimligt. Men till skillnad från dessa var mordanstiftarna inga idioter, man skulle aldrig ta risken att någonting går snett och att attentatsmannen blir gripen på plats av en rådig privatperson. Eller att någonting oförutsett inträffar, något du inte kalkylerade med, inte trodde kunde hända ? Vad händer t ex om GM råkar drabbas av ett akut sjukdomstillstånd ? Vad finns för garantier mot att sådant kan inträffa ? Men den säkraste indikationen på att gärningsmannen inte är svensk är att han inte var maskerad. Det spelade ingen roll om Lisbet Palme eller någon annat vittne såg hans ansikte eftersom ingen av dem skulle se honom igen. Enligt vittnet Anders Björkman utropade Lisbet Palme något på utrikiska med adress GM efter skotten, och en person blev praktiskt taget omkullsprungen av någon med utländskt utseende och skrek "se dig för jävla svartskalle" efter denne som verkade ha väldigt bråttom från platsen. En svensk polis eller militär skulle ju, om oturen är framme, kunna stöta på eller bli sedd av t ex en kompis eller av grannen som bor i huset bredvid. Eller en kurspolare. Eller träffat på i något annat sammanhang och känner igen .. Nej Grandioso, den risken tar ingen i ett så här delikat ärende där absolut ingenting lämnas åt slumpen och ingenting får gå fel. Den här gärningsmannen är inte svensk, den risken tar ingen. Garanterat.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-27 kl. 02:47.
Citera
2013-08-27, 02:17
Medlem
Jag angav bedömningen 80 % till en utländsk skytt.Resterande procent,så ger jag LT 5%,AA 4%,CP 1%,
Resterande 10% är öppet,så tänker jag.
Citera
2013-08-27, 03:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Jag angav bedömningen 80 % till en utländsk skytt.Resterande procent,så ger jag LT 5%,AA 4%,CP 1%,
Resterande 10% är öppet,så tänker jag.

Tror du kan lägga resterande 10 pct på en utländsk skytt. Till att börja med ..
Citera
2013-08-27, 03:54
Medlem
Innan jag går o lägger mig så måste jag säga att du är en värsting på att formulera dig MBoudine,inte minst att hitta en bakdörrslösning när det blivit lite fel.Måste va rena skräcken för Bobo. Kul!
Hoppas att du vet/har känsla om det vi alla försöker lösa.Mordet på OP!
Citera
2013-08-27, 08:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Har lite svårt att förstå hur gm missade första skottet och sen avlossade det dödliga. Först lägger gm handen på op axel och avlossade skottet sen dra han op lite bakåt ca 2sek och avlossade ett andra skott i ryggen, lite mystiskt må jag säga över hela situationen. Nog fanns det säkert nån reservskytt i bakgrunden men inte en chans att denne avlossade nå.
IM såg att båda skotten riktades mot OPs rygg och att skotten avlossades snett in mot Tunnelgatan. Det första skottet (och kanske även det andra) kan ha varit löst, för vid andra smällen föll OP.

Det där med att han sköts framifrån är det bara ett enda vittne som uppgett. De andra uppgav att han sköts bakifrån medan han var gående.
Citera
2013-08-27, 08:09
Medlem
Mboudines hållning eller "insikt" i om hur mordet gick till och varför och vem...kanske bottnar i en bevekelsegrund som kan rubriceras "det blir till vad man vill ha det till".
Att HögerSossar och Kapitalet skulle ligga bakom med en utländsk skytt , just komben är mycket långsökt i mitt tycke....
Om man tittar historiskt på Svenska Politiska Lönnmord (vi har inte så väldigt många) har ovanstående aldrig inträffat!,... alltså att inhemska Politiska krafter tar till utländsk "hjälp".

Skulle beskedliga Sossar om än högerinriktade (i allians med Svenska Kapitalister) ge sig till att beställa ett mord på sin egen Partiledare tillika Statsminister ...nej det faller på sin egen osannolika orimlighet. Risken hade varit stor att de skulle misstro varandra tom innan attentatet.
Jag "tror" på ett "Internationellt" beställningsjobb utfört av Svenskar, (med Svenskar iallfall till största sannolikhet inblandade i planläggningen, spaning etc!)... möjligtvis att skytten är/var utländsk. Och jag "tror" så därför jag vill i viss mening inte förminska Olof Palme heller. Han hade för många emot sig....
Men det är klart: finns det några SosseGoltuppar är de välkomna att höra av sig...och vem skulle man kunna rubricera som HögerSosse vid denna tiden (?!) Jag kommer inte på någon; mer än KjellOlof Feldt, men han är ju inte nån GudFader-typ precis
Senast redigerad av TageG 2013-08-27 kl. 08:11.
Citera
2013-08-27, 08:53
Medlem
Stelfs avatar
Jag har väl egentligen aldrig trott eller tyckt att Ulf Karlssons bild från SAB mordnatten föreställer LP. Men det har onekligen varit många märkliga turer kring bilden om man läser Anérs senaste inlägg, inte minst polisens försäljning av bilderna till Sven.

