Citat:
Du bör under alla omständigheter söka medlemskap i facket, oavsett om din arbetsgivare är bunden till kollektivavtal eller ej. Fördelen med det vittnar inte minst denna tråd om.Hur svårt är det att få till ett kollektivavtal på sin arbetsplats? I dagsläget har vi inget sådant utan alla får individuella avtal så att säga. Men i detta så saknas både övertidsersättning och OB samt att vi har obetald semester.
Om jag går med i facket (Handels) och ber dem prata med våran chef. Tror ni att det finns chans till avtal eller åker jag på sparken för att jag skapar bekymmer för min arbetsgivare istället? Vi är ett tiotal anställda totalt sett på företaget. Ingen av oss är med i facket idag. Endast akassa.
Vi har 15000 kr i grundlön (inkl sem.ersättning) samt 0.85% provision på försäljning. Provision börjar dock räknas efter de två första miljonerna varje månad.
Tycker ni att det är bra att gå med i facket även fast vi saknar kollektivavtal eller det menlöst?
Tacksam för svar.
Om jag går med i facket (Handels) och ber dem prata med våran chef. Tror ni att det finns chans till avtal eller åker jag på sparken för att jag skapar bekymmer för min arbetsgivare istället? Vi är ett tiotal anställda totalt sett på företaget. Ingen av oss är med i facket idag. Endast akassa.
Vi har 15000 kr i grundlön (inkl sem.ersättning) samt 0.85% provision på försäljning. Provision börjar dock räknas efter de två första miljonerna varje månad.
Tycker ni att det är bra att gå med i facket även fast vi saknar kollektivavtal eller det menlöst?
Tacksam för svar.
Kollektivavtalet träffas mellan fackförbund och arbetsgivarorganisaton. Avtalet regelerar normalt ett stort antal frågor, bl.a. lön och ersättningar, som i annat fall skulle lämnas oreglerade - och därmed överlåtna till arbetsgivaren att besluta ensidigt om.
Arbetsgivare blir genom sitt medlemskap i arbetsgivarorganisationen automatiskt bunden till kollektivavtal. I det fall arbetsgivaren inte är medlem i en arbetsgivarorganisation, tvingas facket istället träffa direktavtal med arbetsgivaren, sk. hängavtal. För att facket ska kunna driva en förhandlingprocess med framgång mot arbetsgivaren är det helt avgörande att facket har medlemmar på företaget, och dessutom har medlemmar som uttryckligen önskar avtal med arbetsgivaren.
Kontakta därför facket (i ditt fall Handels) och hör närmare om hur avtalsprocessen går till.