2013-08-04, 19:54
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Hur svårt är det att få till ett kollektivavtal på sin arbetsplats? I dagsläget har vi inget sådant utan alla får individuella avtal så att säga. Men i detta så saknas både övertidsersättning och OB samt att vi har obetald semester.

Om jag går med i facket (Handels) och ber dem prata med våran chef. Tror ni att det finns chans till avtal eller åker jag på sparken för att jag skapar bekymmer för min arbetsgivare istället? Vi är ett tiotal anställda totalt sett på företaget. Ingen av oss är med i facket idag. Endast akassa.

Vi har 15000 kr i grundlön (inkl sem.ersättning) samt 0.85% provision på försäljning. Provision börjar dock räknas efter de två första miljonerna varje månad.

Tycker ni att det är bra att gå med i facket även fast vi saknar kollektivavtal eller det menlöst?

Tacksam för svar.
Du bör under alla omständigheter söka medlemskap i facket, oavsett om din arbetsgivare är bunden till kollektivavtal eller ej. Fördelen med det vittnar inte minst denna tråd om.

Kollektivavtalet träffas mellan fackförbund och arbetsgivarorganisaton. Avtalet regelerar normalt ett stort antal frågor, bl.a. lön och ersättningar, som i annat fall skulle lämnas oreglerade - och därmed överlåtna till arbetsgivaren att besluta ensidigt om.

Arbetsgivare blir genom sitt medlemskap i arbetsgivarorganisationen automatiskt bunden till kollektivavtal. I det fall arbetsgivaren inte är medlem i en arbetsgivarorganisation, tvingas facket istället träffa direktavtal med arbetsgivaren, sk. hängavtal. För att facket ska kunna driva en förhandlingprocess med framgång mot arbetsgivaren är det helt avgörande att facket har medlemmar på företaget, och dessutom har medlemmar som uttryckligen önskar avtal med arbetsgivaren.

Kontakta därför facket (i ditt fall Handels) och hör närmare om hur avtalsprocessen går till.
2013-08-06, 07:47
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Hur svårt är det att få till ett kollektivavtal på sin arbetsplats? I dagsläget har vi inget sådant utan alla får individuella avtal så att säga. Men i detta så saknas både övertidsersättning och OB samt att vi har obetald semester.

Om jag går med i facket (Handels) och ber dem prata med våran chef. Tror ni att det finns chans till avtal eller åker jag på sparken för att jag skapar bekymmer för min arbetsgivare istället? Vi är ett tiotal anställda totalt sett på företaget. Ingen av oss är med i facket idag. Endast akassa.

Vi har 15000 kr i grundlön (inkl sem.ersättning) samt 0.85% provision på försäljning. Provision börjar dock räknas efter de två första miljonerna varje månad.

Tycker ni att det är bra att gå med i facket även fast vi saknar kollektivavtal eller det menlöst?

Tacksam för svar.
Instämmer med Wildhorse, oavsett om det blir avtal eller inte så är medlemskapet en god investering.
Men prata även med dina andra kollegor. Det blir mycket enklare för facket att konflikta om avtal när fler från arbetsplatsen är med i facket.
2013-08-06, 10:16
Medlem
Jag arbetar kommunalt som personlig assistent åt en elev på högstadiet.
Jag har en uppehållstjänst på 75% som är utslagen över hela året så jag även får betalt på loven när jag egentligen är ledig.

Det jag undrar är om jag inte borde ha fått någon semesterersättning på min senaste lön? Och har jag några semesterdagar att plocka ut?

Tacksam för hjälp i denna djungel
2013-08-16, 18:30
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Jag har fått jobb i Danmark, har jobbat min prövotid på 3 månader, och har nu en fast anställning kan man säga. Så istället för 2v uppsägning så borde jag ha 1 månads tänker jag.

Jag har ett nytt jobb på gång kanske, och den nya arbetsgivaren vill gärna veta hur lång uppsägningstid jag har i Danmark fall jag skulle vara aktuell för den nya tjänsten.

Jag har gått över mina 3 månader och jag jobbar inom handel (butik). Någon med samma erfarenhet som vet? Tacksam för svar.
2013-08-26, 17:04
Medlem
BigDingDongs avatar
Jag har varit anställ i lite drygt två år i en butik som sålde presentartiklar. Nu har butiken gått i konkurs. Butiken har drivits som ett aktiebolag men ägaren har sällan synts till. Jag har suttit med i bolagets styrelse för att rapportera om försäljning etc. Jag vet inte orsaken till att bolaget försatts i kk men misstänker att det beror på likviditetsproblem. Så vitt jag vet har bolaget tillgångar på några miljoner och skulderna uppgår bara till ett par hundra tusen. Själv har jag inga ägarintressen i bolaget. Jag har inte heller fått någon ersättning för mitt engagemang i bolagsstyrelsen.

Nu har jag fått besked från konkursförvaltaren att jag varken kommer att få ut innestående lön eller semesterersättning (ca 50 000 netto). Inte heller kommer jag att få ut någon statlig lönegaranti. Kan detta verkligen vara rätt.

Butiken har ett så kallat hängavtal med handelsanställdas förbund.
2013-08-26, 17:19
Medlem
Tjabba! Fått ett jobb men vet inte vad jag ska lägga mig på för lön, jag är nyexad ur högskola och har 3 årig examen inom säkerhet. Detta jobb är som servicetekniker. 23 år är jag med 2 sommrars erfarenhet inom detta jobb , teknik på gymnasiet.

