2013-08-26, 21:41
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Mitt fetade. Jo jag förstår hur du tänker. Men det är väl just det som skuggning är till för, att kartlägga vad en person har för sig? Att i så fall bara skugga "lite grann", då tappar det väl hela syftet?
Har man då haft honom under lupp, och han ändå lyckats åka iväg och flytta kroppsdelar, då vet jag inte..

Som sagt så vet jag inte hur spaningsarbete går till. Nån annan kan säkert upplysa mig. Vi vet inte heller hur intensiv spaningen har varit och vilka resurser som lagts på den.
Citera
2013-08-26, 21:48
Medlem
highfives avatar
Ska jag spekulera lite kring denna myndighetsperson så tror jag det kan vara en kvinna och att hon finns i närheten av BO's familj. Ev orienteringsintresserad. Från början trodde jag det var en skyddsvakt anställd av Försvarsmakten, men har nog ändrat mig på den punkten.
Citera
2013-08-26, 21:50
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Exakt vad denna myndighetsperson har för exakt yrke vet jag ej. Det som stått i en av pm:n är att personen i fråga var där på fritiden och blivit förhörd av polisen ett par gånger.

Tiden strax innan fynden gjordes är en konstig blandning mellan kaos och någon sorts planering. Enligt det jag fått kännedom om så verkar det som det är två personer, men även två bilar som varit i farten den 16/5 vid det aktuella området.

För mig känns det som någon handlett KJ och hans medhjälpare, men att KJ och hans ev kumpan inte klarat att utföra det hela som hjärnan som coachat föreslagit.

Någon Schlangekraft typ kanske? Ni vet vad jag menar. Någon som han hade som förebild och idol, som han ville imponera på. Kanske någon som suttit ännu längre och fantiserat om att döda en människa men gömmer sig bakom en datorskärm med döda foster och lemlästade kroppar tills han hittar någon lätt manipulerad. Herregud, kolla Knutby, en tillräckligt övertygande person kan få andra att göra makabra saker.
Kanske långsökt, men inte omöjligt. Kan inte släppa den där Sclangen, hur kan man som frisk i huvudet ha en sida med bara brutal och hemskt död? Dessutom bor han ju tydligen ett stenkast från fp1 läste jag här någonstans.
Citera
2013-08-26, 21:53
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Det är två personer som pm:at OM denna myndighetsperson. Inte tjänstemannen själv.

Då så, då är det en helt annan sak och känns mer trovärdigt. Tack för klargörandet.
Citera
2013-08-26, 21:57
Medlem
Citat:
Mitt fetade. Jo jag förstår hur du tänker. Men det är väl just det som skuggning är till för, att kartlägga vad en person har för sig? Att i så fall bara skugga lite grann;, då tappar det väl hela syftet?
Har man då haft honom under lupp, och han ändå lyckats åka iväg och flytta kroppsdelar, då vet jag inte..:skamsen:

Jo men det är ju Boden vi pratar om.., de örsk väl int.
Citera
2013-08-26, 22:00
Medlem
highfives avatar
Citat:
Någon Schlangekraft typ kanske? Ni vet vad jag menar. Någon som han hade som förebild och idol, som han ville imponera på. Kanske någon som suttit ännu längre och fantiserat om att döda en människa men gömmer sig bakom en datorskärm med döda foster och lemlästade kroppar tills han hittar någon lätt manipulerad. Herregud, kolla Knutby, en tillräckligt övertygande person kan få andra att göra makabra saker.
Kanske långsökt, men inte omöjligt. Kan inte släppa den där Sclangen, hur kan man som frisk i huvudet ha en sida med bara brutal och hemskt död? Dessutom bor han ju tydligen ett stenkast från fp1 läste jag här någonstans.