Är det någon som vet om fotografen själv trodde att det var LP när han tog den? Jag har inte sett något uttalande från honom om det.

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2013/08/allt-strul-kring-ulf-karlssons-lisbeth.html
Citera
2013-08-27, 09:00
Medlem
Kn Kroks avatar
Anledningen till topp-sossars tystnad i frågan om vem som sköt OP kanske fick ett svar idag i DN. Läs om Olof Frånstedts nya bok där han skildrar hur topp-sossarna Thunholm, Andersson och Schorii umgicks med sovjetiska KGB i Sverige och i Sovjet för det socialdemokratisa partiets räkning, inte för Sveriges räkning.

Vem tror ni dessa herrar rapporterade till? OP förståss och så IB, den socialdemokratiska underrättelsebyrån.

Mitt under det kallaste av krig, när Sovjet har präglat medaljerna för den första bataljonen från Fulda som tagit sig över Rehn, när Sovjetiska lastbilar mäter in vareda tele-plint, relästation, radio mast och väg-flygbas, när våra piloter får besök av tavelförsäljare, när vi försöker få koll på vad den agressiva kommunistdiktaturen Sovjet håller på med, bl.a. med hjäp av amerikansk signalspaning - DÅ lajjar såsse-toppar med fäbless för kommunisktiska diktatorer med Sovjetiska KGB.

Inte för Sveriges räkning, utan för SAPs räkning. Är det i dessa tider som polisen fick nya uppgifter i händelse av ockupation?

The plot thickens, and it stinks...
Senast redigerad av Kn Krok 2013-08-27 kl. 09:12.
Citera
2013-08-27, 09:42
Medlem
[quote=Custerson|44961918]
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tror du också på en utländsk lönnmördare nu i likhet med Boudinaren?

Eller vad tror du för nåt? Har du någon egen teori om vilka som ligger bakom vårt lilla mord?
"Vårt lilla mord" Du uttrycker dig som en novellförfattare.
Min teori: 80 % utländsk skytt. 100% PU´s förklaring av händelseförloppet vid mordet är ej korrekt.

Jag har händelseförloppet klart för mig och tycker det är mycket märkligt att GM beter sig som han gör om det nu var ett kallsinnigt mord .
Citera
2013-08-27, 10:33
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Anledningen till topp-sossars tystnad i frågan om vem som sköt OP kanske fick ett svar idag i DN. Läs om Olof Frånstedts nya bok där han skildrar hur topp-sossarna Thunholm, Andersson och Schorii umgicks med sovjetiska KGB i Sverige och i Sovjet för det socialdemokratisa partiets räkning, inte för Sveriges räkning.

Vem tror ni dessa herrar rapporterade till? OP förståss och så IB, den socialdemokratiska underrättelsebyrån.

Mitt under det kallaste av krig, när Sovjet har präglat medaljerna för den första bataljonen från Fulda som tagit sig över Rehn, när Sovjetiska lastbilar mäter in vareda tele-plint, relästation, radio mast och väg-flygbas, när våra piloter får besök av tavelförsäljare, när vi försöker få koll på vad den agressiva kommunistdiktaturen Sovjet håller på med, bl.a. med hjäp av amerikansk signalspaning - DÅ lajjar såsse-toppar med fäbless för kommunisktiska diktatorer med Sovjetiska KGB.

Inte för Sveriges räkning, utan för SAPs räkning. Är det i dessa tider som polisen fick nya uppgifter i händelse av ockupation?

The plot thickens, and it stinks...
Oerhört intressant, det måste ju funnits underättelse folk som diskuterat de här träffara fram och tillbaka. Det intressanta i det här är svaret" vi ville undergräva kommunismen" märkligt är att Schori inte tar upp det här i sin bok utan tar upp sina möten med olika gerillaledare i Sydamerika, stödet till befrielsekamper i Portugal, Polen mm och till sist svängningen i Israel- PLO konflikten genom att som första västland ta emot och kyssa Arafat i Stockholm.

Underrättelse folk med all samlad information måste ha undrat vart Sverige var på väg utrikespolitiskt!
Senast redigerad av zorze 2013-08-27 kl. 10:48.
Citera
2013-08-27, 10:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Innan jag går o lägger mig så måste jag säga att du är en värsting på att formulera dig MBoudine,inte minst att hitta en bakdörrslösning när det blivit lite fel.Måste va rena skräcken för Bobo. Kul!
Hoppas att du vet/har känsla om det vi alla försöker lösa.Mordet på OP!

