2013-08-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Lugn i hatten, Ipsos har inte kommit än. Demoskop kommer troligen sjunka pga förra månadens massiva uppgång, Novus kan komma en uppgång men troligast är fortfarande att resultatet kommer under 10% i den undersökningen. Snittet kommer sjunka helt klart.

Riktig "hallelujah jesus har kommit" stämning i den här tråden, men är det inte SD själva som beställer Sentio? Visst, de var närmst 2010 men kan man verkligen lita på de lika mycket nu som då? De vill väl precis som SIFO, skop, ipsos etc. behaga sina beställare och överskattar SD på samma sätt som andra företag underskattar dem.

Men kul med så höga siffror ändå
Man jämför Sentio med... Sentio. Oavsett om de är träffsäkra eller tokiga så slog denna mätning förra rekordet med 0,6%, och det duger fint som anledning till karnevalsstämning.
2013-08-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ytterligare en fråga: Varför tror ni att SD ökat?

En enda anledning: SD suger, men alternativen är mångdubbelt värre.
2013-08-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Hmm jag hade för mig att det var fastställt att SD beställde Sentio men jag hade tydligen fel där, dumt av mig.

Om man klickar på sentio på status.st så ser man i listan längst ner vem som tidigare publicerat mätningarna.
Även om det vid många tillfällen mest varit SD-kuriren som publicerat mätningarna så har det ju varit DN och även Aftonbladet innan dess.
Klurigt!

Något som också borde ses som vind i seglen är det här diagrammet som mattades av efter valet i samband med etablissemanget och skrikdemonstranternas stigmatisering.
http://privat.bahnhof.se/wb492673/21%20Main%20frame%20Facebook_ja_tack.html
2013-08-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Det nu aktuella exemplet i Saltsjö-Boo, där myndigheterna körde över områdets detaljplan och invånarnas protester angående placerandet av ett hem för "ensamkommande flyktingbarn" mitt i villaidyllen, är bara en av flera händelser som kommer att öka SD-rösterna bland storstadens övre medelklass.

Nacka tillhör rent tekniskt inte Stockholms kommun, men övre medelklass umgås med övre medelklass och ilskan, rädslan och paniken över det nämnda exemplet kommer sannolikt att sprida sig under under arkitekternas, ekonomernas och mellanchefernas umgängesträffar, oavsett var i Storstockholm dessa bor.

Ett gammalt ordspråk säger att vägen till stockholmarens riksdagsröst går genom priset på dennes villa. Om det sprids en oro bland bolånetorskarna att hem för ensamkommande flyktingbarn kan dyka upp lite varstans och sänka priset kommer det gå fort för SD Stockholm.
2013-08-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ytterligare en fråga: Varför tror ni att SD ökat?
Till skillnad från div. statsvetare som alltid söker makronivåförklaringar uppe i stratosfären, så tror jag att skälen är väldigt jordnära, hemnära, individuella och erfarenhetsbaserade. SD-stödet skiftar som bekant kraftigt mellan olika stadsdelar och det är oftast som högst i områden som ligger ett stenkast från de mest invandrartäta. Under sommaren rör sig både svenskar och invandrare mer utomhus och möts oftare. Man åker på semester och ser hur andra städers gator är fyllda av nysvenskar. Utländska inbrotts- och ficktjuvligor skördar svensk egendom under sommaren. Sen börjar ungarna skolan och om det är nåt tjafs med nytillkomna invandrarbarn får föräldrarna höra det. Kort sagt, sommaren och sensommaren blir en väckarklocka om hur mycket Sverige har förändrats, ifall man förträngde det under vinterhalvåret hemma i TV-soffan.

Makronivån (arbetslöshet, ekonomisk oro etc) tror jag som sagt inte så mycket på. Möjligen kan upptrappning i Syrien och eskalerande trubbel i Egypten ha gjort att vissa dragit öronen åt sig, eftersom de har lärt sig vid det här laget att konflikter i Mellanöstern och Afrika alltid leder till att Sverige ska öppna portarna och plånböckerna igen.
2013-08-26, 19:41
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Om man klickar på sentio på status.st så ser man i listan längst ner vem som tidigare publicerat mätningarna.
Även om det vid många tillfällen mest varit SD-kuriren som publicerat mätningarna så har det ju varit DN och även Aftonbladet innan dess.
Klurigt!
[/url]

Juli-mätningen "publicerades" av Dagens Industri, S-info, Svensk opinion och dagens opinion. Eller "Länk" som det står. Verkar vara svårt förstå sig på vem som har köpt mätningen i så fall, om det ens finns någon? Ställer mig tveksam.
2013-08-26, 19:42
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Om vi låtsas att dagens siffror från sentio skulle vara valresultat 2014, hur gissar vi att en regeringsbildning kommer att se ut? M+S i en ohelig allians?

Skulle 7-klövern våga lämna SD utan inflytande en mandatperiod till med risk för ett SD på 30%+ i valet 2018? Jag är högst tveksam faktiskt.
2013-08-26, 19:46
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Skulle 7-klövern våga lämna SD utan inflytande en mandatperiod till med risk för ett SD på 30%+ i valet 2018? Jag är högst tveksam faktiskt.