Vad tror ni jag kan få för ingångslön. Är det bättre betalt att bli anställd via t.ex bemanningsföretag eller ska jag välja anställning av företaget i sig om jag får välja?
Kollektivavtal http://sef.se/Portals/0/Avtal/larm%20och%20säkerhet/Larm%20och%20Säkerhetsavtal%202012-2013%20i%20PDF.pdf
2013-08-26, 21:03
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Jag har varit anställ i lite drygt två år i en butik som sålde presentartiklar. Nu har butiken gått i konkurs. Butiken har drivits som ett aktiebolag men ägaren har sällan synts till. Jag har suttit med i bolagets styrelse för att rapportera om försäljning etc. Jag vet inte orsaken till att bolaget försatts i kk men misstänker att det beror på likviditetsproblem. Så vitt jag vet har bolaget tillgångar på några miljoner och skulderna uppgår bara till ett par hundra tusen. Själv har jag inga ägarintressen i bolaget. Jag har inte heller fått någon ersättning för mitt engagemang i bolagsstyrelsen.

Nu har jag fått besked från konkursförvaltaren att jag varken kommer att få ut innestående lön eller semesterersättning (ca 50 000 netto). Inte heller kommer jag att få ut någon statlig lönegaranti. Kan detta verkligen vara rätt.

Butiken har ett så kallat hängavtal med handelsanställdas förbund.
Bolagsstyrelsen får inte ersättning från lönegarantin. Det tillfaller enbart anställda men, har du talat med konkursförvaltaren om omfattningen av ditt styrelseuppdrag? En löntagarrepresentant torde vara skyddad.
2013-08-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Tjabba! Fått ett jobb men vet inte vad jag ska lägga mig på för lön, jag är nyexad ur högskola och har 3 årig examen inom säkerhet. Detta jobb är som servicetekniker. 23 år är jag med 2 sommrars erfarenhet inom detta jobb , teknik på gymnasiet.

Vad tror ni jag kan få för ingångslön. Är det bättre betalt att bli anställd via t.ex bemanningsföretag eller ska jag välja anställning av företaget i sig om jag får välja?
Kollektivavtal http://sef.se/Portals/0/Avtal/larm%20och%20säkerhet/Larm%20och%20Säkerhetsavtal%202012-2013%20i%20PDF.pdf

Ingen som har ett hum om vad jag ska be om? Ringde till unionen och dom säger 25-32000...låter lite väl mycket vill inte att arbetsgivaren ska sparka mig i ansiktet för jag lägget ett alldeles för högt lönekrav. Tackar för all hjälp, första jobbet oså...rätt jävla förvirrad
2013-08-27, 15:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dysfunctional_
Jag arbetar kommunalt som personlig assistent åt en elev på högstadiet.
Jag har en uppehållstjänst på 75% som är utslagen över hela året så jag även får betalt på loven när jag egentligen är ledig.

Det jag undrar är om jag inte borde ha fått någon semesterersättning på min senaste lön? Och har jag några semesterdagar att plocka ut?

Tacksam för hjälp i denna djungel

Semesterersättningen betalas (oftast) ut månaden efter att man använt semesterdagarna.

Huruvida du har några semesterdagar att ta ut beror på ditt avtal.
2013-08-27, 16:56
Medlem
-tomten-s avatar
Hejsan!

Jag har två frågor som jag undrar om någon kan svara på.

1. Är jag skyldig att redovisa anledningen till att jag sjukanmäler mig?

2. Om jag jobbar 10 timmar i streck och inte får lämna arbetsplatsen under den tiden eftersom vi bara är två där.Kan ändå arbetsgivaren göra avdrag för raster då och har jag rätt att ta någon rast för att äta? Jag har ju jour under mina "raster". Hoppas ni förstod hur jag menar.

/-tomten-
2013-08-28, 08:47
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
Hejsan!

Jag har två frågor som jag undrar om någon kan svara på.

1. Är jag skyldig att redovisa anledningen till att jag sjukanmäler mig?

2. Om jag jobbar 10 timmar i streck och inte får lämna arbetsplatsen under den tiden eftersom vi bara är två där.Kan ändå arbetsgivaren göra avdrag för raster då och har jag rätt att ta någon rast för att äta? Jag har ju jour under mina "raster". Hoppas ni förstod hur jag menar.

/-tomten-
1. Nej, om inte arbetsgivaren kräver intyg redan från första dagen. Isåfall bör det förhandlas med facket innan.
2. Har du rast så är du aldrig skyldig att vara anträffbar. Måste du vara det, och inte får lämna arbetsplatsen är det inte rast, utan pause. Det brukar "belönas" med arbetstidsförkortning om man har sådana krav.
2013-08-28, 09:56
Medlem
-tomten-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
1. Nej, om inte arbetsgivaren kräver intyg redan från första dagen. Isåfall bör det förhandlas med facket innan.
2. Har du rast så är du aldrig skyldig att vara anträffbar. Måste du vara det, och inte får lämna arbetsplatsen är det inte rast, utan pause. Det brukar "belönas" med arbetstidsförkortning om man har sådana krav.

Hejsan!

Jag tackar f;r det svaret.

tomten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in