Om jag kunde förstå vad du menar skulle ha blivit "lite fel" ? Samtliga i tråden försöker ge intryck av att vilja bidra till lösningen av Palmemordet - och lyckas ganska bra med detta i ögonen på vissa naiva, men övertygar andra om motsatsen, och jag är en av dem som starkt betvivlar ärligheten hos några av de flitigast förekommande användarna. Andra åter tycks vara tillfreds med sakernas tillstånd, dvs att Christer Pettersson sköt Olof Palme. Punkt. Vilket naturligtvis inte är sant, det är bara en bekväm förklaring och "lösning" på ett obekvämt problem. Ingen som från officiellt håll inte har tilldelats uppgiften att lösa Palmemordet kommer att gå iland med den uppgiften, och såvitt jag förstår har ingen fått berörda myndigheters mandat att göra detta ännu efter tjugosju år, PU-gruppen har inte det bemyndigandet och uppdraget. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan MOP och dess lösning liknas vid en satellit som är avsedd att kretsa runt jorden i evighet. Utan att beviljas landningstillstånd.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-27 kl. 10:58.
Citera
2013-08-27, 11:12
Medlem
ieshos avatar
I slutet av 1986 förstod jag som så många andra att polisen inte sökte efter Olof Palmes mördare. En kvinna som ringt och tipsat polisen dagarna efter mordet om två mörkhåriga män och en lång ljushårig man som vid 23-tiden kvällen för mordet hade sprungit mot Tunnelgatan på motsatta sidan av kvarteret där biografen Grand låg, fick svaret att ljushåriga män inte var aktuella i utredningen. I efterhand har det framkommit ganska tydligt att PKK-jakten var i gång från dag 1 och att "PKK-spåret" helt förstörde det första året av mordutredningen.

Enligt tidningarna hade många personer dagarna och veckorna innan mordet uppfattat hot mot Olof Palme, men inga ansvariga brydde sig om sådana informationer. För mig verkar Säpo vara en värld av desinformation och lögner, men kanske den militära underrättelsetjänsten hade en mer seriös inställning till information, tänkte jag. I Peter Bratts bok "IB och hotet mot vår säkerhet" finns namn på personer och företag vilka var inblandade i IB. Våren 1987 ringde jag och talade med inblandade som jag kunde få tag på. Jag frågade dem om det inte var konstigt att underrättelsetjänsten inte skulle ha nåtts av de rykten på ett förestående mord som fanns i omlopp. Jan Östberg förstod frågeställningen men sade sig ingenting veta. Ingvar Paues ville inte förstå någonting utan upprepade gång på gång "det var ju så länge sedan". Han menade att det var så länge sedan som han var inblandad i underrättelseverksamheten.

Jag provade i stället med företag. Företaget Jordec Ekonomikonsult AB var enligt Peter Bratt en täckmantel för IB:s spioneri och enligt aktiebolagsregistret höll de till på Birger Jarlsgatan 6b, varför jag åkte dit för att spionera. På skylten utanför porten stod att Jordec var hyresgäst och underst på skylten stod:

CHANTAL-CHARON-VENERDI

vilket jag uppfattade som en kod - jag har intuition och jag tar den på allvar.

När jag stod och antecknade kom två män ut från porten. Den yngre av dem kände jag igen. Han var med i organisationen Demokratisk Allians. Jag hade sett honom demonstrera med paroller som Bomba Hanoi! och liknande. Han kände nog igen mig som FNL-aktivist för han stannade framför mig och sa rakt ut: En spion! Den äldre mannen såg bara besvärad ut.

Drygt tjugo år senare insåg jag att om man i CHANTAL och CHARON sätter A=1, B=2 etc och summerar bokstävernas värden blir summan 59 i båda fallen. Olof Palme var 59 år när han mördades. Sedan insåg jag att "CH" uttalas "see age" på engelska. (CHARON syftar på dödsriket och VENERDI betyder fredag på italienska).

För mig är det här ledtrådar, men många frågor kan ställas:
  • varför skulle någon göra så här?
  • hur kunde någon veta att mordet skulle ske på en fredag?
  • är det inte en tillfällighet?
Det finns svar på frågorna men självklart går det inte att bevisa någonting. Men det är lite för mycket av en tillfällighet:
  • att OPs politiska motståndare, "hatets och illviljan kolportörer", hade sitt högkvarter på adressen.
  • att det enligt Lingärdes PM fanns ett register över vänstersympatisörer på adressen.
  • att MPs fästmö, en av dem som visste och kunde påverka biobesöket, gifte sig med O*d Eik*n, VD för ett företag på adressen.
  • att "Hemliga byrån" höll till på adressen.
  • att Palmefientliga organisationer som "Friheten i Sverige" höll till på adressen...
Uppenbarligen finns det personer som inte vill att detta ska framföras, men det är sant och det är on topic och jag vill föra ut det.
Senast redigerad av iesho 2013-08-27 kl. 11:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in