Jag tror på riktigt att Stefan Löfvén menar allvar när han säger att "väljarna röstar inte på block, och vi måste invänta valresultatet som väljarna ger oss.", och att han skulle kohandla med SD vid en regeringsbildning. Inte ge SD ministerposter, men inte heller stänga dörren för samarbeten. Sen får V och MP och Alliansen sura som småtjejer. Han hålller därmed Nero stången med att inte lämna besked i "regeringsalternativsfrågan" för att se utvecklingen.

Nu kommer väl Powergirl att komma gläfsande som en jävla terrier och säga "S kommer ALDRIG att samarbeta med SD, pilutta dig" och bita mig i byxbenet som den socialdemokratiska kamphund h*n är. Men det spelar ingen roll. Makt är coolare än att inte samarbeta med SD.

Och ett inledande mer och mer urvattnat "rasisttjat" från en obetydlig allians kan ju S-ledaren kosta på sig för det är lätt att skaka av sig, och sen köra lite inövade landsfader-poser.
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-08-26 kl. 19:55.
2013-08-26, 19:54
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror på riktigt att Stefan Löfvén menar allvar när han säger att "väljarna röstar inte på block, och vi måste invänta valresultatet som väljarna ger oss.", och att han skulle kohandla med SD vid en regeringsbildning. Inte ge SD ministerposter, men inte heller stänga dörren för samarbeten. Sen får V och MP och Alliansen sura som småtjejer.

Vilka krav(vilket inflytande skulle SD kunna tänkas få igenom i en sådan uppgörelse?
2013-08-26, 20:02
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Vilka krav(vilket inflytande skulle SD kunna tänkas få igenom i en sådan uppgörelse?

Ja, en mer reglerad invandringspolitik naturligtvis. S har ju tagit Luciabeslut förr. De var också det parti som gjorde genidraget att införa passkrav för anhörigsomalier. Sen att Somalia är så trasigt att ingen myndighet kan utfärda pass - ja, det är knappast rasistiskt - dom är ju välkomna bara dom har giltiga pass .

Jag skulle vilja se följande:

1. Förstatliga alla HBV-hem och boenden och skit för att ta bort lobbyn för flyktingmaximering av intäktsskäl för Attendo Care och andra "välfärdsbolag".

2. Efter man gjort det kan man ta bort hela den här DNA-test cirkusen för anhöriga och säga igen... "Ni är välkomna med giltiga internationellt godtagbara pass".

3. Ett till Luciabeslut. Det har hänt förr - och kommer kunna hända igen.

Det är allt som behövs. Så kan vi ha det så en mandatperiod, tills dess att repatrieringsdepartementet blir politiskt gångbart mandatperioden 2018-2022. Då kan vi repatriera med ekonomiskt understöd de mest hopplösa grupperna. Det kommer naturligtvis inte att heta "repatriering", utan snarare "demokratiunderstöd" eller nåt. Man skickar således hem fåraherdsnegrerna med en påse pengar för att bygga upp samhällsviktig infrastruktur i deras egna länder.

Inte billigt, men billigare. Sådeså.
2013-08-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Om vi låtsas att dagens siffror från sentio skulle vara valresultat 2014, hur gissar vi att en regeringsbildning kommer att se ut? M+S i en ohelig allians?

Ibland undrar man om inte M+S är en hemlig plan. Jag kan tänka mig att S och M har längtat länge efter den dag då de slipper köpslå med sina idiotiska anhang av trotsiga småpartier. Med tanke på hur slug Reinfeldt är, har jag svårt att köpa hans löjligt klumpiga och produktiva sätt att hantera SD. Han gör ju ständigt så att de växer. Att han inte skulle vara högst medveten om det känns ganska osannolikt. Att det skulle vara i affekt för att han är 1/20-afrikan är för långsökt.

Ju större SD blir, desto lättare blir det att sälja in en M+S-koalition som en panikåtgärd. "Vi blev tvungna att agera ansvarsfullt i rådande läge". S+M kan tillsammans genomföra reformer inom migration och integration som är tillräckligt kraftfulla för att ta udden av SD (OBS - jag sa inte kraftfulla, jag sa tillräckligt kraftfulla för att ta udden av SD och bromsa deras tillväxt). Men det är bara möjligt om de lyckas kringgå extremisterna i MP, V, FP, C och KD.

Visst, det är ett högriskprojekt, alliansen spricker hårt och svekdebatten kommer att nå episka proportioner. Men det säkrar makten. MP+V+C+KD+FP skulle ju aldrig i livet samarbeta med SD (eller varandra - V+KD går bort i varje läge). Om M+S-koalitionen får ta så mycket stryk att de blir i minoritet 2018 är det bara att börja locka över ett småparti i taget. Hej FP, vill ni ha en liten bit makt och regera tillsammans med oss eller vill ni ha maktlöshet och parlamentariskt kaos?
2013-08-26, 20:08
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannedude

SD får 14.6% I senaste Sentio.

C: 4,83
FP: 4,54
M: 25,39
KD: 4,12
S: 29,46
V: 7,35