Vem vet. Vad tror du om vår vän i Nederländerna? Airsoftaren som var Commander med stort C på ett tidigare event. KJ filmade genomgången och även AP. Kristen, lite udda syn och skriver stundtals om Satan och den sidan av kristendomen. Gillar den vita rasen. Arth@r Pf@ff (u,a).
Citera
2013-08-26, 22:09
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Vem vet. Vad tror du om vår vän i Nederländerna? Airsoftaren som var Commander med stort C på ett tidigare event. KJ filmade genomgången och även AP. Kristen, lite udda syn och skriver stundtals om Satan och den sidan av kristendomen. Gillar den vita rasen. Arth@r Pf@ff (u,a).

Precis honom tänkte jag bl.a. på också. Kom bara inte på vad han hette. Ska kolla upp honom lite mer. För en starkt karaktär och hjärna är nog KJ den ideale marionettdockan.
Citera
2013-08-26, 22:13
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Jo men det är ju Boden vi pratar om.., de örsk väl int.

Haha, ja, eller kanske det var extrapris på munkar just den dagen. Men seriöst, OM de hade span på honom då är det ju katastrofalt om han lyckas flytta likdelar samtidigt. Då har vi nog underskattat honom.
Nej, antingen hade de ingen seriös span, eller var det någon annan som flyttade dem.
Citera
2013-08-26, 22:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Precis honom tänkte jag bl.a. på också. Kom bara inte på vad han hette. Ska kolla upp honom lite mer. För en starkt karaktär och hjärna är nog KJ den ideale marionettdockan.

Sen fick jag tidigt en pm från en som deltog i Fallen Angel 11/5 på skjutfältet att " KJ hade fått hybris innan spelen och utgett sig för att vara commander", vilket han inte var.
Citera
2013-08-26, 22:20
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Sen fick jag tidigt en pm från en som deltog i Fallen Angel 11/5 på skjutfältet att " KJ hade fått hybris innan spelen och utgett sig för att vara commander", vilket han inte var.

Kan han då ha gjort något som gjorde honom värdig till att vara commander? Eller någon som utnämnt honom till det?
Citera
2013-08-26, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ett par tankar här. Jag undrar om uppgifterna om att polisen hade koll på KJ verkligen ska tolkas som att de följde alla hans rörelser i detalj. Han var väl knappast skuggad in på skogsvägar och ute i naturen, gissar jag, men jag vet å andra sidan väldigt lite om hur polisen bedriver spaningsarbete. Jag antar fortfarande att han kunnat flytta på kroppsdelarna uppe vid huset utan polisens vetskap.
.

Hur spaningsarbetet i Boden går till går att läsa i tråden.
stigrolf redogör tydligt detta i sina inlägg från den 8/6 med början i
detta inlägg:https://www.flashback.org/sp43816411

Läs gärna alla denne skribents inlägg under denna dag så får du en helhetsbild om
hur civilare "spanar" i Boden.
Citera
2013-08-26, 22:40
Medlem
highfives avatar
Citat:
Kan han då ha gjort något som gjorde honom värdig till att vara commander? Eller någon som utnämnt honom till det?

Tror att KJ och han som har filmen på sin fejja sida hade AP som någon sorts förebild. Började KJs psykiska hälsa försämras i slutet av April så kan han mycket väl kontaktat AP som andlig vägledare. Sen kanske AP inte förstod att KJ gjort verklighet av deras diskussion. AP kanske trodde det var något sorts skämt när KJ frågade AP hur han skulle gjort för att avlägsna spår och dyl. Kanske fick KJ även det sista rådet om att be om syndernas förlåtelse genom att ta kroppen till ett kapell/kyrka och utföra någon sorts ritual. Nu fanns ödehuset i närheten av fp2 och ödehuset fick fungera som surrogat för kyrka. Sen efter han och kompisen varit där och rekat den 16/5 så valde KJ att tipsa MPS på kvällen den 20/5 efter han utfört sin ritual. Eftersom benen var placerade ovanför torso och huvud i gropen och var bekvämast att flytta så fick de symbolisera VBs kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in